Zware overstromingen juli 2021

Tis misschien daarvoor dat de brandweer en politie nu aan het kijken is? Om die pluviometers terug te vinden?
Misschien dat de meteostations zelf overstroomd zijn geraakt door het water, of op een andere manier hinder ondervinden van het weer. Maar het gebeurt wel vaker dat bepaalde data later binnenkomt. Goed, sowieso moet men dit erkennen als ramp. Dat staat buiten kijf. Het is niet omdat er al eens eerder zoveel water op korte tijd (of iets meer) neerviel op een andere plaats, dat het plots geen ramp meer is. Bovendien was de voorgeschiedenis ook niet ideaal. De voorbije weken en maanden waren ook niet bepaald droog, en de bodem was op verschillende plaatsen al verzadigd door het natte weer en de vele onweersbuien van de laatste weken (ook al waren die plaatselijk). Dat maakt je kwetsbaarder voor zulke neerslaghoeveelheden dan anders het geval zou zijn.

Ik hoop dat de mensen die getroffen zijn deze dagen goed doorkomen, en voor de herstel en wederopbouw kunnen ze alle steun goed gebruiken. Maar tegelijkertijd moeten we wel beter nadenken over ruimtelijke ordening en het nemen van maatregelen om het risico in de toekomst meer beperkt te houden, en preventief in actie gaan. Water moet natuurlijk ergens naartoe kunnen, en in veel huizen zal het wel iedere keer opnieuw prijs zijn. Dan is het onbegonnen werk om keer op keer iets her op te bouwen om het dan weer kapot te moeten zien gaan. En Vlaanderen heeft op dat vlak een groot probleem (in Wallonië ken ik de situatie minder goed).

Denk dat er ook veel rivieren zijn in Duitsland die uiteindelijk in de Maas uitkomen, resulterend in zo extreem debiet.

Extra journaal op de VRT zodat die lolbroek (Rijad Bari?) nog eens de uitdrukking dweilen met de kraan open kan gebruiken zoals deze voormiddag? Meerwaarde van zo'n extra journaal en al helemaal van journalisten ter plaatste ontgaat me volkomen.

Het preekje van Frank Deboosere over klimaatopwarming... tja, dat is een reëel probleem, daar moet wat tegen gebeuren, ...
De vraag is alleen in welke mate dit écht klimaatopwarming is, en niet gewoon het logische gevolg van ook steeds meer gebetonneerd te hebben, waterlopen rechtgetrokken hebben, etc.
Klimaatopwarming zal ook wel niet zonder zonde zijn in dit verhaal, maar door het bij problemen als deze tot hoofdzondaar uit te roepen weet ik niet of je daarmee de strijd niet net bemoeilijkt, overstromingen zijn er immers altijd al geweest in de recente geschiedenis i.t.t. gletsjers die afsmelten, koralen die verbleken, etc.
De vraag blijft ook of de ideale boodschapper daarvoor iemand is die niet minder dan 4 kinderen op de wereld gezet heeft maar die dan wel enkele jaren geleden in Terzake kwam oproepen dat we voor de klimaatopwarming best minder kinderen zouden krijgen. Of hoe hij als VRT-werknemer waarschijnlijk een salariswagen heeft. Do as I say not as I do. Maar hey, don't shoot the messenger I guess.

Imo is de hoeveelheid water niet zo extreem maar wel de grootte van het gebied zorgt voor deze chaos.
Goh, het is wel veel water hoor, en op zeer korte tijd. Maar het is inderdaad een en-en verhaal hier. Veel water gepaard met een nadelige geologie (een zompige Hoge Venen dat altijd al aan de natte kant is en dus weinig kan opnemen, en dan tussen Eupen en Luik een regio bekend voor zijn relatief diepe en vooral smalle valleien met steile wanden en een harde bodem, en waar de bewoning toch vooral in de valleien of op de ruggen situeert. Dat wil zeggen dat al dat water pijlsnel van die hellingen naar beneden komt met amper infiltratie, dan samenkomt in de valleien, en dan zich "en masse" een weg naar beneden zoekt. Het is net die snelheid van het water dat het zo'n ramp maakt

Giet dezelfde neerslaghoeveelheid uit over een gebied tussen Oudenaarde, Beveren & Eeklo, en je gaat waarschijnlijk een hoop ondergelopen velden hebben, rivieren met een hoge waterstand, de wachtbekkens gevuld en wat plaatselijke nattigheid, maar ook niet meer dan dat. Het "nadeel" gaat dan weer zijn dat dat water er dan gemakkelijk een paar weken kan blijven staan in de lagergelegen gebieden, terwijl het in Luik ook weer snel zal wegtrekken.

Enneh, Zowel Frank als Sabine rijden met de fiets naar het werk, ben ze beiden al tegengekomen aan't kanaal.

Goh, het is wel veel water hoor, en op zeer korte tijd. Maar het is inderdaad een en-en verhaal hier. Veel water gepaard met een nadelige geologie (een zompige Hoge Venen dat altijd al aan de natte kant is en dus weinig kan opnemen, en dan tussen Eupen en Luik een regio bekend voor zijn relatief diepe en vooral smalle valleien met steile wanden en een harde bodem, en waar de bewoning toch vooral in de valleien of op de ruggen situeert. Dat wil zeggen dat al dat water pijlsnel van die hellingen naar beneden komt met amper infiltratie, dan samenkomt in de valleien, en dan zich "en masse" een weg naar beneden zoekt. Het is net die snelheid van het water dat het zo'n ramp maakt

Giet dezelfde neerslaghoeveelheid uit over een gebied tussen Oudenaarde, Beveren & Eeklo, en je gaat waarschijnlijk een hoop ondergelopen velden hebben, rivieren met een hoge waterstand en wat plaatselijke nattigheid, maar ook niet meer dan dat. Het "nadeel" gaat dan weer zijn dat dat water er dan gemakkelijk een paar weken kan blijven staan in de lagergelegen gebieden, terwijl het in Luik ook weer snel zal wegtrekken.

Enneh, Zowel Frank als Sabine rijden met de fiets naar het werk, ben ze beiden al tegengekomen aan't kanaal.
Dat was hetgeen ik bedoelde. Die extreme hoeveelheden water zijn wel al eens meer voor gekomen maar nergens vind ik melding van zo'n groot gebied. Wat de totale hoeveelheid serieus verhoogt waardoor er ook grotere problemen zijn want rivieren hebben nu eenmaal een max doorstroming. Laat enkel in Luik 150l per vierkante meter vallen en niemand praat ervan buiten wat plaatselijke problemen, terwijl nu dit overal in die hoek zo'n hoeveelheden vallen waardoor bijna alle rivieren buiten hun oevers treden en op plekken waar dat water samen komt het peil naar ongekende hoogten stijgt.

Shiiit, die update van Anne Van Rentegem uit Pepinster...

Boot van de brandweer gekapseisd met 3 inwoners die nu vermist zijn en enkele brandweerlui die "vast zitten".

De vraag blijft ook of de ideale boodschapper daarvoor iemand is die niet minder dan 4 kinderen op de wereld gezet heeft maar die dan wel enkele jaren geleden in Terzake kwam oproepen dat we voor de klimaatopwarming best minder kinderen zouden krijgen. Of hoe hij als VRT-werknemer waarschijnlijk een salariswagen heeft. Do as I say not as I do. Maar hey, don't shoot the messenger I guess.
Moet dat echt? Ja, hij heeft vier kinderen. Maar tot zijn gezondheid het toe liet fietste hij wel elke dag van Mechelen naar de VRT en terug. Nu doet hij het met de trein en de plooifiets. Ieder draagt zijn steentje bij. Iedereen kan ook evolueren. Zijn kinderen zijn er 30, ga je hem echt beslissingen die hij dertig jaar geleden genomen heeft voor zijn voeten gooien terwijl hij zich verder al jaar en dag inzet voor milieu en klimaat?

Don't shoot the messenger zeg je dan, maar het tegelijk toch doen en er nog een paar verdachtmakingen bij plaatsen. Zeer laag hoor @KnightOfCydonia.

Denk dat er ook veel rivieren zijn in Duitsland die uiteindelijk in de Maas uitkomen, resulterend in zo extreem debiet.
Neen. En ja. Het gebied rond de Eifel wordt afgevoerd via de Roer, en die mondt pas in Roermond (what's in a name) uit in de Maas.

Het debiet dat in Maastricht gemeten wordt is quasi helemaal afkomstig uit België (en verderop Frankrijk).

Extra journaal op de VRT zodat die lolbroek (Rijad Bari?) nog eens de uitdrukking dweilen met de kraan open kan gebruiken zoals deze voormiddag? Meerwaarde van zo'n extra journaal en al helemaal van journalisten ter plaatste ontgaat me volkomen.

Het preekje van Frank Deboosere over klimaatopwarming... tja, dat is een reëel probleem, daar moet wat tegen gebeuren, ...
De vraag is alleen in welke mate dit écht klimaatopwarming is, en niet gewoon het logische gevolg van ook steeds meer gebetonneerd te hebben, waterlopen rechtgetrokken hebben, etc.
Klimaatopwarming zal ook wel niet zonder zonde zijn in dit verhaal, maar door het bij problemen als deze tot hoofdzondaar uit te roepen weet ik niet of je daarmee de strijd niet net bemoeilijkt, overstromingen zijn er immers altijd al geweest in de recente geschiedenis i.t.t. gletsjers die afsmelten, koralen die verbleken, etc.
Als ik mij niet vergis, is Deboosere dan wel gekeerd. Ik weet nog dat hij jaren geleden bakken kritiek heeft gekregen omdat hij iets niet toewees aan klimaatverandering, waar dat wel van toepassing leek (het was over iets temperatuur, maar ik ken de exacte inhoud niet meer). Nu is het wel zo dat na een extreme gebeurtenis de "emoties" bij bepaalde mensen de overhand nemen waardoor men zo een uitspraken doet. Qua neerslag vind ik het erg moeilijk om een duidelijke conclusie te trekken over veranderende neerslagpatronen. Puur op data die ik ken zou ik eerder zeggen van niet, voor hier, maar het kan wel zijn dat de convectie van buien en hevige neerslag is toegenomen. Ik kan daar alleen geen uitspraak over doen.

Voor mij ligt het probleem ook duidelijk bij "de betonverzadiging", ruimtelijke ordening enzovoort. Alsook bepaalde delen van dorpen en steden die er al langer waren die daar nu de dupe van worden. Ironisch genoeg maakt dat trouwens ook deel uit van het milieu, en het omgaan ermee, en dat is zeer zeker en vast een groot probleem. Maar het is heel moeilijk om daar actie te gaan tegen ondernemen (bvb. via onteigening en compensatie, maar de schaal ervan zou ongezien zijn). Ook op mondiaal schaal zou men meer moeten nadenken over wat men doet, maar dat gebeurt niet, of toch veel te weinig.

En sowieso, nu zal men wel beter nadenken, maar ja, bepaalde huizen staan er al tientallen jaren.

Als ik mij niet vergis, is Deboosere dan wel gekeerd. Ik weet nog dat hij jaren geleden bakken kritiek heeft gekregen omdat hij iets niet toewees aan klimaatverandering, waar dat wel van toepassing leek (het was over iets temperatuur, maar ik ken de exacte inhoud niet meer). Nu is het wel zo dat na een extreme gebeurtenis de "emoties" bij bepaalde mensen de overhand nemen waardoor men zo een uitspraken doet. Qua neerslag vind ik het erg moeilijk om een duidelijke conclusie te trekken over veranderende neerslagpatronen. Puur op data die ik ken zou ik eerder zeggen van niet, voor hier, maar het kan wel zijn dat de convectie van buien en hevige neerslag is toegenomen. Ik kan daar alleen geen uitspraak over doen.

Voor mij ligt het probleem ook duidelijk bij "de betonverzadiging", ruimtelijke ordening enzovoort. Alsook bepaalde delen van dorpen en steden die er al langer waren die daar nu de dupe van worden. Ironisch genoeg maakt dat trouwens ook deel uit van het milieu, en het omgaan ermee, en dat is zeer zeker en vast een groot probleem. Maar het is heel moeilijk om daar actie te gaan tegen ondernemen (bvb. via onteigening en compensatie, maar de schaal ervan zou ongezien zijn). Ook op mondiaal schaal zou men meer moeten nadenken over wat men doet, maar dat gebeurt niet, of toch veel te weinig.

En sowieso, nu zal men wel beter nadenken, maar ja, bepaalde huizen staan er al tientallen jaren.
Maar die betonverzadiging is niet echt van toepassing in de Ardennen en omstreken, toch? Dat is gewoon teveel water in een keer. Zelfs als dat allemaal zandpaden waren , hadden de rivieren nog buiten hun oevers getreden, waren beekjes in rivieren veranderd en had je misschien zelfs meer modderstromen.

Shiiit, die update van Anne Van Rentegem uit Pepinster...

Boot van de brandweer gekapseisd met 3 inwoners die nu vermist zijn en enkele brandweerlui die "vast zitten".
Nu ook neergeschreven op VRT NWS:

Een boot van de brandweer is in Pepinster gekanteld tijdens de reddingsoperatie. 3 inwoners die aan boord zaten, zijn vermist. Zeker 2 brandweerlieden zijn uit het water geraakt. Het is niet meteen duidelijk of er nog brandweermensen vermist zijn.

L Maar tot zijn gezondheid het toe liet fietste hij wel elke dag van Mechelen naar de VRT en terug.
En wat heeft dat er nu mee te maken?

En ja je mag mensen inderdaad beoordelen op hun uitspraken en hun handelen die haaks op elkaar staan. Dat past gewoon in het straatje practice what you preach.

Daarom is zijn uitleg niet minder legitiem natuurlijk.

Moet dat echt? Ja, hij heeft vier kinderen. Maar tot zijn gezondheid het toe liet fietste hij wel elke dag van Mechelen naar de VRT en terug. Nu doet hij het met de trein en de plooifiets. Ieder draagt zijn steentje bij. Iedereen kan ook evolueren. Zijn kinderen zijn er 30, ga je hem echt beslissingen die hij dertig jaar geleden genomen heeft voor zijn voeten gooien terwijl hij zich verder al jaar en dag inzet voor milieu en klimaat?

Don't shoot the messenger zeg je dan, maar het tegelijk toch doen en er nog een paar verdachtmakingen bij plaatsen. Zeer laag hoor @KnightOfCydonia.

Ja dit moet, omdat dit gaat gaat over beslissingen die een zéér zware impact hebben op quasi elk milieuprobleem en dat dat gaat om beslissingen die hij genomen heeft toen hij ongeveer mijn leeftijd had, ja absoluut. Met zijn studies had hij dat toen ook al kunnen weten en stoppen bij 2 kinderen, mijn prof milieukunde/ecologie heeft quasi elke les erbij gehaald dat élk milieuprobleem te herleiden is tot overbevolking. Opwarming van de aarde wist men 30 jaar geleden ook al vanaf hoor, ik heb zelfs nog een paar Artis Historia boeken uit die tijd liggen waarin dat voorkomt.

Ik debateer niet in een vacuüm waarbij de keuzes die mensen zelf maken, volstrekt irrelevant zijn voor de boodschap die ze prediken. Iemand met 4 kinderen die nota bene anderen oproept om minder kinderen te krijgen is één van de meest slechte denkbare boodschappers over dit onderwerp want grote gezinnen zijn de slechtst mogelijke en meest egoïstische keuze die je kan maken wanneer het op milieuproblemen aankomt die quasi elke inspanning op andere vlakken zo goed als teniet doen. Zelfs al neemt hij nooit van z'n leven nog de auto en altijd de fiets/trein, en blijf ik rondrijden met mijn dieselstoof (overigens ga ik ook reeds naar m'n werk met fiets/trein en vervang die dieselstoof binnenkort ook door iets milieuvriendelijkers, maar hey who's counting), dan nog zal zijn voetafdruk levenslang een pak groter blijven dan de mijne, zelfs al zou ik later nog 'maar' 2 kinderen krijgen.

Wat jij laag noemt, noem ik niet hypocriet zijn en 'practice what you preach'.

Terug
Bovenaan