Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Abio

Legacy Member
Dennoman zei:
Neen, ik ga morgen de Cognac en Calvados oppikken in de Hopduvel en ook eens langs Geers :)

Ze hebben de Cognac en Calvados ook bij Geers binnen. Ik dacht dat het 8 euro was daar... vind de rekening niet direct terug.

Dennoman

Legacy Member
Te laat voor Geers, was ook veels te laat vertrokken eigenlijk. Bacchus hield niet de wacht over mij vandaag: eerst door werken aan het spoor een halfuur te laat aangekomen in Gent, holderdebolder naar de Hopduvel gegaan (gelukkig wel direct nen tram) en dan op de bus in de verkeerde richting gesprongen om naar Dampoort en zo naar Oostakker te gaan. Great. Had beter een taxi gebeld :p Zou wel 10 euro de man gekost hebben, maar we zouden wel binnen 20 minuten bij Geers gestaan hebben.

mijas65

Legacy Member
@ dennoman

je had gelijk echt een perfect bierke de h&v 666 .
gewoon perfect gebalanceerde smaken .

Bontus

Legacy Member
Bontus zei:
Mijn kar nog eens gevuld bij Geers.
Benieuwd naar de volgende:

De La Senne Wadesda #3
De La Senne Black In Japan
Struise Tsjeeses Reserva Port Barrel Aged (2,9 euro! niet mals vergeleken met Black Albert aan 2,5 euro)
Struise Ypres

Jammie, dat is alvast een hele goeie. Mijne eerste Belgische Black IPA, weet zelfs niet of er nog andere zijn. Heb er nog 2 op ratebeer staan (Amager Black Nitro & Brodies Dalston BIPA), en denk dat ik van De Molen ook wel al eens één geproefd heb.

Dennoman

Legacy Member
Bontus zei:
Jammie, dat is alvast een hele goeie. Mijne eerste Belgische Black IPA, weet zelfs niet of er nog andere zijn. Heb er nog 2 op ratebeer staan (Amager Black Nitro & Brodies Dalston BIPA), en denk dat ik van De Molen ook wel al eens één geproefd heb.
Conqueror 1075 van Windsor & Eton is ook een fantastische black IPA. Er komen wat Engelse biervrienden waarschijnlijk afgezakt naar het Brugs bierfestival, moet ik ze er eentje laten meenemen als ge er ook zijt?

De beste BIPA die ik heb gehad is echter die van Emelisse. Heel goed spul.

Bontus

Legacy Member
Dennoman zei:
Conqueror 1075 van Windsor & Eton is ook een fantastische black IPA. Er komen wat Engelse biervrienden waarschijnlijk afgezakt naar het Brugs bierfestival, moet ik ze er eentje laten meenemen als ge er ook zijt?

De beste BIPA die ik heb gehad is echter die van Emelisse. Heel goed spul.
Wil gerust dat bier in een trade betrekken ja :)

Die van Emelisse heb ik al geproefd bij Alvinne vorig jaar denk ik.

danzig_6

Legacy Member
wat heb ik de laatste tijd geproefd dat me zeer goed bevallen is :

de black albert van de struise
aardmonnik van de struise
de troubadour obscura
de brewdog hardcore ipa
de bravoure van de dochter van de korenaar

ivm die brewdog hardcore ipa, meer en meer begin ik die ipa bieren zeer lekker te vinden.
Als jullie nog bieren weten in dezelfde stijl/smaak als die hardcore ipa, laat maar weten!
Zeer frisse, hoppige en sterke smaak.

1 bier gedronken dat me absoluut niet kon bekoren, smaak was totaal mijn ding niet en de (voor mij vieze) nasmaak bleef veel te lang hangen. Bah.
Dit was de Aeresis black indian pepper ale.
Gelukkig kon mijn oom die wel smaken zodat ik hem toch niet door het gootgat moest gieten.

Dennoman

Legacy Member
danzig_6 zei:
wat heb ik de laatste tijd geproefd dat me zeer goed bevallen is :

de black albert van de struise
aardmonnik van de struise
de troubadour obscura
de brewdog hardcore ipa
de bravoure van de dochter van de korenaar

ivm die brewdog hardcore ipa, meer en meer begin ik die ipa bieren zeer lekker te vinden.
Als jullie nog bieren weten in dezelfde stijl/smaak als die hardcore ipa, laat maar weten!
Zeer frisse, hoppige en sterke smaak.
Hardcore IPA is een DIPA (double IPA). Dat zijn IPA met een beetje extra vanalles: meer alcohol, meer hop en vaak een hogere grainbill zodat je een robuuster bier hebt met meer moutprofiel. Het is sinds ik het ontdekt heb ook naast de stout mijn favoriete bierstijl geworden, en ik kan er wel een paar aanraden.

Vooral De Molen scoort goed met hun IPA's, zo heb je Vuur & Vlam en de uitstekende Amarillo single hop. Ook de IPA van Mikkeller zijn zeker de moeite.

Dennoman

Legacy Member
Bontus: als ik me niet vergis, verkoopt men de Troubadour Westkust als een Belgische BIPA, maar ik vind het verre van.

Inspector Monkfish

Legacy Member
Ik heb gisteren een Nøgne ø Imperial Rye Porter gedronken. En hij heeft goed gesmaakt :)

ElMañana

Legacy Member
Zou straks eens langs Geers gaan.
Heb nog nooit iets gedronken van Struise. Heb enkel Guiness gedronken en dat is niet echt mijn ding, veronderstelende dat de Struise brouwers ongeveer die stijl brouwen. Is het dan weggesmeten geld om een Pannepot/Black Albert te kopen? Of zijn dat wel bieren waar ik van ga kunnen genieten?

Ook nog echte aanraders die geen stouts zijn?

Ook ben ik van plan een Rochefort 10 eens te laten rijpen. Hoe lang zouden jullie die laten liggen? Kan je hetzelfde doen met een Sint Bernardus 12? En word die dan beter?

Abio

Legacy Member
Black Albert is niet te vergelijken (buiten de kleur misschien...) met een Guinness. Het is dan ook moeilijk te zeggen of jij dat lekker zou vinden... Een Guinness van het vat af en toe vind ik zelf wel te doen, de Black Albert is een topper voor mij. Voor de 2,3 euro (denk ik) dat hij kost bij Geers... ik zou er gewoon 1 of 2 kopen en eens proberen.

De Pannepot is geen Stout (al heeft hij er wel kleine karaktertrekken van), en echt de moeite om eens te proberen. Het is van het eerste moment dat ik hem kon proeven één van mijn favoriete bieren.

Wat bedoel jij met rijpen? Een half jaartje opzij leggen? Tien jaar wegsteken?
De Rochefort laat ik zelf normaal minstens een half jaar tot een jaar staan voor ik hem drink. De SB12 kan ook goed gehouden worden, maar de smaak-evolutie met het ouder worden vind ik minder geslaagd. Niet slecht, verre van, maar een trappist heeft precies toch echt wel dat tikkeltje extra als je hem laat rijpen. Al kan dat ook een stuk tussen de oren zitten :)

Voor de rest...

Kijk ook even naar de bieren van Mikkeller en De Molen, die hebben ook lekker gerief. Maar ook wel veel imperial stouts...
Dulle Teve, als je die nog niet zou gedronken hebben, is ook een aanrader.

Bontus

Legacy Member
ElMañana zei:
Zou straks eens langs Geers gaan.
Heb nog nooit iets gedronken van Struise. Heb enkel Guinness gedronken en dat is niet echt mijn ding, veronderstellende dat de Struise brouwers ongeveer die stijl brouwen. Is het dan weggesmeten geld om een Pannepot/Black Albert te kopen? Of zijn dat wel bieren waar ik van ga kunnen genieten?
Ik zou zeker een flesjes Black Albert kopen, het is echt een topbier qua complexiteit en ondanks dat het ook gebrande smaak heeft is het vele malen complexer dan een Guinness.
Als je graag Rochefort drinkt zal je Pannepot ook kunnen appreciëren.


ElMañana zei:
Ook nog echte aanraders die geen stouts zijn?
Zou verder aanraden om bijvoorbeeld een bier als "Lichtervelds blond" van de Dolle Brouwers zeker mee te nemen. Dat sluit perfect aan bij de algemene Belgische bierstijl maar steekt daar qua kwaliteit bovenuit, en in veel winkels ga je het niet vinden.
Idem voor Struise Tsjeeses (Reserva), ook typische Belgische stijl, maar dan met power en van hoge kwaliteit.

Ook de bieren van de Zennebrouwerij vind ik echte aanraders. Indien je graag doordeweekse bittere bieren in huis wil halen... Taras Boulba, Zinnebir zijn dan heel geschikt.

Bontus

Legacy Member
ElMañana zei:
Ook ben ik van plan een Rochefort 10 eens te laten rijpen. Hoe lang zouden jullie die laten liggen? Kan je hetzelfde doen met een Sint Bernardus 12? En word die dan beter?

Aangezien deze allemaal erg vergelijkbaar zijn met een WestVleteren 12 waarmee ik wel ervaring heb qua rijping zou ik aanraden om een bak te bewaren en na 1,5 à 2 jaar een eerste maal te vergelijken met een nieuw flesje uit de winkel.
Qua eerste evolutie is er dan al het meeste gebeurd, dus moet je ook niet meer tijd verspillen.
De meeste mensen zullen in dit geval het bescheiden gerijpte bier verkiezen boven het nieuwe, maar niet iedereen...

Het is moeilijker om te zeggen of je bijvoorbeeld een 4 jaar oud beter gaat vinden dan een 2 jaar oud. Dat is ook de reden waarom je tussendoor moet testen, en in het beste geval elk jaar een paar nieuw flesjes kopen om ook gerijpte bieren onderling te vergelijken.

Als de doelstelling is om echte ouderdomssmaken te ontwikkelen dan heb je meer geduld nodig (+10 jaar), het resultaat is (imo) dat alle bieren dan meer op elkaar gaan lijken door de gemadeiriseerde smaak, waarvan het niet zeker is of je dat wel lekker gaat vinden. Ik vind het alleszins erg lekker. Oudste bieren die ik gedronken heb waren 20 jaar oud.

Dennoman

Legacy Member
Ah, hét foutste argument om geen stout te lusten: "ik lust geen Guinness" :)

De imperial stout, waar Black Albert er eentje van is, is ab-so-luut niet te vergelijken met een Irish dry stout, zoals Guinness.

Hier de Wikipedia-pagina die ik grotendeels heb geschreven, met enkele goeie voorbeelden om te zoeken, zowel nationaal als internationaal:
Imperial stout - Wikipedia

ElMañana

Legacy Member
Bedankt allemaal voor de reacties. Ga er een aantal kopen, en zal hier straks een lijstje posten! Ik laat het dan ook weten als ik ze geproefd heb. Ben alvast erg benieuwd naar de Pannepot.

@ Dennoman: Ik heb nog niet veel opzoeking gedaan over de stouts. En dacht inderdaad dat een Guinness zowat dé stout was. Boy was I wrong, obviously ^^. Ik koop in ieder geval een Black Albert!

ElMañana

Legacy Member
Hier mijn lijstje:

Black Albert
Pannepot
Pannepeut
Tsjeeses
Vicaris Generaal
Dulle Teve
Lichtergems Blond
Zinnebier
Taras Boulba

Telkens 1 maal. En dan nog 5x Rochefort 10 om eens te proberen weg te leggen.
Voor die Rochefort. Zet ik dat best rechtstaand weg in een donkere omgeving of toch eerder liggend?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan