Roald zei:
Leeft Di Rupo buiten deze wereld? - 8 % federaal op dit moment vieren als een overwinning en de liberalen zijn samen federaal toch groter als de socialisten, of lees ik de cijfers fout?
Ik stem overigens op Groen, dus het is niet dat ik pro-NVA ben.
Dat is strategie. Proberen om zelf het initiatief te mogen nemen als grootste familie (socialisten) in België. Als dat het geval is gaan de socialisten uiteraard de huidige regering (willen) verder zetten.
Als de N-VA aan zet is dan zal dat meer dan waarschijnlijk met de christen democraten en de liberalen zijn. Dat weten zij ook.
Het is in feite wie er aan zet is (nva of sp/spa) die in de regering zal zitten samen met de christen democraten & liberalen en dus claimen beiden de overwinning. Denk niet dat iemand 5 jaar lang in de oppositie wil zitten nu dus iedereen ziet zichzelf als overwinnaar om in de regering te kunnen zitten.
De liberalen gaan er serieus op vooruit dankzij MR (en is in Europa d8 ik de grootste). NVA is met voorsprong de grootste partij van Vlaanderen. De socialisten blijven de grootste familie in België en de CD&V blijft duidelijk de 2e grootste partij in Vlaanderen en als centrum partij gaan ze bijna zeker in de regering zitten en hebben dus een sleutelpositie met wie ze willen regeren (nva of liberalen/socialisten). Iedereen heeft wel iets om tevreden over te zijn.