Archief - Bitcoin deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Musk

Legacy Member
Whit zei:
Toch even extra ruimte voorzien voor Koen De Leus, hoofdeconoom bij BNPP Fortis met een master in handelswetenschappen:

"De bitcoin? Blijf eraf." 01/12/17 - Expert - KanaalZ.be

Hij is aan het debatteren tegen een onbestaand iemand (of, zoals de host zegt: "die voorstanders", wat ontzettend veralgemenend is), tegen mensen die claimen dat crypto een poging is om het geldsysteem weer gezond te krijgen, in feite tegen een virtueel onbestaand idee. Dit was initieel misschien zo (cf. alles wat Satoshi ooit geschreven heeft: Satoshi Nakamoto Institute) en sommige vocale ideologisten blijven dit beweren, maar de marktparticipanten beslissen uiteindelijk wat het 'doel' is, of waarvoor bitcoins gebruikt worden.

Bij zijn derde punt m.b.t. vaste geldhoeveelheid, refereert hij naar twee dingen om te bepalen dat er geen vaste geldhoeveelheid is:
- Het aantal altcoins die bestaan;
- Hard forks (bv. Bcash, Bitcoin Gold).

Hij negeert hier gladjes het netwerkeffect. Je kan zoveel altcoins lanceren of hard forks doen als je wil, dat wil niet zeggen dat die nieuwe coins ook maar enige waarde hebben of zullen behouden.

Dan heb je nog het constant refereren naar een zeepbel. Een zeepbel is pas een zeepbal wanneer die uiteen spat, waarna er nadien geen totaal geen waarde of gebruik meer is.

De andere punten ga ik buiten beschouwing laten, maar claimen dat de hele maatschappij baat heeft bij geldcreatie vanuit een centrale bank, vind ik toch ietwat overdreven :D

Klinkt voor mij als de zoveelste dude die bang heeft van alles wat nieuw is en/of in z'n gat gebeten is dat hij zoveel geld heeft misgelopen. Vrij triestige gast lijkt me.

Anoniem13

Legacy Member
Zijn aandacht gaat tegenwoordig blijkbaar enkel naar BTC, een beetje vreemd voor een hoofdeconoom bij een grootbank. Vroeg of laat koopt hij ook BTC.

Anoniem13

Legacy Member
dacuba zei:
De Grauwe zijn vergelijking met een casino slaat trouwens ook nergens op.
Ik vraag mij dan altijd af of dat hun werkelijke mening is. Ik kan me goed voorstellen dat een of andere politieker of ander vooraanstaand persoon gezegd heeft van "Paul, jij bent toch een bekende econoom. Kan je eens niet iets Twitteren dat bitcoin in een slecht daglicht plaatst?".

wallievis

Legacy Member
zijn er bij jullie die denken/vrezen dat bitcoin op een dag voor zo'n gigantisch kapitaal zal staan dat ze de mogelijkheid heeft om een heel hoge inflatie teweeg te brengen? kbedoel maar als er op een dag alle bitcoins omgezet worden in echt geld, is het dan mogelijk dat de waarde van de bestaande munten zodanig zakt dat een groot brood dat nu 2€ kost, dat het dan pakweg 4€ zal kosten?

carmaniac4

Legacy Member
Domme vraag, is het mogelijk dat bitcoin negatief komt te staan, dus onder de 0. Moet je dan geld aan een exchange bijbetalen?

Anoniem0

Legacy Member
carmaniac4 zei:
Domme vraag, is het mogelijk dat bitcoin negatief komt te staan, dus onder de 0. Moet je dan geld aan een exchange bijbetalen?

en hoeveel ga je precies inkopen?

nee bitcoin kan niet negatief komen te staan....

P4man

Legacy Member
wallievis zei:
zijn er bij jullie die denken/vrezen dat bitcoin op een dag voor zo'n gigantisch kapitaal zal staan dat ze de mogelijkheid heeft om een heel hoge inflatie teweeg te brengen? kbedoel maar als er op een dag alle bitcoins omgezet worden in echt geld, is het dan mogelijk dat de waarde van de bestaande munten zodanig zakt dat een groot brood dat nu 2€ kost, dat het dan pakweg 4€ zal kosten?

De hoeveelheid kapitaal dat nu in bitcoin zit is compleet en totaal verwaarloosbaar met de hoeveelheid fiat. Neen, dat kan er geen effect op hebben.
Je logica klopt ook niet. Bitcoins kopen is hetzelfde als fiat verkopen, als iedereen dat doet, daalt de waarde, niet omgekeerd. En als iedereen bitcoin verkoopt voor fiat, gesteld dat om triljarden gaat, dat stijgt de vraag en dus waarde van fiat, en dalen de prijzen.

Overigens gaat dat de prijs van dat brood vanzelf naar 4 euro, zonder bitcoin.

M°°nblade

Legacy Member
witten zei:
en hoeveel ga je precies inkopen?

nee bitcoin kan niet negatief komen te staan....
Hey, dat is eigenlijk nog een idee voor een nieuwe altcoin: de debtcoin (DBT).

'ik geef u 70 euro als ge mijne debtcoin overkoopt!'

k995

Legacy Member
Whit zei:
Dan heb je nog het constant refereren naar een zeepbel. Een zeepbel is pas een zeepbal wanneer die uiteen spat, waarna er nadien geen totaal geen waarde of gebruik meer is.
Neen een zeepbel is iets wat zwaar boven de reële waarde gekocht en verkocht word.

Denk niet dat de reele waarde van een bitcoin 10 000euro is dat is louter omhoog geduwd door speculatie en een influx aan nieuw kopers als dat stopt ...

Musk

Legacy Member
k995 zei:
Neen een zeepbel is iets wat zwaar boven de reële waarde gekocht en verkocht word..

Best eerst wat research doen voor hier iets te verkondigen.. Een zeepbel dient uit mekaar te spatten om te voldoen aan de 'economische definitie'. Zolang dat nog niet het geval is valt hier niet te spreken over een zeepbel imo. Niemand weet op dit moment of we in een zeepbel zitten of niet. Alles wijst erop, maar we kunnen hier evengoed getuige zijn van de geboorte van een volledig nieuwe assetclass.

Als die totale crash er echt komt, pas dan kan je spreken dat we in een bubble zaten.

P4man

Legacy Member
k995 zei:
Neen een zeepbel is iets wat zwaar boven de reële waarde gekocht en verkocht word.

Denk niet dat de reele waarde van een bitcoin 10 000euro is dat is louter omhoog geduwd door speculatie en een influx aan nieuw kopers als dat stopt ...

Natuurlijk is de prijs gedreven door speculatie. Dat is net hetzelfde met aandelen of goud.
Maar wat denk jij dan dat de reële waarde van bitcoin is?

M°°nblade

Legacy Member
k995 zei:
Neen een zeepbel is iets wat zwaar boven de reële waarde gekocht en verkocht word.
In dat opzicht zijn Tesla aandelen dan ook een zeepbel.

Als mensen iets kopen boven de reële waarde, dan komt dat omdat ze ervan overtuigd zijn dat de reële waarde in de toekomst hoger zal liggen dan de huidige aankoopprijs.

M°°nblade

Legacy Member
vanrumst zei:
Al een heel oud verhaaltje dat HLN nu recycleert.

Ik vind het ook schitterend hoe tegenwoordig iedereen uit mijn omgeving over bitcoins spreekt. Je kan geen gazet meer opentrekken of een 'expert' waarschuwt voor de bitcoin zeepbel. Juist door dat aanhoudend gezeur erover begint iedereen bitcoin te kopen. Nogal een omgekeerd effect zou ik dan zeggen.

Timborius

Legacy Member
Net nu iedereen nu over bitcoin spreekt, lijkt het me waarschijnlijk dat we in een zeepbel zitten. Ik heb alvast winst genomen en denk er zelfs aan via bitmex te gaan shorten.
Op lange termijn veranderd er natuurlijk fundamenteel niets maar momenteel lijkt het me verstandiger tegen de kudde in te gaan. We zien wel! En ja, in mijn ogen is momenteel bitcoin een casino.

P4man

Legacy Member
Timborius zei:
En ja, in mijn ogen is momenteel bitcoin een casino.

Op korte termijn bitcoin koersen voorspellen is altijd al een casino geweest. Wel eentje waar je gemiddeld fors aan verdient ipv te verliezen :).

Naked shorten zou ik je ten stelligste afraden. Ik short zelf wel geregeld (nu ook), maar ik heb altijd nog een veelvoud van mijn short positie in een cold wallet, dus in het "ergste" geval doe ik eigenljk nog een goede zaak, ik verminder gewoon mijn risico op die manier. Maar echt negatief staan in BTC, dat durf ik niet en zou ik nooit doen. Er moet maar 1 grote vis instappen en die prijs kan zo omhoog schieten dat je geliquideerd wordt. In deze thread hebben nog een paar dat ooit gedaan, en daar hebben we nooit meer van gehoord :).

Als je straks op de future markt put options kan kopen, zou je dat wel kunnen overwegen als je denkt dat de huidige prijs, optimistisch is.

k995

Legacy Member
dacuba zei:
Ugh, transactie bij Coinbase staat al een uur op "pending".
Kon een tijd zelfs niet inloggen.

Misschien. Maar net zogoed zeggen we over tien jaar dat we in 2017 de reële waarde niet konden weten en dat 10 000 euro een lachertje was.

Dan zal er toch een ander gebruik moeten uit voorvloeien wat een waarde geeft. Wat niks veranderd aan dat het dit nu niet heeft.


Musk zei:
Best eerst wat research doen voor hier iets te verkondigen.. Een zeepbel dient uit mekaar te spatten om te voldoen aan de 'economische definitie'. Zolang dat nog niet het geval is valt hier niet te spreken over een zeepbel imo. Niemand weet op dit moment of we in een zeepbel zitten of niet. Alles wijst erop, maar we kunnen hier evengoed getuige zijn van de geboorte van een volledig nieuwe assetclass.

Als die totale crash er echt komt, pas dan kan je spreken dat we in een bubble zaten.

P4man zei:
Natuurlijk is de prijs gedreven door speculatie. Dat is net hetzelfde met aandelen of goud.
Maar wat denk jij dan dat de reële waarde van bitcoin is?

*zucht* dacht nog zal misschien beter niet reageren want dan gaat het weer "research/kent er niks van" direct als commentaar komen.

En nee een bubbel hoeft geen crash te hebben voordat je kan spreken van een bubbel , meestal is het echter wel zo dat men pas de bubbel ziet eens die ploft maar dat is iets anders.

De huidige reële waarde van bitcoin? Heel laag zeker omdat elke user case je voor bitcoin zou kunnen verzinnen er al een andere crypto munt is die het beter kan doen.
Goud en aandelen zit nog effectief goud en een bedrijf achter, wat zit achter bitcoin? Welke waarde is er nadat de berekeningen om meer bitcoin te genereren gedaan is?

Erger nog door de opzet is handel drijven in bitcoin redelijk duur .

Vraag je dus zelf af welke waarde een bitcoin voor jou heeft zonder speculanten .


M°°nblade zei:
In dat opzicht zijn Tesla aandelen dan ook een zeepbel.

Als mensen iets kopen boven de reële waarde, dan komt dat omdat ze ervan overtuigd zijn dat de reële waarde in de toekomst hoger zal liggen dan de huidige aankoopprijs.


Neen want tesla is een fysiek bedrijf. Zelf al verlaat morgen elke investeerder en belegger dat aandeel dan nog is er waarde in het bedrijf .

Het verschil met bitcoin is dat bij tesla mensen denken(speculanten die enkel winst makend aarbuiten gelaten) dat tesla de automarkt zal opbreken en massa's winst zal maken later. Waar zal bitcoin ooit zijn winst uithalen?

Soeplepel

Legacy Member
M°°nblade zei:
Al een heel oud verhaaltje dat HLN nu recycleert.

Ik vind het ook schitterend hoe tegenwoordig iedereen uit mijn omgeving over bitcoins spreekt. Je kan geen gazet meer opentrekken of een 'expert' waarschuwt voor de bitcoin zeepbel. Juist door dat aanhoudend gezeur erover begint iedereen bitcoin te kopen. Nogal een omgekeerd effect zou ik dan zeggen.

Beetje hetzelfde hier ook hé ;) vele die hier BTC gekocht hebben en er profijt uitslaan, doen zich ook meer als nen expert voor. We zijn allemaal wel wikipedia sletten, niemand weet hoe de toekomst er zal uitzien

Musk

Legacy Member
k995 zei:
Kon een tijd zelfs niet inloggen.



Dan zal er toch een ander gebruik moeten uit voorvloeien wat een waarde geeft. Wat niks veranderd aan dat het dit nu niet heeft.






*zucht* dacht nog zal misschien beter niet reageren want dan gaat het weer "research/kent er niks van" direct als commentaar komen.

En nee een bubbel hoeft geen crash te hebben voordat je kan spreken van een bubbel , meestal is het echter wel zo dat men pas de bubbel ziet eens die ploft maar dat is iets anders.

De huidige reële waarde van bitcoin? Heel laag zeker omdat elke user case je voor bitcoin zou kunnen verzinnen er al een andere crypto munt is die het beter kan doen.
Goud en aandelen zit nog effectief goud en een bedrijf achter, wat zit achter bitcoin? Welke waarde is er nadat de berekeningen om meer bitcoin te genereren gedaan is?

Erger nog door de opzet is handel drijven in bitcoin redelijk duur .

Vraag je dus zelf af welke waarde een bitcoin voor jou heeft zonder speculanten .





Neen want tesla is een fysiek bedrijf. Zelf al verlaat morgen elke investeerder en belegger dat aandeel dan nog is er waarde in het bedrijf .

Het verschil met bitcoin is dat bij tesla mensen denken(speculanten die enkel winst makend aarbuiten gelaten) dat tesla de automarkt zal opbreken en massa's winst zal maken later. Waar zal bitcoin ooit zijn winst uithalen?

Nee, dat klopt niet. Niemand kan dat weten totdat het effectief heeft geploft. Dat kan voor hetzelfde geld nooit gebeuren, of we moeten nog aan een bubbel beginnen.

Edit: laatste stuk weggelaten. Het hoeft hier geen echokamer te worden en moet andere meningen op dit gebied wat meer leren appreciëren ;)

P4man

Legacy Member
k995 zei:
De huidige reële waarde van bitcoin? Heel laag zeker omdat elke user case je voor bitcoin zou kunnen verzinnen er al een andere crypto munt is die het beter kan doen.

Oh ja? Welke crypto is bijvoorbeeld veiliger? Welke is beter bestand tegen censuur of vervalsing door wie of wat dan ook?

Goud en aandelen zit nog effectief goud en een bedrijf achter, wat zit achter bitcoin? Welke waarde is er nadat de berekeningen om meer bitcoin te genereren gedaan is?

Aandelen zitten niet achter een bedrijf, aandelen dat IS het bedrijf, of toch de eigendom ervan.
En achter goud zit goud.. ?
tsja, dan zeg ik: achter bitcoin zit bitcoin.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan