Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tha_nOn

Legacy Member
sandervdw zei:
Je hoort naar triagepunten te gaan ipv naar de huisartsenpraktijk. Denk nu eens 3 minuten na, je hebt mogelijk een virus dat dodelijk is voor een groot stuk van de bevolking, en daarmee ga jij dan naar een huisartsenpraktijk waar typisch veel van die mensen die risicopatiënt zijn ook naartoe gaan.

Het is duidelijk dat "we vertrouwen op de verantwoordelijkheidszin van de bevolking" niet echt werkt...

De werking van de triagecentra is momenteel anders ingericht dan in maart/april. Uw huisdokter weer dat normaal gezien beter dan gij.

Ge moet wel (zoals van in het begin) steeds bellen naar uw huisdokter om te zeggen dat ge die klachten hebt en niet zomaar een afspraak maken. Dat hebben beide heren dan ook gedaan.

Sir.Killalot

Legacy Member
Met twee kinderen in de creche ben ik minstens de helft van het jaar verkouden. Sinds september eigenlijk non-stop verkoudheidssymptomen.

ugar

Legacy Member
anonymousMF zei:
Ik dacht dat een verkoudheid nog een stuk besmettelijker was dan corona (er zijn ook 200 verschillende virussen die het kunnen veroorzaken).
De gemiddelde volwassenen krijgt het 4-6x per jaar en het gemiddelde kleine kind zelf 10-12x.

Rhinovirussen hebben een R0 van 2-3. De R0 van Covid-19 werd initieel een R0 van 2.8 gegeven, maar die waarde is ondertussen opgetrokken en zou misschien zelfs tegen de 6 aanschurken.
COVID is besmettelijker dan een klassieke verkoudheid, omdat het ook via aerosol lijkt overgedragen te worden.

LSDsmurf

Legacy Member
ugar zei:
Rhinovirussen hebben een R0 van 2-3. De R0 van Covid-19 werd initieel een R0 van 2.8 gegeven, maar die waarde is ondertussen opgetrokken en zou misschien zelfs tegen de 6 aanschurken.
COVID is besmettelijker dan een klassieke verkoudheid, omdat het ook via aerosol lijkt overgedragen te worden.

Anderzijds blijkt de K-waarde van COVID-19 erg laag te zijn. De meeste patienten zijn niet zo besmettelijk, een heel kleine groep superverspreiders is verantwoordelijk voor het merendeel van de infecties. Research van de London School of Hygiene and Tropical Medicine schat dat tot 80% van de infecties veroorzaakt worden door 10% van de patiënten. Dat geeft meteen ook aan waarom in sommige gezinnen niet iedereen besmet raakt.

Oldskooler

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Ik zie het profitariaat en het verzuim bij bepaalde overheidsdiensten al in massa toenemen wanneer bij het minste kuchje de coronakaart kan getrokken worden...

Moch gij.
Al die moeite. Een briefje gaan halen zekers.


thuis 'werken'



Een kameraad zei onlangs, een van de erge dingen aan deze crisis.
Diegenen die al hard moesten werken, moeten nog harder werken.
En diegenen die al weinig te doen hadden, moeten nog minder doen.
"Het zijn zotten die werken."

En het klopt wel.
Aan de ene kant zie ik een verpleegster overuren kloppen langs alle kanten. Ene die zijn verlof moest opgeven, om bij te staan in het magazijn, terug geroepen.
Aan de andere kant de militairen die zogenaamd thuis moeten werken, maar gewoon hun laptop op het werk achter laten, en totaal niets van conrtrole krijgen. Hebben hun huis een onderhoudsbeurt gegeven, en zoveel...

Landtlord

Legacy Member
Oldskooler zei:
Moch gij.
Al die moeite. Een briefje gaan halen zekers.


thuis 'werken'



Een kameraad zei onlangs, een van de erge dingen aan deze crisis.
Diegenen die al hard moesten werken, moeten nog harder werken.
En diegenen die al weinig te doen hadden, moeten nog minder doen.
"Het zijn zotten die werken."

En het klopt wel.
Aan de ene kant zie ik een verpleegster overuren kloppen langs alle kanten. Ene die zijn verlof moest opgeven, om bij te staan in het magazijn, terug geroepen.
Aan de andere kant de militairen die zogenaamd thuis moeten werken, maar gewoon hun laptop op het werk achter laten, en totaal niets van conrtrole krijgen. Hebben hun huis een onderhoudsbeurt gegeven, en zoveel...

Ik ken enkele van die militairen die "thuis" werken. Bij de meeste is het niet van laptop op het werk achterlaten, maar eerder van geen laptop hebben. Voor zover ik weet hebben in de meeste kazernes enkel de officieren en een paar happy few een laptop. De meeste die pc werk moeten doen hebben gewoon een desktop staan, die in veel gevallen ook nog eens gedeeld moet worden.

Wilcao

Legacy Member
Ik zie hier en daar "artikels" waar het WHO zou zeggen dat het Coronavirus procentueel even dodelijk is als de griep. Wat natuurlijk niet veel wilt zeggen aangezien de besmetting van Corona veel hoger ligt, maar wil toch weten of dit weer een nepbericht is van die ontkenners of dat die toch waar is. Iemand hier nog een betrouwbare link van?

puni

Legacy Member
Wilcao zei:
Ik zie hier en daar "artikels" waar het WHO zou zeggen dat het Coronavirus procentueel even dodelijk is als de griep. Wat natuurlijk niet veel wilt zeggen aangezien de besmetting van Corona veel hoger ligt, maar wil toch weten of dit weer een nepbericht is van die ontkenners of dat die toch waar is. Iemand hier nog een betrouwbare link van?

Ze hebben dat niet letterlijk gezegd, maar ze hebben een paar weken terug wel gezegd dat er naar schatting 750M besmettingen zijn (geweest). Er zijn op dit moment 1.09M corona-overlijdens wereldwijd. Dat zou dus een sterftecijfer van 0.14% zijn, en het sterftecijfer van griep wordt ook rond dat percentage geschat. Dus dat zou wel eens accuraat kunnen zijn, hoewel het nog vroeg is om die conclusie te trekken.

Wilcao

Legacy Member
puni zei:
Ze hebben dat niet letterlijk gezegd, maar ze hebben een paar weken terug wel gezegd dat er naar schatting 750M besmettingen zijn (geweest). Er zijn op dit moment 1.09M corona-overlijdens wereldwijd. Dat zou dus een sterftecijfer van 0.14% zijn, en het sterftecijfer van griep wordt ook rond dat percentage geschat. Dus dat zou wel eens accuraat kunnen zijn, hoewel het nog vroeg is om die conclusie te trekken.
Ah oké, merci. Zag het vooral door schimmige sites gepubliceerd worden en mijn ongelovige collega's zagen dit alweer als een bevestiging dat het allemaal onzin was. Daarmee..

de hamster

Legacy Member
Wat ik gisteren wat vreesde is vandaag tijdens een hectische dag dus bevestigd in het ziekenhuis, vanaf nu wordt het weer zelf-isolatie en niet meer werken of naar de winkel of where ever. Gewoon thuis, tussen vier muren en enkel contacten binnen mijn kleine gezinsbubbel.

Gaan paar lastige weken worden, en waren best lastige emotionele momenten op het werk tijdens afscheid nemen van collega's. Ik weet dat ik het niet zo mag zien als iedereen in de steek laten, maar het wringt toch. Op momenten als dit heb ik het lastiger met "ziek" zijn. Ik ben in het verleden wel al eens in het ziekenhuis beland en tijdelijk even out geweest, maar dit voelt toch wranger.

kay-gell

Legacy Member
de hamster zei:
Wat ik gisteren wat vreesde is vandaag tijdens een hectische dag dus bevestigd in het ziekenhuis, vanaf nu wordt het weer zelf-isolatie en niet meer werken of naar de winkel of where ever. Gewoon thuis, tussen vier muren en enkel contacten binnen mijn kleine gezinsbubbel.

Gaan paar lastige weken worden, en waren best lastige emotionele momenten op het werk tijdens afscheid nemen van collega's. Ik weet dat ik het niet zo mag zien als iedereen in de steek laten, maar het wringt toch. Op momenten als dit heb ik het lastiger met "ziek" zijn. Ik ben in het verleden wel al eens in het ziekenhuis beland en tijdelijk even out geweest, maar dit voelt toch wranger.

Sterkte makker! :hug:

kay-gell

Legacy Member
Damn positiviteitsratio van + 13% en dan kunnen ze in Brussel niet eens alles testen :eek:

bassie82

Legacy Member
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201014_97776430


Ongezien hoge ratio
Liefst 31 procent van coronatesten is positief in Mol: vrees voor “structurele dijkbreuk”


Er werd gewaarschuwd dat studenten beter eventjes niet naar huis gaan als ze op kot zitten.
In Mol beseffen ze nu waarom die waarschuwing werd gegeven.


'Dat zou het gevolg kunnen zijn van een of meerdere besmette kotstudenten die terug naar huis keren en zo andere aansteken, bijvoorbeeld in een sportclub of via de ouders. '

sandervdw

Legacy Member
Ouders hebben ook positief getest. Ondertussen ook duidelijk waarom er zo weinig besmettingen uit de scholen komen. De kans lijkt me zeer reëel dat mijn broer de "bron" is (heeft ook positief geteste collega), maar de kinderen worden niet getest want "kinderen geven het niet door". Zo is het natuurlijk logisch dat er zogezegd weinig besmettingen uit de scholen komen.

hell-side-boy

Legacy Member
puni zei:
Ze hebben dat niet letterlijk gezegd, maar ze hebben een paar weken terug wel gezegd dat er naar schatting 750M besmettingen zijn (geweest). Er zijn op dit moment 1.09M corona-overlijdens wereldwijd. Dat zou dus een sterftecijfer van 0.14% zijn, en het sterftecijfer van griep wordt ook rond dat percentage geschat. Dus dat zou wel eens accuraat kunnen zijn, hoewel het nog vroeg is om die conclusie te trekken.

0,14% :eek: Amai dat is weinig. En toch zulke maatregelen...

OxYg3N

Legacy Member
bassie82 zei:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201014_97776430


Ongezien hoge ratio
Liefst 31 procent van coronatesten is positief in Mol: vrees voor “structurele dijkbreuk”


Er werd gewaarschuwd dat studenten beter eventjes niet naar huis gaan als ze op kot zitten.
In Mol beseffen ze nu waarom die waarschuwing werd gegeven.


'Dat zou het gevolg kunnen zijn van een of meerdere besmette kotstudenten die terug naar huis keren en zo andere aansteken, bijvoorbeeld in een sportclub of via de ouders. '

Studenten en evt. Scholen zijn gewoon de motor van de epidemie op dit moment. Maar dat was ook makkelijk te voorspellen. Ik ben nog steeds verbaasd dat ze universiteiten niet direct alles online hebben laten doen (wrs moeste de koten eerst verhuurd ;)). Maar het is gewoon logisch nadenken. Studenten op kleine koten.. Kleine keukens. Kot feestjes. Dat moeten er zelfs niet veel zijn he. En dan doodleuk in het weekend naar huis gaan om alles te verspreiden. Je ziet ook dat Wallonië wat voorloopt. Tja... Blijkbaar zijn de universiteiten daar een week eerder open gegaan (?). Neem daarbij dat allicht nog wat meer mensen naar het kantoor zijn aan het gaan sinds september. Want vergeet niet. Het was natuurlijk al wat aan het stijgen eind augustus.

sandervdw

Legacy Member
kay-gell zei:
Tja, ik vrees toch dat het morgen weer prijs is hier. Ook als ik net dit lees

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201015_91922290

Tja, moeder heeft positief getest, vader moet niet getest worden want geen symptomen.
Dat wil dus zeggen dat we terug in de situatie van Maart zitten waar enkel mensen getest worden die effectief ziek zijn. Dan moet je ook die cijfers vergelijken, en zie je dat we nu véél slechter er aan toe zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan