bludgeoned
Legacy Member
Of de vraag is er gewoonweg niet. Ken persoonlijk toch niet veel mensen die zitten te wachten op buitenlandse bieren, het is al goed dat ze soms eens iets anders drinken dan Jupiler/Leffe/artificiële kriek.Dennoman zei:Nee, zo werkt het niet zomaar vrees ik
Er is een groot verschil tussen buitenlandse bieren die door grote of door kleine brouwerijen worden gemaakt. Ironisch genoeg zijn ambachtelijke bieren die door een of andere petieterige Amerikaanse microbrouwerij gemaakt worden, makkelijker te krijgen omdat ze vaak letterlijk per fles worden geïmporteerd. Voor grotere bieren zijn officiële importeurs nodig en voor zover ik weet wordt Beamish niet geïmporteerd in België. In de winkel kan je het dus wel vergeten.
België past strikt marktprotectionisme toe op de eigen bieren, vandaar dat het heel moeilijk is om hier aan buitenlands bier te raken. Veel mensen denken dat het maar een kwestie is van naar een willekeurige winkel te gaan waar ze bvb. alle Ierse of Kroatische bieren verkopen, maar zo werkt het helaas niet. In onze buurlanden is de markt veel internationaler, in Vlaanderen (over Wallonië ken ik niet genoeg eigenlijk) zijn er amper 2 drankenhandels die op deftige schaal ambachtelijk bier importeren en die zijn allebei in Gent.
Ik lees enkele verslagen dat Kelly's Irish Pub in Antwerpen het zou hebben op tap, maar dan staat het toch niet meer op hun site, dus ik vrees ervoor.
Persoonlijk sta ik ook niet te springen voor dure geïmporteerde bieren, al neem ik af en toe toch eens een flesje mee.
Geen idee als het al dan niet zo is, maar kun je wat meer info geven over het Belgische protectionisme?


ad: