Zonnepanelen Topic

Benieuwd wat de vlaamse regering nu aan het bekonkelfoezen is. Zou ik nu toch graag een vlieg zijn.

is er daar geen live streaming van?

Bi-directionele aansluiting is allemaal goed en wel maar als COVID overgewaaid is en we gaan met zen allen als stommeriken terug elke dag in de file staan naar kantoor dan kan je evengoed je eigen dagproductie niet opvangen...

Bi-directioneel is vooral handig als je wagen overdag voor de deur kan staan opladen en 's avonds terug kan ontladen. Maar dan wordt je auto eigenlijk gewoon een hééééél dure thuisbatterij...

Tenzij ze een soort kunstgreep doen waarbij je op één of andere manier op verplaatsing je "thuisproductie kan gebruiken" maar :ROFLMAO: dat denk ik niet.
Wel, zoals ik ook schrijf: wanneer het mooi weer is rijd ik met de fiets naar 't werk
En ik reken om 1-2 dagen per week thuis te blijven werken na corona, dat gaat trouwens niet allen bij ons zo zijn, dat permanent thuiswerk

Bi-directionele aansluiting is allemaal goed en wel maar als COVID overgewaaid is en we gaan met zen allen als stommeriken terug elke dag in de file staan naar kantoor dan kan je evengoed je eigen dagproductie niet opvangen...

Bi-directioneel is vooral handig als je wagen overdag voor de deur kan staan opladen en 's avonds terug kan ontladen. Maar dan wordt je auto eigenlijk gewoon een hééééél dure thuisbatterij...

Tenzij ze een soort kunstgreep doen waarbij je op één of andere manier op verplaatsing je "thuisproductie kan gebruiken" maar :ROFLMAO: dat denk ik niet.
Ewel nu nog zonnepanelen op het dak van u auto en ge hebt een mobiele productie ;)

Ik moet wel zeggen dat het extra zuur is dat ze ons een monofasige omvormer hebben verkocht terwijl we uiteindelijk beter af waren geweest met een 3-fasige...
Waarom was je daar beter mee af geweest?

Ik snap trouwens ook niet goed waarom mensen zo een schrik hebben om hun droogkast en wasmachine overdag te laten draaien als ze niet thuis zijn.

Ik moet wel zeggen dat het extra zuur is dat ze ons een monofasige omvormer hebben verkocht terwijl we uiteindelijk beter af waren geweest met een 3-fasige...
Waarom juist? Monofasige omvormers zijn goedkoper voor hetzelfde vermogen dan de 3-fasige. En als je ooit een batterij gaat plaatsen, hoef je ook geen duurdere 3-fasige batterij-omvormer aan te kopen. Voor de (digitale) meters maakt het niet uit, ze tellen toch gewoon de fases op.

Ik heb juist het tegenovergestelde van jou, ik had beter een monofasige omvormer gestoken want als ik ooit batterijen plaats moet ik nog een keer extra betalen voor de 3-fasige batterij-omvormer.

Ik snap trouwens ook niet goed waarom mensen zo een schrik hebben om hun droogkast en wasmachine overdag te laten draaien als ze niet thuis zijn.
Gaat in mijn ogen ook niet de moeite zijn.
In de winter brengen u panelen toch te weinig op en gaat u wasmachine overdag toch van het net moeten pakken. In de zomer schijnt de zon toch lang genoeg om u was te doen wanneer je thuis bent.

Ik hou mijn verbruik nu een paar dagen in het oog om "uitschieters" te vinden die buiten de daguren valt en het enige dat ik vind is de vaatwas. Wij zetten die altijd rond 01:00 op, dat geeft 1kwh extra tijdens de nacht. Dus dat kunnen we opschuiven naar daguren.
En dan houdt het zowat op. :D voor de rest is er niet veel te doen.

Waarom was je daar beter mee af geweest?

Ik ook niet. Er zijn tegenwoordig genoeg methoden om een brand te detecteren vanop afstand. Als je echt zoveel schrik hebt, installeer dan een Nest Protect en een camera in de buurt van je droogkast en je wordt meteen gewaarschuwd op je smartphone. En laat ons eerlijk zijn, wat is de kans dat er brand ontstaat door je droogkast?

Waarom juist? Monofasige omvormers zijn goedkoper voor hetzelfde vermogen dan de 3-fasige. En als je ooit een batterij gaat plaatsen, hoef je ook geen duurdere 3-fasige batterij-omvormer aan te kopen. Voor de (digitale) meters maakt het niet uit, ze tellen toch gewoon de fases op.

Ik heb juist het tegenovergestelde van jou, ik had beter een monofasige omvormer gestoken want als ik ooit batterijen plaats moet ik nog een keer extra betalen voor de 3-fasige batterij-omvormer.
Omdat met een 3-fasige omvormer de kans op nutteloze injectie veel kleiner is. Ik heb bv standaard een 1,5 a 2 ampere verbruik per fase, ongeacht of er extra toestellen draaien. Nu hangen de aircos, de jacuzzi en de warmtepomp op de fase van de zonnepanelen. Warmtepomp zal ik al maar programmeren dat die enkel overdag het sanitair gaat laden terwijl de zon schijnt. Airco kan ik ook nog wel zelf wat controleren. Maar elke kW aan opbrengst die niet wordt opgebruikt is een verloren kW, wat dus heel reëel is met een monofasige opstelling.

Dus je gaat een installateur zijn werkuren betalen (1) en geld uitgeven aan een grotere omvormer (2).
In ruil ga je op de 20 zonnigste dagen van het jaar, waarop je al sowieso meer stroom produceert dan je ooit kan verbruiken, nóg meer stroom produceren. (3) Op de andere 345 dagen van het jaar heb je niet meer opbrengst.

Hoe je dan door de combinatie van 1, 2 en 3 ooit denkt een verstandige beslissing te doen is mij een raadsel, maar het zijn jouw centen hé

Ik had voor 5510 Wp een omvormer van SMA SB 3.6, om het prosumententarief laag te houden.

Omvormer wisselen zal qua werkuren niet meer zijn als 1 uur, De keurder nog een half uur en dat is ook ok.
Nu wil ik ook welke Wp die ik opwek hebben en er een vergoeding voor krijgen (of andere zaken voor laten werken (ASIC Mining bv :) )

Omdat met een 3-fasige omvormer de kans op nutteloze injectie veel kleiner is. Ik heb bv standaard een 1,5 a 2 ampere verbruik per fase, ongeacht of er extra toestellen draaien. Nu hangen de aircos, de jacuzzi en de warmtepomp op de fase van de zonnepanelen. Warmtepomp zal ik al maar programmeren dat die enkel overdag het sanitair gaat laden terwijl de zon schijnt. Airco kan ik ook nog wel zelf wat controleren. Maar elke kW aan opbrengst die niet wordt opgebruikt is een verloren kW, wat dus heel reëel is met een monofasige opstelling.
Technisch heb je volledig gelijk. Vanuit dat oogpunt heb ik ook de 3-fasige omvormer aangekocht. Maar voor uw portemonnee maakt die verloren kW op de ene fase niet uit, ze wordt finaal niet geregistreerd door de meter en komt dus ook niet op de afrekening.
Op uw energiefactuur maakt het dus geen verschil of je de 3-fasige of de monofasige omvormer hebt, ook niet in het nieuwe systeem.

w00000t

en nu hopen dat het geen dooie muis is

Eigenaars zonnepanelen krijgen compensatie​

We zullen zien é, tzal belange niet zoveel zijn als de bedrijven gekregen hebben met hun certificaten ;)

De 101.000 rechtstreeks getroffen eigenaars met een digitale meter krijgen nog in 2021 een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert. Dat is vergelijkbaar met het nieuwe subsidiesysteem vanaf 1 januari 2021, meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

ja lap, ik heb half 2020 nog laten leggen en heb nog geen digitale meter. Tzal dus nougabollen worden voor ons :(

Laatst bewerkt:
en op vrtnws

Eigenaars van zonnepanelen krijgen compensatie na vernietiging Vlaamse regeling terugdraaiende teller​

De Vlaamse regering gaat eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter een eenmalige compensatiepremie geven, nu het Grondwettelijk Hof de voordelige regeling rond de terugdraaiende elektriciteitsmeter heeft vernietigd. Dat vonnis raakt de komende jaren honderdduizenden mensen in hun portemonnee.

3x gejost!

geen premie getrokken van 21
niet deftig kunnen terugdraaien in 2020 want dag/nacht teller
en nu geen compensatie wegens geen digitale teller

Edit: mail onderweg naar kabinet demir!

Laatst bewerkt:
"Ook de bijna 470.000 gezinnen die nog over analoge, terugdraaiende teller beschikken, krijgen tussen nu en 2029 de kans om te kiezen voor een eenmalige compensatie, laat Demir nog weten. Dat zal gebeuren vanaf het moment dat de digitale teller bij hen zal zijn geïnstalleerd."

Zo dicht mogelijk tegen de 5% een digitale meter laten zetten zeker.

Ook compensatie bij verdere uitrol digitale meter
Ook de bijna 470.000 gezinnen die nog over een analoge terugdraaiende teller beschikken en nog niet over een digitale teller, krijgen tussen nu en 2029 de mogelijkheid om te kiezen voor een eenmalige compensatie.

Dit aanbod krijgen ze éénmalig tijdens de normale uitrol van de digitale tellers. De regering ambieert daarbij nog steeds een uitrol van digitale meters van 80% tegen eind 2024 en 100% tegen 1 juli 2029 voor het hele Vlaamse Gewest. Ze stapt echter wel af van de voorgenomen versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Initieel was het de bedoeling dat zonnepaneeleigenaars allemaal tegen eind 2022 beschikte over een digitale meter. Zij worden nu meegenomen in de normale uitrol en zullen gespreid over de periode 2021 – 2029 een digitale meter krijgen.

"Tegen eind volgende week zal voor ieder installatiejaar berekend worden wat de concrete ondersteuning in euro per kW geïnstalleerd vermogen"

Gaat dit op omvormer zijn of # wp?

Terug
Bovenaan