Zonnepanelen Topic

Dat het gebeurt klopt, maar in principe heeft @SomeDude gelijk en het is niet de bedoeling dat we hier andere praktijken aanmoedigen 😉
Controleur die hier 2 jaar geleden kwam heeft zelf de meterstand wat in ons voordeel "afgerond" (zeer flink afgerond that is :biglaugh: ) omdat we meer geproduceerd hadden dan opgenomen... daarmee zet je natuurlijk de deur wagenwijd open op als consument het zelfde te doen in die jaren dat je geen fysieke controle krijgt.

Binnenkort ga je smeken om een DM als je bovenop u pronsumententarief nog eens extra kosten mag betalen van je energieleverancier als je nog een terugdraaiende teller hebt🙈

Heb deze week mn zonnepanelen aangemeld,binnen 30 dagen zou ik iets moeten weten voor de uitrol v d DM hier.
Ben eens benieuwd
Bij ons aangemeld op 08/06 en plaatsing was bijna 5 maand later. En dit met herhaaldelijk aandringen bij Fluvius aangezien er geen terugdraaiende teller aanwezig was. Dus die 30 dagen is wishful thinking.

Controleur die hier 2 jaar geleden kwam heeft zelf de meterstand wat in ons voordeel "afgerond" (zeer flink afgerond that is :biglaugh: ) omdat we meer geproduceerd hadden dan opgenomen... daarmee zet je natuurlijk de deur wagenwijd open op als consument het zelfde te doen in die jaren dat je geen fysieke controle krijgt.
Ik heb hier energie ID app die alle meterstanden via fluvius uitleest, per kwartier.

En als ik de email van de afrekening krijg, kan ik invullen wat ik wil want ze mogen die data niet gebruiken. Je moet natuurlijk ook willen de gaten dichten.

Duw die digitale meters erdoor en lees die meters toch gewoon bij iedereen uit. Reken per maand af. Hoe moeilijk kan dat nu allemaal zijn?

Mijn energie ID app zegt mij of mijn verbruik tgo de buren hoger of lager is, of ik veel verbruik ifv temperatuur, ... het is niet dat het onmogelijk is...

En als ik de email van de afrekening krijg, kan ik invullen wat ik wil want ze mogen die data niet gebruiken. Je moet natuurlijk ook willen de gaten dichten.
ze mogen dit toch wel gebruiken
Duw die digitale meters erdoor en lees die meters toch gewoon bij iedereen uit. Reken per maand af. Hoe moeilijk kan dat nu allemaal zijn?
Technisch is het niet moeilijk. Financieel voor veel mensen wel.

ze mogen dit toch wel gebruiken
Technisch is het niet moeilijk. Financieel voor veel mensen wel.

Alles staat hier open op de website van fluvius, ik moet toch nog meterstanden doorgeven. (Ik wacht al 2 maand op de afrekening ook).

Vooral qua elektriciteit zou dat toch geen fluit mogen uitmaken, dat is toch relatief stabiel door het jaar heen.

Dat laatste snap ik toch ook niet hoor. Net zoals mensen die hun voorschot laag willen houden. Uitstel van executie?
Nee, neem nu bvb mensen die nu voor het eerst gaan samenwonen. Als je dan direct 700 euro zou moeten neerleggen voor een maand reëel energieverbruik of kan kiezen voor een gemiddeld bedrag van 300, dan is het verstandig om voor dat laatste te kiezen

Nee, neem nu bvb mensen die nu voor het eerst gaan samenwonen. Als je dan direct 700 euro zou moeten neerleggen voor een maand reëel energieverbruik of kan kiezen voor een gemiddeld bedrag van 300, dan is het verstandig om voor dat laatste te kiezen
Ok, fair enough.

Dat gaat effectief over het maandelijks afrekenen. Het zijn inderdaad twee dingen door elkaar.

Je kan ook een perfect up-to-date en dynamisch voorschot hebben en dat maandelijks betalen. Ipv dat voorschot moedwillig laag te houden.

@Caracalla

De panelen liggen er, de boel werkt, enkel nog rem-automaat plaatsen en schema aanpassen + keuren. Ik zou pas in december keuren, laat nog maar even terugdraaien die teller. Vervolgens factuur opmaken aan mezelf of mijn vrouw en laten valideren door een collega met rescert pv systemen. Waar vind ik die documenten die hij moet invullen/tekenen?

Wij hebben in mei de offerte getekend voor zonnepanelen, ging toen zogezegd eind oktober/begin november geïnstalleerd worden. Krijg nu mailtje dat we pas ingepland zijn voor plaatsing op 14/12...

Ik kan me niet voorstellen dat ik op die laatste twee weken van december nog gekeurd ga raken? Hebben jullie ervaring met hoe snel dit kan gaan?

Geen leuke manier om de helft van de premie door de neus gejaagd te worden.
14/12 en een dikke week en half daarna met de feestdagen?
Ik zou er niet gerust op zijn😅

Hier plaatsing 1 december, keuring 9 december. Ligt al vast dus je kan dit wel eisen van de plaatser om de keuring reeds te regelen en te garanderen voor eind 2022 denk ik…

Wij hebben in mei de offerte getekend voor zonnepanelen, ging toen zogezegd eind oktober/begin november geïnstalleerd worden. Krijg nu mailtje dat we pas ingepland zijn voor plaatsing op 14/12...

Ik kan me niet voorstellen dat ik op die laatste twee weken van december nog gekeurd ga raken? Hebben jullie ervaring met hoe snel dit kan gaan?

Keuring kan je gewoon zelf afspraak maken op de site van vincotte van te voren.

Ik heb op 17 mei offerte getekend. Installatie was toen gezegd begin oktober. Maar krijg nu een bericht dat het niet meer voor dit jaar zal zijn...

Ik heb op 17 mei offerte getekend. Installatie was toen gezegd begin oktober. Maar krijg nu een bericht dat het niet meer voor dit jaar zal zijn...
Dit was uiteindelijk de doorslag om ze zelf te plaatsen. Geen enkele installateur kon garantie geven op vlak van plaatsing voor 2023.

Ja, en ook gewoon om het eens gedaan te hebben. Het was een leerrijke ervaring en de panelen liggen echt mooi recht.

Als ik nu reken gaat die installatie van 12 x410wp full black en 4200 watt omvormer mij 2000 euro gekost hebben na aftrek van de premie...
Dus 3.5k voor 4.9Wp.

De goedkoopste installateurs doen het voor een €1.05/wp (met SAJ/Hyundai/…) dus dat zou €5200 kosten geplaatst.

Vraag is natuurlijk wat je vraagt als chauffagist (€55/uur?) en of dat dus weldegelijk goedkoper is.

€1700/55 = 31u.

All-in, incl, bestellen/ontvangen/betalen/plaatsen/… heb je er wellicht meer tijd in gestoken :)

Maar goed, je geeft aan dat je het vooral voor de leerrijke ervaring hebt gedaan dus 💪👍

Terug
Bovenaan