Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SoYeah

Legacy Member
Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?

Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!

lantaarnpaal

Legacy Member
SoYeah zei:
Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?

Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!

Drink & deliver results

KO

Legacy Member
SoYeah zei:
Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?

Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!

Jaartje.

C_X

Legacy Member
Zolang er geen brokken in zwemmen of haar op groeit is 't allemaal in orde!

de Waaslandwolf

Legacy Member
Daarnet samen met een maat een fles Lou Pepe uit 2002 soldaat gemaakt.

Bij de eerste slok een fameuze kop getrokken. Hoewel ik geregeld en graag een zure geuze lust, was dit toch wel enigszins apart: zuur in combinatie met framboos en wat koolzuurgas is niet alledaags. De tweede slok was al beter, en vanaf de derde was het genieten.

JackM

Legacy Member
Vorige week heb ik in kroatie een lemoenbier gedronken. Best lekker voor op het strand :p
Helaas ben ik de naam vergeten en vind ik het niet terug met de info dat ik heb.

Groene fles en der stond een limoen op en op het etiket achteraan stond de site van carlsberg. Al ben ik nu aan het twijfelen of het de site was, maar alleszins iets van carlsberg.
Iemand een idee welk ik zou kunnen bedoelen?

Noctilucus

Legacy Member
SoYeah zei:
Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?

Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!

Vanaf 7 of 8% kan je bier jaren bewaren, al leent de ene stijl zich er beter toe dan de andere. Bv. geuzes, Orval, de zwaardere donkere bieren zoals Chimay Bleu, maar ook straffe blonde bieren zoals Stille Nacht bewaren gemakkelijk 10-15 jaar en meer, met een interessante smaakevolutie.
Bij meer hoppige bieren loop je meer kans op een eerder muffe smaak, het hoppig karakter gaat na een paar jaar meestal verloren.


JackM zei:
Vorige week heb ik in kroatie een lemoenbier gedronken. Best lekker voor op het strand :p
Helaas ben ik de naam vergeten en vind ik het niet terug met de info dat ik heb.

Groene fles en der stond een limoen op en op het etiket achteraan stond de site van carlsberg. Al ben ik nu aan het twijfelen of het de site was, maar alleszins iets van carlsberg.
Iemand een idee welk ik zou kunnen bedoelen?

Dit?
Pan Radler Limun - 11 at RateBeer

JackM

Legacy Member
Ardiedju ja, thx!

Maar eig moet ek geen moeite doen om dat hier te zoeken, webben hier geen warm weer of bars op het strand + te veel andere bieren voor gewoon te drinken :p

Dennoman

Legacy Member
SoYeah zei:
Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?

Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!
Dennoman zei:
Je hoeft die bieren zeker niet weg te gieten, vooral als het allemaal zware bieren zijn. De houdbaarheidsdata zijn verplicht door de EU, maar eigenlijk bestaan hieromtrent totaal geen regels. Veel brouwerijen passen dan ook radicaal andere data toe. Als ik me niet vergis, kiezen de meeste brouwerijen voor 2 jaar na de botteldatum. Bieren vanaf pakweg 8-9% alcohol zijn - afhankelijk van hoe ze gebrouwen zijn - zeker een drie à viertal jaar goed houdbaar in deftige omstandigheden (lees: een relatief koele ruimte waar er geen zonlicht aan het bier kan). Veel zware bieren beginnen zelfs pas interessant te worden als ze 3-4 jaar voorbij hun houdbaarheidsdatum zijn :)

Let nu wel: dit is absoluut niet zo bij alle bieren. Een gewone pils of ander bier met lage alcohol drink je echt best wel op voor de aangegeven houdbaarheidsdatum, omdat die dan alle bitterheid van de hop verliest of eventueel zelfs slecht beginnen te worden. Bieren van spontane gisting (lambiek, geuze, faro, kriek, ...) zijn dan weer vaak relatief laag van alcohol, maar in principe "oneindig houdbaar" omwille van de processen die ze doorlopen hebben tijdens het gisten. Daar heeft de alcohol dus geen invloed op de houdbaarheid.

Let wel dat hopbitterheid vermindert en zelfs geheel kan verdwijnen met het verouderen, maar een bier dat amper een jaar of anderhalf jaar over datum is, zou nog niet teveel kwijt mogen zijn. Ik zou dus eerst de blonde bieren opdrinken, als die er zijn. Ik zou zeggen: lijst eens op wat ge hebt hé :)

Natuurlijk zijn er nog veel dingen die invloed kunnen hebben op de houdbaarheid van een bier, zoals doorgedreven pasteurisatie en filtering, zoals bij InBev-bieren het geval is. Als je een bier tienduizend keer opkookt en door geavanceerde filtersystemen laat vloeien, blijven er nauwelijks onzuiverheden over in het bier en kun je het eigenlijk makkelijk 30 jaar bewaren zonder dat het echt "slecht" wordt. Het wordt er echter niet lekkerder op, getuige een flesje Leffe Tripel uit 1997 dat ik onlangs opende :p

Zeker opentrekken en proberen dus, eventueel oppassen bij het ingieten, want echt VEEL te veel gistbrokken van op de bodem wil je nu ook niet, daar kun je de dag erna nog wel eens last van ondervinden :)
Duvels die nog maar een halfjaar oud zijn en dan nog altijd in de frigo hebben gelegen (donker en koud = ideaal voor blond bier) zijn absoluut zeker geen enkel probleem. Ik heb hier nog een Duvel van 2005 staan, misschien een dezer ne keer opendoen :)

bludgeoned

Legacy Member
Vorige week nog maar eens beseft wat een leuke brouwerij wel niet is door hun Band of Brothers S01E01 te drinken. Dichter bij real ale zal je in België niet snel komen. En ze blijven meesters om weinig alcohol te combineren met veel smaak.

Rivfader

Legacy Member
Zondag met de vriendin naar een Indisch restaurant geweest en daar dan ook maar eens Indisch bier genaamd Cobra gedronken. Smaakte wat als Maes maar kreeg er wel direct barstende hoofdpijn van. :p

Omdat ik voor mijn verjaardag een paar boeken hebben gekregen eens de nodige drank gekocht voor tijdens het lezen. Het schap staat nu vol Leffe, Rochefort en La Trappe.

easypanic

Legacy Member
Daarnet nog eens een proeving gedaan op het werk.

St Bernardus Tokyo: mooi in evenwicht, wel een enorme metaalgeur. Niet gewoon voor een St Bernardus

Quackelbeens Chocobier: ongebalanceerd. Wel wat chocolade bij de nasmaak maar anders is er niet veel aan.

Straffe Hendrik Heritage: pracht van een bier. Toch 1 van de betere " houten vatenbieren" die ik al gedronken heb. De smaak van de wijn is sterk aanwezig maar overheerst net niet.Top!

Struise RIO: nog beter! Een La Trappe Oak Aged (whiskeyvat) maar nog fijner. Mooi schuim en nog veel leven in het bier, ongelooflijk na die jaren.

danzig_6

Legacy Member
de Rodenbach Vintage 2010 is uit! ga me dan direkt enkele flessen op de kop gaan tikken.
Ben echt wel een grote fan van de Vintages...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan