Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CCatalyst

Legacy Member
skrippa nr2 zei:
Waarom catastroof-Weyts ?
Die mens doet er alles aan om de scholen open te houden en volkomen terecht !!!

Het is wel dat dat alles in gang gezet heeft (let op: ik zeg in gang gezet - niet dat het voor alle besmettingen zorgt). Sciensano zei: scholen open als het minder dan 100 zijn per dag. Weyts dacht dat het met 400 per dag ook wel zou gaan.

Huidige piek (die nog altijd niet afgetopt is) begon kort na 1 september en trof in het begin vooral jonge generaties. 1 september en jonge generaties. Laat ons niet naïef zijn.

En dan bizarre theorieen verkondigen alsof het binnen de 4 muren van een klas veiliger is dan buiten in openlucht. Op wat is dat gebaseerd.

Kleurboeken opstellen die hij niet wilt toepassen. En passant de leerkrachten en de leerlingen tegen zich in het harnas jagen.

Als er ooit een objectieve post-mortem van de tweede golf zou gemaakt worden (als in, niet in opdracht van de overheid of met belastingeld betaald) zal zijn naam wel vrij snel opduiken, dat zal je zien. Niet als de grote boeman die alle zonden draagt, wel als de aanstoker wat betreft Vlaanderen toch.

the_fox

Legacy Member
Het volgende zit in de livefeed van VRT NWS, geen apart artikel, dus ik post het hier maar volledig:
Meerderheid besmette personen heeft geen idee van besmettingsbron
De meerderheid van de mensen die van 1 september tot 13 oktober besmet raakten met het coronavirus, heeft geen idee waar dat precies gebeurde. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Op de tweede plaats staat het gezin en de derde mogelijke besmettingsbron is het werk.

De contactopspoorders die mensen met een coronabesmetting bellen, stellen hen ook steeds de vraag waar ze zelf denken dat ze het virus hebben opgelopen. Ze vragen hen ook waar ze nog geweest zijn in hun zogenaamde besmettelijke periode voor de start van de isolatie.

Uit de antwoorden blijkt dat de meerderheid (1.669) van de bevraagden geen idee heeft waar ze het virus opliepen. Op de tweede en derde plaats staan het gezin (657) en het werk (628), gevolgd door een andere activiteit (473), via een vriend (398), sportvereniging (275), horeca (178), hobby (159) en op reis (113).

Joris Moonens, woordvoerder van Zorg en Gezondheid: "Deze gegevens bevestigen een aantal inzichten die we al hadden uit het eigen en het lokale bron- en clusteronderzoek: vaak hebben besmette personen zelf geen idee waar ze besmet zijn geraakt, en waar ze wel een vermoeden hebben duikt het gezin het vaakst op. Laten we echter niet vergeten dat mensen vaak niet weten waar ze besmet zijn geraakt en gezin of werk makkelijker als mogelijke bron genoemd zal worden dan bijvoorbeeld horeca."

Wanneer mensen aangeven waar ze nog geweest zijn in hun besmettelijke periode, duiken restaurants, horeca en sport het vaakst op. "Dat betekent uiteraard nog niet dat ze daar ook iemand besmet hebben, maar het geeft wel aan dat zeker ook daar de gouden regels zoals afstand houden en andere maatregelen maximaal gerespecteerd moeten worden."

Dusja, voor de mensen die blijven volharden dat volgens contacttracing de "meerderheid" van de besmettingen een bron in de privé-sfeer heeft en er bijna geen besmettingen naar de horeca terug te brengen zijn; ik zal jullie moeten teleurstellen. Bij deze iets overzichtelijker gemaakt en met percentages erbij:
bron absoluut relatief
onbekend 1669 36,83%
gezin 657 14,50%
werk 628 13,86%
andere activiteit 473 10,44%
vriend 398 8,78%
sportvereniging 257 5,67%
horeca 178 3,93%
hobby 159 3,51%
op reis 113 2,49%

Belangrijke kanttekening: dit is waar ze zelf denken besmet geraakt te zijn, dus eigenlijk weten ze dan met welk besmet persoon ze contact gehad hebben. Verder wordt er geen brononderzoek gedaan door de contact-tracing.

JorisBlack

Legacy Member
the_fox zei:
Het volgende zit in de livefeed van VRT NWS, geen apart artikel, dus ik post het hier maar volledig:


Dusja, voor de mensen die blijven volharden dat volgens contacttracing de "meerderheid" van de besmettingen een bron in de privé-sfeer heeft en er bijna geen besmettingen naar de horeca terug te brengen zijn; ik zal jullie moeten teleurstellen. Bij deze iets overzichtelijker gemaakt en met percentages erbij:
bron absoluut relatief
onbekend 1669 36,83%
gezin 657 14,50%
werk 628 13,86%
andere activiteit 473 10,44%
vriend 398 8,78%
sportvereniging 257 5,67%
horeca 178 3,93%
hobby 159 3,51%
op reis 113 2,49%

Belangrijke kanttekening: dit is waar ze zelf denken besmet geraakt te zijn, dus eigenlijk weten ze dan met welk besmet persoon ze contact gehad hebben. Verder wordt er geen brononderzoek gedaan door de contact-tracing.

Ik begrijp uw interpretatie niet goed.
"mensen die blijven volharden dat volgens contacttracing de "meerderheid" van de besmettingen een bron in de privé-sfeer heeft"
--> de meerderheid is, volgens uw eigen tabel, onbekend, gevolgd door 14.5% gezin en 13.86% werk
"bijna geen besmettingen naar de horeca terug te brengen"
--> volgens uw eigen tabel 3.93% horeca, dus echt veel is dat niet nee...

M.a.w. wat bedoelt ge? :p

LSDsmurf

Legacy Member
the_fox zei:
Het volgende zit in de livefeed van VRT NWS, geen apart artikel, dus ik post het hier maar volledig:


Dusja, voor de mensen die blijven volharden dat volgens contacttracing de "meerderheid" van de besmettingen een bron in de privé-sfeer heeft en er bijna geen besmettingen naar de horeca terug te brengen zijn; ik zal jullie moeten teleurstellen. Bij deze iets overzichtelijker gemaakt en met percentages erbij:
bron absoluut relatief
onbekend 1669 36,83%
gezin 657 14,50%
werk 628 13,86%
andere activiteit 473 10,44%
vriend 398 8,78%
sportvereniging 257 5,67%
horeca 178 3,93%
hobby 159 3,51%
op reis 113 2,49%

Belangrijke kanttekening: dit is waar ze zelf denken besmet geraakt te zijn, dus eigenlijk weten ze dan met welk besmet persoon ze contact gehad hebben. Verder wordt er geen brononderzoek gedaan door de contact-tracing.

Als men dat effectief aan iedereen gevraagd heeft dan zijn er tussen 1 september en 13 oktober slechts 4532 mensen telefonisch bereikt? Vreemd.

ilgonwe

Legacy Member
In Nederland was er een soortgelijke tabel waar tot 2/3e eigenlijk niet wist waar ze het hadden opgelopen maar van die mensen die wel iets zeiden gaven café op en dat laatste was dan de headline.

In ieder geval is dat niet brononderzoek, dat is bijna elke pas van de voorbije 14 dagen afgaan en in een databank steken voor elke persoon. Dan kan je zien wie van de besmetten allemaal op moment X ergens waren (zoals een cafébezoek van de wielerclub, een KSJ-zaterdag, ...). Dat is compleet anders dan "ik denk dat ik het in de trein opliep want iemand zat daar te hoesten".

Silence

Legacy Member
Vriendin kreeg zonet telefoon van een werkgever waar ze dinsdag was langsgegaan dat hij vandaag positief had getest (Hij had geen symptomen maar test laten afnemen omdat hij ook in contact is geweest met positief iemand)

Pak 1.5u samengezeten in een vergader lokaal met raam open, afstand goed gehouden wel af en toe documenten uitgewisseld
Huisarts gebeld: Als hij geen symptomen heeft en gij voelt ook niks en ge hebt continu uw mondmasker opgehouden lijkt me dit laagrisico. Geen quarantaine en geen test. Hou het in de gaten en zijt voorzichtig, ga wel niet bij de bomma langs.
Werkgever: Onmiddellijk een week in quarantaine en zsm een test laten afnemen. De collega's (3) die je donderdag hebt gezien op kantoor zullen verwittigd worden

"Euhm de dokter zegt dat dit momenteel niet aan de orde is"
Dan bel zelf maar naar het ziekenhuis voor een test
"Heb ik gedaan, moet via de huisarts passeren en die vind het niet nodig"

Kastje - muur
Aahja.. Werkgever had dus gisteren al beslist verplicht thuiswerk tot 31-12

KingCunta

Legacy Member
Onze kleine is geboren in April en vrees dat creches binnenkort weer gesloten worden (behalve voor zorg, politie etc... kinderen).

Tomski

Legacy Member
KingCunta zei:
Onze kleine is geboren in April en vrees dat creches binnenkort weer gesloten worden (behalve voor zorg, politie etc... kinderen).
Creches zijn vorige lockdown ook opengebleven. De onze toch.

the_fox

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ik begrijp uw interpretatie niet goed.
"mensen die blijven volharden dat volgens contacttracing de "meerderheid" van de besmettingen een bron in de privé-sfeer heeft"
--> de meerderheid is, volgens uw eigen tabel, onbekend, gevolgd door 14.5% gezin en 13.86% werk
"bijna geen besmettingen naar de horeca terug te brengen"
--> volgens uw eigen tabel 3.93% horeca, dus echt veel is dat niet nee...

M.a.w. wat bedoelt ge? :p
Dat de meerderheid onbekend is, wat ik altijd al gezegd heb als mensen afkwamen met de stelling dat "de meeste besmettingen in privésfeer gebeuren volgens contacttracing". Alsook mensen die telkens afkwamen met dit artikel dat zei dat er geen besmettingen terug te brengen waren naar de horeca, is bij deze tegen gesproken met concrete cijfers.

[edit]Zoals bv hier:
the_fox zei:
Contacttracing in België geeft zelf aan dat er een probleem zit en dat de meeste mensen (2/3e) niet alle contacten doorgeeft. Verder is het een contactopsporing en geen bronopsporing. Dus vrij logisch dat men niet kan aantonen dat er besmettingshaarden zijn in de horeca als mensen dit niet doorgeven... Er zijn geen officiële cijfers van, maar de bron van besmetting is het in het grootste deel van de gevallen in België "onbekend".

anonymousMF

Legacy Member
KingCunta zei:
Onze kleine is geboren in April en vrees dat creches binnenkort weer gesloten worden (behalve voor zorg, politie etc... kinderen).

Zelfs in code rood zouden die open moeten blijven als ze hun oude systeem volgen.

Silence

Legacy Member
Iemand een gokje ?

Avondklok ?
Volledige lockdown ?
Sluiting horeca ? Vervroegde sluitingsuren ?
...

Nineshots

Legacy Member
ilgonwe zei:
De Tijd - Vlaamse coronaspeurders bellen niet langer naar hoogrisicocontacten
De fase van "containment" of "control" is voorbij. De maatregelen moeten de druk doen afnemen met als getal het aantal IC-bedden dat uiteindelijk naar beneden gaat, maar als ze vandaag beslissen gaat dat getal enkel binnen 3-4 weken dalen.
Ze bellen niet, maar voor zover ik weet doen ze ook gewoon niets meer.
Ik weet een reeks van 3 mensen die besmet zijn. Alle 3 positief getest. Dus de eerste heeft de tweede besmet en de tweede heeft de derde besmet.
Geen enkele van die 3 is opgebeld/gesmst geweest...
En daar steekt dan 100 miljoen in. Frappant gewoon.

JorisBlack

Legacy Member
the_fox zei:
Dat de meerderheid onbekend is, wat ik altijd al gezegd heb als mensen afkwamen met de stelling dat "de meeste besmettingen in privésfeer gebeuren volgens contacttracing". Alsook mensen die telkens afkwamen met dit artikel dat zei dat er geen besmettingen terug te brengen waren naar de horeca, is bij deze tegen gesproken met concrete cijfers.

[edit]Zoals bv hier:

Ok, op die manier.

Wat ge dan wel kunt zeggen is dat de meerderheid van besmettingen uit gekende bron in de privésfeer gebeuren.

En zoals LSDsmurf aanhaalt is dat inderdaad geen brononderzoek. Dan zou men echt moeten kijken naar bv. besmet persoon x zat in hetzelfde restaurant/op dezelfde trein als besmet persoon y enz.
Maar dat vergt echt inspanningen, die blijkbaar niet haalbaar zijn momenteel als ik de verhalen hier lees...

Pan

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ok, op die manier.

Wat ge dan wel kunt zeggen is dat de meerderheid van besmettingen uit gekende bron in de privésfeer gebeuren.

En zoals LSDsmurf aanhaalt is dat inderdaad geen brononderzoek. Dan zou men echt moeten kijken naar bv. besmet persoon x zat in hetzelfde restaurant/op dezelfde trein als besmet persoon y enz.
Maar dat vergt echt inspanningen, die blijkbaar niet haalbaar zijn momenteel als ik de verhalen hier lees...

Dan kunt ge u afvragen waarom we met zn allen nog overal onze gegevens zitten achter te laten.

drolf

Legacy Member
Silence zei:
Iemand een gokje ?

Avondklok ?
Volledige lockdown ?
Sluiting horeca ? Vervroegde sluitingsuren ?
...

Zolang het maar geen Powerpoint wordt zoals de vorige keer :p

Meest logische lijkt een sluiting van de horeca, afhalen wel toegestaan zoals in de eerste golf.

ilgonwe

Legacy Member
Ik verwacht toch 1 powerpoint, over de barometer. Want die Ierse en Nederlandse versie is ellenlang, dat gaat niemand onthouden via lang betoog. Maar de powerpoint komt pas op het einde, denk dat sommigen dan al weggezapt zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan