Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
acquisitor zei:
thanks.. ik vraag mij af waarom Keytrade en Binck zo een dienst niet aanbieden. Shorten ze onze shares zelf ? ;) Wat gaan ze doen bij een bear market ?

Ik denk dat Binck, voornamelijk populair in Nederland, een aardig centje verdient aan de weekopties en de maandopties (en dat wijzigt niet in een beermarkt). Als je denkt dat Binck minder omzet zal genereren in een beermarkt, moet je hun aandelen tegen dan maar shorten. Tweemaal prijs dan: een dalende markt en een verzwakkende Binck lol.

russian

Legacy Member
clubje zei:
Mijn moeder heeft ook naar koppen gekeken, en nu is ze bereid om 500 euro die ze 'over' heeft te beleggen. Baadt het niet, dan schaadt het niet, zegt ze. Nu legt ze die 500 euro volledig in mijn handen, ik studeer namelijk TEW (3e jaar). Nuja, dat betekent niets, ik ken nog altijd niks van de beurs, maar natuurlijk net iets meer dan mijn moeder.

Kben beginnen lezen op dit forum, op internet, enz...maar 'k denk toch da'k het voorstel van mijn moeder ga weigeren, want als je er niets van kent is het een wet da ge verliest...

anderzijds heb ik wel eens zin om te "gokken", want die 500 euro heeft mijn moeder op overschot en ze benadrukte dat ik er eens echt mee mocht gokken op de beurs, zelfs al verlies ik alles, dan nog is het niet erg, dus waarom eens niet proberen.

Maar goed, dit wordt een fiasco...

'k heb mij al ingeschreven in simulatie beursspelen op enkele sites, ma zelfs daar snap ik de ballen van :s

we'll see, 'k zou eigenlijk liever gokken op voetbalwedstrijden met die 500 euro, ma da ga mijn moeder nie zien zitten allicht.

Hoe was de reportage? Wat waren de conclusies? Je hebt bij voetbal en roulette minder kans op succes dan op de beurs. Ik zou in opties handelen...

clubje

Legacy Member
ik heb de reportage zelf niet gezien, mijn moeder wist wel te vertellen dat ze had gezien dat je soms veel geld kunt verdienen, maar dat wisten we al.

Wat zijn turbo's? Pff tegen da'k da al allemaal ga snappen.
Wete, als iemand zin heeft en er écht (ik benadruk dus: ECHT) iets ervan kent en mij wil helpen mag hij mij pm-en of e-mailen ([email protected]), hij zij mag dan misschien wel de 500 euro beleggen in mijn plaats. Niet letterlijk natuurlijk, ik ga de 500 euro nooit overdragen, maar 'k ga wel doen wat de ander me zegt (als ik er zelf in geloof). En de eventuele winst is ook voor mij (sorry guys :cool: ). Maar als iemand zich eens wil bewijzen...

wel alleen serieuze reacties, en mensen die overtuigd zijn dat ze me echt kunnen helpen.

thx

grtz
clubje

Boris Barowski

Legacy Member
turbo's zijn effecten waar een financiele instelling een deel voor jou financiert.

bv 50 € financiering op een 100€ aandeel.
Stel nu dat het aandeel 10 euro stijgt.

normaal gezien heb je (als je het aandeel kocht) 10% winst.
Met de turbo is echter alle winst voor jou, en aangezien je maar 50 euro inlegt heb je 20% winst.
MAW een hefboomeffect van 2.

Heb je nu een aandeel van 100 euro met 90 euro financiering, en stijgt dat 10%, dan heb je bij een "gewoon" aandeel 10% winst, maar bij een turbo 100% (hefboomeffect 10)

Natuurlijk, zakt het aandeel tot het financieringsniveau, dan ben je alles kwijt

Dus zoals altijd: Hoger potentieel verlies is hoger potentieel rendement


EDIT: deze uitleg geldt enkel voor turbo's LONG, short is het omgekeerde verhaal
dus long is gokken op stijging, short is gokken op daling

clubje

Legacy Member
Boris Barowski zei:
turbo's zijn effecten waar een financiele instelling een deel voor jou financiert.

bv 50 € financiering op een 100€ aandeel.
Stel nu dat het aandeel 10 euro stijgt.

normaal gezien heb je (als je het aandeel kocht) 10% winst.
Met de turbo is echter alle winst voor jou, en aangezien je maar 50 euro inlegt heb je 20% winst.
MAW een hefboomeffect van 2.

Heb je nu een aandeel van 100 euro met 90 euro financiering, en stijgt dat 10%, dan heb je bij een "gewoon" aandeel 10% winst, maar bij een turbo 100% (hefboomeffect 10)

Natuurlijk, zakt het aandeel tot het financieringsniveau, dan ben je alles kwijt

Dus zoals altijd: Hoger potentieel verlies is hoger potentieel rendement


aha, zo. Voor de niet risico-aversen onder ons. Moet je vooral doen als je zeker bent over bepaalde aandelen?

Ik vraag me bv af. Als je weet dat er binnen 3 maanden vele populaire films zullen uitkomen in de zalen, is het dan slim om aandelen te kopen van Kinepolis, als je verwacht dat er in de nabije toekomst vele mensen naar kinepolis zal gaan en kinepolis dus veel winst zal maken? Of ben ik te simplistisch?

En hoe zit het met die dividenden, kijken jullie daar eigenlijk naar? Worden die eigenlijk regelmatig uitgekeerd aan de kleine investeerder, die moet je dan toch ook in rekening nemen?

tomh

Legacy Member
ik weet ook wel dat -0,3 niet veel is ma op tv zeiden ze van da de beurs was ineengestort paar daag geleje

Boris Barowski

Legacy Member
ik gok dat de AEX zich binnen een redelijke termijn zich herstelt naar de hoge 400 of net boven de 500, dus heb ik turbo's long gekocht met een financieringsniveau van 417 (stop loss=430). Ik heb dus hiermee een hefboom van 7,17 op de stijgingen en dalingen van de AEX index

Boris Barowski

Legacy Member
clubje zei:
aha, zo. Voor de niet risico-aversen onder ons. Moet je vooral doen als je zeker bent over bepaalde aandelen?

Ik vraag me bv af. Als je weet dat er binnen 3 maanden vele populaire films zullen uitkomen in de zalen, is het dan slim om aandelen te kopen van Kinepolis, als je verwacht dat er in de nabije toekomst vele mensen naar kinepolis zal gaan en kinepolis dus veel winst zal maken? Of ben ik te simplistisch?

En hoe zit het met die dividenden, kijken jullie daar eigenlijk naar? Worden die eigenlijk regelmatig uitgekeerd aan de kleine investeerder, die moet je dan toch ook in rekening nemen?

inderdaad, als je geld wil verdienen met een beperkte inleg, kan je via turbo's in aandelen verhandelen (let er wel op dat er genoeg volume is, dus meer dan 1000 per dag zoals bij sommige aandelen)

Als er dit jaar meer blockbusters uitkomen dan enig ander jaar, en je denkt dat kinepolis daar goed gaat aan verdienen, kan je daar inderdaad aandelen van kopen. De analisten weten dat echter ook, stellen daarom hun verwachtingen bij (naar boven), en als die niet gehaald worden kunnen de aandelen toch zakken ondanks een positief jaar.

Kinepolis zit nu wel op een enorme berg vastgoed, die dus zeer inliquide is, en ook niet zo gemakkelijk om te vormen. Ze proberen nu wel meer conference centers ook in te richten om hun vastgoedfuncties te diversifieren. Kinepolis doet het op zich niet slecht, maar ken wat mensen die met het bedrijf van dichtbij te maken gehad hebben (oa auditfirma enzo) en het schijnt is het management ook niet wat het moet zijn.

russian

Legacy Member
clubje zei:
aha, zo. Voor de niet risico-aversen onder ons. Moet je vooral doen als je zeker bent over bepaalde aandelen?

Ik vraag me bv af. Als je weet dat er binnen 3 maanden vele populaire films zullen uitkomen in de zalen, is het dan slim om aandelen te kopen van Kinepolis, als je verwacht dat er in de nabije toekomst vele mensen naar kinepolis zal gaan en kinepolis dus veel winst zal maken? Of ben ik te simplistisch?

En hoe zit het met die dividenden, kijken jullie daar eigenlijk naar? Worden die eigenlijk regelmatig uitgekeerd aan de kleine investeerder, die moet je dan toch ook in rekening nemen?

Wanneer een bedrijf divident uitkeert, daalt het aandeel dezelfde dag met ongeveer de uitgekeerde waarde. Immers, er is geld aan het bedrijf onttrokken. We zien wel meer en meer dat uitkeringen niet meer tot dalingen leiden. Je kan daar dan ook handig op inspelen.

dendaak

Legacy Member
!2u55!4nZei je me dat je vandaag een antwoord ging geven :)

mvg, Ward

russian

Legacy Member
wardkennes zei:
Hallo,

ik ben nog wat leek op het beurs gebied, ik ben een jonge gast en ik was koppen aan het kijken. Ik zou misschien wel mee willen beginnen maar ik weet dus echt niet hoe het werkt. Heeft er iemand wat informatie om mij op weg te helpen, want ik ben uiteraard niet van plan eraan te beginnen zonder dat ik er iets van snap. " Bezint eer ge begint". Ik lees daar af en toe eens iets van in de krant maar ik snap er dus niets van ik denk dat ik een basis mis is er iemand die mij hier een beetje info over kan geven?

Mvg, Ward.

Je leeftijd speelt alvast geen rol.

1. Wanneer je besluit om te beginnen met beleggen op de beurs, moet je je eerst aansluiten bij een (gratis) broker (b.v. Binckbank, ...). Je handelt immers bij voorkeur niet bij grootbanken omdat hun tarieven veel hoger liggen.

2. Je bent nog een beginner en dan ben je best van eerst even droog te oefenen (werken met virtueel geld). Je kan dat doen bij eender welke broker.

3. Als beginner is verstandig om je in het begin uitsluitend te focussen op aandelen (geen derivaten). Je koopt dan een aandeel (participatie in het bedrijf) en verkoopt het aandeel op een hopelijk hogere prijs.

4. Er zijn twee strekkingen om te bepalen of je een aandeel al dan niet moet kopen. Je hebt enerzijds de technische analyse (beslissen op basis van de grafiek of je aankoopt/verkoopt), en anderzijds de fundamentele analyse (zijn de aandelen van een bedrijf ondergewaardeerd?). Je kan dan zoeken naar fundamenteel sterke aandelen en je instapmoment laten afhangen van de technische analyse (zoekt in feite naar discrepanties in het orderboek). Technische analyse zegt bijvoorbeeld ook dat een aandeel dat gedurende een periode aan het stijgen is, wellicht nog even verder zal stijgen. Een trendbreuk is onwaarschijnlijker. Je voelt dat ook wel intuïtief aan. Go with the flow :).

5. Later kan je dan gaan handelen in afgeleide producten om meer rendement te boeken.

Ik geef je nog snel enkele basislinks (kan je voorkennis wel niet goed peilen):

i) een basisintroductie (wat zijn aandelen, ...): http://www.beursduivel.be/home-starten_met_beleggen
ii) een meer gevorderde uitleg: http://stockcharts.com/school/doku.php?id=chart_school

Het is echter belangrijk dat je alles aan den lijve ondervindt. Als er vraagjes zijn, aarzel niet om ze te stellen. Er zijn een paar forumleden met genoeg kennis om een degelijk antwoord te formuleren.

russian

Legacy Member
De States ogen wederom enorm zwak. Ik zou nog niet long AEX gaan. States doen alles om de DJ te ondersteunen en het lukt hen niet atm.

Time

Legacy Member
Vraag me af waar je binnenkort (tijdens/na bodeming) het beste zit qua turbo's: RDS of AEX.:x

russian

Legacy Member
Time^- zei:
Vraag me af waar je binnenkort (tijdens/na bodeming) het beste zit qua turbo's: RDS of AEX.:x

RDS heeft nog een beetje hinder van het stopzetten van hun aandeleninkoop, denk ik. Ze zijn dieper gevallen dan ik gedacht.

acquisitor

Legacy Member
De States ogen wederom enorm zwak. Ik zou nog niet long AEX gaan. States doen alles om de DJ te ondersteunen en het lukt hen niet atm.

DJ is fucked... retesting de lows van woensdag/donderdag... zelfde met nasdaq :)

States doen alles om de DJ te ondersteunen

een goeie argument om te verkopen tbh.

De WS bear is al duidelijk aanwezig, ben benieuwd of hij mag blijven.... volgende week wordt interessant!

acquisitor

Legacy Member
and again... de States zijn bijna green... wow chaotic trading...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan