Zware overstromingen juli 2021

Wat ik niet snap is dat die van noodweer.be raak geschoten hebben met hun rampberichten maar dan dat de KMI te laat waarschuwingen gegeven heeft. Ik denk nu niet echt dat de waalse buren naar noodweer.Be surfen. Kan je zo een stortvloed niet inschatten en de mensen in de probleem gebieden waarschuwen zodat deze al meubilair of elektronica op de bovenste verdiepen kunt zetten of dergelijke?
Er lijkt me toch veel dat je al kan doen als je weet dat er serieuze kans is op overstromingen. Autos in hogere gebieden parkeren, elektriciteit afzetten. Zandzakjes en vlakpomp installeren. Materiaal dat kan wegstromen wegzetten of fixeren.

Ik had de indruk dat iedereen dat toch wist?
Allee op het nieuws ene in Luik die ze aan het woord lieten die zijn auto inderdaad hoger geparkeerd had, al hielp het niet veel.

Maar dat het deze omvang ging hebben dat is moeilijk te voorspellen lijkt me en al zeker waar dat dan precies gaat toeslaan. Ze wisten dat de Ardennen en Limburg zwaar getroffen gingen zijn, maar dat het epicentrum nu in Luik ging liggen dat kan je toch niet voorspellen?

Lokaal bestuur kan toch een knap voorbeeld zijn van burgemeesters die echt liefde hebben voor hun stad:

Ben nu gene Open-VLD fan maar die man is daar dus heel de dag mee bezig, slaapt amper, communiceert goed,...
Ook vrijwilligers en brandweer die de mensen helpen, zandzakjes vullen tot een kot in de nacht, etc,...
Dan zie je toch het mooie aan de mensen. Nu hopen dat alles aan de Maaskant het houdt en de dam van Monsin het houdt!

KMI had code rood gegeven. Was de eerste keer ooit sinds dat systeem bestaat dacht ik voor regenval. Kan je moeilijk zeggen dat ze niet gewaarschuwd hadden.

KMI had code rood gegeven. Was de eerste keer ooit sinds dat systeem bestaat dacht ik voor regenval. Kan je moeilijk zeggen dat ze niet gewaarschuwd hadden.
Ik heb het niet echt gevolgd wanneer die code afgeroepen werd.
Op de site van KMI vind ik volgend. Maar inderdaad 12 uur is misschien te kort om deftige voorbereidingen te kunnen treffen en hoogstwss kunnen ze zo een ramp geen dag of twee op voorhand voorspellen.

Code rood : onderneem actie en volg raadgevingen strikt op​

Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur vooraf (en soms korter, afhankelijk van de onzekerheid) uitgegeven als er minstens 65% kans is dat aan de criteria ervoor voldaan is. Onderneem actie om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen en en volg de raadgevingen van de overheid strikt op.

Veel nauwkeuriger laat het weer zich niet op langere termijn voorspellen, je wil wellicht ook een "the boy who cried wolf" scenario vermijden.

Die mannen bij noodweer zijn ook altijd iets dramatischer in hun berichtgeving. Nuja, ergens te begrijpen want anders ben je met een site "noodweer" niet vaak iets in de Benelux.

En ook niet vergeten dat die mensen van noodweer.be regelmatig waarschuwingen uitsturen die dan onnodig bleken.Wanneer daar geen verdere gevolgen achter zo’n waarschuwing zitten is dat makkelijk om meerdere keren te alarmeren. Maar gaan we accepteren dat het KMI iedere week een rood alarm communiceert om daarna vast te stellen dat er niks aan de hand is?

Zeg maar gerust dat ze vaak zwaar overdrijven.
Als je verschillende keren per jaar een ramp voorspelt dan is de kans groot dat je wel een mooie gelijk gaat hebben.

Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur vooraf (en soms korter, afhankelijk van de onzekerheid) uitgegeven.
Dit is uitgeroepen op 14/07 door het KMI voor de provincie Luik. Dus nog niet voor andere regio's.

Terwijl andere lokale weermannen (Ruben Weytjens is hier al genoemd) toch al van maandag berekeningen en kaartjes aan het tonen op facebook over de enorme neerslagsommen en poste dinsdag al dat het "Regionaal wel eens de natste 72u konden worden die we ooit hebben meegemaakt"

KMI liep een dag achter, al denk ik niet dat dat veel verschil zal gemaakt hebben.

Intussen toch berichten gezien dat de maas stilaan begint over te lopen op plaatsen in Maaseik (Hepeneer)

Maar dat het deze omvang ging hebben dat is moeilijk te voorspellen lijkt me en al zeker waar dat dan precies gaat toeslaan. Ze wisten dat de Ardennen en Limburg zwaar getroffen gingen zijn, maar dat het epicentrum nu in Luik ging liggen dat kan je toch niet voorspellen?
Het wordt vaak vergeten, maar een groot stuk van de provincie Luik ligt in de Ardennen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ardennen . Meer zelfs, de (striktste interpretatie van de) Ardennen worden begrensd door de Vesdre, die door Pepinster loopt, een ruimere begrenzing neemt nog véél meer van de provincie op.

De stuwdam in Luik is heel gebleven godzijdank. Daardoor bleef de noodsituatie in Kanne gelukkig achterwege. Ze hebben in Kanne wel de mensen aanbevolen om te evacueren en daardoor zijn mijn ouders om 5u30 hier binnen gekomen, maar gelukkig bleek dat overbodig te zijn. Het Albertkanaal is flink gezakt, dus ik denk dat het ergste hier voorbij is.

Voor veel mensen gaat het drama nu pas realiteit worden. Als het water wegtrekt en je ziet wat een ravage.. dat moet echt vreselijk zijn. Alles vochtig, koud, kapot, ... Zit nog maar eens met jonge kinderen etc.. bah.

De stuwdam in Luik is heel gebleven godzijdank. Daardoor bleef de noodsituatie in Kanne gelukkig achterwege. Ze hebben in Kanne wel de mensen aanbevolen om te evacueren en daardoor zijn mijn ouders om 5u30 hier binnen gekomen, maar gelukkig bleek dat overbodig te zijn. Het Albertkanaal is flink gezakt, dus ik denk dat het ergste hier voorbij is.
Het gevaar van die stuwdam is toch nog niet geweken? Laten we hopen dat die het kan houden, anders zitten we met een ramp van een heel andere grootorde.

Ergste lijkt op de meeste plaatsen voorbij maar als ik het goed zie is stroomafwaarts in Maaseik het waterniveau nog aan het doorstijgen. Zit met 32.5m zelfs boven de limiet van de waterinfo.be grafieken bij een debiet van blijkbaar 3700 - 3800 m3/s. 😱

Iemand van de regio die dat kan bevestigen?

Voor veel mensen gaat het drama nu pas realiteit worden. Als het water wegtrekt en je ziet wat een ravage.. dat moet echt vreselijk zijn. Alles vochtig, koud, kapot, ... Zit nog maar eens met jonge kinderen etc.. bah.
Zeker in die Waalse dorpen waar het water praktisch op het eerste verdiep stond, daar is het huis min of meer onbewoonbaar en de auto ook om zeep. Op een woningbrand of misschien gasexplosie na toch wel een van de grootste rampscenario's waar je aan kan denken op materieel vlak. Ik was dat gisteren ook aan het bekijken om dan eens in de woonkamer rond te kijken, ik denk dat ons huis dan toch praktisch klaar is voor de sloop.

Je ziet misschien wel geld, maar dat gaat even op zich laten wachten, en ik weet niet hoeveel mensen genoeg buffer hebben voor al die zaken samen. Het is ook wel gewoon (voor ons als niet-getroffenen) een beetje een schok: hier zitten we dan in een van de meest welvarende landen ter wereld, zie ook de Eifel of bv. Valkenburg, en op een dag kan je dat dus meemaken.

In die regio zou de Maas pieken rond het middaguur blijkbaar, tot nu toe zit het echt op de limiet (3300m3/s) maar ik heb net beelden gekregen uit Maaseik (Aldeneik) waar het water echt tot een cm van de dijktop staat en hier en daar zelfs erover klotst

Vind het ook zo erg voor de natuur, al die beestjes die een hol onder de grond hebben en momenteel massaal met jongen zitten. Allemaal dood :(
En de beesten op de weides wss ook.

Terug
Bovenaan