Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thomas1989

Legacy Member
nestorius zei:
Het gaat daar niet op maar men moet geen eigen waarheid creeeren over wie wat zegt. Dan ben je al even debiel als diegene die de boel minimaliseren. Men zit ganse dagen te wenen dat men de postitie van alles en iedereen ondergraaft maar men doet er wel maar lustig aan mee. Nogmaals post mij een artikel waarin uw buikgevoel bevestigd wordt en ik geloof u. Tot dan mag je bij de hoop "het is allemaal de schuld van *insert random bevolkingsgroep* " gaan zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

Voor de coronacrisis had ik een ongebreideld geloof in alles wat door wetenschappers en ja, zelf overheid gecommuniceerd werd. Nu is mijn eerste reflex alles in vraag te stellen. En het valt mij op dat alles wat leuk is in het leven toegetimmerd wordt, maar alles wat opbrengt met "de mantel der liefde" bedekt wordt.

Is alles in vraag stellen/kritisch zijn debiel? Ik weet het niet. Ondergraaf ik daarmee posities? Dat vind ik niet.

Yo-Han

Legacy Member
Eénzaamheid is inderdaad al van voor corona een probleem in ons maatschappij, maar corona drukt daar nog eens extra zijn stempel op.
Single mensen die anders hun sociale noden buitenshuis konden bevredigen zitten nu ook op hun honger, los van de éénzamen die niet veel mensen meer hebben.
Onderschat dat niet, of de impact daarvan.

En dan zijn er mensen die in spanningen leven met elkaar, misbruik, agressie. Nam dat niet toe sinds corona? JA..... Als het ver van uw bed is al deze miserie, prijs u HEEL gelukkig.
Laat niet weg dat thuiswerk met jonge kinderen ook lastig is als dat lang duurt. En wie al niet veel mentale en fysieke veerkracht meer had voor corona, zit nu misschien snel op zijn limiet.
'Corona ZAL voorbij gaan' in de woorden van Dirk De Wachter (een goed psycholoog die af en toe in de media komt). Een mens kan bvb ook leren omgaan met jarenlange ziektes of revalidaties. Maar sociaal contact en steun hierbij blijft extreem belangrijk.

hell-side-boy

Legacy Member
Yo-Han zei:
Eénzaamheid is idd al van voor corona een probleem in ons maatschappij, maar corona drukt door nog eens extra zijn stempel op
Single mensen die anders hun sociale noden buitenshuis konden bevredigen zitten nu ook op hun honger, los van de éénzamen die niet veel mensen meer hebben.
Onderschat dat niet, of de impact daarvan

En dan zijn er mensen die in spanningen leven met elkaar, misbruik, agressie. Nam dat niet toe sinds corona? JA..... Als het ver van uw bed is al deze miserie, prijs u HEEL gelukkig.
Laat niet weg dat thuiswerk met jonge kinderen ook lastig is als dat lang duurt.
'Corona ZAL voorbij gaan' in de woorden van Dirk De Wachter (een goed psycholoog die af en toe in de media komt)

Laat ons hopen zo snel mogelijk, en dat we het leven terug kunnen oppikken zoals vroeger, zonder beperkingen en regeltjes.

CCatalyst

Legacy Member
Yo-Han zei:
En dan zijn er mensen die in spanningen leven met elkaar, misbruik, agressie. Nam dat niet toe sinds corona? JA..... Als het ver van uw bed is al deze miserie, prijs u HEEL gelukkig.

Dit vind ik een tweesnijdend zwaard. Ik ga zeker niet ontkennen dat corona daar een rol in speelt. Maar anderzijds: als corona volstaat om tot zo'n zaken te leiden, daaruit blijkt toch dat veel mensen veel te diep gaan in hun mentale/fysieke reserve, en dus geen enkele marge meer hebben om zoiets op te vangen en dan maar meteen door het lint gaan. Dat is toch iets waar je vragen bij mag en moet stellen. Wat ook weer niet betekent dat ze daar alle schuld aan hebben, alhoewel er doorgaans altijd wel een aspect povere keuzes uit het verleden speelt. Want we mogen ook niet vergeten dat velen die reserve wel hebben en in staat zijn om deze periode door te komen zonder zich uit te leven op een slachtoffer.

Reden dat ik dat zeg is omdat m.i. de "stabiele" periode van na WO2 op z'n einde aan het lopen is, 80 jaar is al behoorlijk lang voor stabiliteit in onze geschiedenis. Waarmee ik niet zeg dat WO3 eraan zit te komen, wel dat wie nog geen 60 jaar is nog wel uitdagingen zal tegenkomen. Toenemende kloof armoede, staatsschuld, pensioenen die grotendeels gaan verdwijnen, belastingsverhogingen, minder privacy, klimaatveranderingen (vooral meer zondvloed/overstromingen in winter en meer hittegolven/droogte in de zomer), elektriciteitsbevoorrading, geopolitieke conflicten die dichter bij Europa komen en ik ben er zeker van dat China met z'n toenemende bevolkingsdichtheid nog een aantal virussen de wereld in zal sturen - het is SARS-CoV-2 voor een reden - die mogelijks het huidige virus laten verbleken als het op besmettelijkheid/dodelijkheid aankomt.

Gaan ze dan ook weer kinderen misbruiken en vrouwen slaan? Is het eigenlijk wel een excuus voor zo'n criminele feiten? Voor mij niet.

JorisBlack

Legacy Member
Als je buiten België kijkt zie je toch in heel Europa de cijfers opnieuw min of meer exponentieel stijgen?
Het lijkt me dan iets te eenvoudig om te zeggen: ja het zijn de universiteiten he, feestende studenten etc.

Volgens mij kan je niet zo maar 1 oorzaak aanduiden, het is een combinatie.
Zelfs simpele dingen als kouder weer kunnen toch al een grote invloed hebben (mensen gaan opnieuw bij elkaar binnen ipv buiten in de tuin ofzo, ook in bars/restaurant zit je opnieuw binnen ipv op het terras).


Musk zei:
Niet dat ik de werking ervan wil betwisten, maar hebben we eigenlijk de verplichting van mondmaskers op veel plaatsen gezien in de cijfers?

Heeft dat een minder snelle stijging veroorzaakt? Lijkt me moeilijk te vergelijken, ook omdat dit een heel andere situatie is dan in maart.


Ik heb dat ook al gedacht, maar ik durf hier bijna niks meer te posten over mondmaskers :unsure:

Ik denk dat die discussie over mondmaskerplicht heel gepolitiseerd werd, terwijl het voor mij ook duidelijk gaat over een maatregel met vrij kleine impact op de cijfers.
Dat komt dan neer op wat de virologen herhaaldelijk hebben gezegd: mondmaskers hebben enkel nut als de afstand niet bewaard kan worden. Maar dan komt ge in situaties waar ge soms buiten op straat moet rondwandelen met masker (in veel situaties nutteloos), en dan als ge bv. met mensen op restaurant gaat binnen uw mondmasker afzet voor anderhalf uur (net daar waar uw mondmasker wel degelijk nut heeft).



on a side note, dit vond ik grappig: https://www.thelocal.ch/20201016/finger-pointed-at-swiss-yodelling-superspreader-concert
'superspreader event': 600 man op een jodel concert (dat bestaat dus), geen maskers, en het resultaat is dat de lokale ziekenhuizen nu overbelast zijn ginder :crazy:

Loser

Legacy Member
Thomas1989 zei:
Voor de coronacrisis had ik een ongebreideld geloof in alles wat door wetenschappers en ja, zelf overheid gecommuniceerd werd. Nu is mijn eerste reflex alles in vraag te stellen. En het valt mij op dat alles wat leuk is in het leven toegetimmerd wordt, maar alles wat opbrengt met "de mantel der liefde" bedekt wordt.

Is alles in vraag stellen/kritisch zijn debiel? Ik weet het niet. Ondergraaf ik daarmee posities? Dat vind ik niet.

Kritisch zijn en alles en vraag stellen is natuurlijk niet debiel. Maar dat is ook niet gelijk aan vanuit het niets gewoon wat ideeën uit je neus trekken en die gelijkstellen aan de ideeën van mensen die ergens jaren voor gestudeerd hebben en steunen op de ervaring van nog heel veel meer jaren in dat specifieke vakgebied. Een expert is niet alleen een expert omdat die zo genoemd wordt in de media, hoor. En hun mening en visie is dan heel wat waard. Als Boerke Naas dan een bedenking uit zijn neus peutert, is dat niet kritisch zijn, maar koppig.

Kritisch zijn is verschillende bronnen inschatten, gelijkwaardige bronnen tegen elkaar aftoetsen, studies correct interpreteren en op basis van al die input het standpunt van experts belichten. Niet dat standpunt wegvegen op basis van een vaag buikgevoel. Ik zou zelfs durven zeggen dat dat het tegenovergestelde is van kritisch zijn: Dat is geen kritiek tov je buikgevoel meer dulden, hoe goed gestaafd ook.

hell-side-boy

Legacy Member
Loser zei:
Kritisch zijn en alles en vraag stellen is natuurlijk niet debiel. Maar dat is ook niet gelijk aan vanuit het niets gewoon wat ideeën uit je neus trekken en die gelijkstellen aan de ideeën van mensen die ergens jaren voor gestudeerd hebben en steunen op de ervaring van nog heel veel meer jaren in dat specifieke vakgebied. Een expert is niet alleen een expert omdat die zo genoemd wordt in de media, hoor. En hun mening en visie is dan heel wat waard. Als Boerke Naas dan een bedenking uit zijn neus peutert, is dat niet kritisch zijn, maar koppig.

Kritisch zijn is verschillende bronnen inschatten, gelijkwaardige bronnen tegen elkaar aftoetsen, studies correct interpreteren en op basis van al die input het standpunt van experts belichten. Niet dat standpunt wegvegen op basis van een vaag buikgevoel. Ik zou zelfs durven zeggen dat dat het tegenovergestelde is van kritisch zijn: Dat is geen kritiek tov je buikgevoel meer dulden, hoe goed gestaafd ook.

Je hebt deels gelijk, maar MVR is ook iemand dat gestudeerd heeft en iemand dat er iets zou van af moeten weten, maar wie geloofd hem nog? Die mens komt toch ook niet meer geloofwaardig over?
In mijn ogen een mediageile .... die draait gelijk de wind en iemand die aast op een politiek postje.

the_fox

Legacy Member
JorisBlack zei:
Als je buiten België kijkt zie je toch in heel Europa de cijfers opnieuw min of meer exponentieel stijgen?
Het lijkt me dan iets te eenvoudig om te zeggen: ja het zijn de universiteiten he, feestende studenten etc.

Volgens mij kan je niet zo maar 1 oorzaak aanduiden, het is een combinatie.

Laat mij beginnen met: tuurlijk is het een combinatie van factoren. Maar sommige factoren zullen net iets meer impact hebben en/of duidelijker merkbaar zijn.

Maar uw eerste 2 zinnen zijn wel een beetje bullshit omdat ze niets met elkaar te maken hebben :p In andere landen zijn de scholen/universiteiten ook terug begonnen hé.

nestorius

Legacy Member
hell-side-boy zei:
Je hebt deels gelijk, maar MVR is ook iemand dat gestudeerd heeft en iemand dat er iets zou van af moeten weten, maar wie geloofd hem nog? Die mens komt toch ook niet meer geloofwaardig over?
In mijn ogen een mediageile .... die draait gelijk de wind en iemand die aast op een politiek postje.
Je vergeet dat de media continue woorden in de mond legt en sensatie zoekt. Waardoor we ook wel een vertekend beeld krijgen van die experten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

kay-gell

Legacy Member
hell-side-boy zei:
Je hebt deels gelijk, maar MVR is ook iemand dat gestudeerd heeft en iemand dat er iets zou van af moeten weten, maar wie geloofd hem nog? Die mens komt toch ook niet meer geloofwaardig over?
In mijn ogen een mediageile .... die draait gelijk de wind en iemand die aast op een politiek postje.

Ik vind die mens nog altijd geloofwaardig als 't aankomt op het inschatten van een epidemie. De meeste zaken die hij epidemiologisch zegt komen ook uit.
Het ding is natuurlijk dat hij alles vanuit dat standpunt zegt en niet met de andere factoren rekening houdt maar dat is zijn rol ook niet hé

Yo-Han

Legacy Member
CCatalyst zei:
Dit vind ik een tweesnijdend zwaard. Ik ga zeker niet ontkennen dat corona daar een rol in speelt. Maar anderzijds: als corona volstaat om tot zo'n zaken te leiden, daaruit blijkt toch dat veel mensen veel te diep gaan in hun mentale/fysieke reserve, en dus geen enkele marge meer hebben om zoiets op te vangen en dan maar meteen door het lint gaan. Dat is toch iets waar je vragen bij mag en moet stellen. Wat ook weer niet betekent dat ze daar alle schuld aan hebben, alhoewel er doorgaans altijd wel een aspect povere keuzes uit het verleden speelt. Want we mogen ook niet vergeten dat velen die reserve wel hebben en in staat zijn om deze periode door te komen zonder zich uit te leven op een slachtoffer.

Reden dat ik dat zeg is omdat m.i. de "stabiele" periode van na WO2 op z'n einde aan het lopen is, 80 jaar is al behoorlijk lang voor stabiliteit in onze geschiedenis. Waarmee ik niet zeg dat WO3 eraan zit te komen, wel dat wie nog geen 60 jaar is nog wel uitdagingen zal tegenkomen. Toenemende kloof armoede, staatsschuld, pensioenen die grotendeels gaan verdwijnen, belastingsverhogingen, minder privacy, klimaatveranderingen (vooral meer zondvloed/overstromingen in winter en meer hittegolven/droogte in de zomer), elektriciteitsbevoorrading, geopolitieke conflicten die dichter bij Europa komen en ik ben er zeker van dat China met z'n toenemende bevolkingsdichtheid nog een aantal virussen de wereld in zal sturen - het is SARS-CoV-2 voor een reden - die mogelijks het huidige virus laten verbleken als het op besmettelijkheid/dodelijkheid aankomt.

Gaan ze dan ook weer kinderen misbruiken en vrouwen slaan? Is het eigenlijk wel een excuus voor zo'n criminele feiten? Voor mij niet.

Covid is idd geen 'excuus voor meer gezinsproblemen' te creëren, maar wel iets dat duidelijke gevolgen heeft daaromtrent. België heeft één van de hoogste zelfmoordcijfers van Europa recent(reeds voor covid). Hoe zou dat komen? Er zijn veel factoren die en rol spelen los van covid.

Burnout bvb, tjah soms zijn het de mensen zelf die te lang hun grenzen gaan opzoeken en erover gaan, soms zijn het andere die hen zover drijven ... Het is allemaal niet zo zwart wit altijd. Veel burnout slachtoffers beseffen niet dat ze hun mentale en fysieke grenzen te lang overschrijden, anderen worden soms gedwongen.
Ik ga niet te ver uitwijden, word offtopic dan.

ps. ik had als ik een pandemie verwacht had nog in mijn leven het erger verwacht.... Maar ja .... laat ons hopen dat het niet binnen bv 5-20 jaar 10x zo erg is met een ander virus,
of watertekorten of wat dan ook ....
Covid is Covid, en vandaag is vandaag.... ik wil niet te veel gaan vergelijken. De hoofdzaak is dat het een virus is die ergens nog hanteerbaar is, maar zonder vaccin ons leven grondig verstoord.

{BK}Black Devil

Legacy Member
Yo-Han zei:
Covid is idd geen 'excuus voor meer gezinsproblemen' te creëren, maar wel iets dat duidelijke gevolgen heeft daaromtrent. België heeft één van de hoogste zelfmoordcijfers van Europa recent(reeds voor covid). Hoe zou dat komen? Er zijn veel factoren die en rol spelen los van covid.

Burnout bvb, tjah soms zijn het de mensen zelf die te lang hun grenzen gaan opzoeken en erover gaan, soms zijn het andere die hen zover drijven ... Het is allemaal niet zo zwart wit altijd. Veel burnout slachtoffers beseffen niet dat ze hun mentale en fysieke grenzen te lang overschrijden, anderen worden soms gedwongen.
Ik ga niet te ver uitwijden, word offtopic dan.

ps. ik had als ik een pandemie verwacht had nog in mijn leven het erger verwacht.... Maar ja .... laat ons hopen dat het niet binnen bv 5-20 jaar 10x zo erg is met een ander virus,
of watertekorten of wat dan ook ....
Covid is Covid, en vandaag is vandaag.... ik wil niet te veel gaan vergelijken. De hoofdzaak is dat het een virus is die ergens nog hanteerbaar is, maar zonder vaccin ons leven grondig verstoord.

we hebben inderdaad enigzins geluk dat dit nog een te controleren virus is , die niet al te dodelijk is .

makila

Legacy Member
{BK}Black Devil zei:
we hebben inderdaad enigzins geluk dat dit nog een te controleren virus is , die niet al te dodelijk is .
Deels méé eens. Het perfekt dodelijk virus is een virus met een enorm lange incubatietijd (laten we zeggen minimaal 3 maand of zo), dat héél lang nadat iemand besmet is, ook nog effectief besmettelijk is (dus hoge besmettingsgraad) en waarbij ééns de incubatietijd voorbij is het 100% dodelijk is. (géén kans op overleving).

Musk

Legacy Member
makila zei:
Deels méé eens. Het perfekt dodelijk virus is een virus met een enorm lange incubatietijd (laten we zeggen minimaal 3 maand of zo), dat héél lang nadat iemand besmet is, ook nog effectief besmettelijk is (dus hoge besmettingsgraad) en waarbij ééns de incubatietijd voorbij is het 100% dodelijk is. (géén kans op overleving).

Vanuit het standpunt van een virus bekeken is een dodelijk virus een slecht virus natuurlijk. De gastheer wil je zo lang als mogelijk in leven houden zou ik denken.

JorisBlack

Legacy Member
the_fox zei:
Laat mij beginnen met: tuurlijk is het een combinatie van factoren. Maar sommige factoren zullen net iets meer impact hebben en/of duidelijker merkbaar zijn.

Maar uw eerste 2 zinnen zijn wel een beetje bullshit omdat ze niets met elkaar te maken hebben :p In andere landen zijn de scholen/universiteiten ook terug begonnen hé.

Ok, maar niet allemaal op hetzelfde moment, en toch is het nu pas de laatste 1-2 weken dat het overal terug om zeep is.


Ik zie hier ook net dat de rector van de KUL graag code rood vermijdt. Dat begrijp ik wel, want dat is ook zoiets waar ge eerder hoopt op de secundaire effecten van uw maatregelen he...
Ik bedoel dat de besmettingen bij studenten nu waarschijnlijk niet in de aula's gebeuren. Daar zitten ze ver van elkaar + met mondmasker.
Dus als ze schakelen naar 100% online, dan gaat dat alleen effect hebben als het ook het sociale leven van studenten verandert (minder contact met medestudenten o.w.v. geen feestjes, niet meer op kot zitten door de week enz.).

iamhollywood

Legacy Member
Onze kantoren gaan vanaf maandag dicht. Iedereen verplicht thuiswerk en geen fysiek contact meer met klanten.
Gezien wij vanuit ons beroep continu in contact staan met de overheid verwacht ik dat we ons aan een semi-lockdown kunnen verwachten.

ugar

Legacy Member
kay-gell zei:
Ik vind die mens nog altijd geloofwaardig als 't aankomt op het inschatten van een epidemie. De meeste zaken die hij epidemiologisch zegt komen ook uit.
Het ding is natuurlijk dat hij alles vanuit dat standpunt zegt en niet met de andere factoren rekening houdt maar dat is zijn rol ook niet hé

100% akkoord. De man vertelt vanaf de start een coherent verhaal, dat wel eens beetje aangepast wordt door aangepaste wetenschappelijke inzichten.

elmundo

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Ik ben trouwens van mening dat die code rood op bepaalde hogescholen en universiteiten het domste is wat ze kunnen doen. Als studenten ver genoeg van elkaar in de aula zitten, mét mondmasker, en nadien gewoon terug naar huis of naar hun kot gaan, dan is dit compleet veilig. De besmettingen daar (als die er al zijn want ik heb nog geen cijfers gezien die dat staven) zijn dan toch grotendeels te wijten aan studenten die na de lessen bij elkaar gaan kruipen zonder zich aan enige maatregel te houden?

Je zal maar eens een gemotiveerde integere student zijn die zich altijd aan de regels houdt, en zijn verplicht alle lessen moet volgen achter een laptop. Ik verwacht een knik in de curve van het aantal afgestudeerden, tenzij men natuurlijk gaat delibereren met de hand voor de ogen.

Anderzijds, misschien studeren nu terug enkel diegene af die een diploma echt waard zijn?
Hoe houd je in onderstaand geval dan voldoende afstand? Trein Bxl - Leuven omstreeks 14u.



cef512f96e81dce9f96f1f2238943992.jpg

skrippa nr2

Legacy Member
TooChé zei:
Gecombineerd met catastroof-Weyts die maandag pas de scholen gaat gedeeltelijk sluiten, dan heeft hij zich tenminste kunnen profileren als : Ik doe alles voor de scholen & studenten maar ik kon niet anders meer.

Waarom catastroof-Weyts ?
Die mens doet er alles aan om de scholen open te houden en volkomen terecht !!!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan