Hier een paar maanden in de bak ofzo, daar word je even zwaar als een moordenaar bestraft.
Ik stel mij nu ook de vraag in hoeverre het nuttig is om die vrouw 25 jaar in de cel te stoppen, al kan het als afschrikeffect wel tellen.
Blijkbaar stierven er in de VS in 2023 13524 mensen door ongevallen met dronken chauffeurs. Dus blijkbaar is het niet alleen in België een probleem.
Afschrikeffect allemaal goed en wel, maar het effect daarvan is toch zeer beperkt. De pakkans is zo laag dat men toch steeds denkt er mee weg te kunnen, ook al is het effect als je toch gepakt wordt zo extreem. Het menselijk brein is niet goed in zulke statistieken en risicos inschatten.
Van de doodstraf die nog steeds bestaat in de VS zou je toch ook denken dat het afschrikt maar als je naar de criminaliteitscijfers kijkt werkt het duidelijk niet.
Volgens
https://www.politie.be/5421/nieuws/verkeersweek-alcohol zijn er ongeveer 100 dodelijke ongevallen per jaar in vlaanderen waarbij alcohol speelt.
Als jou VS cijfers kloppen is het probleem in de VS dus+/- 2.5x zo erg als in Vlaanderen.
Maarja, in de VS hangen ook overal gigantische reclameborden naast de snelweg waar advocaten oproepen om hun te bellen als je een DUI hebt.
Wat voor signaal is dat ook naar de samenleving...
Liever veel meer frequente controles met daarbij een zware boete (>1000 euro voor normale mensen, zou moeten meeschalen met het inkomen) zodat men het effectief voelt. En aub niet enkel op kerstavond of oudjaar, waarbij iedereen wel weet dat ze voorzichtig moeten zijn (en velen het toch nog steeds negeren ...).
Dit geval waarbij dat mens 25 jaar de bak in gaat, ja goed die vrouw zal het waarschijnlijk niet meer riskeren en haar familie / vrienden ook niet. Maar veel verder zal het effect niet gaan. Zo extreem hoeft ook niet voor mij.
Geef ze 1-2 jaar en het effect zal gelijkaardig zijn. Nadien kan die vrouw wel terug een leven kan opbouwen en bijdragen aan de maatschappij.
Terwijl nu de samenleving wel 25 jaar lang een gevangenisplek betalen voor die vrouw en ze zal 25 niets bijdragen.
Als die vrouw ietwat mentaal in orde is zal haar schuldgevoel wel zo hard zijn dat dat op zich voldoende is om niet meer dronken te rijden.
Bij diegenen waarbij dat schuldgevoel ontbreekt, tja daar valt sowieso niet veel mee aan te vangen. Enkel pakken in de portefeuille zal misschien helpen -> frequenter controleren.
Ik ben wel voorstander van nultolerantie (in praktijk 0.2 promille ofzo zodat je toch nog een liquerpraline of tiramisu kan eten).
Ja dat suckt voor diegenen die slechts 1 of 2 glaasjes drinken op een hele avond (zoals ik), maar daarbij is de grens wel duidelijk. Hoeveel mensen beginnen niet met 'ale, eentje dan' en eindigen toch redelijk over de limiet?
Hoeveel mensen onderschatten hoeveel alcohol ze binnen hebben of overschatten hoe snel het afbreekt in het lichaam?
Daarbij kunnen de vrienden ook eerder ingrijpen. Als een bob begint met drinken kan je nu moeilijk iets zeggen bij het 1e of 2e glas want dat is nog ok voor de wet. 3 glazen is ook no ok als hij lang genoeg blijft. Als hij nadien verder drinkt of toch direct in zijn wagen stapt ben jij misschien ondertussen met iemand anders aan het praten en zie je het niet.
Als 0 glazen de max is kan je meteen ingrijpen.