Poekie95 zei:
Bij de overgang naar het winteruur raken de klokken ook ontregeld. Enfin toch zeker de mijne want ik ben een avondmens.
Dat zou dan eenmalig zijn, mochten we een normale tijdsregeling aannemen = permanent UTC(+1 als het dan echt moet). Het argument ging hier immers niet over het omschakelen, maar over het onnatuurlijke aan UTC+1 en UTC+2 in se.
Poekie95 zei:
De files mag je niet op de tijd steken. Files zijn er, omdat voor 1 of andere reden, de werkgevers denken dat het een grandioos idee is om iedereen op hetzelfde uur te laten beginnen en dit vaak voor een job of een taak die even goed van thuis of een locatie dicht bij huis gedaan kan worden. En de werknemers stellen daar geen vragen bij en verliezen uren van de fleur van hun vruchtbaar leven bumperend op de weg. Neem een wet aan die alle economische sectoren een ander startuur oplegt (tussen 5 en 11u) en vrachtwagenverkeer verbiedt op enkele uren en thuiswerk voor een aantal jobs fiscaal aantrekkelijk maakt en bye bye files, wat de tijd ook is.
Doen we ook niet, het gaat erom dat die zich grotendeels in het donker afspelen. En het voorstel van andere starturen is een goed voorstel dat FDB aangaf, maar dat kan zoals hij aangeeft zeker ook bij UTC wanneer het al vroeger licht zou zijn dan de nu donkere tijdstippen die jij dan aan mensen zou opdringen.
Poekie95 zei:
Ozon is vaker een probleem in de winter dan in de zomer omdat je dan vaker die geblokkeerde hogedrukgebieden hebt + veel meer extra uitstoot van schoorstenen etc.
Vaker maakt hier niet uit, het probleem van ozon stelt zich op dat moment en het gaan vergelijken met tijdstippen waarop het nog erger is, maakt het er niet beter op.
Poekie95 zei:
Zomerhitte in de slaapkamer? Ook een luxeprobleem
dat je eenvoudig oplost. En dat verbruikt veel minder dan de verwarming die in de winter een uur vroeger op vollenbak mag.
De aanpak van je luxeprobleem is weer onnodige verkwisting, terwijl besparing net het grootste argument voor het invoeren van de zomertijd was destijds. Verwarming een uur vroeger aanzetten verandert niets negatiefs aan het kostenplaatje, tenzij jij plots langer gaat stoken, maar normaal gezien gaat de verwarming ook een uur vroeger weer uit, of ga je niet meer tussen dezelfde uren stoken (bijvoorbeeld om een of andere bizarre reden een uur langer?)
Poekie95 zei:
Trouwens, Frank Deboosere is een sympathieke mens maar geen wetenschappelijke autoriteit op welk vlak dan ook. Hij denkt ook dat de files sterk gaan verminderen als 90 km/u de limiet wordt op de snelwegen. In de praktijk met het smogalarm is het ongelijk aangetoond.
Hij haalt de mosterd dan ook ergens anders en als hij daar daadwerkelijk ongelijk in had, maakt dat nog niet dat hij dat nu ook heeft.
Poekie95 zei:
Ja, wie dat? Het is op een paar weken na meestal flink koud 's morgens, zeker als het een nacht niet bewolkt is geweest. Ik kan me inbeelden dat ochtendmensen dat mss kunnen maar dat is de minderheid in de bevolking en zeker in de jongere leeftijdscohorten.
Dat zou jij me moeten kunnen vertellen, als je dan toch kan stellen dat dat waarschijnlijk ochtendmensen zijn en dan ook nog een minderheid. Koude zou je, als je consequent zou zijn, ook kunnen zien als een luxeprobleem, eenvoudig op te lossen met kledij en beweging.