Zware overstromingen juli 2021

Stel u nu eens voor dat de stroom in een groot deel van het land uitvalt door zo een fenomenen, en iedereen rijdt op dat moment elektrish
Terug naar 1900, but hey, alles elektrisch is de toekomst volgens europa.
Dat klimaat grapje van alles elektrisch geen gas en geen fossiele brandstoffen meer, daarmee gaan we het redden.
Vergeten ze Amerika en Azie, alleen europa gaat de boel niet redden (off topic, i know )

Stel u nu eens voor dat de stroom in een groot deel van het land uitvalt door zo een fenomenen, en iedereen rijdt op dat moment elektrisch.
Hopen dat de batterij van de auto dan net vol of toch vol genoeg is om op je bestemming te geraken.
Maar met een brandstofmotor heb je hetzelfde probleem als je tank op die moment bijna leeg is, want de tankstations hebben ook stroom nodig om de pompen te laten werken.

de natuur is wel serieuze aanslagen aan het plegen op mens en economie. Vraag me wel af hoeveel mensen zo financieel in de problemen geraken. Uw huis weg, uw vervoermiddel kapot (zeker in de Ardennen belangrijk). Die mensen staan toch echt wel voor grote uitdagingen nu.
Misschien een domme vraag maar wat ivm gaan werken? Ben je verplicht te gaan werken als uw huis weg is, uw auto is weg .. of is dat overmacht?
En hoelang kan je je daarop beroepen dan? Want als je alleen nog maar een onderbroek aan hebt en zelfs je portefeuille ligt ergens in't water .. véél geluk?

Allé misschien dat velen in de lach schieten met mijn vraag maar stel je voor dat jij één van die mensen bent, dan lach je dus niet met diezelfde vraag.

Hopen dat de batterij van de auto dan net vol of toch vol genoeg is om op je bestemming te geraken.
Maar met een brandstofmotor heb je hetzelfde probleem als je tank op die moment bijna leeg is, want de tankstations hebben ook stroom nodig om de pompen te laten werken.
in zombie films blijven die toch werken? :unsure:

Krijgen hier ook bericht van te evacueren. (Leut, Meeswijk, Vucht-dorp)
Leut-centrum lijkt wel nog OK te zijn, net live-feed van de straten rond de lagere school gezien en zelfs de velden lijken nog çava te zijn, nu, dat is wel al een eind verder van de Maas natuurlijk

Misschien een domme vraag maar wat ivm gaan werken? Ben je verplicht te gaan werken als uw huis weg is, uw auto is weg .. of is dat overmacht?
En hoelang kan je je daarop beroepen dan? Want als je alleen nog maar een onderbroek aan hebt en zelfs je portefeuille ligt ergens in't water .. véél geluk?
dat zal wel overmacht zijn he. Maar idd, de vraag is hoe lang ge die overmacht kunt inroepen. Goodwill van de baas zekers. En ik vermoed dat ge het ook niet te lang wil rekken, want niet kunnen werken = geen inkomen vermoed ik.
@JPV zal dat wel beter weten.

Stel u nu eens voor dat de stroom in een groot deel van het land uitvalt door zo een fenomenen, en iedereen rijdt op dat moment elektrisch.
Elektrische auto's. Iemand als ik kan dat ten eerste al niet kopen. Daar moet je ten eerste al veel voor sparen. Ten tweede, zelfs als je het kan kopen... wie zegt dat je het geld dat je hebt gespaard dan niet aan iets anders wilt uitgeven (bvb. sparen voor een eigen huis of gewoon iets totaal anders). Niet iedereen wilt een elektrische auto. Zolang elektrische auto's niet betaalbaar zijn, zullen weinig mensen de overstap maken. Praktisch is het ook lastig wegens gebrek aan laadpalen, het lange opladen enzovoort. Dat zal in de toekomst wel anders zijn wellicht.

Maar het verplaatst ook het probleem ook. Oké, men rijdt niet meer op benzine wat vervuilend is, maar op elektriciteit. Allemaal goed en wel. En hoe wordt die elektriciteit dan gemaakt? Natuurlijk een goede oplossing op termijn als 100% groene energie is. Maar op dit moment is het nog niet milieuvriendelijk natuurlijk. Een minderheid is geproduceerd door groene energie. Al is kernenergie nog altijd beter dan fossiele brandstoffen, en gaat daar een grote deel naar. Maar een deel is ook gewoon fossiele brandstoffen en import van andere landen zoals gas van Rusland enzovoort.

Over kernenergie, ik heb daar geen probleem mee. Maar wat men nu doet is enorm gevaarlijk. Je moet met een duidelijk plan komen. Niet met... we gaan ze sluiten tegen 2025. We gaan ze nog iets langer openhouden tot 2030. Nee, we gaan ze sluiten pas in 2035. En dan zal er in 2042 een grote kernramp gebeuren omdat we kerncentrales die dringend gerenoveerd moeten worden zoals Tihange bvb. niet gerenoveerd hebben. Op dat vlak spelen we met vuur.

Ofwel ben je eerlijk, en moet je zeggen dat het niet haalbaar is, en dat de kerncentrales geen CO² uitstoten, en investeer je in kerncentrales en dan vooral het behoud ervan om de veiligheidsrisico's te beperken. Maar nu spelen we op dat vlak echt met vuur, want dit zijn hoe rampen veroorzaakt worden. Onderhoud van infrastuctuur is zeer belangrijk. Enkel achteraf zoals in Genoa gaan we er spijt van hebben. Maar achteraf is te laat. Later kunnen we nog altijd de kerncentrales sluiten, als blijkt dat groene energie voldoende is voor onze energievoorziening.

Laatst bewerkt:
de natuur is wel serieuze aanslagen aan het plegen op mens en economie. Vraag me wel af hoeveel mensen zo financieel in de problemen geraken. Uw huis weg, uw vervoermiddel kapot (zeker in de Ardennen belangrijk). Die mensen staan toch echt wel voor grote uitdagingen nu.

Tsja, dat geldt feitelijk ook voor iedereen wiens huis afbrandt; iets wat ook bijna dagelijks wel ergens een gezin overkomt. Nu zijn het opeens een heleboel gezinnen tegelijk die iets dergelijks overkomt...

De burgemeester van Maaseik vraagt nu ook al voor evacuaties. De Maas heeft bij mijn weten nog nooit zo hoog gestaan hier.

Elektrische auto's. Iemand als ik kan dat ten eerste al niet kopen. Daar moet je ten eerste al veel voor sparen. Ten tweede, zelfs als je het kan kopen... wie zegt dat je het geld dat je hebt gespaard dan niet aan iets anders wilt uitgeven (bvb. sparen voor een eigen huis of gewoon iets totaal anders). Niet iedereen wilt een elektrische auto. Zolang elektrische auto's niet betaalbaar zijn, zullen weinig mensen de overstap maken.
JE MOET, EUROPA heeft beslist voor jou. :tongue:

Allé ja het pakket ligt klaar .. een definitieve beslissing heb ik nog niet gezien. Dat ligt gevoelig natuurlijk om zomaar ne harde deadline te bepalen.
Maar goed dat hoort tot een ander topic.

dat zal wel overmacht zijn he. Maar idd, de vraag is hoe lang ge die overmacht kunt inroepen. Goodwill van de baas zekers. En ik vermoed dat ge het ook niet te lang wil rekken, want niet kunnen werken = geen inkomen vermoed ik.
@JPV zal dat wel beter weten.

Maximum 10 dagen en maximum de tijd die nodig is om de DRINGENDE en noodzakelijke problemen te behandelen, wat het kortste is.

Wat is dringend en noodzakelijk in dit geval: je woning leegpompen, de ergste drek het huis uitkrijgen, de muren droogblazen (als dat iets is wat gebeurt), thuisblijven om een kapotte voordeur te herstellen,... Wat is dat niet? Offertes laten maken voor herstelling (tenzij bvb voor glaslekken), verzekeraar laten komen (tenzij bvb stabiliteitsproblemen die dringend bekeken moeten worden), kind die opgevangen moet worden omdat het niet naar de crèche kan,...

Tsja, dat geldt feitelijk ook voor iedereen wiens huis afbrandt; iets wat ook bijna dagelijks wel ergens een gezin overkomt. Nu zijn het opeens een heleboel gezinnen tegelijk die iets dergelijks overkomt...
Het maakt deel uit van het leven. In landen die aardbevingsgevoelig zijn, weet je ook vroeg of laat dat het opnieuw zal gebeuren. Dat is natuurlijk enorm frustrerend, en je kan wel maatregelen nemen (die moeten ook genomen worden), maar puntje bij paaltje zal het ook nooit de laatste keer zijn.

Je kan de risico's beperken. Bvb. op brandpreventie inzetten, werken aan preventie, bestrijding, detectie, etc... Maar helemaal voorkomen gaat niet. Het doen verminderen kan wel. Dat geldt voor alles: overstromingen, verkeersongevallen, ziektes, andere natuurrampen. En het is helaas niet eerlijk verdeeld op elk vlak. Bepaalde regio's zijn meer aardbevingsgevoelig, en soms heb je gewoon brute pech.

Vandaag (en de laatste dagen) en deze nacht, is gewoon een uitzonderlijke situatie, en dat is gewoon brute pech. Bepaalde mensen wonen inderdaad in overstromingsgevoelige regio's. Dat risico is aanwezig. Maar soms hebben de mensen ook weinig keus waar ze wonen. Of hebben ze de woning allang. Soms zijn er tientallen jaren geen problemen, en dan word je plots misschien meerdere keren in enkele jaren getroffen. Op dat vlak is het ook niet altijd gelijk verdeeld. Het is gewoon soms heel willekeurig hoe het eraan toegaat.

Wat je wel kan doen, is solidair zijn en de steun en de hulp bieden aan die mensen, en je medeleven tonen. En proberen eruit te leren om het in de toekomst zoveel mogelijk te beperken of er beter mee te leren omgaan. Meer preventie, betere waarschuwingen waarbij de communicatie beter verloopt (nu waren de waarschuwingen er wel degelijk, maar toch heb ik het idee dat heel veel mensen verrast waren), beter leren omgaan met rampsituaties enzovoort (op elk vlak: de mensen, de hulpdiensten). Maar soms valt er gewoon niets aan te doen. De situatie van vandaag is duidelijk gewoon overmacht, en brute pech. En het zal nog gebeuren. Het kan zijn dat het zelfs deze zomer opnieuw gebeurt daar. Maar het kan zijn dat overstromingen van deze ernst de komende 50 jaar niet zullen voorvallen, en dan kan je allemaal voorbereidingen treffen om het te voorkomen, maar je weet niet wanneer het opnieuw zal gebeuren. Uiteraard better be safe than sorry, maar zelfs wanneer de maatregelen er zijn en er heel hard aan gewerkt wordt, dan nog zal je het niet kunnen voorkomen in situaties van overmacht.

JE MOET, EUROPA heeft beslist voor jou. :tongue:

Allé ja het pakket ligt klaar .. een definitieve beslissing heb ik nog niet gezien. Dat ligt gevoelig natuurlijk om zomaar ne harde deadline te bepalen.
Maar goed dat hoort tot een ander topic.

Of geen auto natuurlijk, dan moet het niet. Nouja, allemaal goed en wel, maar het moet dan ook wel "betaalbaar" worden, anders kunnen weinig Belgen binnenkort nog met de auto rijden en voor bepaalde regio's kan je heel moeilijk zonder. Mijn manier van reizen is niet altijd praktisch, en dan heb ik nog het geluk dat ik nog fysiek dik in orde ben waardoor ik wel eens een flinke wandeling kan maken, of vrij snel ergens geraak met de fiets. Maar dat is niet aan iedereen gegeven. En besparingen op het openbaar vervoer in regio's die soms moeilijker bereikbaar zijn, zijn echt geen goed idee. Daarmee stimuleer je mensen wel om een auto te kopen, omdat ze het idee hebben dat ze zonder niet kunnen.

Er zijn simulaties waarbij over de 3.700 m³ water per seconde wordt gegaan terwijl de Maasdijken voorzien zijn op 3.500 m³.
Omdat er ook een risico bestaat dat het Albertkanaal buiten de oevers gaat, wordt ook bekeken wat er in Kanne bij Riemst moet gebeuren. Daar was donderdag rond 20.45 uur nog wel geen gevaar.

En dat laatste zal een probleem zijn: het is bouwverlof en eerst zal de overheid een aantal herstellingen moeten kunnen laten doen (nutsvoorzieningen)

buiten dat als uw huis afbrandt ge misschien nog wel met een collega kan meerijden of het openbaar vervoer kan nemen of de auto kan lenen van een familielid.
De mogelijkheden om toch redelijk snel de draad weer op te pikken, zijn er wel.
Terwijl hier: heel de regio is naar de boem.

Maximum 10 dagen en maximum de tijd die nodig is om de DRINGENDE en noodzakelijke problemen te behandelen, wat het kortste is.

Wat is dringend en noodzakelijk in dit geval: je woning leegpompen, de ergste drek het huis uitkrijgen, de muren droogblazen (als dat iets is wat gebeurt), thuisblijven om een kapotte voordeur te herstellen,... Wat is dat niet? Offertes laten maken voor herstelling (tenzij bvb voor glaslekken), verzekeraar laten komen (tenzij bvb stabiliteitsproblemen die dringend bekeken moeten worden), kind die opgevangen moet worden omdat het niet naar de crèche kan,...
Misschien opnieuw een domme vraag.

Het is 10 december. Uw verlof is opgesoepeerd. Ik ga niet in detail treden, maar het valt voor 200% tegen en het is zo extreem dat je echt 11 dagen nodig hebt om terug op je werk te geraken ipv 10 dagen en je hebt er echt alles aan gedaan zo snel mogelijk terug te kunnen werken. (en je kan dit ook aantonen met bewijzen)

Wettelijk ben je dan volgens jou gewoon 1 dag onwettig afwezig. (want ja 10 dagen is de MAX) Heeft de werkgever dan zomaar het recht voor die ene dag onwettig afwezigheid uw C4 te geven zonder ontslagvergoeding wegens een zware fout? Of is het antwoord zo simpel niet?

Wettelijk ben je dan volgens jou gewoon 1 dag onwettig afwezig. (want ja 10 dagen is de MAX) Heeft de werkgever dan zomaar het recht voor die ene dag onwettig afwezigheid uw C4 te geven zonder ontslagvergoeding wegens een zware fout? Of is het antwoord zo simpel niet?
ontslag om dringende reden kan je niet voor elke fout, he. Want uiteindelijk is het 'maar' 1 dag onwettig afwezig zijn.

Maar veel hangt af van de situatie. Je moet al goed uit de hoek komen om 11 dagen na elkaar iets dringends en onvoorziens te hebben.

Is trouwens niet de eerste keer dat zo iets voorgevallen is. September 1998 was het in Vlaanderen van dat, ook een lange voorgaande periode met frequent regen, en dan op (ik heb het even opgezocht) 13 september een absolute hoos. 100-150l/m² in het gebied tussen Luik & het Waasland, met zware wateroverlast in het Hageland en de Noorderkempen. Is toen ook de katalysator geweest om eens echt werk te maken van een deugdelijke waterhuishouding met voldoende wachtbekkens en buffercapaciteit. En met succes, want sindsdien is grote watersnood uitgebleven.

362f24ca-b764-11e8-9fe0-4e6137213209_web_scale_0.3521127_0.3521127__.jpg

zichemwateroverlast1998-9.jpg

B9727705447Z.1_20210715195702_000+G4KII352L.1-0.jpg

1024px-Watersnoodramp_1953.jpg

1953 is nog altijd de ergste ramp. Maar dat was dan een heel ander deel van de Benelux, nl. het westen. Toen kwamen meer dan 2000 mensen om.

Dat is wel een heel andere type wateroverlast, nl. stormvloed (Zware NW-storm) met hoogtij. Sindsdien heeft men wel vooral in Nederland in die regio veel geinvesteerd in dijken enzovoort. In de Middeleeuwen zijn er heel veel Noordzeevloeden bekend. Dat is dus geen geisoleerd feit. De kustlijn is toen ook frequent veranderd geweest door bvb. die stormvloeden. Sinds 1953 is zo een erge ramp wel niet meer voorgekomen. Maar dat is dus ook door de maatregelen die sindsdien zijn genomen. Maar ik ben niet zeker of we tegen een herhaling van zetten zouden voorbereid zijn. De laatste jaren waren er toch relatief weinig dergelijke situaties, en als er stormen waren, waren ze meestal geen NW stormen.

Ik vind nu geen goede bron over die Middeleeuwse stormen, maar dit zijn er bvb. twee die bvb. mee hebben gespeeld in de formatie van de Zuiderzee

Saint Marcellus's flood or Grote Mandrenke (Low Saxon: /ɣroːtə mandrɛŋkə/; Danish: Den Store Manddrukning, "Great Drowning of Men")[1] was an intense extratropical cyclone, coinciding with a new moon, which swept across the British Isles, the Netherlands, northern Germany, and Denmark (including Schleswig/Southern Jutland) around 16 January 1362 (OS), causing at least 25,000 deaths.[1] The storm tide is also called the "Second St. Marcellus flood" because it peaked 16 January, the feast day of St. Marcellus. A previous "First St. Marcellus flood" drowned 36,000 people along the coasts of West Friesland and Groningen on 16 January 1219.

En dit zijn ook het gevolg van winterstormen, niet die van zomerse storingen die blijven plakken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstroming onderaan zie je een balkje met de link naar jaartallen van overstromingen (vooral dan stormvloeden in Nederland die soms ook Belgie troffen).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_rampen Hier zie je een overzicht van rampen in Belgie (vooral hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe meer aandacht voor overstromingen en minder voor andere rampen).

In November 2010 hadden we in delen van Oost-Vlaanderen toen ook prijs (en andere delen).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan