Tsja, dat geldt feitelijk ook voor iedereen wiens huis afbrandt; iets wat ook bijna dagelijks wel ergens een gezin overkomt. Nu zijn het opeens een heleboel gezinnen tegelijk die iets dergelijks overkomt...
Het maakt deel uit van het leven. In landen die aardbevingsgevoelig zijn, weet je ook vroeg of laat dat het opnieuw zal gebeuren. Dat is natuurlijk enorm frustrerend, en je kan wel maatregelen nemen (die moeten ook genomen worden), maar puntje bij paaltje zal het ook nooit de laatste keer zijn.
Je kan de risico's beperken. Bvb. op brandpreventie inzetten, werken aan preventie, bestrijding, detectie, etc... Maar helemaal voorkomen gaat niet. Het doen verminderen kan wel. Dat geldt voor alles: overstromingen, verkeersongevallen, ziektes, andere natuurrampen. En het is helaas niet eerlijk verdeeld op elk vlak. Bepaalde regio's zijn meer aardbevingsgevoelig, en soms heb je gewoon brute pech.
Vandaag (en de laatste dagen) en deze nacht, is gewoon een uitzonderlijke situatie, en dat is gewoon brute pech. Bepaalde mensen wonen inderdaad in overstromingsgevoelige regio's. Dat risico is aanwezig. Maar soms hebben de mensen ook weinig keus waar ze wonen. Of hebben ze de woning allang. Soms zijn er tientallen jaren geen problemen, en dan word je plots misschien meerdere keren in enkele jaren getroffen. Op dat vlak is het ook niet altijd gelijk verdeeld. Het is gewoon soms heel willekeurig hoe het eraan toegaat.
Wat je wel kan doen, is solidair zijn en de steun en de hulp bieden aan die mensen, en je medeleven tonen. En proberen eruit te leren om het in de toekomst zoveel mogelijk te beperken of er beter mee te leren omgaan. Meer preventie, betere waarschuwingen waarbij de communicatie beter verloopt (nu waren de waarschuwingen er wel degelijk, maar toch heb ik het idee dat heel veel mensen verrast waren), beter leren omgaan met rampsituaties enzovoort (op elk vlak: de mensen, de hulpdiensten). Maar soms valt er gewoon niets aan te doen. De situatie van vandaag is duidelijk gewoon overmacht, en brute pech. En het zal nog gebeuren. Het kan zijn dat het zelfs deze zomer opnieuw gebeurt daar. Maar het kan zijn dat overstromingen van deze ernst de komende 50 jaar niet zullen voorvallen, en dan kan je allemaal voorbereidingen treffen om het te voorkomen, maar je weet niet wanneer het opnieuw zal gebeuren. Uiteraard better be safe than sorry, maar zelfs wanneer de maatregelen er zijn en er heel hard aan gewerkt wordt, dan nog zal je het niet kunnen voorkomen in situaties van overmacht.
JE MOET, EUROPA heeft beslist voor jou.
Vanaf 2035 zullen in de Europese Unie geen auto’s meer mogen worden verkocht die op benzine of diesel rijden. Ook hybride wagens zullen in de ban geslagen worden, ten voordele van 100 procent elektrische wagens. Dat zou de Europese Commissie woensdag voorstellen in het kader van haar klimaatpakket.
www.nieuwsblad.be
Allé ja het pakket ligt klaar .. een definitieve beslissing heb ik nog niet gezien. Dat ligt gevoelig natuurlijk om zomaar ne harde deadline te bepalen.
Maar goed dat hoort tot een ander topic.
Of geen auto natuurlijk, dan moet het niet. Nouja, allemaal goed en wel, maar het moet dan ook wel "betaalbaar" worden, anders kunnen weinig Belgen binnenkort nog met de auto rijden en voor bepaalde regio's kan je heel moeilijk zonder. Mijn manier van reizen is niet altijd praktisch, en dan heb ik nog het geluk dat ik nog fysiek dik in orde ben waardoor ik wel eens een flinke wandeling kan maken, of vrij snel ergens geraak met de fiets. Maar dat is niet aan iedereen gegeven. En besparingen op het openbaar vervoer in regio's die soms moeilijker bereikbaar zijn, zijn echt geen goed idee. Daarmee stimuleer je mensen wel om een auto te kopen, omdat ze het idee hebben dat ze zonder niet kunnen.