Zonnepanelen Topic

Ons EPB legt onze nieuwbouw 7500 Wp aan hernieuwbare energie op.

Offerte 1 van technieker X werkt naar dat vermogen toe en biedt 20 zonnepanelen van 450 Wp aan voor een totaal van 9.000 Wp.
Offerte 2 van technieker X biedt 30 zonnepanelen van 465 Wp aan voor een totaal van 13.950 Wp. De uitleg is: dan heb je meer opbrengst op minder zonnige dagen.

Situatieschets:
  • 2 zuinige bewoners
  • netto vloeroppervlak 199 m²
  • lucht-water WP met koeling (vloerverwarming)
  • er is mogelijkheid tot airco op de slaapkamers maar dat proberen we te vermijden
  • meer dan voldoende zonwering
  • voorlopig 1 volledig elektrische wagen (maar veel thuiswerk)
13.950 Wp is bijna het dubbele van de vereiste 7500 Wp en dat lijkt ons bijgevolg nogal veel. Is dat een plausibel cijfer?
Ons huis is ietsje groter, maar wel L/W warmtepomp en 1 EV. 11400kwp aan panelen op het dak.

Jaarlijks jagen we er zo’n 11000kWh door. Ik haal zo’n 5000kWh uit de zon en 2000kwh uit de thuisbatterij.

Ik vind onze installatie wel het minimale voor ons verbruik. Alleen in de top maanden is er nog overschot. Ik zou dus eerder naar de 14000kwp gaan dan 7500. Zeker als er later mogelijks een 2e EV bij komt.

Moet MorGo7h wel bijspringen in deze.

Al wat je in de auto kan laden is dikke bonus en met het dubbel qua vermogen, ga je veel sneller ook op minder zonnige dagen toch mooie vermogens maken. Als je het dakoppervlak en budget hebt, zou ik ook de grotere installatie plaatsen.

I.c.m. een hybirde omvormer en energiemeter kan je prima op zero injection instellen, dus "betalen om op het net te steken" is eigenlijk nooit een probleem.

Offerte 1 van technieker X werkt naar dat vermogen toe en biedt 20 zonnepanelen van 450 Wp aan voor een totaal van 9.000 Wp.
Offerte 2 van technieker X biedt 30 zonnepanelen van 465 Wp aan voor een totaal van 13.950 Wp. De uitleg is: dan heb je meer opbrengst op minder zonnige dagen.

Situatieschets:
  • 2 zuinige bewoners
  • er is mogelijkheid tot airco op de slaapkamers maar dat proberen we te vermijden
13.950 Wp is bijna het dubbele van de vereiste 7500 Wp en dat lijkt ons bijgevolg nogal veel. Is dat een plausibel cijfer?

Meer zonnepanelen leggen is het interessante.
Zeker gezien je een EV hebt & warmtepomp zeker.
Ik zou je dak laten vol leggen, omvormer kiezen die hybride is, waarbij je later thuisbatterij kan aanhangen.
Heb spijt dat ik dit niet heb van dag 1, en plugin doet wel zijn ding, maar is iets wat op langere termijn wel zou vervangen.

Kleine schets van mijn geval:
Heb nu 9kW aan omvormers in totaal.
Ben gestart met 5250Wp oost-west met 4kW omvormer. Was toen ik we hier woonde, zonder EV's.
Had toen netafname van 7,554MWh zonder EV (10MWh totaal verbruik)

Jaar later dak laten vol legen met zuid gericht panelen met 1 EV en laatste maanden nog 1 EV erbij.
6000Wp zuid met 5kW omvormer, toen ze goedkoop stonden.
Totaal netafname van 9.229MWh met total verbruik van 14.614MWh

Jaar nog later me bezig gehouden met het laden via EVCC en alles beter af te stemmen.
Totaal netafname van 8.387MWh met totaal verbruik van 15.082MWh.
Heb 1MWh uit bespaard
En vanaf dit jaar plugin batterij en nog beter optimaliseren met dynamisch energie contract.

Heb 2 EV's airco, warmtepomp geothermisch en full electric.
Maar meer panelen gaat u in de herfst/lente en zelfs winter meer besparing opleveren.
Vanaf maart/april kan je dan u auto volledig opladen op zonne-energie en u warmtepomp ook bvb.
In de winter kunnen ze dan u sluipverbruik en andere zaken verlichten.
Iedere kWh die ze dan leveren is goud waarde, winter is elektriciteit duur.

In de zomer moet je gewoon veel verbruiken of curtailen met u zonnenpanelen.
Eens je hierin bezig bent, is het wel verslavend. :)

Offerte 1 9.000 Wp.
Offerte 2 13.950 Wp.
(..)
Een paar zaken, bij particulieren wordt de omvormer beperkt tot 10kW. Hoe komen jouw panelen te liggen, allemaal dezelfde ligging, of bijv. beide zijden van een zadeldak?
+Panelen kosten vandaag de dag niet veel meer (70€), de meerprijs voor zo'n groot aantal panelen is dan vaak niet zoveel meer dan een kleinere installatie.
Je kan dus ook eens vragen aan firma 1 om een voorstel te doen met meer panelen

Tot grote ergernis van de echtgenote 🫣

Of is dat enkel zo bij mij?
Ze is mee in het verhaal. :)
Ze kijkt zelf de dynamisch tarieven na en plant zo haar was in.

Alleen laden van haar EV, is helemaal niet in mee. X-)
Dat laat ze aan mij over.

Winnen we hier de grote vetpot mee, zeker niet!
Maar het helpt wel om de factuur laag te houden en of die was nu om 9:00 start of 12:00 start, who gives a fuck.
Zolang de was gewassen is die dag.

Een paar zaken, bij particulieren wordt de omvormer beperkt tot 10kW. Hoe komen jouw panelen te liggen, allemaal dezelfde ligging, of bijv. beide zijden van een zadeldak?
+Panelen kosten vandaag de dag niet veel meer (70€), de meerprijs voor zo'n groot aantal panelen is dan vaak niet zoveel meer dan een kleinere installatie.
Je kan dus ook eens vragen aan firma 1 om een voorstel te doen met meer panelen

Met 13950Wp gaat hem onder de 10kW omvormer blijven.
Zolang zijn omvormer onder de 10kW blijft mag je zoveel Wp liggen van zonnepanelen, zolang de omvormer dit ondersteund.

In de voormiddag was er vandaag amper zon door heel wat wolken, nu in de namiddag is er veel meer zon omdat er veel minder wolken zijn. Ik heb geen slimme oplaadpaal (een oude van Tesla), gaat deze mijn wagen via de zonnepanelen opgeladen hebben deze morgen? Of moet ik écht wachten totdat de zon er helemaal doorkomt?

Ik ben iedere dag om 6u wakker. Zou ik mijn wagen dan al opladen van zodra het klaar wordt? Of toch beter wachten tot de zon er helemaal doorkomt? Ik werk heel veel thuis dus ik kan dit wel kiezen.

In de voormiddag was er vandaag amper zon door heel wat wolken, nu in de namiddag is er veel meer zon omdat er veel minder wolken zijn. Ik heb geen slimme oplaadpaal (een oude van Tesla), gaat deze mijn wagen via de zonnepanelen opgeladen hebben deze morgen? Of moet ik écht wachten totdat de zon er helemaal doorkomt?

Ik ben iedere dag om 6u wakker. Zou ik mijn wagen dan al opladen van zodra het klaar wordt? Of toch beter wachten tot de zon er helemaal doorkomt? Ik werk heel veel thuis dus ik kan dit wel kiezen.
Je gaat van het net nemen in de ochtend. Met een HomeWizard P1 meter kun je zien hoeveel injectie of afname je nog hebt

Situatieschets:
  • 2 zuinige bewoners
Er wordt hier advies gegeven, maar er ontbreken een paar cruciale parameters om hier gericht advies te kunnen geven.
- Je zegt 2 zuinige bewoners: wat is elektriciteitsverbruik los van verwarming / EV?
- Wat is de warmte-/koelingsbehoefte van de nieuwe woning, en in welke maanden? Nieuwbouw die nét aan de normen voldoet vs. passiefhuis, maakt al meerdere MWh/j verschil.
- Wat is warmtevraag voor sanitair warm water?
- Hoeveel km wordt er met die elektrische wagen gereden? De één rijdt 5k km/j, de ander 50k...ook weer meerdere MWh/j verschil.
- Veel schaduw, O-W oriëntatie met sterk hellend dak, ... ?
- Wijzigingen in deze parameters te verwachten de komende jaren?

Kwam dit tegen op Instagram:
www.windsun-groothandel.be
De toekomst?
Een eigen windmolen, zou perfect zijn voor ons icm onze zonnepanelen.
Kan deze in het midden van ons groot plat dak zetten en niemand die hem ziet.
Geen idee of daar veel verbetering in is de laatste jaren, maar dat is/was toch altijd iets dat de investering niet waard is.

Trouwens ook iets fishy die site: adres dat ik er van vind is een appartement, voor een groothandel toch apart en een BTW nummer vind ik niet.

Er wordt hier advies gegeven, maar er ontbreken een paar cruciale parameters om hier gericht advies te kunnen geven.
- Je zegt 2 zuinige bewoners: wat is elektriciteitsverbruik los van verwarming / EV?
- Wat is de warmte-/koelingsbehoefte van de nieuwe woning, en in welke maanden? Nieuwbouw die nét aan de normen voldoet vs. passiefhuis, maakt al meerdere MWh/j verschil.
- Wat is warmtevraag voor sanitair warm water?
- Hoeveel km wordt er met die elektrische wagen gereden? De één rijdt 5k km/j, de ander 50k...ook weer meerdere MWh/j verschil.
- Veel schaduw, O-W oriëntatie met sterk hellend dak, ... ?
- Wijzigingen in deze parameters te verwachten de komende jaren?
- elektriciteit zonder verwarming/EV: 2000 kWh/jaar
- E-peil geschat op 6
- warmtevraag SWW: hoe bereken je dat?
- EV: 18.000 km/jaar
- geen schaduw, zonnepanelen zijn O-W geörienteerd op een plat dak
- wijzigingen aan bovenstaande: geen

Laatst bewerkt:
Kwam dit tegen op Instagram:
www.windsun-groothandel.be
De toekomst?
Een eigen windmolen, zou perfect zijn voor ons icm onze zonnepanelen.
Kan deze in het midden van ons groot plat dak zetten en niemand die hem ziet.
Brol blijft brol...

Ter voorbeeld dat ding van 650€ van 600W heeft een start up wind snelheid van 1.5m/s en een rated wind speed van 11.5m/s.

Je moet het nog altijd bekijken wat zo een beetje de curve is in functie van het op te wekken vermogen maar aan de onderzijde is dat meestal niet denderend. En je moet 11.5m/s halen om de maximale 600W te verkrijgen.
Dat is gelijkaardig aan een 40km/h Wat al straffe wind is

Het gaat meestal minder zijn, waardoor het allemaal niet zo denderend is. Blijf er dan ook zo ver mogelijk van weg.
In ieder geval indien het een goede oplossing was dan stond het land al vol met van die kleine brol in plaats dat men enkel maar grotere modellen zat te zetten.

- elektriciteit zonder verwarming/EV: 2000 kWh/jaar
+
- E-peil geschat op 6
E-peil zegt niet alles over de warmte/koelingsvraag. Normaal kan je EPB verslaggever dit als tabel met behoefte per maand leveren. Ook belangrijk voor het dimensioneren van je vloerverwarming en warmtepomp. Pak minstens 1000kWh/j.
- warmtevraag SWW: hoe bereken je dat?
Huidig verbruik gas/warmtepomp in huidige woning in zomermaanden=enkel SWW is meestal goede indicatie. Voor 2pers 500kWh+.
- EV: 18.000 km/jaar
Toch al redelijk en dit pusht al direct naar hogere capaciteit, als je altijd thuis laadt: pakweg 4000kWh.
- geen schaduw, zonnepanelen zijn O-W geörienteerd op een plat dak
- wijzigingen aan bovenstaande: geen
Dus ondergrens 7500kWh.

14.000Wp lijkt me dan wel wat overkill. 9.000Wp wat aan de lage kant dan weer misschien, dan ga je inderdaad veel afnemen van het net in de wintermaanden. Je kan eens simuleren met online tooltjes of vragen aan je installateur.

Je gaat van het net nemen in de ochtend. Met een HomeWizard P1 meter kun je zien hoeveel injectie of afname je nog hebt
Dat kost amper €30? Dat ga ik eens kopen. Makkelijk zelf aan te sluiten?

Volgens de app vandaag 17kwH geproduceerd, is dat nu veel of weinig? En de pieken rond de middag. Om 18u nog amper iets.

Laatst bewerkt:
Dat kost amper €30? Dat ga ik eens kopen. Makkelijk zelf aan te sluiten?

Volgens de app vandaag 17kwH geproduceerd, is dat nu veel of weinig? En de pieken rond de middag. Om 18u nog amper iets.
Gewoon in uw digitale meter prikken onder dat groene klepje en op de site van Fluvius uw P1 poort open zetten.
Dan zie je live hoeveel overschot of net afname je hebt en kun je daarop uw verbruik afstemmen.

Hier is er vandaag 49.3kWh geproduceerd met 11.4kWp oost-west. Als uw installatie 1/3e van de mijne is, dan lijkt me dat normale opbrengst.

Op een schuin dak met shingles ga je moeten met stokschroeven werken en waar je de stokschroeven in de houten balken draait, extra dichten met vloeibaar rubber.

Dus qua montagestructuur zal dat hetzelfde zijn als golfplaten op een houten onderdak.
Ik heb dus het golfplatendak systeem besteld zoals hier:

4_c261241b-aa03-4792-9b99-8c40e1c6cf0d.png

Ik heb dit ontvangen:

Nu vraag ik me het volgende af:

- De schroeven die erbij zitten zijn voor staal volgens mij, klopt dit?
Indien ja, zijn de schroeven hieronder geschikt om de profielen op een houten dak vast te schroeven:

- Monteer ik de profielen best horizontaal of verticaal? Ik hoor/zie namelijk beide oplossingen.
De 4 panelen komen in landscape naast elkaar te liggen. Ik heb maar 10 klemmen en profielen gekregen (ook van Esdec ipv Solarstell trouwens), dus ik moet de middelste panelen aan elkaar klemmen met dezelfde klem. Dat houdt in dat ik de panelen dus aan de zijkanten zal moeten vastklemmen.
Houdt dit dat in dat ik de profielen horizontaal moet monteren op het dak?
Zo ja, monteer ik ze dan best toch een klein beetje aflopend naar beneden zodat er geen water blijft staan achter de profiel?

Mogelijk domme vragen, maar een handleiding zat er ook niet bij dus die heb ik nagevraagd en de handleiding zal waarschijnlijk spreken over golfplaten daken waar dus sowieso geen water achter de profielen zal blijven hangen door de golfstructuur.

Hier is er vandaag 49.3kWh geproduceerd met 11.4kWp oost-west. Als uw installatie 1/3e van de mijne is, dan lijkt me dat normale opbrengst.
Gisteren, dus dezelfde dag? Wij hebben 18 zonnepanelen 😀

Even om te vergelijken, hoeveel was het bij andere members hier gisteren?

Wat zegt 17kwH trouwens? Kan ik daarmee een wagen opladen en ‘s avonds nog naar televisie kijken?

Ik heb dus het golfplatendak systeem besteld zoals hier:

4_c261241b-aa03-4792-9b99-8c40e1c6cf0d.png

Ik heb dit ontvangen:

Nu vraag ik me het volgende af:

- De schroeven die erbij zitten zijn voor staal volgens mij, klopt dit?
Indien ja, zijn de schroeven hieronder geschikt om de profielen op een houten dak vast te schroeven:

- Monteer ik de profielen best horizontaal of verticaal? Ik hoor/zie namelijk beide oplossingen.
De 4 panelen komen in landscape naast elkaar te liggen. Ik heb maar 10 klemmen en profielen gekregen (ook van Esdec ipv Solarstell trouwens), dus ik moet de middelste panelen aan elkaar klemmen met dezelfde klem. Dat houdt in dat ik de panelen dus aan de zijkanten zal moeten vastklemmen.
Houdt dit dat in dat ik de profielen horizontaal moet monteren op het dak?
Zo ja, monteer ik ze dan best toch een klein beetje aflopend naar beneden zodat er geen water blijft staan achter de profiel?

Mogelijk domme vragen, maar een handleiding zat er ook niet bij dus die heb ik nagevraagd en de handleiding zal waarschijnlijk spreken over golfplaten daken waar dus sowieso geen water achter de profielen zal blijven hangen door de golfstructuur.

Is een montagekit voor steeldeck / IDE dak.

Google eens op stokschoef zoals ik zei en dan zie je hoe dat eruit ziet.

Je moet stokschroeven en gewone alu profielen hebben zoals op een pannendak gebruikt worden. Voor golfplaten ben je met die plaatjes niets.

Terug
Bovenaan