Archief - Het grote verkiezingstopic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Op welke partij heb je gestemd voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers (federaal)?


  • Totaal aantal stemmers
    295
  • Opiniepeiling gesloten.

ComputerVISTA

Legacy Member
MrKend54l zei:
Waarvan 35 rechtse zetels. Mooi zou ik zeggen... Dit gaat dus niet gebeuren. Als men tenminste toch wat fatsoen voor de kiezer heeft.

CD&V en CDH zijn niet rechts maar centrum.

Freya

Legacy Member
Black zei:
Wat zegt gij toch allemaal ? :lol:
Tripartite is de klassiekste meerderheid en coalitie die er is.

Mja, maar onze vorige regering was in principe tripartite maar heel links in beleid (als ruil voor staatshervorming).
Nu hoop ik dat het rechste toch wat meer zou doorwegen.

Wel, eigenlijk hoop ik dat N-VA erin komt, in een normale democratie zou dat ook logisch zijn.

MrKend54l

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
CD&V en CDH zijn niet rechts maar centrum.

Cdh is centrum.
Cd&v met een partij top die barst van de flaminganten kan je moeilijk centrum noemen...

ng

Legacy Member
MrKend54l zei:
Waarvan 35 rechtse zetels. Mooi zou ik zeggen... Dit gaat dus niet gebeuren. Als men tenminste toch wat fatsoen voor de kiezer heeft.

35 rechtse zetels?

Freya

Legacy Member
Black zei:
CD&V is een centrumpartij en niet echt rechts noch links te noemen.

Ik beschouw CD&V als centrumrechts, zeker vergeleken met CDH.

Maar als je hen niet meetelde kwam het ook niet uit, dus vandaar mijn verwarring.

marcel

Legacy Member
MrKend54l zei:
Waarvan 35 rechtse zetels. Mooi zou ik zeggen... Dit gaat dus niet gebeuren. Als men tenminste toch wat fatsoen voor de kiezer heeft.

zelfs als je CDh en/of VLD niet meetelt, kom je niet aan 35?
CD&V + VLD + MR = 45
CD&V + CDh + MR = 39
CD&V + MR = 32

alles samen: 54. 1/3de dus.

(hoewel CDh een PS-slaaf is, en dus links te noteren valt.)

Peephole

Legacy Member
Smiles_ zei:
in kaart

Volgens tal van mensen hier zou NVA dus niet mogen/moeten deelnemen aan de federale regering? Zowat overal sterkste partij.
Wie de democratie ook maar een klein beetje in het vaandel draagt, zal moeten zeggen dat NVA er gewoon bij moet.
De N-VA mag er gerust bij. Een regering die een meerderheid heeft mét N-VA is perfect democratisch.

Maar een regering zonder de N-VA die een meerderheid heeft is óók perfect democratisch.

De N-VA haalt 23% van de stemmen in België, zolang ze geen 50% +1 haalt is het perfect democratisch om regering zonder de N-VA te vormen.
Smiles_ zei:
Kunt natuurlijk ook allemaal op elkaars schouder gaan staan en zo een meerderheid vormen. Maar welk signaal geef je dan?
Dus het is ok voor de N-VA om een regering met vijf te vormen, maar een regering met zes is er te veel aan?
Smiles_ zei:
Signaal:"ja, jullie mogen om de zoveel jaar eens gaan stemmen, maar wij (trado's) doen toch onze goesting".

Schijndemocratie, dat is ons land.
Nee, gij kunt gewoon niet aanvaarden dat er mensen zijn met een andere mening die op iets anders dan uw favoriete partij stemmen.

En die mensen kunnen potentieel een meerderheid vormen. Sorry, dat is democratie. Soms kan je verliezen.

Lothorion

Legacy Member
Tr1ploid zei:
Ik gun de rechterzijde hun overwinning. Het bedroevend niveau van de linkerzijde de afgelopen jaren op zowel politiek als persoonlijk niveau (iets wat door bepaalde mensen in dit topic nog extra verduidelijkt wordt) heeft ervoor gezorgd dat ik me totaal niet meer kan vinden in dat milieu. Nu is het vooral hopen dat de sociaal-economische beloften van NVA geen gebakken lucht zijn en dat we binnen vier jaar niet met een nieuwe generatie van de maatschappij vervreemde jongeren zitten door een te rechts beleid.

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Vandaar dat ik het dan maar gedoog met een federale stem op CD&V. En als de PS geen respect heeft voor de democratie zal het volgende keer helaas NVA worden waarschijnlijk.

dJeez

Legacy Member
Freya zei:
35? Hoe tel je dan? Ik tel MR + VLD + CD&V = 45 :)

Dan tel je toch verkeerd? 21 (MR) + 14 (VLD) + 18 (CD&V) = 53... (Bron : cijfers van deredactie voor de Kamer)

Je gebruikt misschien de verkeerde cijfers? Wel die van de Kamer nemen als je de federale zetels wil hé...

MrKend54l

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Plots is alles rechts wat niet rood is :rofl:

Als je openlijk uitkomt dat je confederalisme wel ziet zitten dan ben je volgens mij rechts. Als je zegt dat we zoveel mogelijk bevoegdheden naar Vlaanderen moeten overhevelen dan ben je rechts.

NotoriousP

Legacy Member
Black zei:
Ik hoorde nochtans voor de verkiezingen de NVA al pleiten voor een regering zonder de PS. PS doet hetzelfde tegen NVA en dan staat iedereen hier te janken ?

NVA is bereid apart te regeren in de deelstaten om zo correct democratisch te zijn.

De PS niet.

Peephole

Legacy Member
Ketelbuik zei:
Als je ervan uitgaat dat cd&v en vld weeral hun kiezers gaan bedriegen en meegaan met Di Rupo dan ja.
Lol. Als die kiezers daar effectief problemen mee hebben, dan hadden ze maar niet voor die partijen moeten stemmen.
MrKend54l zei:
2/3 stemde wel rechts. En dat is wat telt. Daarom moet men dus een rechtse regering maken.
Nee, mensen stemmen op kieslijsten.

Niet op "rechts" of "links".

Freya

Legacy Member
dJeez zei:
Dan tel je toch verkeerd? 21 (MR) + 14 (VLD) + 18 (CD&V) = 53... (Bron : cijfers van deredactie voor de Kamer)

Je gebruikt misschien de verkeerde cijfers? Wel die van de Kamer nemen als je de federale zetels wil hé...

Je hebt gelijk, ik was aan het kijken naar het prentje dat gelinkt werd, maar die cijfers kloppen blijkbaar niet :p (Zijn het die van vorige verkiezingen?)

p4ra bellum

Legacy Member
Peephole zei:
En die mensen kunnen potentieel een meerderheid vormen. Sorry, dat is democratie. Soms kan je verliezen.

Dus het is democratie dat partijen met compleet verschillende partijpunten zeggen kom laten we samenwerken en postjes verdelen om zo niets van hun standpunten te verwezelijken? Zo komt er nooit verandering.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan