Archief - Formule 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xDama

Legacy Member
Doom Dragon zei:
:lol:

je ging zker niet veel mensen vinden die het zelfde dachten als jij

Ook ik heb er altijd in blijven geloven feitelijk. Daarom is vandaag eigenlijk niet zo'n enorme verrassing voor mij :)

eniac

Legacy Member
Kermit zei:
dat maakt die 100 miljoen dollar boete weer een stuk duurder

Hoezo, "weer een stuk duurder"? Mclaren heeft zelf al gezegd dat die straf niet eens doorweegt op het budget. Eerste of tweede plaats maakt niets uit, ze ondervinden er niet eens last van.

neemt wel niet weg dat ik altijd heb gevonden dat alonso en mclaren onrecht is aangedaan in hongarije, en vooral alonso, die nu met 1 punt het wk verliest, zou waarschijnlijk wk zijn geworden zonder die straf
(met de boete van het spionageschandaal daarentegen ben ik wel akkoord)

Dat compenseert zijn non-straf in de spionagezaak dan toch voor een heel klein beetje.

BaRtHoLoMeUs

Legacy Member
B.U.R.N zei:

Geloof ik niets van, staat ook weer nergens op de 'meer betrouwbare' sites. En dan nog moest er iets mis zijn zouden ze waarschijnlijk enkel een boete krijgen. Denk niet dat ze het zouden riskeren om hen te schrappen, zeker omdat dit gevolgen zou hebben voor het kampioenschap. Der zou imo een minnelijke schikking komen anders is de F1 echt een klucht! Tenzij dit de laatste stuiptrekking zou zijn van de conspiracy FIA helpt Hamilton :rofl:

Maar nogmaals, ik geloof er niet veel van... zo 'zou' Massa ook hebben ingehaald onder gele vlag in FP3 edm. Site lijkt met niet de meest betrouwbare.

*edit* ok, der zijn nog bronnen blijkbaar... maar in '95 is hetzelfde gebeurd met Benneton en toen werd enkel het team gestraft door puntenaftrek van die race. Lijkt mij meest aannemelijk. NO WAY dat ze dit zouden doen.

Typhon`

Legacy Member
Nu al op meerdere sites sprake van diskwalificatie, hopelijk straffen ze de teams met een flinke geldboete en niet met een verandering van plaats, want zou zou hamilton kampioen kunnen worden en dan is de vraag; als de auto's toch reglementair waren, was hij dan wel 5des geworden?

Handsome Hermit

Legacy Member
op F1Club staat nu dat de FIA het wel degelijk bevestigd heeft dat de brandstof in de wagens illegaal was:
http://f1club.be/nieuws/verslag.php?id=2811

Laat ons hopen dat ze Blackie zo niet aan de titel gaan helpen.

--
Dit bericht bevat geen racistische ondertoon of bedoelingen van die strekking. Tot zover deze mededeling zodat sommige mensen hierover niet hoeven te discuteren.

Mee

Legacy Member
Handsome Hermit zei:
Laat ons hopen dat ze Blackie zo niet aan de titel gaan helpen.

--
Dit bericht bevat geen racistische ondertoon of bedoelingen van die strekking. Tot zover deze mededeling zodat sommige mensen hierover niet hoeven te discuteren.
:lol:

Ontopic: Oh nooo! De temperatuur in de benzine was 3 (jawel, 3!!!) °C minder dan het mocht!
Hang ze op! Vierendelen! Tegen de muur!

BaRtHoLoMeUs

Legacy Member
mja, wat ook suckt... hoe het ook uitdraait er zal altijd over gesproken worden.
1) ze worden geschrapt: Hamilton kampioen... FIA heeft geholpen edm.
2) ze worden niet geschrapt: Kimi blijft kampioen... dankzij FIA die het niet durfde ingrijpen.

Echt sucky situatie... typisch voor een sucky seizoen: al die politics... BAH!

FORZA M

Legacy Member
Verdorie, ik dacht daarstraks nog, dit gaat Bernie niet zomaar laten gebeuren dat Hamilton naast de titel grijpt! (Zeker na uitspraken als deze) En wat blijkt nu? Dat trollenbrein van hem heeft al enkele uren op volle toeren gedraaid om toch nog een snood plan te verzinnen om Raikonnen van de titel te houden. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat dit geen gevolgen heeft voor de plaatsen, want dan wordt het helemaal belachelijk.

Sorry voor deze misschien wel erg subjectieve post, maar als je ziet hoe dit seizoen verlopen is (Hongarije, Stepneygate, en zelfs dit weekend nog in FP en quali) is een Fia/Aliens/Organisation for world domination through Lewis Hamilton dominating the F1 samenzwering nog niet eens zo vergezocht!

Sonic4liv3

Legacy Member
Ze kunnen maar zien dat ze Kimi zijn titel ni afpakken! Dat zou een grotere schande zijn dan Ferrari in Oostenrijk paar jaar terug ( Schumi - Barrichello ) of de bandenblunder in Indianapolis voor het imago van de Formule 1,

sink

Legacy Member
als hammie toch WK wordt, dan hoeft de hele F1 niet meer voor mij.. Raikkonen is de enige die het WK verdiend, die gewoon het hele jaar door heeft gedaan wat ie moest; zwijgen, zich afzijdig houden gewoon hard rijden..

maar ik vermoed dat de FIA niet zo dom zal zijn om 'm zijn titel af te pakken..
en de geruchten gaan ook die richting op..
een van de ferrari mecanics heeft de uitleg gedaan.. de temperatuur in interlagos schommelde vlak voor de start heel erg tss 30-35°, en veel teams hadden toen falende sensoren, maar ferrari heeft nog die sensoren aangepast voor de start, andere teams hebben hier blijkbaar pech gehad..
maar wat mij betreft, straf de teams (geldboete, punten van de constructeurs afnemen), maar niet de rijders..

anders is de FIA weer zo typisch inconsequent.. tijd voor duidelijke regels ivm die straffen

EBX

Legacy Member
damned, wat een race en gevolg erna :)

Wat een pech voor Hamilton, je kan het niet bedenken ! Kimi, smooth as usual, knappe overwinning !

Maar als de Williamsen en BMWs illegaal hebben rondgereden, zullen zij daar de gevolgen van dragen. Dit heeft niks met de FIA of McLaren te maken.

De FIA moet nu reglementair handelen ! Keuren ze het goed, dan krijgt Kimi het cadeau, keuren ze het af, krijgt Hamilton het cadeau.

Formule 1 is een technische sport, waar de grenzen héél duidelijk staan !
Er zijn reeds rijders gediskwalificeerd omwille van enkele millimeters en/of enkele grammen te veel/weinig ... het gaat hier niet over een graadje of een halve. er is sprake van 4° te veel (bij Kubica), op 10 graden is dit een afwijking van 140% !!!

Bovendien geeft dit een effectief snelheidsvoordeel in PKs
Quote vanop : http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2007/10/22/fia-auto-s-bmw-en-williams-illegaal/
Hoe de teams van Williams en BMW-Sauber zullen gestraft worden is nog onbekend, maar volgens Mike Gascoyne is er geen andere optie dan diskwalificatie. "Het levert zomaar vijf tot tien extra pk's op", zei de technisch directeur van Spyker tegen het Britse Autosport. "Ze moeten gediskwalificeerd worden. Zonder twijfel."
5 tot 10pks * 70 ronden --> kunnen die cruciale 15 seconden zijn die Hamilton tekort had. Je kan dus niet enkel de contructeurs straffen !

Bovendien was deze temp bij elke pitstop over de grens, dus tis een hele race lang niet in orde geweest.

Och ja, ik lees hierboven veel mensen die spreken over "compensaties is pech" die er vandaag gebeurd zijn .. zie dit dan maar als en compensatie voor Hamilton's pech ?


Ik stel me bijvoorbeeld ook de vraag .. volledig hypothetisch natuurlijk.. als Hamilton P6 had kunnen bereiken (doordat de bmws & williamsen iets trager hadden moeten zijn - hypothetisch!), zou mclaren de suggestie aan Alonso gegeven hebben om zich naar P6 te laten afzakken ? --> waardoor Hamilton P5 wordt en WK zou worden ... en zou Alonso dit gedaan hebben ?

Maar vooral ! Wat zou de publieke opinie ervan vinden ? Zouden ze het erger vinden dan Massa (die trouwens duidelijk sneller was) die Kimi voorliet ?

UltimateWeapon

Legacy Member
sink zei:
anders is de FIA weer zo typisch inconsequent.. tijd voor duidelijke regels ivm die straffen

Wie herinnert zich de straf nog dat Massa indertijd had gekregen omdat hij Alonso zogezegd hinderde tijdens de kwalificaties? ( terwijl Massa 2 bochten voor Alonso reed...)
Toen kreeg Massa zware straf,
als je dat vergelijkt met Hamilton gisteren...Hamilton krijgt GEEN straf.

Al dat subjectief gedoen altijd, dat haat ik aan elke sport. En de laatste tijd is dat bij F1 nog meer het geval dan ooit. Dat krijg je natuurlijk met stomme regels voor elke situatie die daarbij nog eens subjectief geinterpreteerd kunnen worden.

Al dat politiek gezever constant. Kimi heeft al zoveel pech gehad in zijn carriere ( ik ben al 6 jaar Kimi-fan !!! ) en nu het eindelijk gelukt is, zou het de grootste pech van die 6 jaar zijn moest hij nu de titel verliezen omdat de benzine van een paar autootjes een paar graden te koud was...

Het is ook altijd hetzelfde....

denkimi

Legacy Member
EBX zei:
Ik stel me bijvoorbeeld ook de vraag .. volledig hypothetisch natuurlijk.. als Hamilton P6 had kunnen bereiken (doordat de bmws & williamsen iets trager hadden moeten zijn - hypothetisch!), zou mclaren de suggestie aan Alonso gegeven hebben om zich naar P6 te laten afzakken ? --> waardoor Hamilton P5 wordt en WK zou worden ... en zou Alonso dit gedaan hebben ?

Maar vooral ! Wat zou de publieke opinie ervan vinden ? Zouden ze het erger vinden dan Massa (die trouwens duidelijk sneller was) die Kimi voorliet ?
ik denk nie dat alonso dat had willen doen. 1 plaats afstaan mss wel, maar 3 lijkt me wel heel veel.

en ik weet niet hoe gij weet dat massa sneller was dan raikkonen. geen van beiden hebben op de limiet gereden (dat was ook niet nodig).

UltimateWeapon

Legacy Member
den-kimi zei:
ik denk nie dat alonso dat had willen doen. 1 plaats afstaan mss wel, maar 3 lijkt me wel heel veel.

en ik weet niet hoe gij weet dat massa sneller was dan raikkonen. geen van beiden hebben op de limiet gereden (dat was ook niet nodig).

Massa heeft dit jaar ook eens een overwinning in handen gekregen toen Kimi zijn positie moest bevriezen, wat deed Kimi ?
--> snelste ronde van de race rijden om te laten zien dat hij toch de snelste was.

Dat had Massa deze race toch ook kunnen doen?
Maar nee, Kimi Raikkonen heeft de snelste ronde gereden :niceone:
Waarom? Omdat hij gewoon de snelste is :p


Ik vind het wel opmerkelijk dat het hier toevallig over 2 verschillende teams gaat met dezelfde inbreuk. Dat wijst erop dat het geen "bewuste" overtreding is, maar eerder een soort van "probleem" dat elk team kon overkomen, en dat dus te wijten is aan externe factoren.

Ik denk daarom dat het ook eerder onder dezelfde categorie valt als wanneer bijvoorbeeld een voorvleugel van een wagen kapot wordt gereden met als gevolg dat deze voorvleugel niet meer reglementair is.
Niet reglementair wil in zulke situaties niet zeggen: illegaal, en wordt ook niet bestraft.

Greenie

Legacy Member
het was een spannende race, en laat ons hopen dat het einde zo blijft
iceman verdient het :)

dat alonso & hammilton maar wat meer ervaring opdoen en het volgend jaar nog is proberen

UltimateWeapon

Legacy Member
Op F1.com zijn ze ook weer verschrikkelijk objectief met hun poll eh...

Who was your driver of the day in Sunday's Brazilian Grand Prix?

* Lewis Hamilton
* Robert Kubica
* Nico Rosberg


euh ???

Greenie

Legacy Member
Kubica wint tenminste toch :)
opzich wel de juiste keuzes imo, ze hebben toch alle 3 wat stunten uitgehaald
al ging Kimi wel met de eerste plaats lopen en hopelijk ook het kampioenschap,
maar kubica & rosberg waren echt wel uitstekende prestaties aan het afleggen
alsook hammilton die toch een heuze inhaalrace had, en toch nog 'nipt' naast de titel grijpt

UltimateWeapon

Legacy Member
DarkMess zei:
Kubica wint tenminste toch :)

Dat zou er nog aan mankeren...
Al die mensen dat op Hamilton stemmen die stemmen puur subjectief, want face it: als ge in de laatste 2 races 4 punten moet halen om kampioen te worden, en ge pakt er maar 2....dan verdient dat weinig :bow: in mijn ogen.

Hamilton is echt :niceone: rijder, maar was dat niet in de laatste 2 races, punt.

EBX

Legacy Member
DarkMess zei:
Kubica wint tenminste toch :)
Jamaar, die reed met een illegale-opgefokte- auto ;) (--> zie je de knipoog ?)

UltimateWeapon zei:
Hamilton is echt :niceone: rijder, maar was dat niet in de laatste 2 races, punt.

Zeker, maar nuanceer dan ook dat het in die laatste 2 keer niet volledig zijn schuld was - er is sprake van verzachtende omstandigheden. Versnellingsbak die wegvalt (want zijn stukje dat ie van de baan ging heeft hem zijn Wereldtitel niet gekost :) ) + banden die op waren ...

Nuja, ik vind dat 2 mindere races geen afbreuk doen aan de fantastische prestatie die hij dit jaar heeft neergezet ! Als rookie zo'n seizoen neerzette, niemand doet het hem na !

Als die bmws en williamsen effectief een voordeel hebben gehad --> vind dat ze alle 2 WK-waardig zijn. Misschien moeten ze het uitvechten in een extra race ? Enkel Kimi en Hamilton , beiden in éénzelfde wagen --> winner takes it all !

Bovendien wordt het voor de FIA eens dringens tijd dat ze eens een boekje overtredingen en straffen opstellen ! + een vast onafhankelijk steward team !

Nu hangt je sanctionering af van hoe de neuzen op een moment staan. Eénzelfde overtreding kan in elke Grand Prix een ander straf opleveren -en dat is verkeerd !
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan