Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Nee, zo werkt het niet zomaar vrees ik :p

Er is een groot verschil tussen buitenlandse bieren die door grote of door kleine brouwerijen worden gemaakt. Ironisch genoeg zijn ambachtelijke bieren die door een of andere petieterige Amerikaanse microbrouwerij gemaakt worden, makkelijker te krijgen omdat ze vaak letterlijk per fles worden geïmporteerd. Voor grotere bieren zijn officiële importeurs nodig en voor zover ik weet wordt Beamish niet geïmporteerd in België. In de winkel kan je het dus wel vergeten.

België past strikt marktprotectionisme toe op de eigen bieren, vandaar dat het heel moeilijk is om hier aan buitenlands bier te raken. Veel mensen denken dat het maar een kwestie is van naar een willekeurige winkel te gaan waar ze bvb. alle Ierse of Kroatische bieren verkopen, maar zo werkt het helaas niet. In onze buurlanden is de markt veel internationaler, in Vlaanderen (over Wallonië ken ik niet genoeg eigenlijk) zijn er amper 2 drankenhandels die op deftige schaal ambachtelijk bier importeren en die zijn allebei in Gent.

Ik lees enkele verslagen dat Kelly's Irish Pub in Antwerpen het zou hebben op tap, maar dan staat het toch niet meer op hun site, dus ik vrees ervoor.
Of de vraag is er gewoonweg niet. Ken persoonlijk toch niet veel mensen die zitten te wachten op buitenlandse bieren, het is al goed dat ze soms eens iets anders drinken dan Jupiler/Leffe/artificiële kriek.
Persoonlijk sta ik ook niet te springen voor dure geïmporteerde bieren, al neem ik af en toe toch eens een flesje mee.
Geen idee als het al dan niet zo is, maar kun je wat meer info geven over het Belgische protectionisme?

bludgeoned

Legacy Member
ToasT zei:
Dranken geers dan wss en hoe noemde de andere weer??

*edit* Een winkel in Amsterdam (of Ede) mag ook wel, mijn nicht (en tante) wonen daar. Dus redelijk gemakkellijk voor mij om in te voeren :D
Voor je gekke toeren uithaalt, weet dan ook dat bier op vakantie meestal beter smaakt, net omdat je op vakantie bent.

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
Of de vraag is er gewoonweg niet. Ken persoonlijk toch niet veel mensen die zitten te wachten op buitenlandse bieren, het is al goed dat ze soms eens iets anders drinken dan Jupiler/Leffe/artificiële kriek.
Persoonlijk sta ik ook niet te springen voor dure geïmporteerde bieren, al neem ik af en toe toch eens een flesje mee.
Geen idee als het al dan niet zo is, maar kun je wat meer info geven over het Belgische protectionisme?
Voornamelijk agressieve reclame, die nu eigenlijk niet meer nodig is omdat de paardenkleppen grondig op de Belgische ogen zitten. Je zou het gebrek aan vraag puur op het inwonersaantal kunnen steken, maar dat zou het succes van import in Nederland ook niet verklaren. Pak dat er met een beetje geluk dubbel zoveel importdrinkers in Nederland zouden zitten, zou een sterk toegenomen import nog altijd niet bijster interessant zijn. Toch bolt dat heel lekker daar.

De verheerlijking van Belgische bieren (die voor mij in VEEL, zo niet de meeste gevallen onterecht is) is een self-fulfilling prophecy geworden. Als je vaak genoeg gaat zeggen dat je bier het beste ter wereld is, geloven de mensen dat ook en zoeken ze niet verder.

Nu, tussen ons gezegd: eigenlijk heb je gelijk hoor. De vraag is er inderdaad niet en het zou omzeggens een beetje absurd zijn dat de vraag er zou zijn voor bieren die in andere landen echt "dirt common" zijn. Je kunt niet iedereen tevreden houden, en zeker niet in een kleine markt als België. Daarom vind ik het ook niet realistisch om een stout als Beamish, die zelfs domestic niet eens het meest wordt gedronken, naar België te halen. Zeker als je weet dat je een miljoenendeal zou moeten ronden met een importeur om dat te kunnen doen. Om Ierse bieren te drinken moet je naar Ierland, daar ben ik het ook roerend mee eens.

Wat echter niet wegneemt dat het in België heel moeilijk is om aan import te raken zonder je daarin te gaan "specialiseren" (internet of de nodige speciale winkels).

ToasT

Legacy Member
Geloof me, niet alles smaakte daar lekker :D
In die hostel in Cork hadden ze ook wat bier van 1 of andere microbrewery op tap. Eentje gekregen van die kerel die het effectief brouwt en ik heb hem toch moeten teleur stellen

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
De verheerlijking van Belgische bieren (die voor mij in VEEL, zo niet de meeste gevallen onterecht is) is een self-fulfilling prophecy geworden. Als je vaak genoeg gaat zeggen dat je bier het beste ter wereld is, geloven de mensen dat ook en zoeken ze niet verder.
België blijft wel 1 van de weinige plaatsen waar je op elk terras/in elk café deftig bier kunt drinken.
En dat Belgisch bier niet altijd zaligmakend is klopt (zeker de zoveelste tripel hoeft voor mij ook niet), blijft er toch steeds wel iets dat me kan bekoren.
Onlangs bv Shieven IPA van de la Senne gedronken, en is echt een aanrader.
Denk dat eerste deze horde moet genomen worden (het betere Belgische bier drinken), dan dat we direct moeten beginnen importeren.
Mijn buitenlandse honger probeer ik te stillen op bierfestivals.

Dennoman

Legacy Member
Het leven is te kort om hordes te nemen waar het niet hoeft, in de stijlen waarin België schittert hou ik het lokaal, voor de rest kijk ik elders :)

ToasT

Legacy Member
Ik heb er eigenlijk een goeie discussie over gehad met een Amerikaan in Ierland.
Die zei dat ieder land zijn eigen 'shit'bier uitvoerde en ze het overzee's geweldig vonden, Budweiser, Heineken, ...
Ik heb hem er toch op gewezen dat dit met Belgische bieren niet zo was, voor zover ik weet. Er was vooral Hoegaarden van t vat, maar de manier waarop het getapt wordt, trekt op niets en dan doen ze er meestal nog een schijfje limoen in.
Veel hangt natuurlijk af van de manier waarop ze tappen. CO2 vs Stikstof enz

Het enigste 'Belgische' bier dat ik er in 2 weken heb gedronken, was een 'Wifebeater', maar die wordt nu apart gebrouwd voor het VK

[LRRP]

Legacy Member
ToasT zei:
Ik heb er eigenlijk een goeie discussie over gehad met een Amerikaan in Ierland.
Die zei dat ieder land zijn eigen 'shit'bier uitvoerde en ze het overzee's geweldig vonden, Budweiser, Heineken, ...
Ik heb hem er toch op gewezen dat dit met Belgische bieren niet zo was, voor zover ik weet. Er was vooral Hoegaarden van t vat, maar de manier waarop het getapt wordt, trekt op niets en dan doen ze er meestal nog een schijfje limoen in.
Veel hangt natuurlijk af van de manier waarop ze tappen. CO2 vs Stikstof enz

Het enigste 'Belgische' bier dat ik er in 2 weken heb gedronken, was een 'Wifebeater', maar die wordt nu apart gebrouwd voor het VK

Bier is altijd met co2

Fides

Legacy Member
Dennoman zei:
Het leven is te kort om hordes te nemen waar het niet hoeft, in de stijlen waarin België schittert hou ik het lokaal, voor de rest kijk ik elders :)

lijkt mij evident :)

Dennoman

Legacy Member
[LRRP];16640463 zei:
Bier is altijd met co2
Nou, nee.

Veel bieren (Irish stouts bvb.) worden getapt op een mengsel van CO2 en stikstof. Dat verkleint de belletjes en geeft een heel romig mondgevoel. Als ik me niet vergis, tappen die van Brouwers Verzet hun Rebel Local op festivals ook op stikstof. De technologie van "draught at home" bestond al in blikjes (die Guinness-blikjes met een balleke met stikstof erin), maar in Amerika hebben ze nu ook iets gevonden om dat op fles te doen. Vrij ingenieus wel.

http://www.youtube.com/watch?v=hW75b4m9faY

Er is ook nog de handpomp, maar daar ken ik tbh de werking niet helemaal van.

En die discussie wat betreft het exporteren van shitbieren: een beetje bierliefhebber ziet daar natuurlijk los door. Stella heeft in de UK een even slecht imago als hier. Veel mensen drinken het omdat het Belgisch is, maar die kennen dan ook geen fluit van bier. Verder heeft het inderdaad zoals ge zegt de bijnaam "wifebeater" omdat alleen marginalen met een marcelleke aan (ook een "wifebeater" geheten) of die letterlijk hun vrouw afslagen het drinken.

Soals

Legacy Member
Ik drink graag Stella... :sad:
En ik slaag mijn vriendin nochtans niet....
Ben een bierliefhebber...
Ik voel me beledigd.

Dennoman

Legacy Member
Ik blijf bij mijn credo: ijskoud is praktisch alles te drinken. En dit gaat nog een stuk vreemder klinken, maar een ijskoude Schultenbrau is beter dan een Stella. Om van Jupiler nog maar te zwijgen, dat is echt vies.

En gho, het begrip "bierliefhebber" gebruik ik hier als iemand die al verder heeft durven kijken dan gewone pils en Leffe. Laat het ons "bieringewijde" noemen :)

Soals

Legacy Member
Dennoman zei:
Ik blijf bij mijn credo: ijskoud is praktisch alles te drinken. En dit gaat nog een stuk vreemder klinken, maar een ijskoude Schultenbrau is beter dan een Stella. Om van Jupiler nog maar te zwijgen, dat is echt vies.

Dat is voor iedereen anders... Smaak.

En gho, het begrip "bierliefhebber" gebruik ik hier als iemand die al verder heeft durven kijken dan gewone pils en Leffe. Laat het ons "bieringewijde" noemen :)

Check.

Over smaken kan je niet echt discussiëren imo. Enkel meedelen dat de jouwe anders is. Ik vind Stella dus best goed drinkbaar. Wat 'bieringewijde' betreft, heb ik toch al een serieus gamma aan binnen- én buitenlandse bieren gedronken.

Dennoman

Legacy Member
Tjah, over smaak kun je blijven twisten, maar er zijn sowieso andere factoren die een rol spelen in het succes van een product. Stella is goed drinkbaar en kost 50 cent per flesje, terwijl je aan een veel mooier ambachtelijk bier al snel het drievoudige kwijt bent.

Er eten dagelijks tientallen keren meer mensen in een McDonald's dan in een driesterrenrestaurant, en dan kun je bezwaarlijk gaan zeggen dat dat is omdat het eten daar beter is.

Maar goed, Stella heeft bij mij een blinde proeverij supermarktpilsen gewonnen, dus ik kan niet ontkennen dat het zekere kwaliteiten heeft wat het bij het grote publiek terecht succesvol maakt ja.

Soals

Legacy Member
Stella is natuurlijk ook maar een doorsnee 'pint' hé. Inderdaad, ambachtelijke bieren bieden meer. Deze zijn, zoals je reeds aanhaalde, niet altijd even bereikbaar. Maar om nu de gewone Stella te kruisigen...?

En de écht bekende 3-sterrenrestaurants zullen wel elke dag volgeboekt zitten zeker (geen idee eigenlijk)?

Het beste dat er is, is zelfgebrouwen (gelukt) bier imo. Dat geeft dan nog eens de extra voldoening omdat je het zelf gemaakt hebt :).

Dennoman

Legacy Member
Ik krijg door uw avatar nu echt het idee dat ge zelf patattenvodka distilleert in uw kelder :p

Dennoman

Legacy Member
Voor zover ik het begrijp in Europa niet. Ik ken een aantal mensen die hun eigen whisk(e)y en jenever maken.

bludgeoned

Legacy Member
Gents Bierfestival was dik in orde.
Vooral de Amand en Tommy geuze van 3F. Ook de Founders breakfast stout was een voltreffer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan