Archief - De grote kleine-vraagjes-thread - Deel 3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yones

Legacy Member
Vraagje:

Zou me binnenkort misschien een iMac aanschaffen (27 inch)
Na jarenlang Windows gehad te hebben wil ik wel eens iets anders.

Welk model is het meest geschikt voor normaal gebruik? Zware video/foto editing programma's gebruik ik niet. Af en toe hou ik me wel bezig met mijn gopro video's te editen. (Standaard software van Hero zelf). Ben ook niet van plan om er (zware?) games op te draaien. Voor de rest gewoon surfen en wat tekstverwerking.
SSD is dat verschil echt merkbaar? Of eerder verwaarloosbaar?

Retina en/of 4K is ook geen must voor mij.

Apple

Legacy Member
Yones zei:
Vraagje:

Zou me binnenkort misschien een iMac aanschaffen (27 inch)
Na jarenlang Windows gehad te hebben wil ik wel eens iets anders.

Welk model is het meest geschikt voor normaal gebruik? Zware video/foto editing programma's gebruik ik niet. Af en toe hou ik me wel bezig met mijn gopro video's te editen. (Standaard software van Hero zelf). Ben ook niet van plan om er (zware?) games op te draaien. Voor de rest gewoon surfen en wat tekstverwerking.
SSD is dat verschil echt merkbaar? Of eerder verwaarloosbaar?

Retina en/of 4K is ook geen must voor mij.

SSD schijf IS EEN MUST.
Echt man, ssd vs HHD en zeker als er bazaar opstaat dan is het verschil duidelijk (je moet aan lange termijn denken doen, nu nog ene met alleen een HDD kopen is dom).
Oftewel alleen een ssd oftewel ssd in combinatie met een HDD maar van imacs weetk nie zoveel van of die ook beide combineren.
Belangrijkste is dat de software op de ssd staat zodat die snel kan opstarten.

Cerv.Be

Legacy Member
Non SSD is niet meer van deze tijd imo

Sent from my OnePlus X using Tapatalk

Destel

Legacy Member
Als je weet dat je zwaardere programma's wilt draaien en de hardware mag wat kosten, is het een no-brainer om voor een SSD te gaan.

Voor dagelijks gebruik zou ik toch effe kijken wat 't prijsverschil is voor dezelfde opslagruimte. HDD's zijn niet trager geworden ;) mijn iMac uit 2008 met OS X El Capitan doet er +/- 20 seconden over om volledig op te starten tot aan bureaublad, en daar zit een gewone HDD in.

JohnnyricoMC

Legacy Member
Apple zei:
https://www.iculture.nl/nieuws/parallels-desktop-13-mac-high-sierra-ondersteuning/

Voor wat is dat goed?
Iemand ervaring mee?
Kan je dan opeens met dit mss windows games ook spelen/installeren?

Parallels is een virtualisatieplatform, net als VMWare (Fusion) en Virtualbox (gratis).
Parallels en Virtualbox leveren goede prestaties af, maar verwacht niet d'r moderne games vlot mee te kunnen spelen. Dan ben je imo nog altijd beter af met bootcampen.

Mijn grote klacht over vooral Parallels is dat zij met iedere nieuwe OSX-versie ook een nieuwe versie lanceren met minimaal verschil qua functionaliteit en prestaties of die zelfs functionaliteit verliezen. De upgrade-prijzen die ze hanteren zijn ook niet echt democratisch. Toen ze Parallels 11 lanceerden zijn ze mij als klant verloren aan VMWare: toen werd de mogelijkheid snapshots te maken een "pro"-feature waar ik dan een nóg hogere upgrade prijs voor zou moeten betalen. Dat zat er bij 10 nog gewoon in.

VMWare Fusion presteert ietsje minder dan Parallels en is iets minder gebruiksvriendelijk, maar het werkt betrouwbaar en VMWare is wel een van de marktleiders qua virtualisatie. Ik kan op m'n MBP VM's prepareren en die dan op mijn ESXi host uitrollen.

Virtualbox is gratis. Het presteert aanzienlijk minder goed, maar het doet voor velen alles wat zij nodig achten.

Apple

Legacy Member
JohnnyricoMC zei:
Parallels is een virtualisatieplatform, net als VMWare (Fusion) en Virtualbox (gratis).
Parallels en Virtualbox leveren goede prestaties af, maar verwacht niet d'r moderne games vlot mee te kunnen spelen. Dan ben je imo nog altijd beter af met bootcampen.

Mijn grote klacht over vooral Parallels is dat zij met iedere nieuwe OSX-versie ook een nieuwe versie lanceren met minimaal verschil qua functionaliteit en prestaties of die zelfs functionaliteit verliezen. De upgrade-prijzen die ze hanteren zijn ook niet echt democratisch. Toen ze Parallels 11 lanceerden zijn ze mij als klant verloren aan VMWare: toen werd de mogelijkheid snapshots te maken een "pro"-feature waar ik dan een nóg hogere upgrade prijs voor zou moeten betalen. Dat zat er bij 10 nog gewoon in.

VMWare Fusion presteert ietsje minder dan Parallels en is iets minder gebruiksvriendelijk, maar het werkt betrouwbaar en VMWare is wel een van de marktleiders qua virtualisatie. Ik kan op m'n MBP VM's prepareren en die dan op mijn ESXi host uitrollen.

Virtualbox is gratis. Het presteert aanzienlijk minder goed, maar het doet voor velen alles wat zij nodig achten.

Ok.
Kzal het maar zo laten.

Destel

Legacy Member
Apple zei:
https://www.iculture.nl/nieuws/parallels-desktop-13-mac-high-sierra-ondersteuning/

Voor wat is dat goed?
Iemand ervaring mee?
Kan je dan opeens met dit mss windows games ook spelen/installeren?
Niet aan te raden voor gaming. Retro-gaming zal wel nog lukken, maar 't is zeker niet geschikt voor hedendaagse AAA-titels.

Waarom installeer je Windows niet gewoon naast MacOS? Bij het opstarten kies je dan 1 van de 2. Voordeel is dat je geen performance verliest - zeker voor (wat zwaardere) games is dat aan te raden. En het is gratis natuurlijk (op uw Windows-licentie na, maar als je correct wilt zijn heb je die ook nodig voor virtualisatie). Nadeel is dat je je computer moet herstarten wanneer je wilt switchen tussen MacOS en Windows.

Als je snel een wat kleiner Windows-programmaatje op MacOS wilt draaien, probeer gerust Wine/Winebottler (een gratis "fake Windows"-omgeving/wrapper voor programma's - ik gebruik het oa. om SimCity 4 .exe mods te installeren voor de Mac-versie van het spel - werkt prima).

JohnnyricoMC

Legacy Member
Wine en diens wrappers zijn inderdaad ook nog een goeie optie. De World of Tanks/Warships mac-client is daar ook op gebaseerd en die draait nog wel fijn op m'n late 2013 15" rmbp.

SarahBaptie

Legacy Member
De youtube app loopt vast bij tijdens update.

Verwijderd, opnieuw gedownload en bij klikken van de app gebeurd er niets. Nog iemand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TheCeet

Legacy Member
SarahBaptie zei:
De youtube app loopt vast bij tijdens update.

Verwijderd, opnieuw gedownload en bij klikken van de app gebeurd er niets. Nog iemand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja ik had vorige week tzelfste bij Google Maps.
Delete van app, ram clearen, dan reboot en daarna ging het wel.

Apple

Legacy Member
Buite 9 lives en 2de hands, zijn der nog goeie sites om u phone proberen te verkopen? 2de hands is meestal nog redelijk, 9lives is meestal geen vetten meer.........

Urboembake

Legacy Member
Apple zei:
Buite 9 lives en 2de hands, zijn der nog goeie sites om u phone proberen te verkopen? 2de hands is meestal nog redelijk, 9lives is meestal geen vetten meer.........

Forum van Intermactivity? Voor de rest ist gene vette meer.

Ik verkoop de mijne Dees jaar aan mijn nichtje. Staat al maanden vast.
Zij zeker dat ze een goed exemplaar heeft zonder problemen en ik ben zeker dak ne koper heb aan de prijs die ik wou :-)

Apple

Legacy Member
Urboembake zei:
Forum van Intermactivity? Voor de rest ist gene vette meer.

Ik verkoop de mijne Dees jaar aan mijn nichtje. Staat al maanden vast.
Zij zeker dat ze een goed exemplaar heeft zonder problemen en ik ben zeker dak ne koper heb aan de prijs die ik wou :-)

Kga het eens bekijken.
Bij mij is da nog nie zeker zenne of ik nu al diene nieuwe iPhone ga kopen, ikzelf ga wel geld hebben van mijn phone alsk die kan verkopen maar alsk geen beetje hulp krijg zal het voor nu nog noppes worden en zal het de S8 worden of de S8 plus.

renaat13

Legacy Member
Wat denken jullie van een MacBook met 16gig aan ram. Goed idee? Of geld over de balk gooien.

Destel

Legacy Member
Hangt er van af wat ge er mee wilt doen. Voor wat facebook/twitter en een keer per jaar een vakantievideootje mee te monteren is het overkill, voor uitgebreide elektronische muziekproductie is het geen overbodige luxe.

renaat13

Legacy Member
Destel zei:
Hangt er van af wat ge er mee wilt doen. Voor wat facebook/twitter en een keer per jaar een vakantievideootje mee te monteren is het overkill, voor uitgebreide elektronische muziekproductie is het geen overbodige luxe.

Niets speciaals eigenlijk. De gewone werk gerelateerde zaken. En wat basisfotobewerking. Is een Mb met 16g Ram niet meer futureproof? Of is dit maar een gedacht.

Apple

Legacy Member
renaat13 zei:
Wat denken jullie van een MacBook met 16gig aan ram. Goed idee? Of geld over de balk gooien.

8GB is de minimum.
Bij mij zit er ook 16GB in maar dat komt omdat ik veel multitask, ook een game speel die ram inneemt etc....
Dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken.
Het is maar als je dan toch eens wat zwaardere zaken mee doet al dan niet bewust of onbewust dat 16Gb ram mooi meegenomen is maar normaal heb je volgens mij wel genoeg aan 8GB ram, heb je genoeg aan 8GB ram binnen bv 6-7 jaren?? Geen idee.

renaat13

Legacy Member
Apple zei:
8GB is de minimum.
Bij mij zit er ook 16GB in maar dat komt omdat ik veel multitask, ook een game speel die ram inneemt etc....
Dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken.
Het is maar als je dan toch eens wat zwaardere zaken mee doet al dan niet bewust of onbewust dat 16Gb ram mooi meegenomen is maar normaal heb je volgens mij wel genoeg aan 8GB ram, heb je genoeg aan 8GB ram binnen bv 6-7 jaren?? Geen idee.

Bedankt. Nu nog eens nadenken over welk model / processor.

Apple

Legacy Member
renaat13 zei:
Bedankt. Nu nog eens nadenken over welk model / processor.

In uw geval kan het zijn dat 8GB oke is , maar ik heb zo'n betrouwbare meter staan en ik zit toch wel regelmatig over de 8GB ram geheugen dusja, bij vlagen zelfs 12GB ram geheugen inneemt.
Maar zoals ik al zei: dat is bij iedere persoon anders.
Als ik iets koop kijk ik op langere termijn en neem ik het zekere voor het onzekere ;). Helaas zeker bij Apple kost dat meer geld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan