Zonnepanelen Topic

Dus zomaar zeggen dat je in het zak gezet bent (was iemand die dat hier zei) vind ik wel héél kort door de bocht.
Mea culpa :). Het was zeker wat kort door de bocht, maar de "maar" is wel belangrijk en die is blijkbaar helemaal niet meegegeven aan de koper door de installateur, wat m.i. toch niet correct is. Je maakt keuzes op basis van onvolledige gegevens.

Soit, ik heb graag alle info voor zo'n grote investeringen en kan er niet tegen dat zulke zaken gewoon niet besproken zijn naar mogelijkheden/drawbacks/... Misschien dat anderen met zo'n dingen tilt slaan en de installateur dan zijn contract verliest aan iemand die er minder in detail over gaat met de klant.

Bij de meeste mensen gaat het inderdaad hun petje te boven, dat klopt.

Maar feit is wel dat het toevoegen van 1200Wp op jaarbasis, zelfs als die wat gaan aftoppen toch vlot 1000 kWh extra gaan toevoegen.
Dat is niet niets.

Inderdaad monofofase...
Mja, we hebben wat getwijfeld tussen 18 panelen of minder, maar zijn uiteindelijk voor het maximale gegaan dat kon op ons dak. Er is ons echter nooit gezegd dat dit dan wat "overkill" is.
De vraag is of dat meer opwekken op < 5 KW dagen door de extra panelen de aftopping op > 5 kw dagen compenseert. Als we zelfs op een "gewone" zonnige (maar niet echt warme) dag in april/mei al op 5 kw zitten, dan vrees ik er toch wat voor en dan vind ik toch dat ze ons dat hadden mogen zeggen. Scheelt toch al snel kleine 1000 € die 3 extra panelen.
Ge gaat van die extra panelen zeker een meeropbrengst hebben die naam waardig.
Vergeet niet dat u panelen 20j meegaan. Dat is 50€/jaar en dus eigenlijk peanuts...
Tevens gaat elektriciteit er niet goedkoper op worden. Als je telt aan 0.3€/kwh aankoopprijs (wat zeer goedkoop geteld is) kom je aan ~167kwh/j dat je extra zou moeten halen met die panelen om break-even te halen.

Ivm de aanmelding bij Fluvius; zetten jullie de ingebruikneming datum op die van de keuringsdatum, ook al zijn de zonnepanelen weken vroeger geplaatst en hebben deze gedurende die tijd al energie opgewekt?

Mea culpa :). Het was zeker wat kort door de bocht, maar de "maar" is wel belangrijk en die is blijkbaar helemaal niet meegegeven aan de koper door de installateur, wat m.i. toch niet correct is. Je maakt keuzes op basis van onvolledige gegevens.

Soit, ik heb graag alle info voor zo'n grote investeringen en kan er niet tegen dat zulke zaken gewoon niet besproken zijn naar mogelijkheden/drawbacks/... Misschien dat anderen met zo'n dingen tilt slaan en de installateur dan zijn contract verliest aan iemand die er minder in detail over gaat met de klant.

Voila.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk van geen enkele firma/installateur echt onder de indruk was van hoe ze "berekenen" hoeveel panelen ze zouden aanraden. Natuurlijk hebben ze er zelf baat bij van zoveel mogelijk panelen aan te raden en draaien ze dat in een berekeningstool met onmogelijk optimistische aannames zodat de doorsnee klant een payback van 3-4 jaar verwacht en het op papier altijd beter lijkt van heel je dak vol te leggen...

Voila.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk van geen enkele firma/installateur echt onder de indruk was van hoe ze "berekenen" hoeveel panelen ze zouden aanraden. Natuurlijk hebben ze er zelf baat bij van zoveel mogelijk panelen aan te raden en draaien ze dat in een berekeningstool met onmogelijk optimistische aannames zodat de doorsnee klant een payback van 3-4 jaar verwacht en het op papier altijd beter lijkt van heel je dak vol te leggen...
Ik moet zeggen dat ze dat hier helemaal niet gedaan hebben. De vraag om 2 panelen meer te leggen kwam van mezelf.

Ivm de aanmelding bij Fluvius; zetten jullie de ingebruikneming datum op die van de keuringsdatum, ook al zijn de zonnepanelen weken vroeger geplaatst en hebben deze gedurende die tijd al energie opgewekt?
Ja, want je mag ze in theorie niet vroeger opstarten dan de keuringsdatum.

Ik heb onlangs 14x zonnepanelen laten plaatsen. Initieel was het idee dat er 7x aan iedere kant van het dak zou worden geplaatst. Ik heb dat last minute laten veranderen en nu liggen ze alle 14x aan dezelfde kant.

De zonnepanelen zijn opgedeeld in twee strings van (zo werd me tijdens de installatie verteld) 7x zonnepanelen. Ik merk nu echter, dmv de info die op de omvormer verschijnt, dat string 1 30-40 percent meer vermogen oplevert. Bijvoorbeeld: wanneer string 1 1500W aangeeft, is dit bij string 2 slechts 1050W.

Dit lijkt me een te groot verschil te zijn. Ik heb dit aangegeven aan de leverancier maar de eerste reactie was dat “het normaal is dat er een opbrengst verschil aanwezig is”. Dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, maar tientallen percenten lijkt me veel te veel.

Wat denken jullie?

(Nee, geen slagschaduw of grote vervuiling of dergelijke aanwezig)

Ik heb een voorste ontvangen voor glas-glas panelen. Mijn mensen rondom mij zeggen dat dit wel een sterk voorstel is. Toch had ik graag ook eens jullie mening.

Voorstel

Bedankt!

Een thuisbatterij is in quasi geen enkel geval rendabel, en ook niet in jouw geval.

Ik blijf erbij. Je kan geen zinvolle predictie maken voor   of tegen.

Horizon van minstens 10 jaar en het energielandschap zoals het er de komende jaren zal gaan uitzien? Onbegonnen werk om daar een zinnige uitspraak over te doen. Of het moet zijn dat je met een absurd randgeval zit maar dat is voor een gewoon gezin nagenoeg nooit het geval.

Investeringsanalyses maak je met de informatie die op dat moment voorhanden is. Er moet minstens 1 van de voorwaarden (energieprijs, kostprijs batterij, subsidies) grondig wijzigen om een thuisbatterij rendabel te maken.
Onzekerheid of een potentieel wijzigend landschap, is een nadeel in de business case om een investering te doen, geen voordeel. Het feit dat je nu al over een horizon van meer dan 10 jaar spreekt, is een duidelijke conclusie tegen.

Investeringsanalyses maak je met de informatie die op dat moment voorhanden is. Er moet minstens 1 van de voorwaarden (energieprijs, kostprijs batterij, subsidies) grondig wijzigen om een thuisbatterij rendabel te maken.
Onzekerheid of een potentieel wijzigend landschap, is een nadeel in de business case om een investering te doen, geen voordeel. Het feit dat je nu al over een horizon van meer dan 10 jaar spreekt, is een duidelijke conclusie tegen.

Je hebt alvast de zekerheid dat die grondige wijziging er sowieso komt. Energieprijzen, shit, kijk naar de voorbije 2 jaar alleen al. Kostprijs batterij is nog zoiets. Subsidies die zijn vandaag reeds nagenoeg niet relevant.

Kortom. Jij bekijkt het defensief en dat is perfect oké. Maar vandaag zeggen dat het over 10 tot 15 jaar (ik neem even minimum tot gemiddelde levensduur van een installatie) nergens rendabel zal zijn is evenzeer gewoon gokwerk.

Nochtans, de investering die je vandaag moet maken met de terugverdientijd én de technologie die sneller verandert dan ooit in acht genomen maakt dat zo'n investering quasi niet zinvol is. Dat is hetzelfde als dat er vroeger overal coax voor tv en utp naar elke kamer werd gelegd voor internet, je huis was dan zogezegd futureproof dus leg maar kabeltjes bij maar vandaag streamt iedereen via wifi en is dat dus allemaal nutteloos geweest.

De thuisbatterijen hebben meestal een garantie van 10 jaar, op die tijd is er nog geen of niet veel winst gemaakt, uiteraard volgens de situatie en prijzen van vandaag maar moest dit op korte termijn veranderen kan je ze nog altijd plaatsen naderhand.

Er beweegt gewoon teveel met die technologie momenteel, je kan mijn inziens beter wachten tot V2G op punt staat en dan heb je een thuisbatterij van >40kW, 4 keer meer dan die van een courante huidige thuisbatterij. Kans is groot dat de thuisbatterij die je vandaag koopt de VHS tape/DVD/.. is van binnen 5 jaar waar je dan enorm veel voor betaald hebt.

Een producent moet natuurlijk van zijn product vanaf geraken maar dat is geen reden om ze effectief te kopen en plaatsen.

specifieke reden waarom maar een 6kw omvormer?
Er liggen 10 panelen zuid oost en 10 zuid west. Had zelf ook gevraagd of het niet beter was voor een zwaardere omvormer maar de installateur gaf aan dat daar geen meerwaarde inzat omdat de zon dus niet altijd op alle panelen gelijktijdig zit.

Ken er dus zelf niet veel van maar heb wel een goed gevoel en vertrouwen in hem.

Er liggen 10 panelen zuid oost en 10 zuid west. Had zelf ook gevraagd of het niet beter was voor een zwaardere omvormer maar de installateur gaf aan dat daar geen meerwaarde inzat omdat de zon dus niet altijd op alle panelen gelijktijdig zit.

Ken er dus zelf niet veel van maar heb wel een goed gevoel en vertrouwen in hem.
Das prima dan. Ik heb zelf 11.4kWp oost-west liggen met een 10kW omvormer en aan 7kW heb ik eigenlijk genoeg.

Oost west lijkt mij dit inderdaad geen probleem te zijn.

Kortom. Jij bekijkt het defensief en dat is perfect oké. Maar vandaag zeggen dat het over 10 tot 15 jaar (ik neem even minimum tot gemiddelde levensduur van een installatie) nergens rendabel zal zijn is evenzeer gewoon gokwerk.
Bekijk het eens tegenover de opbrengst van een investering in aandelen/fondsen/ETFs op die tijd. Je business case gaat nog verder mis.

Het is misschien gokwerk, maar het kan wel berekend gokwerk zijn. Hoeveel stroom haal je effectief uit de batterij. In mijn geval was dit relztief miniem tov de kostprijs van een batterij. Vergeet ook niet dat die batterijen niet gaan vliegen he. Als er iets gebeurt, is dat ze goedkoper worden in de toekomst. Gezien de huidige prijzen (die trouwens al terug op het niveau "normaal" liggen, toch voor elektriciteit (gas is wat kunstmatig duurder en dat zal wel zo blijven).

Terug
Bovenaan