Archief - De onnozele vraagjes topic - deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bosvos

Legacy Member
Muscleduck zei:
Ik hoop da je weer zakt pinoken. Wat een ingesteldheid is da nu. En precies of de verkeersregels zo moeilijk zijn? 't Is allemaal logisch.

@Bosvos: was dat maar waar. Je kan zowel theorie als praktijk oneindig keer opnieuw doen als ik me niet vergis. Zelfs een complete mongool kan een rijbewijs halen.
't was vooral als reactie op Pinoken zijn gezever :D
En uw praktijk kunt ge maar 2 keer doen en daarna moet je lessen bijpakken geloof ik als je nog eens wil proberen.

Eerst lijken die regels niet zo logisch, maar eens ge daadwerkelijk in de auto zit ziet ge in dat er een logica inzit (ik zeg niet dat er geen regels zijn die op niet trekken hoor ;))

glashelder

Legacy Member
In hoeverre is een IQ-test cultureel bepaald?

Ik bedoel daarmee: als je een of andere bosjesman uit een of ander oerwoud plukt en je laat die een IQ-test doen, krijg je dan een betrouwbaar resultaat? Zijn sommige dingen uit die IQ-test heel erg westers, of aangeleerd in onze cultuur?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets dat ik eens gehoord heb over een stam die in een dichtbegroeid oerwoud woonde. Zij snapten het concept van ver en dichtbij niet, als je ze bijvoorbeeld een foto toonde van een boom in de verte, dachten ze dat die boom ook echt zo klein was. Of zo. Het weidse kenden ze niet, dus ook geen perspectief (of maar in kleine mate). Mijn verhaal zal wel niet 100% kloppen, maar zoiets was het.

In hoeverre heeft zoiets invloed op een IQ-test, vraag ik mij af?

Muscleduck

Legacy Member
Misschien was dat omdat ze geen foto's kennen? het lijkt me dat dieptezicht en ver-dicht inschatten cruciaal zijn als bosjesman tijdens het jagen.

Bij beschaafde mensen denk ik niet dat cultuur invloed heeft. De vraag is ook waarom je een IQ test zou doen op een bosjesman. Pak nu dat je driehoek vierhoek vijfhoek vraagteken doet. Kent een bosjesman ook maar iets van meetkunde? Zelfs de basis om onderscheid te maken tussen veelhoeken? Ik denk het niet.

glashelder

Legacy Member
Nee, ze woonden in een heel dichtbegroeid oerwoud waar er dus weinig ver stond :p Ik zou het eens moeten opzoeken hoe het precies zat.

En waarom ik een IQ-test zou doen op een bosjesman? Geen reden hoor, ik vroeg me dat gewoon af. In hoeverre IQ of intelligentie sociaal of cultureel geconstrueerd is. En inderdaad, die vraag van meetkunde is een goed voorbeeld. Weet een bosjesman dan 'instinctief' dat er telkens een hoek bijkomt, ziet hij dat, of is zoiets cultureel bepaald?

Katoom

Legacy Member
pinoken zei:
'k Heb een boekske maar om 1 of ander reden krijg ik daar precies niks in dat met nen auto te maken heeft. Ben nooit een auto-fanaat geweest. Dus ik ken er ook niks van, 'k wist het verschil tussen dim- en grootlichten nog geeneens en nu heb ik alles van 0 te beginnen er op 1 namiddag (intussen 2) er proberen in te steken.

't Intresseert me ook allemaal geen kloten. Precies of iemand de verkeersregels fatsoenlijk volgt behalve de pijlten en de lichten volgen. Neen, 'k Moet uit mijne kop weten welke straffen ik krijg en tot op de meter weten wat mijn remafstand is als ik 120 rijd. :sop:

Begrijp me niet verkeerd, 'k wil met de auto rijden eh. Dat overgrote deel theorie dat ge na 2 jaar vergeten zijt en bijgevolg nu nutteloos aan het leren zijt ontmoedigt mij om het in mijn hoofd te steken. 'k Heb zo iets van: "geft mij nen otto en 'k zal de bordjes wel volgen.", alle voorrangsregels zijn niet alleen voor mij 'onbekend', dat merk 'k genoeg als ik op mijn fietske rondrijd. :sop:
En als er een flik op een kruispunt het verkeer staat te regelen sta je daar mooi te kijken. :lol:

Als je nog geen moeite wil doen om door het theoretisch examen te geraken verdien je het roze papiertje gewoonweg niet.

Ruben666

Legacy Member
glashelder zei:
Nee, ze woonden in een heel dichtbegroeid oerwoud waar er dus weinig ver stond :p Ik zou het eens moeten opzoeken hoe het precies zat.

Deze misschien:

De antropoloog Colin Turnbull neemt een pygmee, Kenge, mee tot aan de rand van het regenwoud, waar ze vanop een heuvel uitkijken over de vlakte:
"Kenge zag een groepje buffels ver beneden ons in de vlakte. Hij vroeg 'wat voor insecten zijn dat?' Eerst begreep ik niet wat hij bedoelde, dan realiseerde ik me dat het uitzicht in het regenwoud zo beperkt is dat er daar geen grote reden is om automatisch rekening te houden met de afstand bij het beoordelen van de grootte." (< J. De Laender, 1999)

glashelder

Legacy Member
Ruben666 zei:
Deze misschien:

Ja, dat was het :) Het was een beetje een geval van klok en klepel ;)

Maar aan de hand van dit verhaal kan ik me voorstellen dat dingen die voor ons ook gewoon zo normaal en vanzelfsprekend lijken (zoals dat een zeshoek volgt op een vijfhoek en een vierhoek), dit niet zijn voor mensen uit andere culturen. En in hoeverre zo'n IQ-test daar dus rekening mee houdt.

Warezdude124

Legacy Member
ik kom tegenwoordig laptops met 8GB Ram tegen, nu vroeg ik mij af, kan windows daar iets mee aanvangen? was dat niet max 4GB?
En dan nog, ga je die ooit nodig hebben. beter: is er iemand dat die ooit kan gebruiken.
Of is het gewoon om te zeggen: De mijne heeft 8 GB Ram :evil: :p

@ UrbanusVanAnus:
Bepalen ->is nog altijd niet bepaalt, maar bepaald, just? :)

pinoken

Legacy Member
sinki zei:
En als er een flik op een kruispunt het verkeer staat te regelen sta je daar mooi te kijken. :lol:

Als je nog geen moeite wil doen om door het theoretisch examen te geraken verdien je het roze papiertje gewoonweg niet.

Behalve het feit dat ik alle politiebevelen wel degelijk ken. :)

I don't care, gisteren was ik wat teneergeslagen. So what dat ik 2 keer gebuisd ben, mijn nonkel heeft 5-6 keer moeten proberen.

FrownedUpon

Legacy Member
Als je te dom bent om die theorie nog maar te leren voor u rijbewijs dan is het maar goed dat je niet in een auto kruipt. Hoe moeilijk is het nu om een paar verkeersborden uit je kop te leren en wat voorrangsregels...

Op je examen krijg je ook van die domme vragen die je met gezond verstand al kan oplossen. Zo kreeg ik (2 jaar geleden al wel) de vraag:
"wanneer verbruik je meer benzine, met raam open of raam toe"

Als ik jou 'verhaal' lees, neem ik aan dat je bij deze (domme) vraag al de mist in gaat gaan.

pinoken

Legacy Member
FrownedUpon zei:
Als je te dom bent om die theorie nog maar te leren voor u rijbewijs dan is het maar goed dat je niet in een auto kruipt. Hoe moeilijk is het nu om een paar verkeersborden uit je kop te leren en wat voorrangsregels...

Op je examen krijg je ook van die domme vragen die je met gezond verstand al kan oplossen. Zo kreeg ik de vraag:
"wanneer verbruik je meer benzine, met raam open of raam toe"

'k Zeg toch nergens dat 'k te dom ben, dat maken jullie er van. En de vraag die jij daar nu stelt is echt belachelijk makkelijk. Net als alle vragen die de rest hier heeft gepost.

Als je hier enkel de makkelijkste (lees meest debiele) vragen komt posten en mij dan beticht dat ik daar het antwoord niet op weet, terwijl ik het wel weet, dan is het natuurlijk heel makkelijk om iemand een mongool te noemen.

edit: Om het ineens al te 'bewijzen' dat 'k de vraag die jij stelt wel weet:
Natuurlijk verbruik je meer benzine als de ramen open zijn aangezien je auto dan niet meer zo aerodynamisch is als wanneer de ramen gesloten zijn waardoor de auto 'beter zijn best' moet doen om dezelfde snelheid te halen.

Ik hoop dat alle vragen zo debiel zullen zijn zoals de 'genieën' ze hier voorstellen, of zelfs nog zo makkelijk als die proef examens op internet. Dan haal ik makkelijk 50/50.

Karre

Legacy Member
Warezdude124 zei:
ik kom tegenwoordig laptops met 8GB Ram tegen, nu vroeg ik mij af, kan windows daar iets mee aanvangen? was dat niet max 4GB?
En dan nog, ga je die ooit nodig hebben. beter: is er iemand dat die ooit kan gebruiken.
Of is het gewoon om te zeggen: De mijne heeft 8 GB Ram :evil: :p

@ UrbanusVanAnus:
Bepalen ->is nog altijd niet bepaalt, maar bepaald, just? :)

Enkel 64 bit operating systems kunnen meer dan 4 GB aan geheugen adresseren. En of je die ooit zal gebruiken hangt af met wat je je natuurlijk bezig houdt. Voor gewoon MSN, muziek, wat films en wat gamen is 4 GB voldoende al beginnen bepaalde games toch al naar de 6 GB te gaan.

JohnnyricoMC

Legacy Member
Als ik ff mag mierenneuken: met Physical Address Extension kan een 32bit-OS wel meer dan 4 gig adresseren, maar da's minder performant. In 32bit doet de cpu ook minder grote bewerkingen in één klokcyclus dan in 64bit.

Doe 64bit, da's gewoon beter.

Kingfisher

Legacy Member
Nogmaals het bewijs dat een rijbewijs/mobiliteit geen recht zou mogen zijn. Sommige mensen zijn gewoon niet verstandig genoeg om een stuk staal van 2 ton aan 120km/u veilig te besturen.

En ja Pinoken, de theoretische remafstand is belangrijk: als je rijdt, zit je constant de remafstand te schatten en te berekenen, aan de hand van het gewicht van de wagen (met of zonder remorque), de staat van uw banden/remmen, de weerstoestand (regen, bladeren),... Het feit dat als het lang niet geregend heeft, dat er dan een laag stof op de baan ligt. Als het dan regent, is het spekglad.

Dat speelt allemaal door uw hoofd als ge rijdt, aan 70 km/u. Dus als je het al niet kan tijdens een theoretisch examentje, blijf dan misschien beter de tram nemen.

Karre

Legacy Member
Kingfisher zei:
Nogmaals het bewijs dat een rijbewijs/mobiliteit geen recht zou mogen zijn. Sommige mensen zijn gewoon niet verstandig genoeg om een stuk staal van 2 ton aan 120km/u veilig te besturen.

En ja Pinoken, de theoretische remafstand is belangrijk: als je rijdt, zit je constant de remafstand te schatten en te berekenen, aan de hand van het gewicht van de wagen (met of zonder remorque), de staat van uw banden/remmen, de weerstoestand (regen, bladeren),... Het feit dat als het lang niet geregend heeft, dat er dan een laag stof op de baan ligt. Als het dan regent, is het spekglad.

Dat speelt allemaal door uw hoofd als ge rijdt, aan 70 km/u. Dus als je het al niet kan tijdens een theoretisch examentje, blijf dan misschien beter de tram nemen.

Nu overdrijf je toch wel een beetje. Je moet echt geen weet hebben van die formule maar dat remmen leer je gewoon inschatten door voldoende rijervaring met je wagen. Natuurlijk moet je wel weten wanneer je remafstand groter wordt maar om te zeggen dat je die formule moet weten om het in de praktijk dan telkens te berekenen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan