Archief - Bitcoin deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Anoniem0

Legacy Member
grmbl.

twee weken geleden trasnaction gedaan van electrum wallet naar nano.
is nog steeds unconfirmed due to low fee.
Heb wallet al opnieuw geseed,
dynamic fee al ettelijke keren verhoogd maar het beweegt niet.
normaalgezien wordt zo een transactie na een paar dagen uit de mempool gedropt?

Five-seveN

Legacy Member
Whit zei:
Stressvrij zou ik nu niet meteen durven stellen :D

Als je ze nog maar pas gekocht hebt dan is er wel stress. Maar als uw coin al x3 gegaan is dan noem ik periodes van daling niet echt stress meer.

Senseo

Legacy Member
Frado2005 zei:
Ik heb het wat gehad met Kraken en hun instabiele website.. Waar kan ik nog terecht met redelijke fees? Stortingen/afhalen liefst via overschrijving ( of SEPA) in euro. Bitstamp? Gdax?
Koop nu voornamelijk btc, bch, eth en xrp aan. Maar als de eerste 2 er al zijn ben ik content.
Had Kraken gekozen wegens de lage fees maar sinds eind augustus loopt die site barslecht.
Coinbase is dan weer zeer duur?

Zelf gebruik ik GDAX en ik zen er zeer content van. Soms Coinbase als ik snel coins wil. GDAX is van Coinbase. Coinbase is inderdaad duur maar i guess dat dat de prijs is die je betaalt voor evidentie.

Voor de rest, zal ik de meme hier verder zetten. HODL

P4man

Legacy Member
witten zei:
grmbl.

twee weken geleden trasnaction gedaan van electrum wallet naar nano.
is nog steeds unconfirmed due to low fee.
Heb wallet al opnieuw geseed,
dynamic fee al ettelijke keren verhoogd maar het beweegt niet.
normaalgezien wordt zo een transactie na een paar dagen uit de mempool gedropt?

Normaal wordt die idd na een paar dagen verwijderd. Maar telkens je de fee verhoogt, reset dat wel.
Wat bedoel je met wallet opnieuw geseed? Toch met dezelfde seed hoop ik.

Ik moet zeggen dat ik geluk had met mijn cold wallet > ledger migratie. Omdat ik toch geen haast had had ik maar 50 satoshi/byte betaalt, en na 2 blocks zat die er al in. Dat was wel naar een segwit adres, maar dat zou niet mogen uitmaken denk ik (oude wallet was natuurlijk geen segwit).

Anoniem0

Legacy Member
P4man zei:
Normaal wordt die idd na een paar dagen verwijderd. Maar telkens je de fee verhoogt, reset dat wel.
Wat bedoel je met wallet opnieuw geseed? Toch met dezelfde seed hoop ik.

Ik moet zeggen dat ik geluk had met mijn cold wallet > ledger migratie. Omdat ik toch geen haast had had ik maar 50 satoshi/byte betaalt, en na 2 blocks zat die er al in. Dat was wel naar een segwit adres, maar dat zou niet mogen uitmaken denk ik (oude wallet was natuurlijk geen segwit).

ja met dezelfde seed.
Is er een automatische broadcast bij electrum? Elke keer ik men wallet open doe zend hij toch die low fee transaction niet uit he? Indien ja kan dat die 2 weken wel verklaren.
ik ga eens proberen met twee weken niet open te doen :p
tis toch van ene eigen wallet naar de andere.

Rachidrachid

Legacy Member
Hoelang duurt het om iets over te schrijven van bittrex naar een adres?

Five-seveN

Legacy Member
Tijd om te verkopen? We zitten terug aan 11k dollar dus voor degenen die de trein vorige week gemist hadden... een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen? Ik begrijp allemaal wel dat op lange termijn het nog wel op zal leveren, maar is het niet zo dat het kleinste kind moet weten dat er nu een zware correctie gaat komen? x10 op een jaar is niet houdbaar, vorige piek in 2014 is x8 gegaan en daarna terug /7 . Lijkt me niet erg verstandig er nu aan vast te houden en te denken dat die piek gewoon nog verder absurd naar boven blijft gaan?

Crypto

Legacy Member
Dieter85 zei:
Tijd om te verkopen? We zitten terug aan 11k dollar dus voor degenen die de trein vorige week gemist hadden... een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen? Ik begrijp allemaal wel dat op lange termijn het nog wel op zal leveren, maar is het niet zo dat het kleinste kind moet weten dat er nu een zware correctie gaat komen? x10 op een jaar is niet houdbaar, vorige piek in 2014 is x8 gegaan en daarna terug /7 . Lijkt me niet erg verstandig er nu aan vast te houden en te denken dat die piek gewoon nog verder absurd naar boven blijft gaan?
Het kleinste kind ziet toch het verschil met de bitcoin in 2014 en 2017 zou ik dan denken.

P4man

Legacy Member
Het is onlangs al eens van ~8K naar 5.5K gegaan en 11.5K naar 8.5K. Bovendien is 2014 anders dan vandaag; het is veel en veel meer mainstream, en het idee dat crypto kan werken en een (belangrijke) rol gaat spelen in de toekomst staat haast niet meer ter discussie. Bitcoin zal natuurlijk nog meermaals en wellicht vrij fors crashen, maar niemand weet wanneer of hoeveel. Persoonlijk acht ik de kans op een daling van >80% van het huidige niveau erg klein. Niet nul, maar ongeveer zo klein als nog eens een stijging >1000% volgend jaar. In de komende jaren zal de gekte er wel een beetje uitgaan.

Five-seveN

Legacy Member
Crypto zei:
Het kleinste kind ziet toch het verschil met de bitcoin in 2014 en 2017 zou ik dan denken.
Het kleinste kind ziet geen verschil 'de' bitcoin in 2014 en nu hoor, wat bedoel je daar mee?
Is gewoon een grafiek dat ineens naar boven knalt en dan stopt met naar boven knallen en traag fade-out voor een aantal jaren.

Bovendien is 2014 anders dan vandaag; het is veel en veel meer mainstream, en het idee dat crypto kan werken en een (belangrijke) rol gaat spelen in de toekomst staat haast niet meer ter discussie.
Hoe mainstream iets is vertelt toch niets, ze hadden in 2014 ook kunnen zeggen "en het is zelfs nog niet mainstream het gaat alleen maar stijgen met deze persbelangstelling!" om dan vervolgens te zakken naar 20% van de waarde voor 3 jaar. De discussie is er alleen maar groter op geworden toch.

Het is niet schaalbaar genoeg om te gebruiken als betaalmiddel, het is door de fluctuaties ook niet bruikbaar als waardemeter, de transaction fees worden zeer groot terwijl we nog maar in het beginstadium zitten, het aantal munten dat gecreeerd wordt is niet beperkt in de tijd aangezien om de haverklap nieuwe munten en forken ontstaan, de bitcoin transacties zelf zijn niet anoniem (iedereen die je laat betalen op uw wallet kan zelfs zien hoeveel geld je hebt), bitcoin mining alleen al verbruikt intussen evenveel elektriciteit als Ierland (en dit in een 'beginstadium' waar coins nauwelijks gebruikt worden buiten speculatief), de ontwikkelaars durven geen aanpassingen meer uitvoeren aan het protocol aangezien er teveel geld aan vast hangt, overheden beginnen logbestanden van exchanges zoals een coinbase op te vragen, vele vooraanstaande economen beginnen in de pers te melden van GEEN bitcoin te kopen... En daar komt dan nog eens bij dat het gewoon absurd gestegen is het laatste half jaar.

Daarin zie ik toch wel enkele voorwendsels dat als ik nu zou moeten 'wedden' wat er met de grafiek gaan gebeuren, dat dit niet verder naar boven knallen is.

Five-seveN

Legacy Member
dacuba zei:
Omdat je hier over exponentiële groei spreekt. Kijk bijvoorbeeld niet enkel naar de prijs (of aantal vermeldingen in media of marktcap), maar het aantal transacties op de blockchain.

Vergelijk het met de afstand naar de maan. 384 000 kilometer of aantal stappen. Of de afstand van een blad 42 keer door twee gedeeld. Lineair versus exponentieel. Die grafieken mogen dan wel gelijkaardit zijn, op een logaritmische schaal over de volledige periode zijn ze weinig relevant.

zsqO3Qa.jpg

Als bitcoin exponentieel is en je trekt uw grafiek nog eens 6 jaar verder nog eens 4 nullen bijkomen, dus van 10.000 naar 100 miljoen per bitcoin in 2023.
Aan 20 miljoen stuks is dat 2 miljoen miljard dollar. Dus daar klopt toch iets serieus niet aan.
Misschien is het dus niet exponentieel en misschien kan je die grafiek dus niet gebruiken om te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Maar ik zie uw punt wel, op lineaire schaal zie je die eerste 2 piekjes niet eens.

Five-seveN

Legacy Member
dacuba zei:
De toekomst van bitcoin (of crypto) voorspellen is zoals de toekomst van het internet in 1995 voorspellen...

... of het is zoals de toekomst van de ruimtevaart in 1970 voorspellen (geen voet meer op de maan gezet geweest), of het is zoals de toekomst van auto's op waterstofcellen in 1997 voorspellen (niks meer mee gebeurd), of het is zoals de toekomst van elektrische wagens in 2017 voorspellen... niet al die toekomsten zijn vergelijkbaar met het internet.

Bitcoin is slechts 1 'nevenproduct' van blockchain technologie. Blockchain kan vele toepassingen hebben waaronder het onvervalsbaar opslaan en backuppen van belangrijke data. Het kan ook zijn dat enkel dit verder leeft en het itempje 'als geld gebruiken' verdwijnt.

Bedankt voor het aangeraden boek.

P4man

Legacy Member
Dieter85 zei:
Bitcoin is slechts 1 'nevenproduct' van blockchain technologie.

Dit is wat zovelen verkeerd begrijpen. Blockchains zijn niets nieuw. De eerste implementaties zijn bijna 30 jaar oud. Dat is niet wat bitcoin revolutionair maakte, blockchains zijn niet zo heel anders als andere databases.
Een decentrale (en niet enkel gedistribueerde) consensus, zonder vertrouwde partij ie, point of failure, dat is Satoshi's grote doorbraak. En bitcoin is daar geen nevenproduct van, het is de kern ervan.

M°°nblade

Legacy Member
Dieter85 zei:
Tijd om te verkopen? We zitten terug aan 11k dollar dus voor degenen die de trein vorige week gemist hadden... een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen? Ik begrijp allemaal wel dat op lange termijn het nog wel op zal leveren, maar is het niet zo dat het kleinste kind moet weten dat er nu een zware correctie gaat komen? x10 op een jaar is niet houdbaar, vorige piek in 2014 is x8 gegaan en daarna terug /7 . Lijkt me niet erg verstandig er nu aan vast te houden en te denken dat die piek gewoon nog verder absurd naar boven blijft gaan?
Kan je nooit met zekerheid zeggen.
Daarvoor moet je de onderliggende factoren kijken.
Bitcoin is in 2014 gecrasht na een gigantische exchange hack.
Nu zien we een rally die steunt op goede vooruitzichten (kapitaal instroom na futures approval).
Maw. Je kan niet onderbouwen dat de markt hetzelfde zal reageren alhoewel de omstandigheden commpleet verschillend zijn.
Je kan ook stellen dat die hack een delay van 3 jaar geplaatst heeft op de groei van bitcoin en dat we zonder die hack nu al op 100.000$ zouden zitten.

Ik had ook een correctie verwacht trouwens. Maar klaarduidelijk is dit nog niet feitelijk gebleken.
Ofwel komt die er nog, of niet, of ... misschien is die er vorige week al geweest maar hebben zoveel mensen hierop geanticipeerd met buyorders op 9000-10.000$ dat die al compleet weg is op 1 week.

P4man

Legacy Member
Dieter85 zei:
Als bitcoin exponentieel is en je trekt uw grafiek nog eens 6 jaar verder nog eens 4 nullen bijkomen, dus van 10.000 naar 100 miljoen per bitcoin in 2023.
Aan 20 miljoen stuks is dat 2 miljoen miljard dollar. Dus daar klopt toch iets serieus niet aan.

Bitcoin groeit zoals bijna elk netwerk, volgens een S curve. Het exponentieel deel van die groei kan natuurlijk niet eeuwig duren, maar dat betekent daarom ook nog niet dat we nu in een bubbel zitten.

Dat gezegd zijnde, als bitcoin blijft bestaan, dan is het quasi zeker dat 1 BTC ooit 100 miljoen dollar waard zal zijn. Wellicht niet in 2023, misschien niet in mijn leven, maar de enige eeuwig durende exponentiële groei die ik ken, is de uitdijing van het universum (en da's nog niet eens echt zeker) en de creatie van fiat geld. De vraag is dus niet of, maar wanneer een blikje cola $10K kost en een bitcoin $100 miljoen.

696x392_307860.jpg


Maar ik zie uw punt wel, op lineaire schaal zie je die eerste 2 piekjes niet eens.

En de crashes zie je ook niet. Houd dat in je achterhoofd de volgende keer dat bitcoin met >50% zakt.

Anoniem13

Legacy Member
dacuba zei:
Daar volg ik je helemaal in.



Dat begrijp ik. Maar je moet onderscheid maken, zeker online (en ook in de media), tussen mensen die erin investeren, mensen die er niet investeren en mensen die er absoluut niet in geloven (shorten). Ik zie en hoor heel veel mensen (vandaag nog op de zevende dag) die erover praten maar niets te winnen of verliezen hebben (noch Scheire noch De Croo claimen bitcoins te hebben, wat niet uitsluit dat ze andere crypto's bezitten uiteraard).
Je leest dan artikels zoals dat van Koen De Leus (link), en dan vraag ik me af, dat als je er zo absoluut niet in gelooft, waarom je de markt dan niet short. Dát zou een ultieme bevestiging zijn van je overtuiging. Als mensen dat niet doen, moet je ze eigenlijk hun mening niet vragen, omdat ze niets te winnen of verliezen hebben bij hun mening, wat wil zeggen dat ze er helemaal langs kunnen zitten, zonder enig gevolg.
Veel mensen behandelen crypto zoals kunst: mooi, tot je ervoor moet betalen. En het zou dus handig zijn om die mensen eruit te filteren.

(Pakweg een systeem op 9lives dat anoniem een score hangt op ieder lid om in te schatten wat iemand's aandeel in crypto is. Iemand met kritische vragen en 0€ in crypto is anders dan iemand met 50k inleg, in mijn ogen.)
Aanschouw de geboorte van de 9livescoin.

P4man

Legacy Member
dacuba zei:
en dan vraag ik me af, dat als je er zo absoluut niet in gelooft, waarom je de markt dan niet short.

Als je hem nog niet gezien hebt, zeker eens bekijken:
Betting On Zero
(is ook op netflix).

Shorten is geen realistische optie. Put opties misschien wel, maar die bestaan nog niet voor bitcoin zo ver ik weet.

(Pakweg een systeem op 9lives dat anoniem een score hangt op ieder lid om in te schatten wat iemand's aandeel in crypto is. Iemand met kritische vragen en 0€ in crypto is anders dan iemand met 50k inleg, in mijn ogen.)

Tjsa, iemand die er 50K in heeft zitten gaat je vooral vertellen over het potentieel, en zal de risk/reward eerder laag inschatten. Anders had hij er niet al te veel geld (meer) in zitten. En omgekeerd, iemand die er nul in heeft zitten zal er in de meeste gevallen er niet in geloven, waarom zou hij er anders niet een paar kopen? Een dergelijke rating zegt maw niet veel. En het zegt nog minder over wie er gelijk heeft.

Als je wil raten, denk ik dat hoelang iemand al crypto bezit een iets minder onbetrouwbare graad meter is.

Five-seveN

Legacy Member
Whit zei:
Haha, zie mijn vorige post m.b.t. Koen De Leus (laat ons zijn naam nog een paar keer vernoemen, zodat hij via Google hierop terecht komt).

Het grappige is het begin van het artikel

"Een piek van 11.000 dollar, Koen! Mijn vrienden maar pochen met hun bitcoins denkende dat ik de mijne ook nog altijd had. Ik heb ze dan maar laten weten dat ik ze, op aanraden van mijn schoonbroer-econoom, al lang de deur had buiten gezwierd! Lachen dat die deden!"

“Als het een troost is, Serge: het is ondertussen gezakt naar 9 500 dollar,” antwoord ik.

Lol en ondertussen staan ze al weer terug op 11.600 dollar.

Daar kan ambras van komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan