Zwembad

Aan de ervaringsdeskundigen; is een zwembad kleiner dan 4mx8m de moeite?

We hebben niet zo’n grote tuin en zouden eerder voor 3mx6m gaan. Maar we horen dat dit niet de ‘moeite’ zou zijn.
‘t is nu niet dat we daar baantjes in willen trekken.
Wat afkoelinh en plezier voor de kinderen is al genoeg voor ons

Er staat geen formaat op een zwembad. Wat wil je zelf en hoe groot is het stuk grond? Dat zijn de enige 2 relevante vragen.

In de veronderstelling dat je weet dat een zwembad een aardige duit kost. Want anders is dat het eerste wat je in vraag moet stellen.

Een kleiner zwembad zal een duurdere prijs per m2 hebben.

zolang je er zelf plezier van hebt (kinderen die plezier hebben geeft jezelf nog de meeste voldoening) en het formaat ok vindt moet je je geen bal aantrekken van wat een ander denkt van dat formaat (meestal hebben dat type mensen zelf een opzet intex van diameter 3m…)

Ik zit zelf in de zwembad bouw en heb al kleiner dan dat gebouwd ook. En die mensen zijn ook tevreden met hetgeen ze hebben

Wij hebben nu te horen gekregen dat we geen zwembad mogen zetten van de gemeente (te veel verharding op het perceel). Wel een tegenslag want was nochtans gezegd dat dit wel mogelijk was.

Nu aan het zien naar andere opties en kwam een zwemspa tegen. Lijkt mij misschien ook nog interessant. Zijn er hier mensen met ervaring met een zwemspa?

We hebben niet zo’n grote tuin en zouden eerder voor 3mx6m gaan. Maar we horen dat dit niet de ‘moeite’ zou zijn.
Hier 4x9m bad, en ik vind dat eigenlijk net te klein, maar ik 'zwem' dan ook effectief wel eens graag door. Voor je doeleinden meer dan voldoende.
De bedragen die ik hier zie val ik toch wel wat van achterover. 55k-ish betaald 3 jaar geleden, alles in, voor de 'premium'-kuipen en automatische filter/chloor installatie. Einde zomerseizoen kan je vaak betere deals slaan dan midden in de zomer lijkt me ;)

Wij hebben nu te horen gekregen dat we geen zwembad mogen zetten van de gemeente (te veel verharding op het perceel). Wel een tegenslag want was nochtans gezegd dat dit wel mogelijk was.
De diensten zijn inderdaad een pak strenger geworden. Een kennis bij de gemeente-handhaving zei:
"Jarenlang is alles getolereerd geweest, nu liggen er boetes per teveel m² verhard te wachten opgelegd vanuit Europa, vandaar."

Nu aan het zien naar andere opties en kwam een zwemspa tegen. Lijkt mij misschien ook nog interessant. Zijn er hier mensen met ervaring met een zwemspa?
Een rollend terras dat over uw zwembad gaat en wanneer open over uw gras #fixed
De diensten zijn inderdaad een pak strenger geworden. Een kennis bij de gemeente-handhaving zei:
"Jarenlang is alles getolereerd geweest, nu liggen er boetes per teveel m² verhard te wachten opgelegd vanuit Europa, vandaar."
Hier mag in de voortuin slechts 40% verhard zijn
Kan bij 70% van de huizen al zo zien dat ze veel meer verhard hebben.

Iemand ervaring met die zelfbouwpakketten om zelf je zwemvijver te graven? 't Is te zeggen, ze voorzien alle materiaal, maar jij maakt zelf de put enz.

Wij hebben een zwembad van 4x6 en dat is zeker goed voor alles behalve als je echt wil baantjes trekken (maar dan heb je 25m nodig)

Dus als je het budget hebt, laat je dan door die afmetingen niets uit je hoofd praten.

Wij hebben een zwembad van 4x6 en dat is zeker goed voor alles behalve als je echt wil baantjes trekken (maar dan heb je 25m nodig)

Dus als je het budget hebt, laat je dan door die afmetingen niets uit je hoofd praten.
Met 12,5m is het ook wel doenbaar om baantjes te trekken. Bij korter dan dat zou ik wel kijken naar zo’n systeem dat stroming veroorzaakt zodat je oneindig lang ter plaatste kan blijven zwemmen.

Zou een zwemvijver wel mogen? Of iets waar je geen vergunning voor nodig hebt: permanent opbouw zwembad (deels in grond verzonken), of een zwemcontainer, etc. ?

Zou een zwemvijver wel mogen? Of iets waar je geen vergunning voor nodig hebt: permanent opbouw zwembad (deels in grond verzonken), of een zwemcontainer, etc. ?
Zou ik eens moeten navragen. Zo een opbouw zwembad kan zeker, zolang er geen vergunning voor nodig is en het afgebroken kan worden zal het geen probleem zijn lijkt me. Had alleen graag ook iets van poolhouse/overkapping/buitenkeuken willen zetten.

Zou ik eens moeten navragen. Zo een opbouw zwembad kan zeker, zolang er geen vergunning voor nodig is en het afgebroken kan worden zal het geen probleem zijn lijkt me. Had alleen graag ook iets van poolhouse/overkapping/buitenkeuken willen zetten.

Hier ook alleen maar zwembad gekregen als we bestaande verharding wegdeden en vervingen door waterdoorlatende.

Waasland
Hier 4x9m bad, en ik vind dat eigenlijk net te klein, maar ik 'zwem' dan ook effectief wel eens graag door. Voor je doeleinden meer dan voldoende.
De bedragen die ik hier zie val ik toch wel wat van achterover. 55k-ish betaald 3 jaar geleden, alles in, voor de 'premium'-kuipen en automatische filter/chloor installatie. Einde zomerseizoen kan je vaak betere deals slaan dan midden in de zomer lijkt me ;)
Is nog steeds de prijs. Afhankelijk van type afdekking en warmtepomp. En de zwembad bouwer… bij naessens bv ga je niet toekomen met dat budget. Spreken ze vrij rap over 100k
Iemand ervaring met die zelfbouwpakketten om zelf je zwemvijver te graven? 't Is te zeggen, ze voorzien alle materiaal, maar jij maakt zelf de put enz.

Wij doen dit ook voor klanten. Onderschat ‘put graven ‘ wel niet…
Zwemvijver is zelfde regelgeving

Wij doen dit ook voor klanten. Onderschat ‘put graven ‘ wel niet…
K weet het, al zo eens een put gegraven, met kraan en 5 man om aarde weg te krijgen, was pittig. Maar 't is wel te doen, en drukt de prijs toch (mag ik hopen)

K weet het, al zo eens een put gegraven, met kraan en 5 man om aarde weg te krijgen, was pittig. Maar 't is wel te doen, en drukt de prijs toch (mag ik hopen)
Dat zal zeker de prijs drukken. Maar afhankelijk van het type mens is dat -imo- soms niet de juiste post om te beknibbelen.

Laat ons zeggen dat graafwerken 1500eur kosten. Los van eventuele afvoer van grond.
Als je een kraantje moet huren, reken toch 3-400eur tegen dat dat gebracht en opgehaald en verbruik en verzekering…dus je steekt daar ergens een goede 1000eur mee in je zakken.
Als amateur ben je daar hoogstwaarschijnlijk wel een dag mee zoet (indien langer, prijs kraantje ook omhoog). En dan met 5 man een dag bezig.

Als je zoals alle bg’ers consultant bent aan 800€/dag zou ik snel geneigd zijn om het advies te geven om die dag geen conge te pakken maar gewoon je dag zelf te gaan verdienen :p

Is maar een voorbeeld. Ook situaties waar dat perfect kan hoor. En is mij allemaal prima trouwens. Maar puntje bij paaltje heb ik toch maar heel zelden klanten die zelf de put maken

Kan verkeerd zijn maar komt het bouwen van een inbouwzwembad niet grotendeels overeen met het maken van een (geïsoleerde) waterdichte kelder (die een pak minder diep is) waarvan de wanden nadien zijn bezet met mozaïek en waar nog een filterinstallatie en warmtepomp zijn aan toegevoegd? Nadien rondom nog betegelen en grotendeels klaar lijkt mij?

Als ik dat vergelijk met mijn offertes van een dikke 2 jaar geleden dan lijkt er mij bij een prijs van 55 000 (laat staan 100 000) toch een érg ruime marge op te zitten. Premium product zeker (toch in België) 🤷‍♂️. Ben benieuwd hoeveel goedkoper dat in Zuid Europa is met dat véél meer volk daar een zwembad heeft.

Kan verkeerd zijn maar komt het bouwen van een inbouwzwembad niet grotendeels overeen met het maken van een (geïsoleerde) waterdichte kelder (die een pak minder diep is) waarvan de wanden nadien zijn bezet met mozaïek en waar nog een filterinstallatie en warmtepomp zijn aan toegevoegd? Nadien rondom nog betegelen en grotendeels klaar lijkt mij?

Als ik dat vergelijk met mijn offertes van een dikke 2 jaar geleden dan lijkt er mij bij een prijs van 55 000 (laat staan 100 000) toch een érg ruime marge op te zitten. Premium product zeker (toch in België) 🤷‍♂️. Ben benieuwd hoeveel goedkoper dat in Zuid Europa is met dat véél meer volk daar een zwembad heeft.

Dat is vrij simplistisch en dan klopt dat inderdaad.

Maar laat maar eens een kelder gieten van 8x4.

Graven + afvoer grond: 4k
Plateau gieten: 3k (bijna altijd met pomp)
Muren gieten: 6k
Liner: 8k (mozaik etc nog duurder)
Technieken: 8k
Rolluik:10k
Warmtepomp: 5k
Randafwerking (deksteeen): 3k
Trap/plage: 2k

Dan kan je nog mozaik toevoegen of overloop of iets degelijks. Rap 25k erbij.

In grove lijnen he. Maar in z europa zal dat allemaal niet veel goedkoper zijn.

En dan heb je grote namen die daar nog wel eens 20% bij doen.

Dat is vrij simplistisch en dan klopt dat inderdaad.

Maar laat maar eens een kelder gieten van 8x4.

Graven + afvoer grond: 4k
Plateau gieten: 3k (bijna altijd met pomp)
Muren gieten: 6k
Liner: 8k (mozaik etc nog duurder)
Technieken: 8k
Rolluik:10k
Warmtepomp: 5k
Randafwerking (deksteeen): 3k
Trap/plage: 2k
Een liner voor een 8x4x1,5m zwembad heb je al voor 1300 euro (https://www.zwembad.eu/zwembad-liner-op-maat), fair, met "trap" is dat dan ~400 euro meer.
Bij heel de bouw van mijn huis was de aannemerskost voor iets geplaatst/uitgevoerd, ongeveer de materiaalprijs x2.
Dus je liner zou dan minder dan 3-4k kosten, geplaatst.
Sta me toe de rest van je prijzen toch ook met grote ogen aan te kijken...

Ik snap dat je in de sector werkt en geloof zeker dat dat je prijzen zijn, maar dat bevestigd alleen maar dat de prijzen in België een absurd hoog kunnen zijn voor dit soort zaken.

Een liner voor een 8x4x1,5m zwembad heb je al voor 1300 euro (https://www.zwembad.eu/zwembad-liner-op-maat), fair, met "trap" is dat dan ~400 euro meer.
Bij heel de bouw van mijn huis was de aannemerskost voor iets geplaatst/uitgevoerd, ongeveer de materiaalprijs x2.
Dus je liner zou dan minder dan 3-4k kosten, geplaatst.
Sta me toe de rest van je prijzen toch ook met grote ogen aan te kijken...

Ik snap dat je in de sector werkt en geloof zeker dat dat je prijzen zijn, maar dat bevestigd alleen maar dat de prijzen in België een absurd hoog kunnen zijn voor dit soort zaken.
Appelen met appelen vergelijken.
Dat is zoals een game pc proberen verkopen in een pc shop aan een klant die net een aanbieding van ‘dezelfde’ pc gezien heeft van medion.

Dit is bv professionele liner. Prijs per rol. Voor zo’n zwembad heb je 4 rollen nodig. En dat is nog niet gelast en geen lasprofielen rondom gezet. Oh ja, ook nog overal vilt onder. Die prijs zal je ook wel terugvinden op die site.

Je kan NOOIT een online prijs vergelijken met iemand die professioneel werk aflevert. In élke sector nota bene.

werkuren worden niet gerekend aan dagprijzen van 7-800eur/dag zoals hier veel it’ers zitten hoor.. met 3-4 personen werken aan een zwembad aan die tarieven, dan moet ik 100k eur vragen.

Maar goed, maakt mij uiteindelijk niet uit. Ik probeer wel even te verduidelijken dat dat niet uit de lucht gegrepen is en woeker winsten zijn. Iemand die hetzelfde zwembad aan 40k komt bouwen ? Kan niet. Onmogelijk.

Appelen met appelen vergelijken.
Dat is zoals een game pc proberen verkopen in een pc shop aan een klant die net een aanbieding van ‘dezelfde’ pc gezien heeft van medion.
Of een Lenovo tgo een Alienware of Razer. Een game pc shop is meestal ook wel overpriced ;)

Ik geloof dat je een degelijk product verkoopt, ik denk dat een recreatieve zwembadeigenaar misschien met minder ook zal toekomen?

Terug
Bovenaan