Zwaar verkeersongeval Tom Waes

Ik moet toegeven dat ik inderdaad wel denk dat er echt wel een generatiekloof is en dat de jeugd zich er meer van bewust is dat je niet mag drinken en rijden tegelijkertijd. Waarom oude mensen denken dat zij dat dan wel mogen? Misschien denken die dat hun jaren extra ervaring ervoor zorgt dat ze beter kunnen rijden en dus minder een gevaar zijn? Misschien omdat het vroeger allemaal (nog) lakser was? Ik weet het eigenlijk ook niet. Maar JorisBlack en MrCipo zijn mooie voorbeelden waarom het niet zou mogen. De ene wordt loom, de andere wordt een kamikaze piloot, beide zijn dus een gevaar voor andere op de baan als ze gedronken hebben. Zouden veel véél strenger moeten zijn met drinken en rijden. Voor mijn part geven ze die man maar 10-15 jaar rijverbod. Hij mag eigenlijk zijn pollekes nog kussen dat het niet slechter is afgelopen, gebeurd dat ergens anders vernietig je waarschijnlijk iemand zijn familie. Degoutant.

Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit in mijn leven dronken achter het stuur gezeten. En ik zal het inderdaad ook nooit doen.

Misschien is het omdat ik heel gemakkelijk van alcohol kan afblijven, maar ik begrijp ook niet waarom het voor sommigen zo moeilijk is om uw avond in te plannen zodat je nooit in die situatie terecht komt. Ofwel beslis je op voorhand "ik ga drinken, dus brengt een bob mij naar huis of neem ik een taxi", ofwel zeg je "ik ga moeten rijden, dus ik drink niets of misschien maximaal 1-2 pintjes in het begin van de avond en daarna enkel water/frisdrank/alcoholvrij bier".

Ik heb de voorbije jaren meer dan genoeg feestjes en etentjes bijgewoond waar ik niks van alcohol gedronken had omdat mijn enige vervoersoptie was zelf met de auto rijden. Zelfs een keer of 2 op oudejaarsavond. Feit is natuurlijk dat het wat minder gezellig aanvoelt als je niks mee drinkt in sommige situaties, maar ja, dat is dan maar zo.

Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit in mijn leven dronken achter het stuur gezeten. En ik zal het inderdaad ook nooit doen.

Misschien is het omdat ik heel gemakkelijk van alcohol kan afblijven, maar ik begrijp ook niet waarom het voor sommigen zo moeilijk is om uw avond in te plannen zodat je nooit in die situatie terecht komt. Ofwel beslis je op voorhand "ik ga drinken, dus brengt een bob mij naar huis of neem ik een taxi", ofwel zeg je "ik ga moeten rijden, dus ik drink niets of misschien maximaal 1-2 pintjes in het begin van de avond en daarna enkel water/frisdrank/alcoholvrij bier".

Ik heb de voorbije jaren meer dan genoeg feestjes en etentjes bijgewoond waar ik niks van alcohol gedronken had omdat mijn enige vervoersoptie was zelf met de auto rijden. Zelfs een keer of 2 op oudejaarsavond. Feit is natuurlijk dat het wat minder gezellig aanvoelt als je niks mee drinkt in sommige situaties, maar ja, dat is dan maar zo.
Alcohol drinken zit er toch wat ingebakken bij veel mensen, je mag het zelf een deel van de cultuur noemen. De zin om in het weekend iets te drinken. Enja , de illusie dat dat ene pintje wel zal meevallen, en vaak nog een 2de ook. En een wijntje bij het eten. Het zit er ook gewoon ingebakken nog steeds.No alcohol no fun.

Dat is ook wel het probleem met onze huidige maatschappij. Hier in het dorp is er dus werkelijk niks hé. Zelfs geen bakker of beenhouwer. En ook geen geldautomaat. Dat is toch allemaal mede de oorzaak waarom er veel te veel auto's op de baan zijn.
Dat is ook weer een kip-en-ei verhaal hé. En naar mijn ervaring heb je het omgekeerd voor dan hoe het is.

In het dorp waar ik opgegroeid ben, waren toen nog veel lokale zaken (meerdere bakkers, slagers, groenten-en-fruitwinkel, viswinkel, kruidenierszaak, superette, drankencentrale, ...) en via verenigingen kende iedereen iedereen wel wat waardoor iedereen wel wist wat er gaande was. De reden dat die allemaal weg zijn (op 1 bakker & 1 slager na), is net omdat mensen 1 of 2x in de week met de wagen naar supermarkten (~5km in meerdere richting was er wel een grote supermarkt te vinden) gingen i.p.v. naar de lokale winkels, die meestal duurder waren en niet alles hadden.

Dus het is niet dat men meer met de wagen gaat omdat er geen lokale winkels meer zijn, de lokale winkels sterven uit omdat mensen met de wagen naar de supermarkt gaan...

That didn't age well ...

In Amerika zou dat toch niet waar zijn. Zelfs al hebt ge een dure ziekteverzekering.
Nee, ik heb hier het laatst een artikel gequoot van iemand die 15 jaar cel kreeg voor dronken rijden in de USA, daar lachen ze er niet mee.
Hier in België wordt het nog net niet weggelachen door de rechters, denk maar aan die voetballer die onlangs na 5 gin tonics binnenreed in een sporthal. Die is ook gewoon zonder enige gevolgen ervan afgekomen.

Het probleem zit er vooral in dat je hem dat pas hebt voorgesteld nadat je een controle gepasseerd bent, waarvan je wist dat hij daar ook nog moest passeren en dus gepakt kon worden. Als je geen controle gepasseerd was, zou je hem dat dan ook gestuurd hebben?
Neen, dat had ik niet gedaan, maar even goed was hij al vertrokken en was het toch al “te laat” om het zo te zeggen. Maar dat was net mijn punt over die Telegram groepen. Die hebben honderden leden en er is daar dagelijks vrij veel activiteit in (is niet alleen controles, ook files, ongelukken, flitsers, obstakel op de baan etc. ). Beste bewijs dat er nog altijd een grote groep is die bereid is om het risico te lopen zolang ze denken controles te kunnen omzeilen.

Geïntoxiceerd is ook niet automatisch ladderzat. Omgekeerd ken ik ook dames die na slechts één glas rosé na de sport maar zonder deftig te hebben gegeten wel al tipsy zijn. Hoewel wettelijk onder de 0,5 pm limiet om te rijden zou ik daar toch niet bij instappen.

In dit geval heeft Waes de stommiteit begaan om zat in de auto te kruipen en heeft hij zichzelf vooral schade aangericht. Het was anders geweest als hij met zijn auto op een groep mensen was ingereden en enkele doden had veroorzaakt. Als je dan besluit om Waes in de bak te steken is dat allemaal goed en wel, maar trek dan wel de lijn door en bouw een aantal gevangenissen voor de duizenden mensen die zo nu en dan wel eens dronken in de auto kruipen.

Dat gezegd zijnde: Tom Waes is een prominent en publiek figuur en in die hoedanigheid vind ik ook dat hij proportioneel gestraft moet worden maar dat die straf ook bestaat uit een werkstraf, waar hij zijn bekendheid zal moeten aanwenden in campagnes tegen alcoholmisbruik.

Dat gezegd zijnde: Tom Waes is een prominent en publiek figuur en in die hoedanigheid vind ik ook dat hij proportioneel gestraft moet worden maar dat die straf ook bestaat uit een werkstraf, waar hij zijn bekendheid zal moeten aanwenden in campagnes tegen alcoholmisbruik.
Gelukkig dat je gestraft wordt voor uw daden en niet voor uw job die er niks mee te maken heeft...

Niet met akkoord. Wat gaat die daar zeggen?
‘Ik had het pas door toen ik zat tegen ne camion reed dat het eigenlijk niet mocht. Voor hetzelfde geld was ik dood. Algoe dat ik even mijn werkstraf kan uitvoeren en nog tien keer op tv sorry ga zeggen.’?

Nee. Laat in de campagnes maar zo veel mogelijk de mensen spreken die echt gevolgen er van dragen. Ik heb daarstraks de pano-reportage nog is opgezet. En ik bleef hangen bij dat gezin van drie dat van de baan werd gereden door een dronken persoon.
Die zus/tante had de spullen gekregen die in de auto lagen waarmee het gezin jammer genoeg verongelukt is. Ik heb het moeten afzetten toen ze uit die zak het badpakje van een meisje van 8 haalde dat ze enkele uren voor het ongeval droeg.

Dat zou indruk moeten maken (zonder sensatie!), niet één of andere BV die gedwongen wordt om op te draven om een zwaardere straf te ontlopen.

Ik ben het misschien heel zwart/wit aan het voorstellen, maar dit thema triggert mij (zonder persoonlijke reden) enorm hard.

Gelukkig dat je gestraft wordt voor uw daden en niet voor uw job die er niks mee te maken heeft...
Proportioneel niet in de zin dat men hem moet ontzien, maar net omgekeerd. En dat hij zijn bekendheid moet aanwenden ... daar kan nog over gediscussieerd worden. Tegen dat hij goed en wel kan stappen zijn we wellicht nog een aantal maanden verder.

Bij een normaal mens zal zoiets wel een wake-up call zijn om autorijden en drinken niet meer te combineren of om zelfs volledig alcohol af te zweren.
Er zijn altijd hardleerse gevallen maar dat is dan ook een minderheid denk ik.

Is er al iets geweten over zijn verwondingen? Zonder te weten welke verwondingen (breuken) hij heeft valt het moeilijk te zeggen of hij de eerste maanden gaat kunnen stappen.

Het jammere van de zaak is dat het, net als al die andere keren waarbij het vaak nog veel fataler afloopt, maar slechts even blijft plakken en dat in de hoofden van een toch nog aanzienlijk groot deel van onze maatschappij de arrogantie blijft om alcohol achter het stuur bij zichzelf of anderen te blijven goedpraten.

Gelukkig is er een gestage mentaliteitswijziging maar ik vrees dat er nog veel zware ongevallen gaan gebeuren voordat we door die oude generaties heen zijn.

Bestraffing zit wel op peil denk ik, alleen die pakkans moet omhoog. Maar ja als je dan hoort dat bijvoorbeeld de wegpolitie Antwerpen nog niet eens meer op 50% van hun capaciteit zit draagt daar toch ook wel een serieuze politieke verantwoordelijkheid.

Hier een paar maanden in de bak ofzo, daar word je even zwaar als een moordenaar bestraft.
Ik stel mij nu ook de vraag in hoeverre het nuttig is om die vrouw 25 jaar in de cel te stoppen, al kan het als afschrikeffect wel tellen.
Blijkbaar stierven er in de VS in 2023 13524 mensen door ongevallen met dronken chauffeurs. Dus blijkbaar is het niet alleen in België een probleem.

Hier een paar maanden in de bak ofzo, daar word je even zwaar als een moordenaar bestraft.
Ik stel mij nu ook de vraag in hoeverre het nuttig is om die vrouw 25 jaar in de cel te stoppen, al kan het als afschrikeffect wel tellen.
Blijkbaar stierven er in de VS in 2023 13524 mensen door ongevallen met dronken chauffeurs. Dus blijkbaar is het niet alleen in België een probleem.
Afschrikeffect allemaal goed en wel, maar het effect daarvan is toch zeer beperkt. De pakkans is zo laag dat men toch steeds denkt er mee weg te kunnen, ook al is het effect als je toch gepakt wordt zo extreem. Het menselijk brein is niet goed in zulke statistieken en risicos inschatten.
Van de doodstraf die nog steeds bestaat in de VS zou je toch ook denken dat het afschrikt maar als je naar de criminaliteitscijfers kijkt werkt het duidelijk niet.
Volgens https://www.politie.be/5421/nieuws/verkeersweek-alcohol zijn er ongeveer 100 dodelijke ongevallen per jaar in vlaanderen waarbij alcohol speelt.
Als jou VS cijfers kloppen is het probleem in de VS dus+/- 2.5x zo erg als in Vlaanderen.
Maarja, in de VS hangen ook overal gigantische reclameborden naast de snelweg waar advocaten oproepen om hun te bellen als je een DUI hebt.
Wat voor signaal is dat ook naar de samenleving... :help:

Liever veel meer frequente controles met daarbij een zware boete (>1000 euro voor normale mensen, zou moeten meeschalen met het inkomen) zodat men het effectief voelt. En aub niet enkel op kerstavond of oudjaar, waarbij iedereen wel weet dat ze voorzichtig moeten zijn (en velen het toch nog steeds negeren ...).

Dit geval waarbij dat mens 25 jaar de bak in gaat, ja goed die vrouw zal het waarschijnlijk niet meer riskeren en haar familie / vrienden ook niet. Maar veel verder zal het effect niet gaan. Zo extreem hoeft ook niet voor mij.
Geef ze 1-2 jaar en het effect zal gelijkaardig zijn. Nadien kan die vrouw wel terug een leven kan opbouwen en bijdragen aan de maatschappij.
Terwijl nu de samenleving wel 25 jaar lang een gevangenisplek betalen voor die vrouw en ze zal 25 niets bijdragen.
Als die vrouw ietwat mentaal in orde is zal haar schuldgevoel wel zo hard zijn dat dat op zich voldoende is om niet meer dronken te rijden.
Bij diegenen waarbij dat schuldgevoel ontbreekt, tja daar valt sowieso niet veel mee aan te vangen. Enkel pakken in de portefeuille zal misschien helpen -> frequenter controleren.

Ik ben wel voorstander van nultolerantie (in praktijk 0.2 promille ofzo zodat je toch nog een liquerpraline of tiramisu kan eten).
Ja dat suckt voor diegenen die slechts 1 of 2 glaasjes drinken op een hele avond (zoals ik), maar daarbij is de grens wel duidelijk. Hoeveel mensen beginnen niet met 'ale, eentje dan' en eindigen toch redelijk over de limiet?
Hoeveel mensen onderschatten hoeveel alcohol ze binnen hebben of overschatten hoe snel het afbreekt in het lichaam?
Daarbij kunnen de vrienden ook eerder ingrijpen. Als een bob begint met drinken kan je nu moeilijk iets zeggen bij het 1e of 2e glas want dat is nog ok voor de wet. 3 glazen is ook no ok als hij lang genoeg blijft. Als hij nadien verder drinkt of toch direct in zijn wagen stapt ben jij misschien ondertussen met iemand anders aan het praten en zie je het niet.
Als 0 glazen de max is kan je meteen ingrijpen.

Ik snap echt niet hoe je nu nog dronken achter uw fucking stuur kunt kruipen, met al die onschuldige levens die al heen gegaan zijn in het verkeer.
Is het echt nodig om terug te keren met je auto wanneer je gedronken hebt pakt gewoon een taxi eh.

Ik snap echt niet hoe je nu nog dronken achter uw fucking stuur kunt kruipen, met al die onschuldige levens die al heen gegaan zijn in het verkeer.
Is het echt nodig om terug te keren met je auto wanneer je gedronken hebt pakt gewoon een taxi eh.
Het is zuiver een mentaliteitsprobleem.
“Ja maar ik ben toch niet zat”, “ja maar ik kan i.t.t. tot andere wel nog goed met de wagen rijden”, “allez toe ik heb er maar 2 op en het is al 2uur geleden”, “Allez het is niet ver, en ze gaan er toch niet staan”, “ja een taxi is zo duur eh, en dan moet ik morgen weer mijn wagen komen oppikken. Ik zal wel gewoon voorzichtig zijn”.

Iedereen heeft wel een goed excuus of een reden om het te doen hoor. Iedereen weet dat je het beter niet doen, en toch wordt het nog massaal gedaan. Het is niet verboden om te rijden en te drinken, je mag alleen niet te veel drinken.
Maar wat is dan ook te veel? Nonkel Peter drinkt pils gelijk water, die kan er 5 drinken en daar merk je niks aan. Die drinkt toch niet te veel?

De beste mop die ik onlangs hoorde was iemand die zei dat hij beter reed met 2 pilsjes op. Dan had hij veel meer focus.

Plezier maken en alcohol zal altijd hand in hand gaan.

Ik vraag me soms af of de oplossing niet ligt in het vergemakkelijken van het taxi gebeuren. Wrm zijn die officiele prijzen altijd zo absurd.

We kennen iemand die in het “zwart” taxi speelt en voor 20€ u in een straal van x aantal kilometer brengt. Kerel is super voorzichtig om niet gepakt te worden. Ze zouden zo’n mensen moeten aanmoedigen die zo’n avond/nachtshiften draaien -.-

Ik zou liegen moest ik zeggen dat ik nooit gereden heb met een glaasje teveel op maar als ik zo sta te waggelen en te brabbelen is het eerste wat mijn vrienden zeggen van 'gij rijdt niet meer met de auto' en wederzijds doe ik net hetzelfde. Er hebben hier genoeg maten op de zetel geslapen.
Hadden er nu bij waes geen uiterlijke kenmerken van dronkenschap geweest kon ik het nog begrijpen maar in zo een toestand kruip je toch niet meer in de wagen of houdt er op zijn minst iemand die tegen.

Plezier maken en alcohol zal altijd hand in hand gaan.

Ik vraag me soms af of de oplossing niet ligt in het vergemakkelijken van het taxi gebeuren. Wrm zijn die officiele prijzen altijd zo absurd.

We kennen iemand die in het “zwart” taxi speelt en voor 20€ u in een straal van x aantal kilometer brengt. Kerel is super voorzichtig om niet gepakt te worden. Ze zouden zo’n mensen moeten aanmoedigen die zo’n avond/nachtshiften draaien -.-

De prijs alleen is het issue niet, er zijn ook vaak absoluut geen taxi's meer te krijgen in de nacht buiten het Brussels hoofdstedelijk gewest. Als wij es op de lappen gaan en je hebt geen taxi gereserveerd dan kan je te voet naar huis of vrienden wakker bellen en hopen dat ze zelf niet poepeloere zijn. Ik drink niet meer als we nog uitgaan, ik rij zelf wel.

Terug
Bovenaan