Zonnepanelen Topic

Als de elektriciteit van ons containertuinhuis in orde is, ook eens kijken om daar een 1500Wp op te pleuren.

Vooral bij de montage stel ik mij wat vragen. De platdak montage kits die ik gezien heb werken vooral met gewichten. In welke mate blijft dat mooi staan bij stormweer? Anderzijds zie ik het niet zitten gaten in het dak te maken.
Plat dak montage is denk ik altijd met ballast. Het merk dat ik gebruikt heb, esdec, verbindt alle frames op het dak met elkaar zodat dat eigenlijk 1 groot veld is.
Vervolgens wordt gecalculeerd op welke plaatsen hoeveel balast moet worden geplaatst. Dat is door de fabrikant gevalideerd met windtunnel tests e.d. dus dat gaat effectief niet vliegen bij storm.
(En ik denk dat ik de hoeveelheid ballast in mijn geval maal 1.5 a 2 gedaan heb om zeker te zijn :), ik heb volle betonstenen van ongeveer 15kg elk gebruikt).

Daar zijn intussen toch al een paar stormen over gepasseerd de afgelopen 3 jaar. Dat heeft geen cm bewogen.

Op een tuinhuis moet je wel eens serieus kijken of dat totale gewicht wel geschikt is voor uw constructie.
Mijn tuinhuis heb ik gemaakt met een dak van 15° met shingles, en daar heb ik voor 10 panelen stokschroeven in de dakbalken voor gebruikt (bitumenkit voor afdichting).

Binnenkort komen ze hier het pakket installeren. Ik heb een digitale meter ook laten plaatsen. Aan die digitale meter heb ik geen UTP.
Op de verdieping waar de omvormer en de batterij komen heb ik aan die zekeringenkast wel UTP beschikbaar. Is dit voldoende? Of is UTP bij de digitale meter een must? Het gaat om 14 panelen, een FOX P3.5.0-SH omvormer en FOX EQ6000 plus 12kWh batterij moest die info relevant zijn 😎

Binnenkort komen ze hier het pakket installeren. Ik heb een digitale meter ook laten plaatsen. Aan die digitale meter heb ik geen UTP.
Op de verdieping waar de omvormer en de batterij komen heb ik aan die zekeringenkast wel UTP beschikbaar. Is dit voldoende? Of is UTP bij de digitale meter een must? Het gaat om 14 panelen, een FOX P3.5.0-SH omvormer en FOX EQ6000 plus 12kWh batterij moest die info relevant zijn 😎
Je gaat alleszins een kabel nodig hebben tussen de sturing van de batterij en waar de energiemeter (niet de DM maar de meter die aan het begin van uw installatie tbhv de batterij geplaatst wordt) zit. Typisch in een elektrische kast naast uw digitale meter.
Die bestaan met seriële comm (kabel rechtstreeks van meter naar batterijsturing) en TCP/IP variant (netwerkaansluting).

Kan iemand me bevestigen dat als mijn zonnepanelen 5kw energie opwekken en ik tegelijkertijd 5kw energie verbruik de maandpiek 0kw zou zijn? Dit is een SUPERbasic vraag maar het antwoord hierop is niet glashelder te vinden.op internet.

Kan iemand me bevestigen dat als mijn zonnepanelen 5kw energie opwekken en ik tegelijkertijd 5kw energie verbruik de maandpiek 0kw zou zijn? Dit is een SUPERbasic vraag maar het antwoord hierop is niet glashelder te vinden.op internet.
Its complicated. Helaas schijnt de zon niet 24/24 optimaal op uw zonnepanelen en heb je 'savonds en snachts nog steeds een piek. Als je al uw verbruiken overdag kunt doen, (koken, wassen, wagen laden etc) en snachts niets van elek verbruikt dan is uw maandpiek trouwens nog steeds 2.5kW

https://www.fluvius.be/nl/blog/capa...ef-nieuwe-berekening-nettarieven-piekvermogen
Is er een minimumtarief?

• Ja. Het minimumtarief wordt berekend op een piek van 2,5 kW, zowel met digitale als klassieke meter. Zo betaalt iedere netgebruiker een minimale bijdrage voor het netgebruik.

Waarschijnlijk omdat uw SUPERbasic vraag niet zo basic is omdat je dingen door elkaar haalt...

(kilo)Watt is de eenheid van vermogen, dus wat je daar stelt is een momentopname. Zegt dus niks over kwartierpieken en dus ook niets over maandpieken.
De pieken worden enkel berekend op je netverbruik. Alle stroom die je zelf opwekt en verbruikt, passeert niet langs de teller en telt dus niet mee. Op die moment met 5kW zelfverbruik en 0kW netverbruik, gaat er inderdaad niets over de teller en zal geen impact hebben op je piek. Maar dat is maar 1 momentenopname binnen een kwartier. En dat doet er niet toe voor de maandpiek, want daar wordt naar alle kwartierpieken van die maand gekeken.

De kwartierpieken zijn gemiddelden (zoals hier uitgelegd). Je meter berekent dit zelf. Je kan dit ook opvragen via de P1 poort. Er wordt voor elk kwartier gekeken hoeveel je verbruikt (in kWh) en dit delen door 1/4 uur, omdat het maar voor een kwartier is, om tot het gemiddelde vermogen (in kW) te komen voor dat kwartier.

Je maandpiek is dus de hoogste kwartierpiek van die in die maand. Dit is nog iets anders dan je facturatiepiek. De facturatiepiek is die dat minimum 2,5kW is zoals @zwarten al aanhaalt. Het verschil tussen al de pieken staat hier uitgelegd:

Dit is duidelijk. Ik dacht eerst dat de maandpiek werd berekend op de totale stroomafname (dus 5kw in mijn voorbeeld) en niet de netto-afname (0 kw in mijn voorbeeld). Maar dat klopt dus niet.

Dit is duidelijk. Ik dacht eerst dat de maandpiek werd berekend op de totale stroomafname (dus 5kw in mijn voorbeeld) en niet de netto-afname (0 kw in mijn voorbeeld). Maar dat klopt dus niet.
:wtf:

Je haalt wederom wat dingen door elkaar...
Watt is vermogen, kilowattuur is verbruik en dus wat gebruikt wordt voor de afname.

Wat je zonnepanelen opwekken, is geen afname. De piek wordt wel berekend op de totale afname van het net. Wat je injecteert wordt met een digitale meter er niet meer afgetrokken, dit is injectie en geen afname.

Ik acht de kans klein dat je 100% zelfverbruik hebt en dus 0 kWh afname hebt op een maand.

Mijn zonnepanelen
:wtf:

Je haalt wederom wat dingen door elkaar...
Watt is vermogen, kilowattuur is verbruik en dus wat gebruikt wordt voor de afname.

Wat je zonnepanelen opwekken, is geen afname. De piek wordt wel berekend op de totale afname van het net. Wat je injecteert wordt met een digitale meter er niet meer afgetrokken, dit is injectie en geen afname.

Ik acht de kans klein dat je 100% zelfverbruik hebt en dus 0 kWh afname hebt op een maand.
In mijn voorbeeld is er geen injectie. De zonnepanelen wekken bvb. op uurbasis 3 kWh op en mijn wagen laadt 3 kWh. De totale afname van het net is nul. Dit als theoretisch voorbeeld.

Fluvius is langsgeweest hier voor de uitvallende omvormer. De technieker wist dat het hier een probleemwijk is qua elektriciteit en wij zitten dan nog eens vanachter op de kabel. De transfo staat al op het laagste vermogen in de verdeelkast en alle fasen zaten op hetzelfde voltage dus hij kon niet veel doen. Er moet een nieuwe verdeelkast komen in de wijk. Kan blijkbaar tot 2j duren voor ze werken uitvoeren. Dan zal ik de komende 2 jaar maar jaarlijks een schadevergoeding vragen, ook al is die peanuts.

Heb wel gemerkt dat de omvormer niet uitvalt als ik genoeg verbruik. Dus voor zover het mogelijk is zetten we nu wat extra verbruikers op rond de middag, ook al is het niet echt nodig.

De micro-omvormer wordt wel fameus warm. :P 75 graden C is de piek dezer dagen, maar blijkbaar zou hij pas in reduced power mode gaan vanaf 85 graden C dus heb nog wat marge. Het is natuurlijk ook wel extreem warm nu.

Fluvius is langsgeweest hier voor de uitvallende omvormer. De technieker wist dat het hier een probleemwijk is qua elektriciteit en wij zitten dan nog eens vanachter op de kabel. De transfo staat al op het laagste vermogen in de verdeelkast en alle fasen zaten op hetzelfde voltage dus hij kon niet veel doen. Er moet een nieuwe verdeelkast komen in de wijk. Kan blijkbaar tot 2j duren voor ze werken uitvoeren. Dan zal ik de komende 2 jaar maar jaarlijks een schadevergoeding vragen, ook al is die peanuts.

Heb wel gemerkt dat de omvormer niet uitvalt als ik genoeg verbruik. Dus voor zover het mogelijk is zetten we nu wat extra verbruikers op rond de middag, ook al is het niet echt nodig.

De micro-omvormer wordt wel fameus warm. :P 75 graden C is de piek dezer dagen, maar blijkbaar zou hij pas in reduced power mode gaan vanaf 85 graden C dus heb nog wat marge. Het is natuurlijk ook wel extreem warm nu.
Lastige situatie. 2 jaar is echt lang. Zou dat zo complex, of zo duur zijn om die transfo in de straat te vervangen? Waarschijnlijk eerder dat Fluvius de middelen niet voorziet om dat allemaal zsm op te lossen.

Als je een recente omvormer hebt, kun je hem ook op niet-injecteren zetten.
Je verliest dan wel je injectievergoeding (zou je eens moeten nagaan of dat veel is bij jullie), maar je omvormer valt (hopelijk) niet meer uit. Je wekt dan enkel zonne-energie op voor je eigen verbruik.

Lastige situatie. 2 jaar is echt lang. Zou dat zo complex, of zo duur zijn om die transfo in de straat te vervangen? Waarschijnlijk eerder dat Fluvius de middelen niet voorziet om dat allemaal zsm op te lossen.

Je verliest dan wel je injectievergoeding (zou je eens moeten nagaan of dat veel is bij jullie), maar je omvormer valt (hopelijk) niet meer uit. Je wekt dan enkel zonne-energie op voor je eigen verbruik.

Wat veranderd er precies wanneer je de omvormer niet laat injecteren? Hij zal naar wat ik begrijp toch minstens de (reeds heel hoge) netspanning moeten evenaren want anders ga je afnemen van het net.

Wat veranderd er precies wanneer je de omvormer niet laat injecteren? Hij zal naar wat ik begrijp toch minstens de (reeds heel hoge) netspanning moeten evenaren want anders ga je afnemen van het net.
Hoe meer zonnepanelen erbij komen, des te groter het probleem natuurlijk. Idealiter overtuig je de buren ook ... Dan is de spanning lokaal misschien net niet te hoog, zodat je geen uitval hebt.

Rond hoe laat vallen je zonnepanelen ongeveer uit? Is dat recht op de middag, als de zon op het zuiden staat? Alternatief zou je de opstelling van je zonnepanelen kunnen veranderen (enkel als ze nu puur zuid georiënteerd staan). Een oost-west opstelling heet een iets lagere piek, en niet pal op de middag. Enkel als je omvormer dat ondersteund natuurlijk.

3e mogelijkheid :D
Zoals je zelf aangaf zien dat je genoeg verbruikt. Heb je geen airco, warmtepomp, elektrische boiler, keukenboilertje, handoekenradiator , batterij etc. waar dat je met een timer wat piekverbruik kunt verplaatsen?

Heb een tijd met de technieker staan praten en hij zei me dat het probleem is om een geschikte plaats te vinden voor de nieuwe cabines. Tegenwoordig moeten ze toestemming krijgen van de eigenaar van de grond en vaak geven mensen geen toestemming, ook al hebben ze zelf problemen met hun omvormer. Ergens begrijp ik dat ook, echt mooi is zo'n kast in je voortuin niet. Langs de andere kant moeten ze wel ergens geplaatst worden natuurlijk.

Ik ga eerst eens checken bij de fabrikant of ik geen andere grid profile kan krijgen voor de omvormer. Momenteel valt de omvormer na 1s 253V al uit volgens de instellingen en in de praktijk zelfs al vaak bij 251V. Eigenlijk zou de omvormer maar na 10 minuten een gemiddelde van meer den 253V moeten uitvallen. Daar is dus nog wat marge, maar de fabrikant moet het willen aanpassen natuurlijk.

Ik denk niet dat ik 'm op niet injecteren kan zetten, want de omvormer is niet gekoppeld aan een P1 meter.

Hoe meer zonnepanelen erbij komen, des te groter het probleem natuurlijk. Idealiter overtuig je de buren ook ... Dan is de spanning lokaal misschien net niet te hoog, zodat je geen uitval hebt.
Dat is het inderdaad, de zonnepanelen zorgen voor een te hoge spanning op het net in de zomer en de EVs, warmtepompen, ... zorgen voor een te lage spanning op het net in de winter. Het net is gewoon niet voorzien voor al die zonnepanelen, EVs en warmtepompen die de overheid ons onrechtstreeks opdringt door sturing via belastingen.

Rond hoe laat vallen je zonnepanelen ongeveer uit? Is dat recht op de middag, als de zon op het zuiden staat? Alternatief zou je de opstelling van je zonnepanelen kunnen veranderen (enkel als ze nu puur zuid georiënteerd staan). Een oost-west opstelling heet een iets lagere piek, en niet pal op de middag. Enkel als je omvormer dat ondersteund natuurlijk.
Het begint rond 11u en stopt rond half 5 in de namiddag. Andere opstelling is niet voordelig omdat het een schuin dak is en de andere kant NO is. En initieel was het plan om het zichtbaar dakdeel van ons tuinhuis visueel mooier te maken (de shingles waren lelijk volgens mijn vriendin), dus als ik de panelen ga verplaatsen is een deel van het doel van de panelen weg.

3e mogelijkheid :D
Zoals je zelf aangaf zien dat je genoeg verbruikt. Heb je geen airco, warmtepomp, elektrische boiler, keukenboilertje, handoekenradiator , batterij etc. waar dat je met een timer wat piekverbruik kunt verplaatsen?
Batterijen (10kWh) zijn voor de middag al vol en airco gaat volgens mij niet voldoende verbruiken (staat sinds vandaag ook op overdag). Voor de rest niet echt grote verbruikers. Ben aan het denken om een elektrisch vuurtje buiten onder de overkapping van ons tuinhuis te zetten en die op één of andere manier automatisch te schakelen als het voltage te hoog oploopt. Maar ik moet natuurlijk zien dat ik dan niet evenveel of meer ga verbruiken dan dat ik opwek, want dan is er ook geen winst te halen. En ik moet natuurlijk ook zien dat ik het probleem zo niet ga maskeren, want dan gaat Fluvius misschien zeggen dat ze na metingen hebben ontdekt dat het probleem eigenlijk helemaal niet zo groot is.

Aangezien de zon ondertussen toch al relatief hoog staat vroeg ik mij of het ‘normaal’ is dat mijn installatie nog nooit hoger is geweest dan 5000W output?
16 panelen van 450w op een dak van 40 graden
8 noord-oost
8 zuidwest
Dit aangezien mijn omvormer toch berekend is op 6000w. Ging er vanuit dat ik dit makkelijker ging halen.
Vandaag bv Max 4250W, of zou hier de temperatuur al grotendeels meespelen?

Aangezien de zon ondertussen toch al relatief hoog staat vroeg ik mij of het ‘normaal’ is dat mijn installatie nog nooit hoger is geweest dan 5000W output?
16 panelen van 450w op een dak van 40 graden
8 noord-oost
8 zuidwest
Dit aangezien mijn omvormer toch berekend is op 6000w. Ging er vanuit dat ik dit makkelijker ging halen.
Vandaag bv Max 4250W, of zou hier de temperatuur al grotendeels meespelen?
Pas deze simulatie eens aan met de extacte coordinaten en hoeken van uw systeem. Maar als dat echt heel noord oost is, dan kan dat wel icm deze temperaturen.

Als de temperaturen heel hoog zijn zoals nu lopen de opbrengsten wel sterk terug.

Panelen die noord oost staan gaan toch nooit veel opbrengen?

Terug
Bovenaan