Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Ja, iemand die geïntoxiceerd is een alternatief aanbieden om thuis te geraken zodat dat hij zelf niet achter het stuur moet kruipen, daar doe ik idd. met plezier aan mee.
Maar het probleem is dat jij probeert om hem door iemand anders te laten vervoeren, maar uiteindelijk hij gewoon een waarschuwing leest dat hij moet rondrijden. Daar kan jij niks aan doen, maar de enige manier om zoiets tegen te gaan, is door ze te laten pakken (maar, dan moet je dus mensen zat laten rijden, waar ik ook absoluut tegen ben).

Long term: Als de politie met zo'n snuffelaar op 5s een indicatie kan krijgen, dan moet dat ook in auto's in te bouwen zijn.

Maar het probleem is dat jij probeert om hem door iemand anders te laten vervoeren, maar uiteindelijk hij gewoon een waarschuwing leest dat hij moet rondrijden. Daar kan jij niks aan doen, maar de enige manier om zoiets tegen te gaan, is door ze te laten pakken (maar, dan moet je dus mensen zat laten rijden, waar ik ook absoluut tegen ben).
Die waarschuwing had hij nog voor ik opbelde zelf al gelezen op Telegram, daar zat ik voor niets tussen.
Mijn enige bijdrage was alternatief vervoer regelen en de dag daarna een lift aanbieden.

Peter Van Asbroeck heeft toch ook iemand doodgereden? En heeft daarna nog in familie gespeeld, de buurtpolitie en nu in prime time in Milo.
Maar die is toch eerst een paar jaar gecancelled geweest en nergens meer aan bod gekomen?
Ik zie dat met Waes niet direct gebeuren eerlijk gezegd.

Zijn carrière zou ten einde zijn gekomen als hij een dodelijk slachtoffer had gemaakt. Dat is nu niet het geval. Die zal wel weer programma's maken maar met vertraging en zal ook wel uit schuldbesef campagnes voeren tegen dronken rijden.
Gedaan met speculeren dus. Wat er gebeurd is, is privé dus het hoeft ook niet om hem daarvoor te cancellen vind ik.
We zijn hier ook niet allemaal heiligen, belangrijk is dat er een mentaliteitswijziging komt.

Long term: Als de politie met zo'n snuffelaar op 5s een indicatie kan krijgen, dan moet dat ook in auto's in te bouwen zijn.
Alcoholslot bestaat, dat is de enige correcte oplossing.
Zo'n samplingtoestel is te onnauwkeurig, dat detecteert enkel of er alcohol in de omgevingslucht zit. Als uw passagier gezopen heeft en gewoon uitademt in de wagen, zal dat ook als positief aanzien worden. Daarom dat de politie dit enkel doet voor eerste screening en uiteindelijk toch zelf beslist ongeacht wat dat ding zegt of er al dan niet nog geblazen moet worden.

Wat ik me (vroeger al) heb afgevraagd, waarom wordt uw identiteitskaart niet wat digitaal uitgebreider.
Daar zit een chip op. Wel , zet daar dan een digitaal rijbewijs op. Controle -> ID in toestel (zoals bancontact).
Of nog meer: kaart insert om auto te starten.
Zou standaard in elke wagen ingebouwd moeten worden

Terzijde

Wat ik me (vroeger al) heb afgevraagd, waarom wordt uw identiteitskaart niet wat digitaal uitgebreider.
Daar zit een chip op. Wel , zet daar dan een digitaal rijbewijs op. Controle -> ID in toestel (zoals bancontact).

Terzijde
Dat is een draconische maatregel om enkele dronken mensen te stoppen. De overheid hoeft niet van elke burger te weten tot op de seconde wanneer ze in en uit hun wagen stappen. En ook zeker niet beslissen of mijn wagen mag starten. Dronken rijden is vooral een sociaal probleem.

Terzijde
Akkoord, maar dat had nu dit geval niks verholpen.
Dat is een draconische maatregel om enkele dronken mensen te stoppen. De overheid hoeft niet van elke burger te weten tot op de seconde wanneer ze in en uit hun wagen stappen. En ook zeker niet beslissen of mijn wagen mag starten. Dronken rijden is vooral een sociaal probleem.
De overheid zou dat ook niet weten. Uw auto moet gewoon checken of het juiste vinkje op uw pas aan staat.

Kan deze discussie niet hier verdergezet worden, of deze threads nu gewoon gemerged worden nu geweten is dat dit (weeral) alcohol-gerelateerd is?

Merendeel van de huidige discussie is toch een rehash van de discussie die al meermaals daar gevoerd is...

De overheid zou dat ook niet weten. Uw auto moet gewoon checken of het juiste vinkje op uw pas aan staat.
In praktijk zou dat nooit zo geïmplementeerd worden. En als ze het zo implementeren nemen ze gewoon het rijbewijs van de vrouw of kennis. (Gebeurt nu ook al met verbeurd verklaarde wagens).

Absurde maatregel voor een kleine groep.

In praktijk zou dat nooit zo geïmplementeerd worden. En als ze het zo implementeren nemen ze gewoon het rijbewijs van de vrouw of kennis. (Gebeurt nu ook al met verbeurd verklaarde wagens).

Absurde maatregel voor een kleine groep.
En voor elke maatregel die je gaat bedenken, ga je omwegen vinden. De implementatie waar er met de overheid gecommuniceerd wordt, gaat toch evengoed met iemand anders zijn rijbewijs omzeilt kunnen worden?
Het is niet omdat er manieren zijn om het te omzeilen, dat het daarom geen nuttige maatregel zou zijn. Voorbeeld: gordels zijn verplicht, we hebben piepende alarmen verplicht gemaakt. Dat is te omzeilen door uw gordel achter uw rug vast te klikken...
Hoeveel ongevallen gebeuren er nu nog zonder gordel, niet veel toch?

En voor elke maatregel die je gaat bedenken, ga je omwegen vinden. De implementatie waar er met de overheid gecommuniceerd wordt, gaat toch evengoed met iemand anders zijn rijbewijs omzeilt kunnen worden?
Het is niet omdat er manieren zijn om het te omzeilen, dat het daarom geen nuttige maatregel zou zijn. Voorbeeld: gordels zijn verplicht, we hebben piepende alarmen verplicht gemaakt. Dat is te omzeilen door uw gordel achter uw rug vast te klikken...
Hoeveel ongevallen gebeuren er nu nog zonder gordel, niet veel toch?
De voorbeelden die je hier aanhaalt zijn direct nuttig voor de bestuurder.
In elke auto een kaartlezer installeren om een kleine groep hardleerse bestuurders te stoppen is niet in proportie. Je kan ook overal 30km/h invoeren om verkeersslachtoffers te vermijden maar dat is ook niet in proportie.

De voorbeelden die je hier aanhaalt zijn direct nuttig voor de bestuurder.
In elke auto een kaartlezer installeren om een kleine groep hardleerse bestuurders te stoppen is niet in proportie. Je kan ook overal 30km/h invoeren om verkeersslachtoffers te vermijden maar dat is ook niet in proportie.
En waarom ben je er dan tegen? Kostprijs (een e-id reader kost 10€ consumentenprijs)? Want die implementatie is perfect te doen zonder iets aan privacy in te boeten, dus ik zie geen enkel nadeel.

En het heeft ook een direct nut voor de bestuurder. Het zorgt er namelijk voor dat er minder mensen zonder rijbewijs op u kunnen rijden.

Niet persoonlijk, maar voor mij zit daar het grote probleem met alcohol in het verkeer.

het feit dat je zegt dat je dan praktisch niets mag drinken bij nultolerantie. Terwijl een nultolerantie juist een zeer duidelijke niet voor discussie vatbare maatregel is.
Ik vind dat totaal niet. Je moet gewoon nog rekenen en gokken op langere termijn. Maar het principe blijft hetzelfde als nu. Je moet onder een bepaalde limiet zitten. Of die nu 0 is of 0.5.

Een persoon die ‘s avonds uitgebreid gaat eten en daarna nog wat wijntjes/pinten drinkt is gedurende een lange tijd nog geintoxiceerd. Als die naar huis gaat om 01:00 ‘s nachts en om 8:30 naar diens werk vertrekt dan bestaat de kans nog zeker dat die geïntoxiceerd is en dus boven de 0 procent blaast.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat je bloednuchter moet zijn om met een wagen te rijden. Maar 0-tolerantie is geen zaligmakend iets en zal gewoon voor nog meer gokken en rekenen zorgen. Ik herhaal mezelf op dit forum, maar het verhogen van de pakkans (zie Pano rapportage in Zweden) en het verzwaren van de bijhorende straf zal directe impact hebben op het aantal dronken chauffeurs in het verkeer. Nultolerantie zijn maatregelen voor de bühne.

En waarom ben je er dan tegen? Kostprijs (een e-id reader kost 10€ consumentenprijs)? Want die implementatie is perfect te doen zonder iets aan privacy in te boeten, dus ik zie geen enkel nadeel.

En het heeft ook een direct nut voor de bestuurder. Het zorgt er namelijk voor dat er minder mensen zonder rijbewijs op u kunnen rijden.
Je kan zeggen: alle nieuwe wagens moeten dat hebben , maar hoe ga je dat dan implementeren in een oude wagen?

Ja uiteraard in nieuwe wagens.
Alcoholslot valt ook te omzeilen als er iemand anders in blaast hé.
Ik zou dat iig een gemak vinden. 1 kaart, met mijn ID , rijbewijs, medische gegevens op (bloedgroep, allergenen...)

Rijverbod-> ID afgeven in politiekantoor, rijbewijs 'uitschakelen' tot ge weer moogt rijden.
Truckchauffeurs-> ook meteen rij & rust tijden registratie.
(enkele voorbeelden)

Je kan zeggen: alle nieuwe wagens moeten dat hebben , maar hoe ga je dat dan implementeren in een oude wagen?
Akkoord, maar dat is bij alle maatregelen zo (ik denk dat 3e remlicht zowat de enige uitzondering ooit is). Maar op termijn lost dat zichzelf op.
Het is voor de politie ook sowieso dan al makkelijker om te filteren op basis van leeftijd van de auto bij controles...

Import van auto's is waarschijnlijk een groter probleem dan de leeftijd.

Het siert hem dat hij eerlijk toegeeft dat ie te veel gedronken heeft(het ging toch uit komen.) Dat de VRT hem direct beschermde was ook wel duidelijk. We weten alles over botsatsorbeerders en Porsches uit de 70's. Dit zal geen impact hebben op zijn carrière , wellicht doet ie wel eens mee aan de Bob-campagne.

Het siert hem dat hij eerlijk toegeeft dat ie te veel gedronken heeft(het ging toch uit komen.) Dat de VRT hem direct beschermde was ook wel duidelijk. We weten alles over botsatsorbeerders en Porsches uit de 70's. Dit zal geen impact hebben op zijn carrière , wellicht doet ie wel eens mee aan de Bob-campagne.
Ironisch genoeg was het vrijdag de aftrap van de najaars BOB-campagne :sarcastic:

Terug
Bovenaan