Zonnepanelen Topic

Met de smart-app v engie heb ik dat nu eens bekeken.
Dan zit ik met meer zelfverbruik dan ik dacht.
Juli 350 kWh injectie en 622 opgewekt = 272 zelfverbruik
Dus een 56% 👍
Uw zelf verbruik 44% is. Je 56% naar het net geinjecteerd. Maar dat is nog altijd meer dan gemiddeld.

Hier zijn mijn statistieken van juli: 77% zelf voorzienend en 24% zelfverbruik.
1376kWh opgewekt waarvan 1046kWh injectie.
428kWh verbruikt waarvan 98kWh van het net afgekomen
Sinds eergisteren heb ik mijn EV, dus dat zelfverbruik zal vanaf augustus wel nog een stuk omhoog gaan. Zelfvoorziening zou ik ook graag nog wat opkrikken, maar zonder slimme laadpaal zal het moeilijk zijn. Ik zie nu mijn afname stijgen als de wolken voor de zon komen terwijl de auto aan het laden is.

EC9O1Xv.png

Ik ben al benieuwd naar de berekening alleen :) .
We hebben gekozen voor opzet met 32 panelen met elk een micro-omvormer. In theorie zouden die een hogere opbrengst moeten hebben dan één centrale omvormer in seizoenen met minder licht als ik de reviews en artikels die ik gelezen heb mag geloven.
Op een dag als gisteren hadden we bvb 25kWh.

Ben eigenlijk benieuwd naar iemand zijn resultaat met gelijkaardige installatie op één omvormer.
Micro omvormers geven alleen maar meer rendement als je zonnepanelen deels in de schaduw liggen.
Ik heb 30 panelen liggen van 380Wp (11400Wp in totaal) en heb gisteren 22.4kWh opgewekt. Ik heb gekozen voor 1 omvormer aangezien we geen last hebben van schaduw.

efkes advies nodig voor overdimensionering en mixen van verschillende paneeltypes.

Situatie: 4880wp installatie op een SMA Sunnyboy 3.6.
12x305wp panelen op een ZO richting op hellend dak (zwart gedeelte), 4x305wp panelen op plat dak (grijs gedeelte) in ZW opstelling, maar op een lagere hellingshoek (ik schat 20-30 graden hellingshoek, moet es exact gaan meten), pijl is de N richting.

um5v9vd.jpg

En dat geeft volgende grafiek op een heel zonnige dag.

mH5IyCF.jpg

SMA stelt op hun website dat 200% overdimensionering op hun omvormers geen enkel probleem is. Ik zie ook dat ik per dag maar 2u tegen de begrenzer aanloop

Ik zou dus die 4 panelen ook op de achterkant van mijn hellend dak willen plaatsen om van de avondzon mee te profiteren, zoals je kan zien na 18u val ik onder de 1kW output en dat zou ik een pak hoger willen laten komen, maar tegelijk wil ik er een pak meer bijleggen.

Als ik naar 200% zou willen gaan dan kan ik nog 2320kWp bijleggen aan panelen in theorie. Moeten dat dezelfde zijn in vermogen, 305wp? of mag je daar in mixen met nieuwere panelen met hoger rendement?

efkes advies nodig voor overdimensionering en mixen van verschillende paneeltypes.

Situatie: 4880wp installatie op een SMA Sunnyboy 3.6.
12x305wp panelen op een ZO richting op hellend dak (zwart gedeelte), 4x305wp panelen op plat dak (grijs gedeelte) in ZW opstelling, maar op een lagere hellingshoek (ik schat 20-30 graden hellingshoek, moet es exact gaan meten), pijl is de N richting.

um5v9vd.jpg

En dat geeft volgende grafiek op een heel zonnige dag.

mH5IyCF.jpg

SMA stelt op hun website dat 200% overdimensionering op hun omvormers geen enkel probleem is. Ik zie ook dat ik per dag maar 2u tegen de begrenzer aanloop

Ik zou dus die 4 panelen ook op de achterkant van mijn hellend dak willen plaatsen om van de avondzon mee te profiteren, zoals je kan zien na 18u val ik onder de 1kW output en dat zou ik een pak hoger willen laten komen, maar tegelijk wil ik er een pak meer bijleggen.

Als ik naar 200% zou willen gaan dan kan ik nog 2320kWp bijleggen aan panelen in theorie. Moeten dat dezelfde zijn in vermogen, 305wp? of mag je daar in mixen met nieuwere panelen met hoger rendement?
Als je panelen met verschillende specs mixed in één string, dan wordt de stroom door die string gelimiteerd door het paneel met de laagste rating.

Solis zou 162% zijn (8100 wp panelen op een 5 kW omvormer, monofase opstelling).
Offerte zit inc BTW, ex premie, nog altijd een stuk onder €1/wp, lijkt me wel scherp voor een gulden middenweg set-up.

Wil je (evt. in PB) delen waar je onder de 1EUR/Wp offertes hebt gekregen? Zelf ook aan het aanbesteden maar de reeds ontvangen prijzen zitten daar flink boven.

Ik ben vooral benieuwd naar de bidirectionele laadpalen die op komst zijn (en wanneer de prijs gaat dalen)
Mijn auto kan 3.6kW terugsturen.
Ioniq 5?
Ben je zeker dat je het over Vehicle 2 House hebt en niet over Vehicle 2 Load?
Want dat 2de laat geen bidirectioneel laden toe.

Inmiddels heb ik 2 weken mijn EV, maar nog geen slimme laadpaal. Die komt als Smappee hun nieuw model op de markt brengt.
Gelukkig valt de laadsnelheid via de API in te stellen en zo heb ik toch een "slimme laadpaal" hebben via de granny charger. Helaas wel beperkt tot 3kW, waardoor ik op een mooie dag toch nog injectie heb.
Vandaag was het bewolkt, dus twas een goeie test van het scriptje. Enkel rond 13h10 even een storingske gehad.
Alles wat in auto gaat, wordt aan het VREG tarief terugbetaald, dus dat is een mooie injectievergoeding en ik kan groen rondtoeren op zonne-energie! :cool:

0vYEBJx.png

cCc4UFX.png

Inmiddels heb ik 2 weken mijn EV, maar nog geen slimme laadpaal. Die komt als Smappee hun nieuw model op de markt brengt.
Gelukkig valt de laadsnelheid via de API in te stellen en zo heb ik toch een "slimme laadpaal" hebben via de granny charger. Helaas wel beperkt tot 3kW, waardoor ik op een mooie dag toch nog injectie heb.
Vandaag was het bewolkt, dus twas een goeie test van het scriptje. Enkel rond 13h10 even een storingske gehad.
Alles wat in auto gaat, wordt aan het VREG tarief terugbetaald, dus dat is een mooie injectievergoeding en ik kan groen rondtoeren op zonne-energie! :cool:

0vYEBJx.png

cCc4UFX.png
Haalt zo een granny charger toch nog 3kW ???
Welk type?
Nu weet ik wel al dat een granny charger meer % verlies heeft dan een wallbox.

Ondertussen gezien dat je hiervoor aan 16A moet laden en dat dit niet zo gezond is voor de bedrading v je gewone huisinstallatie?? Klopt dit?

Ondertussen gezien dat je hiervoor aan 16A moet laden en dat dit niet zo gezond is voor de bedrading v je gewone huisinstallatie?? Klopt dit?
Voor bedrading maakt dit niet uit. Aangezien met met een wallbox de sectie van debekabeling ook niet veranderd.

De oorzaak zou eerder zijn dat het gebruikte materiaal daar niet op getest is om continue 16A te trekken waardoor de warmtegeneratie ervoor kan zorgen dat de outlet zelf versneld verouderd.

Echter nog niet direct tegengekomen op basis van welke norm die claim was. Materiaal dat ik wel al heb gezien was eentje waarbij er communicatie is tussen de lader en het stopcontact waardoor er sneller geladen kan worden.

Haalt zo een granny charger toch nog 3kW ???
Welk type?
Nu weet ik wel al dat een granny charger meer % verlies heeft dan een wallbox.
Het is de granny die ik bij m’n tesla kreeg. Maximaal 13A op een 230V stopcontact. Als ik het uitmeet haal ik daarmee 3.1kW.

Ik heb een aparte kabel en zekering die naar de oprit gaat voor de carport later. Heb daar voorlopig een stopcontact aan gehangen tegen een houten paaltje. Als dat stopcontact over een jaar versleten is, is dat niet erg. Tegen dan zal de laadpaal er zijn.

Deze week de 12 kWp OW installatie gelegd. Met dit weer nog niet super veel genot van gehad natuurlijk :D Toevallig telkens de EV moeten opladen in de voormiddag als het volledig overtrokken was. Achja, capaciteitspiek is er zo wel afgehaald.
Intussen ook al de warmtepomp wat anders ingesteld dat hij enkel op bepaalde uren overdag gaan koelen en voor warm water zorgen. Blijft een beetje 'dom', maar beter dan niets.

Laatst bewerkt:
Deze week de 12 kWp OW installatie gelegd. Met dit weer nog niet super veel genot van gehad natuurlijk :D Toevallig telkens de EV moeten opladen in de voormiddag als het volledig overtrokken was. Achja, capaciteitspiek is er zo wel afgehaald.
Intussen ook al de warmtepomp wat anders ingesteld dat hij enkel op bepaalde uren overdag gaan koelen en voor warm water zorgen. Blijft een beetje 'dom', maar beter dan niets.
Ik heb alles in Home Assistant gestoken en geeft van daaruit het start en stop signaal voor koelen op basis van injectie.
Warm water doe ik gewoon om 15h30 zodat de stilstandsverliezen minimaal zijn. We douchen enkel om 19h30 en 7h00. In de winter ga ik het wel om 13-14h moeten zetten want om 16h is de opbrengst al weg.

Ik heb alles in Home Assistant gestoken en geeft van daaruit het start en stop signaal voor koelen op basis van injectie.
Warm water doe ik gewoon om 15h30 zodat de stilstandsverliezen minimaal zijn. We douchen enkel om 19h30 en 7h00. In de winter ga ik het wel om 13-14h moeten zetten want om 16h is de opbrengst al weg.
Ik heb nog niet gekeken hoe ik mijn Vaillant warmtepomp zou kunnen slim aansturen eigenlijk. We zitten met Dobiss domotica, maar daar nog niet meteen gezien hoe ze te koppelen aan elkaar.

Ik heb nog niet gekeken hoe ik mijn Vaillant warmtepomp zou kunnen slim aansturen eigenlijk. We zitten met Dobiss domotica, maar daar nog niet meteen gezien hoe ze te koppelen aan elkaar.
Ik heb ook Vaillant en heb een ebusd module gekocht. Daarmee kun je de bus uitlezen en commando’s injecteren. De mogelijkheden zijn oneindig, maar de leercurve is wel stijl. Helaas zijn er verder geen goeie integraties met Vaillant vrees ik.

Ik heb ook Vaillant en heb een ebusd module gekocht. Daarmee kun je de bus uitlezen en commando’s injecteren. De mogelijkheden zijn oneindig, maar de leercurve is wel stijl. Helaas zijn er verder geen goeie integraties met Vaillant vrees ik.
Hm ja ik denk niet dat ik zover wil gaan. Zal de 'pijn' wel nemen dat het niet optimaal is allemaal. Als er wat meer dagen/weken voorbij zijn kan ik ook eens zien om het warm water op een specifiek uur te laten doen, een moment waarop er typisch niet veel anders wordt verbruikt.

Op 18 augustus werden mijn zonnepanelen geplaatst.
De keuring ervan is doorgegaan op maandag 28 augustus.

Gisteren heb ik de panelen aangemeld op de website van fluvius.

Als ik nu naar de algemene infopagina kijk staat er een melding:
Door het grote aantal van aanmeldingen voor zonnepanelen hebben we een achterstand in de verwerking hiervan.
We stellen alles in het werk om jouw aanmelding zo snel mogelijk te behandelen.
Momenteel verwerken we de aanmeldingen van
9 januari 2023

Wanneer ik echter naar mijn fluvius ga en mijn installatie bekijk staat er bij status een groen bolletje met "actief".

Dient er dan nog iets te gebeuren?
Vind het wat vreemd dat het op 24u in orde zou zijn terwijl op de startpagina de melding van 9 januari staat.

Terug
Bovenaan