Zeer dubbel gevoel bij... kan mijn mening op dit vlak moeilijk samenvatten.
In een ideale wereld zou ik hopen dat mensen met behulp van een goed onderwijs en een kritische geest gewoon zélf beseffen dat alle ideeën van creationisten tot astrologen, van homeopaten tot anti-vaccin wappies, van mensen die denken dat de maanlandingen vervalst zijn tot hoe 9/11 een inside job was door de Bush administratie (en die conspiracies bestonden al voor social media bestonden), gewoon je reinste onzin zijn. Als ik stout ben zou ik nog een aantal zéér wijd versrpeide gedachten aan dat lijstje toevoegen zelfs...
Idem qua politiek: meer besef voor het gevaar van alle politieke extremen van fascisme tot communisme, maar ook voldoende ruimte voor politici die wél waar mogelijk naar de stem van het volk luisteren, en niet enkel een beleid op maat van een politieke elite.
Kortom: in een ideale wereld zou deze discussie niet nodig mogen zijn. De realiteit is anders helaas: van grote groepen idioten tot mensen van kwade wil die andere bewust willen oplichten (met een stevige overlap tussen beiden).
Maar hoe pakken we dit aan?
Want waar trekken we de grenzen?
Tijdens corona hebben we bijvoorbeeld gezien hoe gevaarlijk foute "medische meningen" kunnen zijn... de overheid kan de ergste oplichters aanpakken, bijvoorbeeld charlatans met valse kankerbehandelingen verbieden, gevaarlijke/giftige/fraudulente producten uit de handel halen, maar zelfs daar schiet ze tekort: tegelijkertijd kan je in de apotheek niet alleen homoepathische rommel oscillococcinum kopen, eventueel op aanraden van een huisarts zelfs, sommige mutualiteiten betalen dat nog altijd deels terug (het RIZIV gelukkig niet), verkopen goeroe's allerhande nog steeds onzin... en nog daarbuiten bevelen op instagram en TikToks "influencers" (inclusief B.V.'s en voormalige Mollen blijkbaar) de zotste supplementen aan...
Ik zou daar graag méér tegenwind zien, maar dan wel dan wél liever via een systeem van community notes door een meer geïnformeerd publiek/experten dan een belerend vingerde van "factchecking" door journalisten die zelf niet altijd neutraal zijn.
Politieke onderwerpen zijn nog een gevaarlijker iets, en daar zie je dan weer eerlijk gezegd dat sommige overheids- of journalistieke interventies gewoon de foute richting uit gaan, want meningen die tegen bepaald "politiek correct" denken ingaan, werden/worden wel degelijk gecensureerd.
Hier werd gesproken over zaken als feit versus mening, maar wanneer het op de vermelde "hot topics" zoals immigratie of gender aankomt - de onderwerpen waarop Meta specifiek de censuur/factchecking wilt terugschroeven - is dat zo eenvoudig natuurlijk niet. Je kan daar op bepaalde cijfermatige feiten wijzen dat klopt, maar je wordt er ook stevig in beperkt op andere vlakken en er overheerst ook vaak een zeker "politiek correct denken".
Bij immigratie wordt bepaalde data bijvoorbeeld bewust niet verzameld en kan je onder meer in België enkel naar onrechtstreekse cijfers wijzen. Daarenboven worden uit angst voor racisme bepaalde problemen steevast geminimaliseerd of bepaalde schandalen gewoonweg in doofpot gestopt (check het schandaal in de V.K. rond de verkrachting van tienermeisjes in Rotherham dat terug de kop opsteekt).
Intussen hanteert de pers eufemismen die wanneer de tegenzijde ze gebruikt maar al te snel hondenfluitjes genoemd worden... Best wel ironisch.
Op de hele genderdiscussie wil ik ook hier niet te diep ingaan behalve dan dat ik me toch niet van de indruk kan ontdoen dat de wetenschap daar plots minder toe deed wanneer het aankomt op journalistieke "factchecking", daar primeerde vooral het nieuwe politiek correcte denken.
Misgender of "deadname" iemand en je riskeert/riskeerde in de ban geslagen te worden op bepaalde sociale media, waaronder het oude Twitter.
Dus ook op dat vlak: niets tegen factchecking, maar opnieuw liever community notes en ruimte voor kritische blikken.
Net Facebook zelf heeft met dat Hunter Biden laptop schandaal eigenlijk zelf het volstrekt foute voorbeeld gegeven... desinformatie bestrijden: graag, maar als je dat gaat gebruiken op maat van het beschermen van een politieke elite, schiet je jezelf in de voet.
Finaal geloof ik uiteraard ook wel niet dat Meta dit vanuit idealisme/"free speech", het is gewoon Trump & Musk achterna lopen en geld besparen, en ik verwacht ook niet veel heil van die laatsten. Vrijheid van meningsuiting moet niet verworden tot vrijheid om domme dingen te zeggen of doen. Trump heeft zelf ook al bewezen dat hij vrije meningen die hem niet aan staan graag de duivel aan doet door ze voor laster aan te klagen.
Als je verder de doorgeslagen woke-DEI-madness wilt gaan bestrijden met een minister van "Volksgezondheid" die polio en mazelen terug "populairder" wilt maken met nog wat gratis Salmonella bij je ongepasteuriseerde melk... we ruilen op die manier gewoon de ene soort onzin voor de andere, dat wil ik eigenlijk ook niet gaan toejuichen.