Zonnepanelen Topic

Echt schandalig dat die klootzakken nu nogmaals in de belastingpot gaan graaien om mensen met zonnepanelen te bevoordelen. Krijgen de mensen die geen zonnepanelen dan ook een subsidie? Want wij dokken er uiteindelijk voor.

Waarom moeten wij toch gaan opdraaien voor andermans investering? Laat hen hun plan ermee trekken ipv die groep te bevoordelen.
Maar als binnenkort er geen stroom is buiten van zonnepanelen zet jij dan als 1e alles uit?

Ik vind het persoonlijk ook vrij oneerlijk dat er nu weer een hoop bochtengewring is om geld richting zonnepaneel "leeches" te sturen. "Leeches" is niet als persoonlijke aanval bedoeld, eerder weerspiegelt het hoe ze omgaan met het net als batterij (in mijn ogen).
Anderzijds is het afgeschaft worden van een beloofde regeling ook niet eerlijk voor iedereen die zonder winstbejag (kan dit wel in dit geval?) geiïnvesteerd heeft in een mini-zonnepark.

Wij konden met onze bouw sowieso geen 15j regeling krijgen, dus we hadden ons al mentaal voorbereid op afname/injectie (na eens grondig te rekenen aan de BTW invloed op de kost van een nieuwbouw viel dit stukje erg goed mee :ROFLMAO:).
Ik vind de directe afschaffing eerlijker naar iedereen die geen zonnepanelen heeft, of ze pas dit jaar gaat installeren.
De 5% investeringspremie (alsook het oorspronkelijke, langs alle kanten bekritiseerde 15j terugdraaiende teller concept) vind ik een schandelijk dure zaak die, op kap van iedereen (en voornamelijk de niet-gegoeden die de financiële investering van zonnepanelen de laatste jaren niet konden doen) snel snel politieke recuperatie probeert af te kopen.

De subsidies voor zonnepanelen in dit land hadden vanaf het begin gewoon simpele, jaarlijks bijgestelde premies voor aankoop moeten zijn.
Al deze complexe structuren (groenestroomcertificaten, terugdraaiende teller aka saldering, etc.) maakt heel het verhaal een hoop politieke en begrotingszever.
Maar dat is mijn gedacht als "jonge" knaap die enkel geconfronteerd wordt met de "dure" kant van het geheel.

Hoe weet jij of dat een schandelijk dure zaak wordt? Er circuleert een cijfer van 5% maar an sich zegt dat niets. Het is ook redelijk frappand dat je tegen subsidies bent als het jouw niet uitkomt maar dan wel zelf de nieuwe subsidie voor je installatie zal mogen opstrijken.

Iemand die eind vorig jaar zonnepanelen zou gelegd hebben zou niets krijgen en degenen die begin dit jaar leggen krijgen een premie. Mag je mij eens uitleggen op welke manier je dat eerlijker vindt. :)
En het is wel eerlijk dat de mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd en al van de terugdraaiende teller genoten hebben daarbovenop nog eens dezelfde premie krijgen als mensen die dit jaar panelen leggen en geen terugdraaiende teller hebben? Daarbovenop lees ik iets over een premie tot 1500 euro voor 4000WP. In de premie van 2021 wordt maar 1200 euro voorzien voor 4000WP, dus dat wil zeggen dat degene met een terugdraaiende teller méér zouden krijgen? Als dat het geval is, zal ik ook eens een mailtje sturen naar Demir. :p

En het is wel eerlijk dat de mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd en al van de terugdraaiende teller genoten hebben daarbovenop nog eens dezelfde premie krijgen als mensen die dit jaar panelen leggen en geen terugdraaiende teller hebben? Daarbovenop lees ik iets over een premie tot 1500 euro voor 4000WP. In de premie van 2021 wordt maar 1200 euro voorzien voor 4000WP, dus dat wil zeggen dat degene met een terugdraaiende teller méér zouden krijgen? Als dat het geval is, zal ik ook eens een mailtje sturen naar Demir. :p
Voor we gekke veronderstellingen maken, misschien de effectieve cijfers even afwachten. Indien er nu effectief een hogere compensatie zou komen, dan geef ik je groot gelijk, maar lijkt me compleet onrealistisch dat men dat zou invoeren.

Daarnaast moet je ook niet 'belachelijk' doen. Als ik in mijn voorbeeld spreek van zonnepanelen die eind vorig jaar gelegd zijn, welk "profiteren van de terugdraaiende teller" is er dan geweest? Dat is meer een kwestie van "technisch juist" maar in sé compleet irrelevant.

Aangezien ze het compensatiebedrag zullen aanpassen aan de tijd dat je al geniet van een terugdraaiende teller, is die "vrees" van u onterecht.

En inderdaad gewoon de bedragen afwachten. Ik ga er nu nog van uit dat een analoge teller zo lang mogelijk houden het beste is.

Natuurlijk is een analoge teller houden beter dan die premie.
Ik zal er niet veel naast zitten dat je na 1,5j analoge teller de premie al binnen hebt.

Gij zijt precies wel erg gefrustreerd tegenover zonnepanelen. In zowat elke topic hier en op het oude forum uw gal komen spuwen. :ROFLMAO:
Tja dat is wie het laatst lacht, lacht het best? Paar post terug was hij de mensen hier nog aan het uitlachen en nu is hem al slecht gezind. :p

en op vrtnws

Eigenaars van zonnepanelen krijgen compensatie na vernietiging Vlaamse regeling terugdraaiende teller​

De Vlaamse regering gaat eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter een eenmalige compensatiepremie geven, nu het Grondwettelijk Hof de voordelige regeling rond de terugdraaiende elektriciteitsmeter heeft vernietigd. Dat vonnis raakt de komende jaren honderdduizenden mensen in hun portemonnee.

3x gejost!

geen premie getrokken van 21
niet deftig kunnen terugdraaien in 2020 want dag/nacht teller
en nu geen compensatie wegens geen digitale teller

Edit: mail onderweg naar kabinet demir!
Jij moet allesbehalve klagen lijkt me.
Jij hebt nog altijd een terugdraaiende teller. Zowel uw dag als uw nacht draait terug, maar als je alles gaat optellen doe je daar echt niet zoveel verlies mee hoor.

Wat mis ik in het plaatje?

Solax 5,8kw batterij @ 2999 euro
Sma Sunnyboy omvormer 1699 euro
Installatiekost?
Premie? 5,8 x 250? Is dat dan 5 of 6x vermoedelijk ronden ze af naar beneden?

Met het wegvallen van prosumententarief als ze de digitale meter komen plaatsen en 's avonds geen stroom te moeten kopen.. als ik mijn cijfers bekijk heb ik 75% van het jaar minstens 6kw opbrengst per dag.

Lijkt me niet verkeerd qua terugverdientijd. Jaarke of 8.

Laatst bewerkt:
Jij moet allesbehalve klagen lijkt me.
Jij hebt nog altijd een terugdraaiende teller. Zowel uw dag als uw nacht draait terug, maar als je alles gaat optellen doe je daar echt niet zoveel verlies mee hoor.
Ik vond van wel. Normaal jaar hebben we altijd rond de 2000 dag en nacht, dus 4k in totaal.

Dit jaar met de panelen die wel maar in de loop van het jaar gezet zijn hebben we nog 500 dag en 1700 nacht.

Installatiekost?

Met het wegvallen van prosumententarief als ze de digitale meter komen plaatsen en 's avonds geen stroom te moeten kopen.. als ik mijn cijfers bekijk heb ik 75% van het jaar minstens 6kw opbrengst per dag.

Amai, netjes, hier met 5500 Wp liggen in de winter max 2 à 4 kw per dag, kan ik juist 2 wasmachines mee laten lopen.. 1x het kookvuur aan met de oven en er los over..

Amai, netjes, hier met 5500 Wp liggen in de winter max 2 à 4 kw per dag, kan ik juist 2 wasmachines mee laten lopen.. 1x het kookvuur aan met de oven en er los over..
Met die 75 procent bedoel ik dan van december tot februari niet he.

November was nog redelijk.

Met die 75 procent bedoel ik dan van december tot februari niet he.

November was nog redelijk.

Als ik hier vandaag kijk op Niko Home Control; 1.4 kWh opgewekt en 85% daarvan eigen consumptie vandaag (thuiswerk).

Totaal verbruik: 10 kWh (dagelijks gemiddelde de laatste 2 weken), die 7-8 kWh per dag, gaat onder geen enkele manier nog rendabel worden nu, waar dat met terugdraaiende teller wel was.

Oh wat ben ik wel blij dat we bij de nieuwbouw 2 jaar terug niet gekozen hebben voor de warmtepomp, ondanks 1 kWh = 4 kWh warmte, blijf je toch oh-zo afhankelijk van stroom..

Laatst bewerkt:

Installatiekost?

Waar zit de aankoop van u panelen dan in de terugverdientijd?

Als ik hier vandaag kijk op Niko Home Control; 1.4 kWh opgewekt en 85% daarvan eigen consumptie vandaag (thuiswerk).

Totaal verbruik: 10 kWh (dagelijks gemiddelde de laatste 2 weken), die 7-8 kWh per dag, gaat onder geen enkele manier nog rendabel worden nu, waar dat met terugdraaiende teller wel was.

Oh wat ben ik wel blij dat we bij de nieuwbouw 2 jaar terug niet gekozen hebben voor de warmtepomp, ondanks 1 kWh = 4 kWh warmte, blijf je toch oh-zo afhankelijk van stroom..
Hier toch ook blij dat we voor gas gegaan zijn.

Waar zit de aankoop van u panelen dan in de terugverdientijd?
Just, die was ik al vergeten :LOL:

Maar die verdiende ik al terug via de energiefactuur he. Nu reken ik met de prosumententaks, die was ook bijna 400 per jaar.

En dan heb ik nog geen rekening gehouden met geen piektarief te moeten dokken wegens afvlakking door de batterij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan