Dit vind ik een tweesnijdend zwaard. Ik ga zeker niet ontkennen dat corona daar een rol in speelt. Maar anderzijds: als corona volstaat om tot zo'n zaken te leiden, daaruit blijkt toch dat veel mensen veel te diep gaan in hun mentale/fysieke reserve, en dus geen enkele marge meer hebben om zoiets op te vangen en dan maar meteen door het lint gaan. Dat is toch iets waar je vragen bij mag en moet stellen. Wat ook weer niet betekent dat ze daar alle schuld aan hebben, alhoewel er doorgaans altijd wel een aspect povere keuzes uit het verleden speelt. Want we mogen ook niet vergeten dat velen die reserve wel hebben en in staat zijn om deze periode door te komen zonder zich uit te leven op een slachtoffer.
Reden dat ik dat zeg is omdat m.i. de "stabiele" periode van na WO2 op z'n einde aan het lopen is, 80 jaar is al behoorlijk lang voor stabiliteit in onze geschiedenis. Waarmee ik niet zeg dat WO3 eraan zit te komen, wel dat wie nog geen 60 jaar is nog wel uitdagingen zal tegenkomen. Toenemende kloof armoede, staatsschuld, pensioenen die grotendeels gaan verdwijnen, belastingsverhogingen, minder privacy, klimaatveranderingen (vooral meer zondvloed/overstromingen in winter en meer hittegolven/droogte in de zomer), elektriciteitsbevoorrading, geopolitieke conflicten die dichter bij Europa komen en ik ben er zeker van dat China met z'n toenemende bevolkingsdichtheid nog een aantal virussen de wereld in zal sturen - het is SARS-CoV-2 voor een reden - die mogelijks het huidige virus laten verbleken als het op besmettelijkheid/dodelijkheid aankomt.
Gaan ze dan ook weer kinderen misbruiken en vrouwen slaan? Is het eigenlijk wel een excuus voor zo'n criminele feiten? Voor mij niet.