LaCucaracha
Well-known member
Ok bedankt iedereen voor de replies! Dan is het inderdaad misschien maar goed dat we voor 18 panelen zijn gegaan.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mea culpaDus zomaar zeggen dat je in het zak gezet bent (was iemand die dat hier zei) vind ik wel héél kort door de bocht.
. Het was zeker wat kort door de bocht, maar de "maar" is wel belangrijk en die is blijkbaar helemaal niet meegegeven aan de koper door de installateur, wat m.i. toch niet correct is. Je maakt keuzes op basis van onvolledige gegevens.Ge gaat van die extra panelen zeker een meeropbrengst hebben die naam waardig.Inderdaad monofofase...
Mja, we hebben wat getwijfeld tussen 18 panelen of minder, maar zijn uiteindelijk voor het maximale gegaan dat kon op ons dak. Er is ons echter nooit gezegd dat dit dan wat "overkill" is.
De vraag is of dat meer opwekken op < 5 KW dagen door de extra panelen de aftopping op > 5 kw dagen compenseert. Als we zelfs op een "gewone" zonnige (maar niet echt warme) dag in april/mei al op 5 kw zitten, dan vrees ik er toch wat voor en dan vind ik toch dat ze ons dat hadden mogen zeggen. Scheelt toch al snel kleine 1000 € die 3 extra panelen.
Mea culpa. Het was zeker wat kort door de bocht, maar de "maar" is wel belangrijk en die is blijkbaar helemaal niet meegegeven aan de koper door de installateur, wat m.i. toch niet correct is. Je maakt keuzes op basis van onvolledige gegevens.
Soit, ik heb graag alle info voor zo'n grote investeringen en kan er niet tegen dat zulke zaken gewoon niet besproken zijn naar mogelijkheden/drawbacks/... Misschien dat anderen met zo'n dingen tilt slaan en de installateur dan zijn contract verliest aan iemand die er minder in detail over gaat met de klant.
Ik moet zeggen dat ze dat hier helemaal niet gedaan hebben. De vraag om 2 panelen meer te leggen kwam van mezelf.Voila.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk van geen enkele firma/installateur echt onder de indruk was van hoe ze "berekenen" hoeveel panelen ze zouden aanraden. Natuurlijk hebben ze er zelf baat bij van zoveel mogelijk panelen aan te raden en draaien ze dat in een berekeningstool met onmogelijk optimistische aannames zodat de doorsnee klant een payback van 3-4 jaar verwacht en het op papier altijd beter lijkt van heel je dak vol te leggen...
Ja, want je mag ze in theorie niet vroeger opstarten dan de keuringsdatum.Ivm de aanmelding bij Fluvius; zetten jullie de ingebruikneming datum op die van de keuringsdatum, ook al zijn de zonnepanelen weken vroeger geplaatst en hebben deze gedurende die tijd al energie opgewekt?
specifieke reden waarom maar een 6kw omvormer?Ik heb een voorste ontvangen voor glas-glas panelen. Mijn mensen rondom mij zeggen dat dit wel een sterk voorstel is. Toch had ik graag ook eens jullie mening.
Voorstel
Bedankt!
Een thuisbatterij is in quasi geen enkel geval rendabel, en ook niet in jouw geval.
Investeringsanalyses maak je met de informatie die op dat moment voorhanden is. Er moet minstens 1 van de voorwaarden (energieprijs, kostprijs batterij, subsidies) grondig wijzigen om een thuisbatterij rendabel te maken.
Onzekerheid of een potentieel wijzigend landschap, is een nadeel in de business case om een investering te doen, geen voordeel. Het feit dat je nu al over een horizon van meer dan 10 jaar spreekt, is een duidelijke conclusie tegen.
Er liggen 10 panelen zuid oost en 10 zuid west. Had zelf ook gevraagd of het niet beter was voor een zwaardere omvormer maar de installateur gaf aan dat daar geen meerwaarde inzat omdat de zon dus niet altijd op alle panelen gelijktijdig zit.specifieke reden waarom maar een 6kw omvormer?
Das prima dan. Ik heb zelf 11.4kWp oost-west liggen met een 10kW omvormer en aan 7kW heb ik eigenlijk genoeg.Er liggen 10 panelen zuid oost en 10 zuid west. Had zelf ook gevraagd of het niet beter was voor een zwaardere omvormer maar de installateur gaf aan dat daar geen meerwaarde inzat omdat de zon dus niet altijd op alle panelen gelijktijdig zit.
Ken er dus zelf niet veel van maar heb wel een goed gevoel en vertrouwen in hem.
Oost west lijkt mij dit inderdaad geen probleem te zijn.Er liggen 10 panelen zuid oost en 10 zuid west. Had zelf ook gevraagd of het niet beter was voor een zwaardere omvormer maar de installateur gaf aan dat daar geen meerwaarde inzat omdat de zon dus niet altijd op alle panelen gelijktijdig zit.
Ken er dus zelf niet veel van maar heb wel een goed gevoel en vertrouwen in hem.
Bekijk het eens tegenover de opbrengst van een investering in aandelen/fondsen/ETFs op die tijd. Je business case gaat nog verder mis.Kortom. Jij bekijkt het defensief en dat is perfect oké. Maar vandaag zeggen dat het over 10 tot 15 jaar (ik neem even minimum tot gemiddelde levensduur van een installatie) nergens rendabel zal zijn is evenzeer gewoon gokwerk.