Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

vishnusixclix

Legacy Member
te moeilijk, scifo. Kers gebruik je bij het ingaan van het rechte stuk om hogere top speed te hebben. Leuke bijkomstigheid is dat de auto achter je niet in je slipsteam kan blijven (en je dus niet het probleem hebt dat Hamilton had met Petrov een paar races terug), zo wordt het "defensief".

Scifo

Legacy Member
KERS heeft toch niets te maken met top speed?

Wat extra pk's om sneller in iemand zijn slipstream te geraken, en uitremmen in de volgende bocht. Makkelijk toch? :p

*ik begrijp wel ongeveer wat je bedoelt, je voorganger zou dan in feite KERS niet mogen "gebruiken"

xDama

Legacy Member
Scifo zei:
KERS heeft toch niets te maken met top speed?

Met wat dan wel? Het zal de acceleratie wel wat verhogen, maar uiteindelijk komt dat enkel op topsnelheid uit.

Nuja, KERS... Voor 2009 was ik daar nog redelijk fan van, maar na 2009 lijkt mij dit maar verloren moeite. Als ze allemaal een KERS-systeem hebben, en dan zeker nog een uniform systeem, dan zie ik niet in waar het voordeel uit gehaald kan worden? Of er moet een regeling komen dat KERS maar x-aantal keer per race/ronde gebruikt kan worden.

Dat ze eerst en vooral zorgen dat alle wagens terug deftig bestuurbaar zijn, dat inhalen terug mogelijk wordt en dat iemand achter een wagen kan rijden zonder dat hij alle grip verliest.

DAN PAS mogen ze met luxe-artikelen als KERS afkomen imo.

blizzard

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Met wat dan wel? Het zal de acceleratie wel wat verhogen, maar uiteindelijk komt dat enkel op topsnelheid uit.

Nuja, KERS... Voor 2009 was ik daar nog redelijk fan van, maar na 2009 lijkt mij dit maar verloren moeite. Als ze allemaal een KERS-systeem hebben, en dan zeker nog een uniform systeem, dan zie ik niet in waar het voordeel uit gehaald kan worden? Of er moet een regeling komen dat KERS maar x-aantal keer per race/ronde gebruikt kan worden.

Dat ze eerst en vooral zorgen dat alle wagens terug deftig bestuurbaar zijn, dat inhalen terug mogelijk wordt en dat iemand achter een wagen kan rijden zonder dat hij alle grip verliest.

DAN PAS mogen ze met luxe-artikelen als KERS afkomen imo.

Het voordeel van KERS is dan vooral waar/wanneer je het gebruikt, stel je voor dat er iemand vast hangt achter een andere wagen, maar die heeft zijn KERS al volledig opgebruikt, en de persoon erachter heeft nog wat KERS over. Op die manier kan het zeker intressant worden.

denkimi

Legacy Member
falc.be zei:
verklaar dan eens waarom Montoya, die toch niet bepaald slecht was in F1. jaren nodig gehad heeft om snel te worden in nascar ?

en die had al oval ervaring, heeft tenslotte de indy en michigan 500 gewonnen

tientallen rijders zijn van indycar naar nascar gegaan, en minstens 75% is wenend terug gekomen omdat ze niet meekonden.

noem eens 1 amerikaan die uit de nascar (of om het even welke vorm van oval-racing) komt en meekon in de f1 (of om het even welke sport waar ze wel bochten moeten nemen)?

sowieso ligt het algemeen niveau in de amerikaanse autosport bedroevend laag, zowel in de f1, het wrc, het wtcc, de f2 of zowat iedere andere autosport die ook buiten de f1 gereden wordt worden ze naar huis gereden, als ze er al in geraken. bourdais reed in amerika alles en iedereen naar huis, maar in de f1 kom hij absoluut niet mee met vettel.

nascar kunt ge evengoed in een windtunnel of als een computersimulatie doen.
breien is ook niet gemakkelijk, maar dat maakt het nog geen racen. voor mij blijft racen op de limiet rijden, en dat is nu eenmaal iets dat amerikanen blijkbaar niet kunnen.


en ge moet zowel f1 als nascar eens opzoeken op youtube. bij f1 krijgt ge allerlei soorten filmpjes, bij nascar gaat het quasi alleen maar over crashes (en in mindere mate over het geluid en vechtpartijen).

boostah

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
kers was tof, totdat het oa door Renault constant DEFENSIEF gebruikt werd ipv offensief. Vanaf toen verloor het voor mij heel veel van zijn waarde.

Ik vermoed dat die LPG pressuretanks in een F1 wagen niet alleen veel zouden wegen, maar ook als onveilig aanzien worden. Ofc is het veiliger te maken, maar dat vereist prolly veel research.

In een gewone auto is het veiliger dan benzine. De grenzen van onplofbaarheid (ifv mengeling met lucht) was dacht ik zelfs kleiner waardoor het minder snel zal ontploffen. En de tank is maar zo veilig als je ze maakt (voor een wagen is lpg met 4mm dik staal, uw chassis is uit dunner plaatstaal gemaakt bv, terwijl een benzine tank ma nen brok plastic is).

Eerder zouden ze es directe injectie enzo mogen toelaten. Een F1 motor is zowa een benzinemotor uit de oudheid, gewoon zo zot doorontwikkeld.

denkimi zei:
noem eens 1 amerikaan die uit de nascar (of om het even welke vorm van oval-racing) komt en meekon in de f1 (of om het even welke sport waar ze wel bochten moeten nemen)?

Zijn er die het omgekeerd wel konden? (just asking)

Ge moogt het imho ni vergelijken, tis iets compleet anders, elke men zen voor en nadelen (en imho is nascar op dit moment intressanter, inhaalactie zijn daar genoeg). Zijn die inhaalacties niet net omdat ze effe hun motor kunnen verder pushen, ma die daardoor warmer wordt. Dus te lang doorpushen = overhit en uit de race (is zowa kers :p, old skool way)

xDama

Legacy Member
denkimi zei:
nascar kunt ge evengoed in een windtunnel of als een computersimulatie doen.
breien is ook niet gemakkelijk, maar dat maakt het nog geen racen. voor mij blijft racen op de limiet rijden, en dat is nu eenmaal iets dat amerikanen blijkbaar niet kunnen.

en ge moet zowel f1 als nascar eens opzoeken op youtube. bij f1 krijgt ge allerlei soorten filmpjes, bij nascar gaat het quasi alleen maar over crashes (en in mindere mate over het geluid en vechtpartijen).

Dus oval-racing of soortgelijke racesporten is niet op de limiet rijden? Jezus... Het is echt een algemeen domme opmerking om te zeggen dat oval-racing 'makkelijk' is.

eniac zei:
Mansell en Zanardi zijn toch twee mooie voorbeelden.

Kwam Zanardi oorspronkelijk uit F1 naar CART begin jaren '90?

Montoya ook niet vergeten natuurlijk. Die kwam van een totale heerschappij naar de F1, waar hij het uiteindelijk ook vrij goed heeft gedaan. Maar again, appelen met peren vergelijken imo.

eniac

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Kwam Zanardi oorspronkelijk uit F1 naar CART begin jaren '90?

Zanardi's carriere: F3000 -> F1 -> CART -> F1 -> CART -> WTCC.

In zijn eerste CART-periode, op 3 jaar tijd: 1 keer tweede, twee titels.
In de F1 niet bepaald succesvol.

denkimi

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Dus oval-racing of soortgelijke racesporten is niet op de limiet rijden? Jezus... Het is echt een algemeen domme opmerking om te zeggen dat oval-racing 'makkelijk' is.
nee. het is misschien niet gemakkelijk, maar dat maakt het nog altijd niet op de limiet rijden. als ge geen bochten moet nemen of remmen is er maar 1 limiet en dat is de aerodynamica van de wagen, en daar heeft de piloot niets mee te maken.

Kwam Zanardi oorspronkelijk uit F1 naar CART begin jaren '90?

Montoya ook niet vergeten natuurlijk. Die kwam van een totale heerschappij naar de F1, waar hij het uiteindelijk ook vrij goed heeft gedaan. Maar again, appelen met peren vergelijken imo.

montoya is nooit een absolute topper in de f1 geweest, net als zanardi trouwens.

xDama

Legacy Member
eniac zei:
Zanardi's carriere: F3000 -> F1 -> CART -> F1 -> CART -> WTCC.

In zijn eerste CART-periode, op 3 jaar tijd: 1 keer tweede, twee titels.
In de F1 niet bepaald succesvol.

Aha, ik dacht altijd dat hij van Amerika kwam toen hij de eerste keer in de F1 kwam.

Het was wel schrijnend in 1999 hoe hij van een absolute dominantie in de CART naar de F1 kwam, en daar gewoon kapot gereden werd.

denkimi zei:
nee. het is misschien niet gemakkelijk, maar dat maakt het nog altijd niet op de limiet rijden. als ge geen bochten moet nemen of remmen is er maar 1 limiet en dat is de aerodynamica van de wagen, en daar heeft de piloot niets mee te maken.



montoya is nooit een absolute topper in de f1 geweest, net als zanardi trouwens.

Tja... Oval racing is in principe 1 continu bocht. Als je daar een fractie van een seconde van de goeie lijn gaat zit je in de muur, maak je 1 foutje zit je in de muur. Daar komt dan nog is bij dat je continu de ene wagen na de andere voorbij gaat. Rare definitie van op de limiet rijden toch.

En Montoya was destijds samen met Raikkonen de enige die iets tegen Schumacher kon opbrengen, dus in die periode behoorde die ruim tot de toppers.

falc.be

Legacy Member
denkimi zei:
noem eens 1 amerikaan die uit de nascar (of om het even welke vorm van oval-racing) komt en meekon in de f1 (of om het even welke sport waar ze wel bochten moeten nemen)?

sowieso ligt het algemeen niveau in de amerikaanse autosport bedroevend laag, zowel in de f1, het wrc, het wtcc, de f2 of zowat iedere andere autosport die ook buiten de f1 gereden wordt worden ze naar huis gereden, als ze er al in geraken. bourdais reed in amerika alles en iedereen naar huis, maar in de f1 kom hij absoluut niet mee met vettel.

nascar kunt ge evengoed in een windtunnel of als een computersimulatie doen.
breien is ook niet gemakkelijk, maar dat maakt het nog geen racen. voor mij blijft racen op de limiet rijden, en dat is nu eenmaal iets dat amerikanen blijkbaar niet kunnen.


en ge moet zowel f1 als nascar eens opzoeken op youtube. bij f1 krijgt ge allerlei soorten filmpjes, bij nascar gaat het quasi alleen maar over crashes (en in mindere mate over het geluid en vechtpartijen).

jaja ik weet wel dat gij iedere klasse buiten F1 een amateur klasse vind.

waarom zijn er goed als geen amerikanen actief buiten amerika ? simpel, genoeg te vinden in eigen land.

amerikaan die uit de nascar komt naar F1 ?, die is er nog niet geweest, waarom zouden ze ook naar huidige ubersaaie F1 willen. montoya was ook de eerste die rechtstreeks van F1 naar nascar is gegaan.

nascar is constant op de limiet rijden, anders valt ge zo van dan kop terug naar de achterhoede.

En het is niet omdat nascar grotendeels alleen maar naar links rijden is, dat ook al die linkse bochten hetzelfde zijn.

vishnusixclix

Legacy Member
denkimi zei:
montoya is nooit een absolute topper in de f1 geweest, net als zanardi trouwens.

Montoya was één van de snelste F1 piloten ooit. Getuige zijn quasi onklopbare snelste rondes (of poles) die nog steeds gelden... op de koop toe nog gereden met een inferieure wagen ook...

Jammer genoeg was het bij hem altijd 'do-or-die' waardoor hij geen veelwinnaar was. Maar ALS hij over de finish reed, dan stond hij opt podium :)

Gothrek

Legacy Member
Trouwens, dit weekend weer enkele teams met een F-duct, Force India en RBR.

Ik vraag mij af hoeveel sneller de RBR hier door wordt. Aangezien Mclaren beweert dat die F-duct 0.4s scheelt per ronde (op bepaalde circuits).

eniac

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Montoya was één van de snelste F1 piloten ooit.

Allez kom nu, dat is toch te fel overdreven. Het grootste deel van zijn F1-carrière reed hij naast Ralf Schumacher en dan zou het maar erg zijn dat hij niet beter was. Als je dan kijkt naar een jaar waarin hij een echte topper naast zich had, Raikkonen in 2005, dan is het wel duidelijk wie daar wie in de vernieling heeft gereden.

Neem nu als voorbeeld ook de snelste rondes, die je specifiek vernoemt. In 2005 is hij er welgeteld 2 keer in geslaagd om een snellere snelste ronde neer te zetten dan Kimi. 2 poles, Kimi meer, 6 keer op 19 races voor Kimi kunnen kwalificeren.

vishnusixclix

Legacy Member
Stad : Kuala Lumpur
Land : Maleisië
Recordronde : 1:34.223 - JP. Montoya (Williams '04)

Stad : Istanboel
Land : Turkije
Recordronde : 1:24.770 (JP. Montoya '05)

Stad : Sao Paulo
Land : Brazilie
Recordronde : 1:11.473 - JP. Montoya (Williams '04)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tbh waren het er 2 jaar terug nog 3-tal meer. Maar van de huidige kalender heeft hij nog altijd 3 toptijden. Dus beter dan Schumi en Alonso in hun beste tijden. Ik noem dat indrukwekkend.

Over één ronde was Montoya één van de snelste piloten in recente F1 geschiedenis.

falc.be

Legacy Member
eniac zei:
Allez kom nu, dat is toch te fel overdreven. Het grootste deel van zijn F1-carrière reed hij naast Ralf Schumacher en dan zou het maar erg zijn dat hij niet beter was. Als je dan kijkt naar een jaar waarin hij een echte topper naast zich had, Raikkonen in 2005, dan is het wel duidelijk wie daar wie in de vernieling heeft gereden.

Neem nu als voorbeeld ook de snelste rondes, die je specifiek vernoemt. In 2005 is hij er welgeteld 2 keer in geslaagd om een snellere snelste ronde neer te zetten dan Kimi. 2 poles, Kimi meer, 6 keer op 19 races voor Kimi kunnen kwalificeren.

montoya was in het 2de deel van 2005, eens hij de wagen afgesteld had, de betere van raikonen.
Als hij jos verstappen niet tegen gekomen had, had ie zijn 3de race al gewonnen.

hij heeft de snelste qualificatie ronde ooit op zijn naam staan, een record dat toen al 18 jaar oud was

de beste inhaalacties (na die van hakinnen in spa 2000 ffcourse) staan op zijn naam

http://www.youtube.com/watch?v=ZQ7fa3SYR94
http://www.youtube.com/watch?v=qgPULZ5aP8U
http://www.youtube.com/watch?v=giZu7-A2yS0
http://www.youtube.com/watch?v=99EmExlI-Co&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=lK7OCLlQKg0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hXk3h4YAJPg

montoya was razendsnel, maar met momenten onbezonnen

eniac

Legacy Member
falc.be zei:
montoya was in het 2de deel van 2005, eens hij de wagen afgesteld had, de betere van raikonen.

Wat?
2 races in 2005 voor Raikkonen geëindigd. 2. Waarvan 1 in het begin van het seizoen. Lijkt me duidelijk genoeg.

edit: fout gemaakt, 2 keer snellere snelste ronde. Even zien hoeveel punten er in H2 van het seizoen werden gescoord.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan