aXl_
Well-known member
Plat dak montage is denk ik altijd met ballast. Het merk dat ik gebruikt heb, esdec, verbindt alle frames op het dak met elkaar zodat dat eigenlijk 1 groot veld is.Als de elektriciteit van ons containertuinhuis in orde is, ook eens kijken om daar een 1500Wp op te pleuren.
Vooral bij de montage stel ik mij wat vragen. De platdak montage kits die ik gezien heb werken vooral met gewichten. In welke mate blijft dat mooi staan bij stormweer? Anderzijds zie ik het niet zitten gaten in het dak te maken.
Vervolgens wordt gecalculeerd op welke plaatsen hoeveel balast moet worden geplaatst. Dat is door de fabrikant gevalideerd met windtunnel tests e.d. dus dat gaat effectief niet vliegen bij storm.
(En ik denk dat ik de hoeveelheid ballast in mijn geval maal 1.5 a 2 gedaan heb om zeker te zijn
, ik heb volle betonstenen van ongeveer 15kg elk gebruikt).Daar zijn intussen toch al een paar stormen over gepasseerd de afgelopen 3 jaar. Dat heeft geen cm bewogen.
Op een tuinhuis moet je wel eens serieus kijken of dat totale gewicht wel geschikt is voor uw constructie.
Mijn tuinhuis heb ik gemaakt met een dak van 15° met shingles, en daar heb ik voor 10 panelen stokschroeven in de dakbalken voor gebruikt (bitumenkit voor afdichting).

75 graden C is de piek dezer dagen, maar blijkbaar zou hij pas in reduced power mode gaan vanaf 85 graden C dus heb nog wat marge. Het is natuurlijk ook wel extreem warm nu.