Zware overstromingen juli 2021

Helaas geen nieuws, al lang geweten, maar geen prioriteit.
De man die ze interviewen zegt dat hij dit al 15 jaar predikt. Maar dat politici tijd nodig hebben om die beslissingen te nemen.
Maar volgens hem zijn nauwe valleigebieden (Verviers en Pepinster) in de toekomst echt een probleem om te wonen.

De man die ze interviewen zegt dat hij dit al 15 jaar predikt. Maar dat politici tijd nodig hebben om die beslissingen te nemen.
Maar volgens hem zijn nauwe valleigebieden (Verviers en Pepinster) in de toekomst echt een probleem om te wonen.
Mijn prof en thesisbegeleider ooit geweest, daarmee ;)

NIeuw verslag van waterinfo.be
Op veel plaatsen is het tij aan het keren en is de meest kritieke faze achter de rug, maar er zijn nog enkele plaatsen waar het water nog steeds stijgt...
En in de benedenlopen wordt het nog spannend.
De Winge hier vlakbij is nog aan het stijgen. Zal dus nog even rondrijden worden morgen (is richting autostrade) Benieuwd of die huizen daar weer blank staan, en daar zijn dus laatste 2j nog huizen bijgebouwd op verkochte grond ..

Nog geen 2j terug

Amazonewoud stoot nu meer CO2 uit dan het opneemt. 16 juli 2021

Dan weet je wat er nu op ons afkomt.
Het zoveelste bericht uit de 1000.

Ondergaan, en zo zijt het. Hopen dat je met de nodige infrastructuur er komt.
Dat is nu toch wel op het conto te schrijven van de meest degoutante wereldleider uit de 21ste eeuw. Oké, voorgangers hebben ook op dat vlak bloed aan hun handen. Maar zij maakten tenminste wel progressie (vooral Lula en misschien Dilma Rousseff), maar Bolsonaro doet alles teniet, en kapt gewoon nog aan een veel hogere snelheid dan ooit tevoren af.

Het probleem met het Amazoneregenwoud is dat het woud zichzelf moet kunnen onderhouden. De regen die in de Amazone valt, genereert het eigenlijk grotendeels zelf. Wanneer een deel van het woud wegvalt, dan zal het andere deel veel minder regen krijgen, met droogtes en bosbranden tot gevolg. Men kan dan plots besluiten om nul komma nul af te kappen maar als het te laat is, zal het Amazoneregenwoud zich terugtrekken tot een klein gebied dichter bij het Andesgebergte bij Peru. En verdwijnt ongeveer 70 tot 80% volledig, zelfs al is het niet omgekapt, en deze verandering kan zich volgens onderzoek in minder dan een decennium voordoen. Vermoedelijk is dat tipping point zelfs al bereikt, waardoor het Amazoneregenwoud misschien niet eens meer het grootste regenwoud meer zal zijn tegen 2030 of 2040.

Dan mag je als wereldgemeenschap nog zoveel doen: minder of zeg maar gerust helemaal geen kinderen ter wereld zetten, alle luxe opgeven, veganistisch eten, allemaal elektrisch rijden met 100% groene energie, alle fossiele brandstoffen volledig bannen, geen vliegtuigreizen meer. En het zou nog niet voldoende zijn, omdat het Amazoneregenwoud van vitaal belang is voor ons wereldklimaat. Zonder het Amazoneregenwoud is het allemaal verloren.

Voor mij is Bolsonaro de meest kwaadaardige persoon op dit moment in leven op deze planeet. En daar ben ik heel duidelijk in.

Dit onderzoek (van 30 juni 2021) werd gedeeld. Kort: het toont aan dat traag-bewegende stormen meer en meer gaan voorkomen boven Europa en dat tegelijkertijd de atmosfeer meer waterdamp bevat door de verhoogde temperatuur, door de meanderende en zwakker wordende straalstroom.

Abstract
Under climate change, increases in precipitation extremes are expected due to higher atmospheric moisture. However, the total precipitation in an event also depends on the condensation rate, precipitation efficiency, and duration. Here, a new approach following an “ingredients-based methodology” from severe weather forecasting identifies important aspects of the heavy precipitation response to climate change, relevant from an impacts perspective and hitherto largely neglected. Using 2.2 km climate simulations, we show that a future increase in precipitation extremes across Europe occurs, not only because of higher moisture and updraft velocities, but also due to slower storm movement, increasing local duration. Environments with extreme precipitation potential are 7× more frequent than today by 2100, while the figure for quasi-stationary ones is 11× (14× for land). We find that a future reduction in storm speeds, possibly through Arctic Amplification, could enhance event accumulations and flood risk beyond expectations from studies focusing on precipitation rates.

Plain Language Summary
Intense rainstorms are expected to be more frequent due to global warming, because warmer air can hold more moisture. Here, using very detailed climate simulations (with a 2.2 km grid), we show that the storms producing intense rain across Europe might move slower with climate change, increasing the duration of local exposure to these extremes. Our results suggest such slow-moving storms may be 14× more frequent across land by the end of the century. Currently, almost-stationary intense rainstorms are uncommon in Europe and happen rarely over parts of the Mediterranean Sea, but in future are expected to occur across the continent, including in the north. The main reason seems to be a reduced temperature difference between the poles and tropics, which weakens upper-level winds in the autumn, when these short-duration rainfall extremes most occur. This slower storm movement acts to increase rainfall amounts accumulated locally, enhancing the risk of flash floods across Europe beyond what was previously expected.

Laten we het anders stellen. Ik betaal met plezier mee aan een ruimtereis voor Trump, Bolsonaro, Assad, Erdogan en nog enkele andere wereldleiders. Ik wil zelf meevliegen als piloot, om er zeker van te zijn dat ze niet meer terugkomen.

Laten we het anders stellen. Ik betaal met plezier mee aan een ruimtereis voor Trump, Bolsonaro, Assad, Erdogan en nog enkele andere wereldleiders. Ik wil zelf meevliegen als piloot, om er zeker van te zijn dat ze niet meer terugkomen.
Venus zou een passende bestemming zijn, zodat Bolsonaro eens kan ondervinden wat een versterkt broeikaseffect kan teweegbrengen.

Bijkomend probleem van global warming is dat de zeespiegel stijgt, daardoor lijkt het mij ook steeds moeilijker om al dat water af te voeren naar de zee? (nu is dat denk ik verwaarloosbaar, maar stel dat de zeespiegel 1m stijgt dan zal dit al problemen geven in kustgebieden o.a. - dus ook sneller wateroverlast doordat het waterpeil hoger staat?)

Laatst bewerkt:
We kunnen een fundraiser starten: "Free Venus Rides" Ik ben er zeker van dat we met een serieuze campagne ook genoeg geld hebben om een bemande one-way raket naar Venus te sturen met de klimaatontkenners erop.

Nederland, het 'vlakke' land, waar zo'n waterbom ook minder drastische gevolgen heeft.
Nederland, is wel wereldexpert in oa waterkeringswerken. Ze liggen grotendeels onder zeebodem niveau, en de zee is daar hun grote vijand geweest. Zoals aangehaald, na de overstroming van 1953 via storm en hoogtij, hebben ze gezegd nooit meer. Resultaat, de deltawerken. Ze hebben ook geholpen in New Orleans na de laatste zware desastreuse orkaan daar, en bijhorende overstromingen.

Nederland nam de eerste klimaatrapporten van - meer droogte, maar ook meer regen in de zomers- ook redelijk snel serieus in een uitvoerbaar plan. Oa indijking, waterafvoer etc.
Gewoon ter info hoor. Tegen rampspoed valt nu soms weinig te doen. En juist, in bergachtig en heuvelgebied is het blijkbaar andere koek.

Laatst bewerkt:
[Post bijgewerkt]
Water van de zee dat omwille van stormvloed en storm naar lagergelegen land gevoerd wordt is niet te vergelijken met regenwater dat en masse tegelijk aankomt. Ook in Nederlands Limburg is er gigantisch veel watersnood. Deltawerken helpen hier niet tegen, zijn hier niet voor bedoeld.

Na de aanpassing slechts een aanvulling @Yo-Han :)

Laatst bewerkt:
Sorry was nog aan het editen , hoe die lijn daar boven komt, was niet de bedoeling! lag aan cashen van tekst.
Lees mijn correcte post nog eens en we zitten op dezelfde lijn.

Toen ik daarstraks naar de colruyt reed kon ik net terug langs de N3 door Dormaal rijden, dat stukje van de N3 was sinds vannacht afgesloten. Ik zag enkele nieuwbouwprojecten (status = ruwbouw) waaruit men water aan 't oppompen was. Die hebben heel de dag onder water gestaan.
Ik ben even gaan nakijken op de watertoetskaart van Vlaanderen, die plekken zijn dus ingekleurd als overstromingsgevoelige gebieden. Waarom laat met gvd nog toe dat er op zo'n plaats gebouwd wordt???

Over de straalstroom op de Zuidpool lijkt nu ook wel zekerheid te zijn dat die juist sterker wordt waardoor het Antarctische vasteland inderdaad effectief (één van de weinige plaatsen) die gewoon nog kouder wordt. Daar zouden dus de temperatuurverschillen tussen de evenaar en de Zuidpool groter worden, wat een sterkere straalstroom drijft (wat in contrast staat met wat op de noordelijke hemisfeer gebeurt met de straalstroom). Een van de verklaringen die gegeven wordt is dat minder warmte doordringt tot de stratosfeer omdat CO² dus de warmte langer vasthoudt. Daardoor koelt de stratosfeer verder af, dat an sich maakt de straalstroom sterker en maakt de kou lager in de atmosfeer op Antarctica nog kouder.

Op de Noordpool gebeurt hetzelfde (dat verklaart onze slechte winters misschien), maar de opwarming aan de Noordpool en het smelten van het ijs gaat zo snel dat dit effect het andere (van wat gaande is op de Zuidpool) domineert. Het versterkende effect blijft uit, en daardoor krijg je twee verschillende gedragende Polen met vooral impact dus op onze hemisfeer. De dynamiek / aard / werking van de Noordpool is ook wat anders dan die van de Zuidpool. De Noordpool is veel kwetsbaarder dan Antarctica dat gewoon eigenlijk volledig geisoleerd is van de rest van de planeet. Maar de interactie van de Noordpool met weersystemen in de noordelijke hemisfeer is veel groter, en 1-2 graden opwarming hebben een immense impact op de Noordpool, terwijl dat op de Zuidpool eigenlijk weinig verschil uitmaakt (buiten zee-ijs en evt. schiereilanden).

Begin deze maand is er dan toch een koude-uitbraak geweest van dat koude Antarctica (waar de temperatuur 5 tot 8 graden onder normaal lag voor juni), met als gevolg een enorme koude-uitbraak in Zuid-Amerika

south-hemisphere-america-cold-weather-winter-outbreak-temperature-anomaly-day-2.png

south-america-cold-weather-winter-outbreak-brazil-snowfall-photo.jpg

south-hemisphere-america-cold-weather-winter-outbreak-historical-snowfall-brazil-photo.jpg

met sneeuwval in Brazilie ergens twee weken geleden.

Below are two images of the historic snowfall on the lowlands of southern Brazil. In some places of the region, there was snowfall for three consecutive days. Some places have not seen snowfall in several decades, recording this as only the third or fourth snowfall event in the past century

The cold air outbreak reached its peak on Wednesday, covering much of South America. Temperatures in most central regions were 8-16°C colder than normal. This was one of the strongest and most widespread cold air outbreaks in recent times.

E6MYNVYX0AYIBvi

Dit was de temperatuur voor juni 2021 wereldwijd. Hier begin je toch wel de trend te zien van de kouder wordende Zuidpool terwijl de rest van de planeet opwarmt.

Laatst bewerkt:
Aan de klimaatverandering kunnen we momenteel weinig doen.

Momenteel weinig doen? En wanneer gaan we er dan wel iets kunnen aan doen? Volgend jaar? Binnen 10 jaar? Binnen 20 jaar?

Wat we wel kunnen doen is voorkomen dat er teveel schade optreedt. Grote verantwoordelijkheid dus voor de overheden om aan goed waterbeheer bij de grote en kleine rivieren te doen.

Minder verharding, bodemversteviggende beplanting. Waterbeheer zoals in Nederland?:

Dat kan allemaal helpen inderdaad.

Terug
Bovenaan