Zonnepanelen Topic

PM mij gerust hun naam, aan deze prijzen wil ik ook wel. :fingerguns_r:

Vandaag een installateur langs geweest en komen opmeten. Beetje teleurgesteld dat er veel potentiële oppervlakte wegvalt door 2 dakkoepels in het platte dak. Had toch gehoopt ergens rond de 8kWp uit te kunnen komen. Andere installateurs gaven telkens aan dat er meer panelen op konden, dus ofwel is deze zeer conservatief, oftewel lullen die anderen uit hun nek. 🤷‍♂️

14x DMEGC DM415M10-54HSW/-V
1x Huawei SUN2000-5KTL-M1
Met montagemateriaal, plaatsing op plat dak (inclusief daklift) en keuring
€8213 ex btw voor 5810 Wp.

Waren er geen installateurs bij die een legplan op een luchtfoto konden tonen?
Bij iets grotere panelen kan je soms ook pech hebben dat er nét 1 rij of kolom minder op past; op een plat dak ook eens vragen onder welke helling de panelen gemonteerd worden (dat zal ook wel schelen om er meer of minder op te krijgen, maar te sterk hellend heeft ook zijn limieten qua stabiliteit)

Wat vinden jullie van deze offerte
16x Enphase IQ micro-omvormers
13x zonnepanelen 410WP op hellend dak
3x zonnepanelen 410WP op plat dak
Inclusief plaatsing, bekabeling, keuring enz
€ 13.776 (incl 6% btw)
Heel duur , wij zaten aan 33 Enphase panelen voor 18k

Is bij mijn weten al met een oost-west oriëntatie. Legplan aan de hand van luchtfoto zal moeilijk zijn zonder drone, de ruwbouw is nog maar een dikke maand geleden afgewerkt. Satelliet/luchtbeelden geven nog een weiland aan. :baard:

Op het bouwplan van ons dak kan je zien dat er veel obstakels zijn en er slechts enkele grote oppervlaktes overblijven om panelen te plaatsen.

Wat is het nu uiteindelijk geworden qua set-up en prijs @LaCucaracha ? Want je ging werken met optimizers of micro-omvormers?
We twijfelden inderdaad tussen 2 offertes, ene met micro omvormers en andere met vaste omvormer en optimizers. Uiteindelijk voor de vaste omvormer met optimizers gegaan. Al bij al een geluk, want de andere offerte was van een firma die er ondertussen een zootje van aan het maken is precies:

Dit is de offerte waar we voor gegaan zijn:

Kwam jij niet uit het Antwerpse? Het is mij dan eerlijk gezegd een raadsel waarom je offertes opvraagt bij een firma uit West-Vlaanderen. Hoe groter de afstand, des te groter de kans op erbarmelijke dienst na verkoop achteraf.

Ik ken er die zonnepanelen hadden gekozen van een goedkope firma uit de Kempen (100km van hier in O-VL; 2x "TI" in de naam), en dat was ook miserie. En dan zoek ik die op op Google Maps, en zie ik honderden matige tot slechte reviews. Ik vind dat toch vreemd dat mensen zich blind staren op het getal onder de streep en éérst niet wat basisonderzoek doen naar de reputatie van de firma in kwestie. Het "told you so" gehalte van dergelijke krantenartikelen vind ik dan ook vrij hoog.

Voor onze nieuwbouw ligt 90% van de aannemers binnen een straal van 20km rond onze woning. Betaal ik meer? Ja, maar ik werk liever met mensen die een ijzersterke reputatie hebben, én die zelf niet verder dan een halfuur willen rijden omdat ze verzuipen in het werk in eigen streek.

Kwam jij niet uit het Antwerpse? Het is mij dan eerlijk gezegd een raadsel waarom je offertes opvraagt bij een firma uit West-Vlaanderen. Hoe groter de afstand, des te groter de kans op erbarmelijke dienst na verkoop achteraf.

Ik ken er die zonnepanelen hadden gekozen van een goedkope firma uit de Kempen (100km van hier in O-VL; 2x "TI" in de naam), en dat was ook miserie. En dan zoek ik die op op Google Maps, en zie ik honderden matige tot slechte reviews. Ik vind dat toch vreemd dat mensen zich blind staren op het getal onder de streep en éérst niet wat basisonderzoek doen naar de reputatie van de firma in kwestie. Het "told you so" gehalte van dergelijke krantenartikelen vind ik dan ook vrij hoog.

Voor onze nieuwbouw ligt 90% van de aannemers binnen een straal van 20km rond onze woning. Betaal ik meer? Ja, maar ik werk liever met mensen die een ijzersterke reputatie hebben, én die zelf niet verder dan een halfuur willen rijden omdat ze verzuipen in het werk in eigen streek.

Inderdaad, dat geldt voor heel veel (zowat alles?). Voor zonnepanelen, verwarming, tuinaanleg, dakreiniging,... heb ik alleen binnen een straal van 20-30 km gekeken. En veel middelmatige of slechte reviews zegt vaak al genoeg.

Voor zonnepanelen bv. van 1 firma op 30 km de reactie gekregen dat ze bezig waren met verhuizen, dat dat mij als nieuwe klant op 45 km zou brengen tegen dat ze het werk kwamen uitvoeren = te ver voor hen, ze verzuipen inderdaad nog altijd in het werk.

In de fond heb je gelijk natuurlijk, maar alles hangt af van het prijsverschil en dus de "risicopremie" die je wilt betalen voor die betere reputatie/grotere kans op geen shit achteraf...
Zeker voor wat betreft zonnepanelen heb je heel veel firma's die misbruik maken van de hausse en veel te hoge prijzen aanrekenen ("inflatie he meneer") . En dat zijn niet zelden de firma's met de beste reputatie.

Uiteindelijk was het prijsverschil tussen beide offertes te klein, rekening houdend met de reptuatie, de gebruikte materialen, waardoor we toch voor de duurdere offerte zijn gegaan. Achteraf bekeken, een geluk, vermits die andere firma nu wel in een negatief dachlicht is komen te staan ( of dat echt terecht is, zal nog moeten blijken).

En ja, de firma die de zonnepanelen nu heeft geplaatst ligt in de Kempen, ook niet vlakbij. Maar ik ga er nu wel vanuit dat we niet elk jaar problemen met de installatie zullen hebben, waardoor die afstand niet echt een issue zal zijn. Bovendien: ze zijn sowieso verplicht garantie te geven, dus dan is die afstand hun probleem.

For the record, we hebben ook nog enkele andere offertes opgevraagd van firma's die dichterbij waren, maar deze waren toch allemaal een stuk duurder.

Bij onze airco-offertes hebben we zowat dezelfde ervaring: de offertes van firma's met de "goede naam" waren veel duurder of stelden voor dat we langskwamen bij hen op den bureau om daar de offerte op te maken en te bespreken in plaats van deze eerst via mail door te sturen.

Zo werkt het natuurlijk niet.:)

Over dat specifiek geval, was dat niet omdat via de provinciale groepsaankoop was?
Als ik eens vlug naar de 1* reviews kijk, zijn het er veel van mensen die klagen dat in de afgelopen 2/3j ze subsidies mislopen hebben of lang moeten wachten hebben op bepaalde onderdelen. Lijkt mij in die periode iets dat toch elke firma/plaatser getroffen heeft? ;)

Ik wil het ook niet goedpraten, maar soms kan je ook niet gewoon afgaan op de * score op google. En als het via provinciale groepsaankoop was, gaan veel mensen niet stilgestaan hebben bij locatie of rating van de firma eerlijk gezegd.

Het houdt hier ook niet op met de fouten met onze installatie. Er zitten fouten in de aansluiting van de omvormer en fouten in de aansluiting van de batterij, dus omdat ik het zaakje niet vertrouwde, heb ik onze electrieker laten langs komen om de electrische aansluiting te laten bekijken. Een greep uit de problemen zoals ik ze op mail heb gezet naar de installateur.

• Er is een verkeerde aardbeveiliger aangesloten
  • Er is een rail overgezaagd
  • De zekering voor zowel de warmtepomp als de auto zijn overgenomen door jullie installatie
  • Er is een blokzekering gemaakt die voor niets dient.
  • Er is een nieuwe zekering bijgeplaatst die helemaal niet nodig is
  • De CT klemmen zijn aangesloten op de verkeerde kabels
  • Verschillende kabels hingen los en waren niet vast geschroefd in de zekering.
Te zot voor woorden dit.

Uw spanning varieert wel nogal ferm, van 252V in de namiddag naar minder dan 220V op de avond. Hier bij mij gaat die nooit onder de 238V

Hier bij mij van deze week: is ook wel de eerste keer dat ik die tegen de 250V zie. Omvormer heeft nog nooit uitgevallen.
Bekijk bijlage 18641

Ja, daarom dat ik fluvius verdenk. Volgens mij weten ze dat er te veel panelen in de straat zitten en hebben ze die fase naar 220 verlaagd al om te compenseren....

Dat is gemeten aan de meter met de P1, het is niet dat ik veel kan doen aan de inkomende spanning...

Zelfs 250V vind ik al veel en dichtbij de limiet van 253V voor uitvallen van de omvormer.

Hier blijft het voltage bijna altijd tussen 230 en 240V met maar soms een overschrijding van 1-2V bij volle zon of als ik veel stroom vraag voor de laadpaal en er veel toestellen draaien.

Ik zie wel dat een mechanisme is dat het voltage corrigeert met circa 5V als er een overschrijding is. Wat dat is weet ik niet.

Ale, brief van fluvius.

"We gaan binnen de 30d werken uitvoeren aan het netwerk in uw straat"

Ale, brief van fluvius.

"We gaan binnen de 30d werken uitvoeren aan het netwerk in uw straat"
Waarschijnlijk gaan ze bij mensen die enkelfasig + zonnepanelen hebben de fase gaan wisselen, zodoende dat er meer belast word op L2 & L3 (vooral op L2 op zonnige dagen)

Waarschijnlijk gaan ze bij mensen die enkelfasig + zonnepanelen hebben de fase gaan wisselen, zodoende dat er meer belast word op L2 & L3 (vooral op L2 op zonnige dagen)

Ja, hopelijk. Dit weekend L1 255, L2 230, L3 235V om 13h... om 19h weer overal 230

Bestaat er een aansturing (aankoop of homebrew) dat je via wifi kan koppelen met je installatie die enkel spanning geeft als je bvb. nog energie in je batterij hebt zitten, of als je op het net steekt?
Homewizard heeft er zo eentje. De functie zit wel achter een abonnement en het werkt langs hun P1 meter.
Bestaan er zo nog? Liefst dat je kan koppelen naar je systeem rechtstreeks.

Bestaat er een aansturing (aankoop of homebrew) dat je via wifi kan koppelen met je installatie die enkel spanning geeft als je bvb. nog energie in je batterij hebt zitten, of als je op het net steekt?
Homewizard heeft er zo eentje. De functie zit wel achter een abonnement en het werkt langs hun P1 meter.
Bestaan er zo nog? Liefst dat je kan koppelen naar je systeem rechtstreeks.
Elke zigbee socket samen met iets als homeassistant die je P1 meter via de lokale API uitleest lijkt me dat wel te kunnen.

Weet wel dat veel moderne toestellen (ik denk aan wasmachines omdat dat letterlijk in de handleiding stond) er niet goed tegen kunnen dat ze zomaar van de stroom worden gezwierd als ze in standby staan.

Terug
Bovenaan