Zuckerberg gaat voor 'vrijheid van meningsuiting' en vermindert controle

Voor zover ik weet hebben in de kranten altijd opiniestukken en columns gestaan, zowel van eerder linkse als rechtse strekking.

Trouwens, gaan we nu opiniemakers gelijkstellen met een president van de US?
Die opiniestukken worden slechts door een klein deel geïnteresseerden gelezen in een krant die ook maar een klein bereik heeft vergeleken met social media. De woorden van een president hebben wel wat meer gewicht dan een vrij onbekende persoon die iets voor een krant schrijft.

- De gouverneur alle schuld in de schoenen schuiven (zonder uitleg) in tijden waar zotgedraaide personen soms niet veel nodig hebben om een aanslag te plegen op iemand, je moet het maar doen. Trump was een paar maanden geleden nog het doelwit.
- De naam van de gouverneur is trouwens Gavin Newsom en niet Newscum. Bewust personen belachelijk maken. Moet allemaal door de beugel kunnen natuurlijk. Fatsoen zal ook iets 'woke' zijn waarschijnlijk.

Probeer je eens voor te stellen dat onze premier en ministers zulke fratsen uithalen. Gekkenwerk, echt gekkenwerk... .
Dit zijn bvb de twee artikels die vandaag online al het hoofdartikel geweest zijn bij de standaard. Dat zijn geen opiniestukken. De mensen bij de standaard zijn verstandig genoeg om te weten wat ze hier aan het doen zijn.

Belangrijkste deel van het interview:

Zuckerberg wil Trump gebruiken om de Europese Unie onder druk te zetten om haar wetten te veranderen ten voordele van META. Daar draait heel dit circus om. Verdere deregulatie zodat META niets aan alle desinformatie en haatspraak hoeft te doen die zo welig teert op haar platformen.

Straf hoe Zuckerberg Europa benoemt als regio waar actief censuur wordt toegepast. Je zou bijna denken dat zijn big tech company dwars ligt met een bepaalde Europese instelling :unsure:
Iets wat ik helemaal in't begin al aanhaalde. Redelijk doorzichtig allemaal.

Het blijft wel kort door de bocht te zeggen dat dit bedrag uit dreigementen van trump voortvloeit.
Trump — who in the past has derided Zuckerberg, threatening the CEO with prison — Asked by a reporter whether he thought Zuckerberg was changing policy in response to Trump’s past threats, the president-elect replied, “Probably.”

Trump's dreigementen werpen vruchten af. Ook Bezos is Trump aan het paaien en floot zijn Washington Post reeds terug om hem toch maar niet tegen de borst te stoten. Hij zit nog niet eens in het zadel en de afbraak van vrije media is reeds ingezet.

the Committee to Protect Journalists, Reporters Without Borders, Freedom of the Press Foundation and American Sunlight Project called on the president-elect to end his attacks on the news media.

“On the campaign trail and during his previous administration, President-elect Donald Trump has frequently deployed violent language and threats against the media. His election to a second term in office marks a dangerous moment for American journalism and global press freedom,” Reporters Without Borders said.

The groups’ fears are not without grounds. In the run-up to Election Day, Trump repeatedly threatened the Fourth Estate, often employing extreme and authoritarian rhetoric. Trump told a crowd in Pennsylvania that he wouldn’t mind if journalists got shot. He also repeatedly threatened to strip broadcasters of their licenses, saying on at least 15 occasions that television networks should have their licenses revoked over news coverage he disapproved of.

In zijn eerste termijn liet hij reeds journalisten onderzoeken en weerde hij reporters die hem niet aanstonden uit press briefings. Het wordt bang afwachten of hij nu via de FCC nog zottere stoten gaat uithalen maar met het klimaat van angst voor vijand en gunsten voor wie hem ophemelt is dat misschien niet meer nodig. Niemand wil in het vizier van Trump komen en de dollar is koning waardoor velen reeds vanzelf al in de pas lopen.

Ik begrijp perfect dat ze allemaal voorover willen buigen voor Trump, want uiteindelijk willen ze allemaal geld verdienen. Moest ik in hun positie zijn, zou ik het mogelijks ook doen. Maar het is toch geen gezonde en positieve ontwikkeling voor een Westers land.

Interessant artikel van The Verge trouwens, dat dieper ingaat op wat Zuckerberg allemaal claimt tijdens het interview.

Kan blijkbaar geen receipts bovenhalen van wie, wat en hoe er druk werd gezet.
Zuckerberg whines about being pushed by the Biden administration to fact-check claims: “These people from the Biden administration would call up our team, and, like, scream at them, and curse,” Zuckerberg says.

“Did you record any of these phone calls?” Rogan asks.

“I don’t know,” Zuckerberg says. “I don’t think we were.”

Rogan then asks who, specifically, was pressuring Facebook. And Zuckerberg has no answer: “It was people in the Biden administration,” he says. “I think it was, you know, I wasn’t involved in those conversations directly, but I think it was.

Uit gelekte documenten blijkt al de Biden administratie bv. rondom de lab leak theorie geen druk heeft gezet op Meta.
But the biggest lie of all is a lie of omission: Zuckerberg doesn’t mention the relentless pressure conservatives have placed on the company for years — which has now clearly paid off. Zuckerberg is particularly full of shit here because Republican Rep. Jim Jordan released Zuckerberg’s internal communications which document this!

In his letter to Jordan’s committee, Zuckerberg writes, “Ultimately it was our decision whether or not to take content down.” Emphasis mine. “Like I said to our teams at the time, I feel strongly that we should not compromise our content standards due to pressure from any Administration in either direction – and we’re ready to push back if something like this happens again.”

Those emails also reveal Zuckerberg wanted to blame the Biden White House for how Facebook chose to moderate the “lab leak” conspiracy theory of covid origins. “Can we include that the WH put pressure on us to censor the lab leak theory?” he asked in a WhatsApp chat. His former president of global affairs, Nick Clegg, responded, “I don’t think they put specific pressure on that theory.”

Soms vergeten we wel eens dat Facebook reeds desinformatie is beginnen censureren tijdens de Trump administratie, toen de eerste COVID-19 uitbraak gebeurde.
In fact, many of the controversial moderation calls Facebook made in the pandemic were during the Trump administration. Take, for instance, the “Plandemic” video hoax: Facebook removed the video in 2020. Joe Biden took office in 2021. If Zuckerberg was dealing with an administration pressuring him about this, it was the Trump administration. The Biden White House may well have engaged in similar outreach, but it was joining what was already an active discussion about Facebook moderation.

Maar geen woord daarover. Zegt ook niks van de enorme druk die Republikeinse politici zoals Cruz, DeSantis, Abbott en Vance jarenlang op Meta hebben gezet. Nee, het gaat enkel over woke en Democratische censuur. Uiters transparant dat Zuckerberg zijn benen spreidt voor de nieuwe administratie, zijn eigen tekortkomingen volledig onder de mat veegt en hoopt dat naïevelingen geloven dat hij een ideologische kruisvaarder voor vrijheid van meningsuiting is.

Interessant artikel van The Verge trouwens, dat dieper ingaat op wat Zuckerberg allemaal claimt tijdens het interview.

Kan blijkbaar geen receipts bovenhalen van wie, wat en hoe er druk werd gezet.

Uit gelekte documenten blijkt al de Biden administratie bv. rondom de lab leak theorie geen druk heeft gezet op Meta.

Soms vergeten we wel eens dat Facebook reeds desinformatie is beginnen censureren tijdens de Trump administratie, toen de eerste COVID-19 uitbraak gebeurde.

Maar geen woord daarover. Zegt ook niks van de enorme druk die Republikeinse politici zoals Cruz, DeSantis, Abbott en Vance jarenlang op Meta hebben gezet. Nee, het gaat enkel over woke en Democratische censuur. Uiters transparant dat Zuckerberg zijn benen spreidt voor de nieuwe administratie, zijn eigen tekortkomingen volledig onder de mat veegt en hoopt dat naïevelingen geloven dat hij een ideologische kruisvaarder voor vrijheid van meningsuiting is.
Het werkt in ieder geval wel bij bepaalde mensen spijtig genoeg.

Alles wat fake news is of polariseert is gewoon de bread and butter van Facebook. Het genereert clicks en het houdt mensen bezig op de site. Natuurlijk wil Zuckerberg deze posts behouden, het laat de advertenties (lees inkomsten) op volle toeren draaien. Met de verkiezingsoverwinning van Trump heeft hij gewoon een maatschappelijk draagvlak gevonden om het in te voeren.

Er is meer en meer een exodus van de media aan de gang uit X, nu verlaat ook De Morgen X. Na o.a. The Guardian al.

Er is meer en meer een exodus van de media aan de gang uit X, nu verlaat ook De Morgen X. Na o.a. The Guardian al.

Imo is dat wat nodig is om die grote social media bedrijven een halt toe te roepen. Hopelijk zijn er ook heel wat gewone mensen die dit niet pikken en die platformen verlaten. Ik maak met mijn bedrijf in ieder geval ook geen advertenties meer op social media zoals facebook.

Imo is dat wat nodig is om die grote social media bedrijven een halt toe te roepen. Hopelijk zijn er ook heel wat gewone mensen die dit niet pikken en die platformen verlaten. Ik maak met mijn bedrijf in ieder geval ook geen advertenties meer op social media zoals facebook.
Ik denk dat dat wel een goed signaal is naar de social mediabedrijven. Op den duur schieten nog enkel Trump/Elon en hun achterban daar over, en een hoop bots.

Ik denk dat dat wel een goed signaal is naar de social mediabedrijven. Op den duur schieten nog enkel Trump/Elon en hun achterban daar over, en een hoop bots.
Natuurlijk maar dan moet de meerderheid daar wel aan mee doen natuurlijk. Als ik de enige ben dan durf ik toch te zeggen dat Mark en Elon daar niet echt van zullen wakker liggen.

Hopelijk zijn er ook heel wat gewone mensen die dit niet pikken en die platformen verlaten.

Geen idee wat de cijfers zeggen maar ik heb niet het gevoel dat mensen ze links laten liggen.

Twitter is ondertussen al enkele jaren een dumpsterfire, Facebook en Zuckerberg overleven schandaal na schandaal en dan hebben we het nog niet TikTok gehad.

Geen idee wat de cijfers zeggen maar ik heb niet het gevoel dat mensen ze links laten liggen.

Twitter is ondertussen al enkele jaren een dumpsterfire, Facebook en Zuckerberg overleven schandaal na schandaal en dan hebben we het nog niet TikTok gehad.
Dat is ook mijn indruk hoor. Ik geloof dan ook dat mijn acties is als pissen op de bosbrand. Ik kan enkel hopen dat er een massa mensen naast mij komt staan om te pissen op die bosbrand. Maar ik acht de kans klein dat dat effectief zou gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ben zelf ook bezig met mijn Facebook te verwijderen, of alleszins mijn content. Neemt na 20 jaar op het platform wel wat tijd in beslag. De algoritmische wijzigingen de laatste maanden/jaren slaan me meer en meer tegen, en het feit dat Zuckerberg Musk achterna wil, was de druppel.
Zal mijn account wel behouden omdat je zonder account niet zoveel meer kan doen, maar meer dan 'lurken' zal dat ook niet meer zijn.

Zelfde op X, ik had daar verscheidene accounts per interessegebied om het wat overzichtelijker te houden (sport, politiek, literatuur), maar zit sinds paar maanden enkel nog maar op die van literatuur en veel auteurs en boekreviewers zijn naar bluesky vertrokken, dus ga ze wel achterna.

Natuurlijk maar dan moet de meerderheid daar wel aan mee doen natuurlijk. Als ik de enige ben dan durf ik toch te zeggen dat Mark en Elon daar niet echt van zullen wakker liggen.
Ik heb toch de indruk dat X wat van haar praal aan het verliezen is, afgezien van de enorme daling in de waarde van het bedrijf zelf sinds de overname. En de sterke associatie tussen X, Musk en extreem-rechts gaat die cijfers geen deugd doen.

zelf heb ik er nooit een account gehad dus moeilijk om het te deactiveren =p

Lichtjes off-topic maar de desinformatie die de wereld ingestuurd wordt omtrent de bosbranden in LA loopt blijkbaar zo de spuigaten uit dat de gouverneur een eigen factcheck website heeft gelanceerd. Nu de gouverneur heeft uiteraard ook een politieke agenda maar als je kijkt naar de "kwaliteit" van fake news, dan vraag ik mij oprecht af waarom iemand blij kan worden dat Meta stopt met factchecken.

Een bloemlezing van Tweets:

Screenshot-2025-01-11-at-12.40.55%E2%80%AFPM.png

• FACT: Water reservoirs in Southern California are at record levels. There is no shortage of water in Southern California.
  • FACT: Wildland firefighters don’t use hydrants — they use water tenders. And that is what has been used to ensure continued water access. Three million gallons of water were stored in three large tanks for fire hydrants in the area before the Palisades fire, but the supply was exhausted because of the extraordinary nature of this hurricane-force firestorm.
  • FACT: The Governor has called for an independent investigation into the loss of water pressure to local fire hydrants and the reported unavailability of water supplies from the Santa Ynez Reservoir. While urban water systems are built for structure fires and fire suppression, not hurricane-force firestorms, it is important to understand what happened so we can be better prepared in the future.
  • FACT: There is no water shortage in Southern California right now, despite Trump’s claims that he would open some imaginary spigot.
  • Orange County Water District, which supplies groundwater to the north half of the county, has enough supply to carry its 2.5 million customers through the worst of any potential droughts for3 to 5 years.
  • The Metropolitan Water District of Southern California — which serves 19 million people mostly with imported water — also has an abundance, “with a record 3.8 million acre-feet of water in storage,” (1 million acres of land with water that is 3.8 feet deep) according to Interim General Manager Deven Upadhyay, who issued a statement last week. That’s enough water to supply 40 million people for a year.
  • FACT: Reservoirs are full and water is available.

1736757802486.png

FACT: out-of-state fire trucks take part in. 15 minute safety & equipment inspection to ensure no issues with the vehicle. At the time of the original post, the Oregon firefighting teams were already in the Los Angeles area battling the blazes.

1736757854963.png

• ACT: The number of CalFIRE personnel has nearly doubled since 2019 (from 5,829 to 10,741)
  • FACT: CalFIRE’s budget has nearly doubled since 2019 ($2 Billion to $3.8 Billion)

Je kan daar dan community notes aan toe voegen maar je laat wel bewust foutieve info staan. Onbegrijpelijk dat zo iets wordt toegejuicht onder het mom van vrijemeningsuiting.

Lichtjes off-topic maar de desinformatie die de wereld ingestuurd wordt omtrent de bosbranden in LA loopt blijkbaar zo de spuigaten uit dat de gouverneur een eigen factcheck website heeft gelanceerd. Nu de gouverneur heeft uiteraard ook een politieke agenda maar als je kijkt naar de "kwaliteit" van fake news, dan vraag ik mij oprecht af waarom iemand blij kan worden dat Meta stopt met factchecken.

Een bloemlezing van Tweets:

Screenshot-2025-01-11-at-12.40.55%E2%80%AFPM.png

• FACT: Water reservoirs in Southern California are at record levels. There is no shortage of water in Southern California.
  • FACT: Wildland firefighters don’t use hydrants — they use water tenders. And that is what has been used to ensure continued water access. Three million gallons of water were stored in three large tanks for fire hydrants in the area before the Palisades fire, but the supply was exhausted because of the extraordinary nature of this hurricane-force firestorm.
  • FACT: The Governor has called for an independent investigation into the loss of water pressure to local fire hydrants and the reported unavailability of water supplies from the Santa Ynez Reservoir. While urban water systems are built for structure fires and fire suppression, not hurricane-force firestorms, it is important to understand what happened so we can be better prepared in the future.
  • FACT: There is no water shortage in Southern California right now, despite Trump’s claims that he would open some imaginary spigot.
  • Orange County Water District, which supplies groundwater to the north half of the county, has enough supply to carry its 2.5 million customers through the worst of any potential droughts for3 to 5 years.
  • The Metropolitan Water District of Southern California — which serves 19 million people mostly with imported water — also has an abundance, “with a record 3.8 million acre-feet of water in storage,” (1 million acres of land with water that is 3.8 feet deep) according to Interim General Manager Deven Upadhyay, who issued a statement last week. That’s enough water to supply 40 million people for a year.
  • FACT: Reservoirs are full and water is available.

Bekijk bijlage 37144

FACT: out-of-state fire trucks take part in. 15 minute safety & equipment inspection to ensure no issues with the vehicle. At the time of the original post, the Oregon firefighting teams were already in the Los Angeles area battling the blazes.

Bekijk bijlage 37145

• ACT: The number of CalFIRE personnel has nearly doubled since 2019 (from 5,829 to 10,741)
  • FACT: CalFIRE’s budget has nearly doubled since 2019 ($2 Billion to $3.8 Billion)

Je kan daar dan community notes aan toe voegen maar je laat wel bewust foutieve info staan. Onbegrijpelijk dat zo iets wordt toegejuicht onder het mom van vrijemeningsuiting.
Akkoord dat het niet ideaal is. Maar wat doe je met fake news van politiekers op sociale media? (Van het hele politieke spectrum)

Even een recent voorbeeld: (er zijn voldoende energie experten die dit konden 'factchecken')
UTMil7m.png

Bij debatprogramma's zoals de Zondag of de Afspraak worden ook een hele reeks uitspraken gedaan die kant noch wal raken. Gaan we die uitzendingen verwijderen?

Laatst bewerkt:
Akkoord dat het niet ideaal is. Maar wat doe je met fake news van politiekers op sociale media? (Van het hele politieke spectrum)

Even een recent voorbeeld: (er zijn voldoende energie experten die dit konden 'factchecken')
UTMil7m.png

Bij debatprogramma's zoals de Zondag of de Afspraak worden ook een hele reeks uitspraken gedaan die kant noch wal raken. Gaan we die uitzendingen verwijderen?
Er is een overduidelijk verschil tussen een ideologische toekomstvisie geuit in een interview met duiding, en een huidig feit door iemand anders op Twitter gegooid.

Dat eerste is een mening, expliciet gesteld een ambitie, en als je er maar genoeg geld tegenaan gooit, kon die waarheid zijn. Dat tweede kan nooit een waarheid zijn. Het kan nooit waar zijn dat de hydrants geen water geven in Cali omdat de staat de reservoirs niet heeft bijgevuld. Dat heeft zelfs in de verste verte niks met een mening te maken.

Dat heeft vrijwel geen impact of betekenis. Het enige dat ze deden op X waren hun artikels delen. Belangrijke artikels worden wel gedeeld door andere gebruikers daar.

Daarnaast hebben ze ook al aangegeven (de Morgen toch al zeker) dat ze nog steeds actief zijn met een ander account. Veel nieuws start nog steeds op X en ze moeten dat kunnen volgen.

Er is een overduidelijk verschil tussen een ideologische toekomstvisie geuit in een interview met duiding, en een huidig feit door iemand anders op Twitter gegooid.

Dat eerste is een mening, expliciet gesteld een ambitie, en als je er maar genoeg geld tegenaan gooit, kon die waarheid zijn. Dat tweede kan nooit een waarheid zijn. Het kan nooit waar zijn dat de hydrants geen water geven in Cali omdat de staat de reservoirs niet heeft bijgevuld. Dat heeft zelfs in de verste verte niks met een mening te maken.
Voor mij zijn beiden totaal onwaar en op geen enkel moment waarheid geweest.
Er zijn voldoende andere voorbeelden uit duidingsprogramma's waar totale desinformatie wordt verspreid. (NVA over migratie of PVDA over de rijken)

Terug
Bovenaan