Archief - De kleine vraagjes topic - deel 9

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KBE

Legacy Member
Carrion zei:
Mensen hier die ervaring hebben met het overstappen van azert naar qwerty? Ging de aanpassing vlot ivm blind typen? Gebruiken jullie us of nl qwerty? Ik veronderstel dat jullie de meeste hardware dan in het buitenland kopen?

Us qwerty hier, heel handig als je programmeer werk doet. Ben 3 jaar geleden overgestapt en nooit meer terug gekeken. Gamen is ook zalig, nooit ne knop moete verzetten. Blind type was bij mij na 2 weken geen probleem meer. Zelf men vriendin kan er mee overweg en typt niet vaak. Gewoon doen zou ik zeggen.
Mijn komt van coolblue.
Wel een gaming toetsenbord.

kay-gell

Legacy Member
Iemand een idee waar ik een simpel beamerke kan vinden om m'n galaxy s8 mee te verbinden?

Asateo

Legacy Member
Carrion zei:
Mensen hier die ervaring hebben met het overstappen van azert naar qwerty? Ging de aanpassing vlot ivm blind typen? Gebruiken jullie us of nl qwerty? Ik veronderstel dat jullie de meeste hardware dan in het buitenland kopen?

Ja, aanpassen gaat vlot. Je geraakt ook je azerty 'skill' niet kwijt, een minuutje op het ene of het andere bord en je bent weer weg (eenmaal geleerd natuurlijk).

Waelvis

Legacy Member
Carrion zei:
Mensen hier die ervaring hebben met het overstappen van azert naar qwerty? Ging de aanpassing vlot ivm blind typen? Gebruiken jullie us of nl qwerty? Ik veronderstel dat jullie de meeste hardware dan in het buitenland kopen?
Op het werk werk ik quasi tegelijk op 2 systemen. Ene is AZERTY, andere is QWERTY. En die wissel daartussen loopt vrij vlot.

Bv202

Legacy Member
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met brillen? :)

Ik merk al een tijdje dat ik moeilijker tekst kan lezen met m'n rechteroog, maar ik heb totaal geen ervaring met oogartsen, opticiens of brillen...

Wat doe ik best? Moet ik hiervoor naar een oogarts of gewoon naar een opticien? En als ik naar een opticien ga, kies ik dan best voor de bekende winkels zoals Pearl of vermeid ik die best?

Waelvis

Legacy Member
Bv202 zei:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met brillen? :)

Ik merk al een tijdje dat ik moeilijker tekst kan lezen met m'n rechteroog, maar ik heb totaal geen ervaring met oogartsen, opticiens of brillen...

Wat doe ik best? Moet ik hiervoor naar een oogarts of gewoon naar een opticien? En als ik naar een opticien ga, kies ik dan best voor de bekende winkels zoals Pearl of vermeid ik die best?
Sowieso eerst afspraak maken bij een oogarts.
Doe doet uitgebreide testen en maakt een voorschrift. Op basis daarvan gaat de Optiekerk u de juiste bril geven, en krijg je een groot deel terugbetaald van uw ziekenfonds.

Tha_nOn

Legacy Member
Bv202 zei:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met brillen? :)

Ik merk al een tijdje dat ik moeilijker tekst kan lezen met m'n rechteroog, maar ik heb totaal geen ervaring met oogartsen, opticiens of brillen...

Wat doe ik best? Moet ik hiervoor naar een oogarts of gewoon naar een opticien? En als ik naar een opticien ga, kies ik dan best voor de bekende winkels zoals Pearl of vermeid ik die best?

Kzou voor de eerste keer naar een oogarts gaan maar voor een eenvoudige afwijking kan een opticien ook (ze zullen u dan wel doorsturen indien nodig).
Kheb zelf geen klachten over pearl


Voor terugbetaling ziekenfonds hebt ge geen voorschrift van een oogarts nodig (tenzij bij speciale tegemoetkomingen voor zware afwijkingen maar dan gaat ge sowieso naar een oogarts moeten)

Mulan

Legacy Member
Best eerst bij de oogarts, die gaat ook na of er geen andere afwijkingen zijn.
Stel dat je nu in extremis cataract zou hebben, dan wil je ècht niet bij een Hans Anders verkoper belanden... (bij pearl nemen ze opticiens aan, bij Hans Anders is zelfs die opleiding geen vereiste..)

Vroeger moest je bij de meeste ziekenfondsen eerst naar de oogarts om 50 euro ongeveer terug te trekken voor een bril, nu is dat veelal geen vereiste meer.

Waelvis

Legacy Member
Tha_nOn zei:
Kzou voor de eerste keer naar een oogarts gaan maar voor een eenvoudige afwijking kan een opticien ook (ze zullen u dan wel doorsturen indien nodig).
Kheb zelf geen klachten over pearl


Voor terugbetaling ziekenfonds hebt ge geen voorschrift van een oogarts nodig (tenzij bij speciale tegemoetkomingen voor zware afwijkingen maar dan gaat ge sowieso naar een oogarts moeten)
Ik had de factuur van de opticien opgestuurd en kreeg enkele weken later een brief terug dat een voorschrift nodig was...

Zal afhangen van ziekenfonds tot ziekenfonds zeker?

Tha_nOn

Legacy Member
Waarschijnlijk, CM betaalt alleszins terug op basis van de factuur van pearl (moet idd wel erkende opticien zijn)

Tonerider

Legacy Member
LM betaalt ook een stuk terug zonder voorschrift maar wel maar 1x in de vier jaar.

kakature

Legacy Member
Vraag in verband met ouderschapsverlof:

Stel dat je 4/5 gaat werken (in plaats van fulltime), is je bruto/netto dan ook simpelweg 4/5de van het normale bedrag? :p Het lijkt mij zo, maar ik kan dat precies nergens zwart op wit vinden (of ik zoek niet goed :unsure:).

borgus

Legacy Member
kakature zei:
Vraag in verband met ouderschapsverlof:

Stel dat je 4/5 gaat werken (in plaats van fulltime), is je bruto/netto dan ook simpelweg 4/5de van het normale bedrag? :p Het lijkt mij zo, maar ik kan dat precies nergens zwart op wit vinden (of ik zoek niet goed :unsure:).

Dat zal er vanaf hangen, je betaalt belastingen op basis van je inkomsten. Als je door 4/5de te gaan werken in een lagere belastingschaal valt kan het zijn dat je netto meer dan 80% van je oude netto gaat hebben. Vooral op voorhand uitrekenen, maar het zal waarschijnlijk niet enorm hard verschillen van ongeveer 4/5de van uw oude loon. Maar het zou wel 82-83% kunnen zijn inplaats van exact 80 bv.

Lorien93

Legacy Member
Excel: Hoe krijg ik de helft van volgende formule als resultaat: =AANTAL.LEGE.CELLEN(A2:B5)
Ik heb /2 al overal gezet maar het lukt niet :baard:

Anoniem13

Legacy Member
Lorien93 zei:
Excel: Hoe krijg ik de helft van volgende formule als resultaat: =AANTAL.LEGE.CELLEN(A2:B5)
Ik heb /2 al overal gezet maar het lukt niet :baard:

=AANTAL.LEGE.CELLEN(A2:B5)/2 werkt niet?

Lorien93

Legacy Member
ok. Hij maakt dan van de cellen een datum maar ik maak ze dan op nieuw Standaard. Het is een blanco sheet... Bedankt!

Muscleduck

Legacy Member
Bv202 zei:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met brillen? :)

Ik merk al een tijdje dat ik moeilijker tekst kan lezen met m'n rechteroog, maar ik heb totaal geen ervaring met oogartsen, opticiens of brillen...

Wat doe ik best? Moet ik hiervoor naar een oogarts of gewoon naar een opticien? En als ik naar een opticien ga, kies ik dan best voor de bekende winkels zoals Pearl of vermeid ik die best?

Oogarts, het kan gewoon zijn dat je een bril nodig hebt, maar er kan even goed een ernstigere onderliggende oorzaak zijn.

xIO3Y

Legacy Member
Iemand een idee of je bij Coolblue een product kan terugsturen en ruilen voor een compleet ander type product (bv. wasmachine -> tv)? Of geldt dat omruilen enkel voor hetzelfde type product (bv. tv -> tv)?

Carrion

Legacy Member
xIO3Y zei:
Iemand een idee of je bij Coolblue een product kan terugsturen en ruilen voor een compleet ander type product (bv. wasmachine -> tv)? Of geldt dat omruilen enkel voor hetzelfde type product (bv. tv -> tv)?

Stuur gewoon uw product terug? Dan krijgt ge uw geld terug en kunt ge het andere product kopen. Tenzij de omruilperiode verlopen is natuurlijk.

xIO3Y

Legacy Member
Carrion zei:
Stuur gewoon uw product terug? Dan krijgt ge uw geld terug en kunt ge het andere product kopen. Tenzij de omruilperiode verlopen is natuurlijk.

Da's mss inderdaad de beste oplossing. Merci! :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan