Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
SoYeah zei:Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?
Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!
SoYeah zei:Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?
Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!

SoYeah zei:Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?
Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!
JackM zei:Vorige week heb ik in kroatie een lemoenbier gedronken. Best lekker voor op het strand
Helaas ben ik de naam vergeten en vind ik het niet terug met de info dat ik heb.
Groene fles en der stond een limoen op en op het etiket achteraan stond de site van carlsberg. Al ben ik nu aan het twijfelen of het de site was, maar alleszins iets van carlsberg.
Iemand een idee welk ik zou kunnen bedoelen?
SoYeah zei:Weet er trouwens iemand hoe lang bier "goed blijft"? Ik dacht dat het zo goed als onbeperkt goed blijft. Ik heb een paar Duvels gevonden in my fridge die er ong. sinds maart liggen.
Drink?
Sorry voor het hi-jacken van uw thread OP!
Duvels die nog maar een halfjaar oud zijn en dan nog altijd in de frigo hebben gelegen (donker en koud = ideaal voor blond bier) zijn absoluut zeker geen enkel probleem. Ik heb hier nog een Duvel van 2005 staan, misschien een dezer ne keer opendoenDennoman zei:Je hoeft die bieren zeker niet weg te gieten, vooral als het allemaal zware bieren zijn. De houdbaarheidsdata zijn verplicht door de EU, maar eigenlijk bestaan hieromtrent totaal geen regels. Veel brouwerijen passen dan ook radicaal andere data toe. Als ik me niet vergis, kiezen de meeste brouwerijen voor 2 jaar na de botteldatum. Bieren vanaf pakweg 8-9% alcohol zijn - afhankelijk van hoe ze gebrouwen zijn - zeker een drie à viertal jaar goed houdbaar in deftige omstandigheden (lees: een relatief koele ruimte waar er geen zonlicht aan het bier kan). Veel zware bieren beginnen zelfs pas interessant te worden als ze 3-4 jaar voorbij hun houdbaarheidsdatum zijn
Let nu wel: dit is absoluut niet zo bij alle bieren. Een gewone pils of ander bier met lage alcohol drink je echt best wel op voor de aangegeven houdbaarheidsdatum, omdat die dan alle bitterheid van de hop verliest of eventueel zelfs slecht beginnen te worden. Bieren van spontane gisting (lambiek, geuze, faro, kriek, ...) zijn dan weer vaak relatief laag van alcohol, maar in principe "oneindig houdbaar" omwille van de processen die ze doorlopen hebben tijdens het gisten. Daar heeft de alcohol dus geen invloed op de houdbaarheid.
Let wel dat hopbitterheid vermindert en zelfs geheel kan verdwijnen met het verouderen, maar een bier dat amper een jaar of anderhalf jaar over datum is, zou nog niet teveel kwijt mogen zijn. Ik zou dus eerst de blonde bieren opdrinken, als die er zijn. Ik zou zeggen: lijst eens op wat ge hebt hé
Natuurlijk zijn er nog veel dingen die invloed kunnen hebben op de houdbaarheid van een bier, zoals doorgedreven pasteurisatie en filtering, zoals bij InBev-bieren het geval is. Als je een bier tienduizend keer opkookt en door geavanceerde filtersystemen laat vloeien, blijven er nauwelijks onzuiverheden over in het bier en kun je het eigenlijk makkelijk 30 jaar bewaren zonder dat het echt "slecht" wordt. Het wordt er echter niet lekkerder op, getuige een flesje Leffe Tripel uit 1997 dat ik onlangs opende
Zeker opentrekken en proberen dus, eventueel oppassen bij het ingieten, want echt VEEL te veel gistbrokken van op de bodem wil je nu ook niet, daar kun je de dag erna nog wel eens last van ondervinden![]()


easypanic zei:Cobra, ontwikkeld en gebrouwen door Palm.
