Ik vind het persoonlijk ook vrij oneerlijk dat er nu weer een hoop bochtengewring is om geld richting zonnepaneel "leeches" te sturen. "Leeches" is niet als persoonlijke aanval bedoeld, eerder weerspiegelt het hoe ze omgaan met het net als batterij (in mijn ogen).
Anderzijds is het afgeschaft worden van een beloofde regeling ook niet eerlijk voor iedereen die zonder winstbejag (kan dit wel in dit geval?) geiïnvesteerd heeft in een mini-zonnepark.
Wij konden met onze bouw sowieso geen 15j regeling krijgen, dus we hadden ons al mentaal voorbereid op afname/injectie (na eens grondig te rekenen aan de BTW invloed op de kost van een nieuwbouw viel dit stukje erg goed mee

).
Ik vind de directe afschaffing eerlijker naar iedereen die geen zonnepanelen heeft, of ze pas dit jaar gaat installeren.
De 5% investeringspremie (alsook het oorspronkelijke, langs alle kanten bekritiseerde 15j terugdraaiende teller concept) vind ik een schandelijk dure zaak die, op kap van iedereen (en voornamelijk de niet-gegoeden die de financiële investering van zonnepanelen de laatste jaren niet konden doen) snel snel politieke recuperatie probeert af te kopen.
De subsidies voor zonnepanelen in dit land hadden vanaf het begin gewoon simpele, jaarlijks bijgestelde premies voor aankoop moeten zijn.
Al deze complexe structuren (groenestroomcertificaten, terugdraaiende teller aka saldering, etc.) maakt heel het verhaal een hoop politieke en begrotingszever.
Maar dat is mijn gedacht als "jonge" knaap die enkel geconfronteerd wordt met de "dure" kant van het geheel.