Archief - [ALG][Gamedesigners gezocht] I.B.E. The Game

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
TrueSkillz zei:
PS: @killgore:
je bedoelt die western mod? daar had ik over gelezen ja....zag er wel strak uit.
yup :)

en wa bedoelde met "strak" (pos of neg :p)? Nie da et er veel toe doet :sad:.

ander nadeel daarbij was dat we op sommige plaatsen onderbemand waren (kwas enige coder bv), ma daar kunde nu nie veel aan doen, zelfs met die voorbereiding.

Dj Vince

Legacy Member
killgore zei:
...
En fyi: we zijn in pcgp geraakt dus kan wel zeggen dat het geen super-ondoordacht noob project was :)....

pcgp? Planologische Commissie voor Gemeentelijke Plannen?
Pokémon Card Game Player?
:p

Waar heb ge leren programmeren killgore?
Goed boek op aanraden misschien?
Gebruik je de OpenGL api?

killgore

Legacy Member
Dj Vince zei:
pcgp? Planologische Commissie voor Gemeentelijke Plannen?
Pokémon Card Game Player?
:p

Waar heb ge leren programmeren killgore?
Goed boek op aanraden misschien?
Gebruik je de OpenGL api?
leren programmeren? Gewoon, kwas toen ek jaar of 14-15 was (eerste pc) begonne me noob-sitejes maken in frontpage en later dreamweaver. Dan php ontdekt en daarin beginnen prutsen en da ging eigenlijk wel vrij vlot en dan enkele jaren gelede rustig aan met c++ begonnen. Sindsdien zijn er nog paar talen bijgekomen (hoewel ek nog altijd c++ het beste kan, ook qua extra api's en zo). Van openGL: ik kan het wel, ma nog nooit een groot project in gemaakt, meer prutswerk vo alle functies eens te testen. Da western ding was een hl2 mod he, geen full standalone game. Enige waar ek al mee geprutst heb om echt standalone game te maken was directx en dan vooral 2D directdraw, ma da hebbek gewoon nooit echt volledig afgewerkt :). Kben nu wel van plan geen teams meer te joinen en eens te focussen op wat eigen dingen te maken (nu ja, kwerk nog mee aan enkele webgames, maar das zwaar bijkomstig).
boeken: Ik leer wel veel & graag uit boeken die zo tussen referentie & tuto liggen. Referentie-achtige is vreselijk goed voor het detail voor sommige dingen en met tuto stijl bedoel ek da ge het kunt lezen, dat het niet gewoon opsomming is. C++ emmek geleerd uit "c++ grand cru". Voor de rest heb ek nog zelf visual C++.net liggen (daarvan makkelijk overgegaan om c# te leren, hebbek dan ook geen boek voor gekocht), openGL red book (+upgedate versies & blue book als e-books), programming windows en nog enkele mindere boekskes en offcourse men cursus java. Kleen ook veel boeken uit bibs en zo omdat het anders nogal wat kostelijk wordt. Ik kan persoonlijk niet echt goed van sites leren, tenzij ik ze afdruk.


pcgp = pc gameplay btw, da we daarin geraakten was nu niet zo een immense prestatie ('t is nederlandstalig boekske en wij waren voor groot deel nl team ;)). Ma twas maar om aan te duiden da het geen noob-projectje was en da we wel al wa zaken gepresteerd hadden op dat moment, ma toch nog uiteengevallen zijn omdat sommige zaken van in het begin niet goed geregeld waren.

Krueger

Legacy Member
Zet anders eens een smiley in uw post

En ja, ik ben me bewust van de ironie

Edit: veel beter :)

Dj Vince

Legacy Member
killgore zei:
leren programmeren? Gewoon, kwas toen ek jaar of 14-15 was (eerste pc) begonne me noob-sitejes maken in frontpage en later dreamweaver. Dan php ontdekt en daarin beginnen prutsen en da ging eigenlijk wel vrij vlot en dan enkele jaren gelede rustig aan met c++ begonnen. Sindsdien zijn er nog paar talen bijgekomen (hoewel ek nog altijd c++ het beste kan, ook qua extra api's en zo). Van openGL: ik kan het wel, ma nog nooit een groot project in gemaakt, meer prutswerk vo alle functies eens te testen. Da western ding was een hl2 mod he, geen full standalone game. Enige waar ek al mee geprutst heb om echt standalone game te maken was directx en dan vooral 2D directdraw, ma da hebbek gewoon nooit echt volledig afgewerkt :). Kben nu wel van plan geen teams meer te joinen en eens te focussen op wat eigen dingen te maken (nu ja, kwerk nog mee aan enkele webgames, maar das zwaar bijkomstig).
boeken: Ik leer wel veel & graag uit boeken die zo tussen referentie & tuto liggen. Referentie-achtige is vreselijk goed voor het detail voor sommige dingen en met tuto stijl bedoel ek da ge het kunt lezen, dat het niet gewoon opsomming is. C++ emmek geleerd uit "c++ grand cru". Voor de rest heb ek nog zelf visual C++.net liggen (daarvan makkelijk overgegaan om c# te leren, hebbek dan ook geen boek voor gekocht), openGL red book (+upgedate versies & blue book als e-books), programming windows en nog enkele mindere boekskes en offcourse men cursus java. Kleen ook veel boeken uit bibs en zo omdat het anders nogal wat kostelijk wordt. Ik kan persoonlijk niet echt goed van sites leren, tenzij ik ze afdruk.


pcgp = pc gameplay btw, da we daarin geraakten was nu niet zo een immense prestatie ('t is nederlandstalig boekske en wij waren voor groot deel nl team ;)). Ma twas maar om aan te duiden da het geen noob-projectje was en da we wel al wa zaken gepresteerd hadden op dat moment, ma toch nog uiteengevallen zijn omdat sommige zaken van in het begin niet goed geregeld waren.

Ok, PCGP wist 'k eigenlijk wel hoor ;) maja soit

Ja, kheb de Grand Cru ook, en vind 't een zeer goed boekske.
Verder ben ik met OpenGL bezig met 'OpenGL Game Programming' ook zeer goed, maar twas vooral uw uitgebreide C++ kennis die mij opviel,
daarmee ff vragen ;-)
Van sites leren gaat hier wel (zoals Nehe.gamedev.net),
maar ik heb twee schermpjes, dan zet ik op het ene de site,
en op 't andere m'n IDE.

TrueSkillz

Legacy Member
ik heb (op verzoek) een wat uitgebreidere beschrijving gemaakt:



IBE zal een breakdance-rpg worden.

Aan het begin van het spel ben je net begonnen met breakdancen. Je traint 1x per week met een paar andere B-Boys.

Als je traint kan je kiezen een bepaald gedeelte van je breakdance te verbeteren: Stijl, Kracht, Techniek, Uithoudingsvermogen of een specifieke move:

Stijl: Als je je stijl verbetert zal op den duur je top rock (het "dans" gedeelte) verbeteren

Kracht: Om "powermoves" te kunnen heb je een bepaald niveau kracht nodig

Techniek: Voor sommige ingewikkeldere moves en voor je meeste "footwork" heb je techniek nodig.

Uithoudingsvermogen: Spreekt denk ik voor zich. Een extra element in onze game zal wel worden: als je stijl goed is en je dus lekker danst, zal je energie minder snel naar beneden gaan; hiermee brengen we ook het mentale aspect van breakdance naar voren.

Specifieke move: Als je vordert in het spel zullen meer moves toegankelijk worden: let op:het zal niet zo zijn dat:
je hebt een bepaald niveau kracht dan kan je die move: nee, je zult die move eerst moeten trainen.


Als je vordert in het spel kan je meedoen aan battles: Door die battles te winnen krijg je Aanzien(Respect).

Als je Aanzien hoog is, bestaat de kans dat een crew (groep breakdancers) jou vraagt om bij hun crew te komen.
Je kan ook zelf een crew oprichten en andere mensen uitnodigen.

Als je in een goede crew (die veel battles wint) zit zal je aanzien stijgen, en vice versa.


Het doel is natuurlijk aan IBE mee te doen.
Voordat je word uitgenodigd om aan IBE mee te doen, zul je een bijna legendarische bekendheid moeten zijn.
En als je dan aan IBE mee doet, kan je aan de verschillenende disciplines meedoen:
ALLbattlesALL: land vs land
Seven2smoke: je hebt 8 mensen, de eerste die 7 punten heeft wint.
Standupdance: 1on1 toernooi waarbij je alleen mag "dansen"
1on1: één tegen één battles in een afval systeem.
2on2: twee tegen twee battles in een afval systeem.
Footwork: één tegen één battles in een afval systeem, waarbij je vooral footwork moet gebruiken.

En dan kan je ook nog gewoon meedoen aan "jams" (cirkels waarin je laat zien wat je kunt)


PS: Strak = positief :)

killgore

Legacy Member
Dj Vince zei:
Ok, PCGP wist 'k eigenlijk wel hoor ;) maja soit

Ja, kheb de Grand Cru ook, en vind 't een zeer goed boekske.
Verder ben ik met OpenGL bezig met 'OpenGL Game Programming' ook zeer goed, maar twas vooral uw uitgebreide C++ kennis die mij opviel,
daarmee ff vragen ;-)
Van sites leren gaat hier wel (zoals Nehe.gamedev.net),
maar ik heb twee schermpjes, dan zet ik op het ene de site,
en op 't andere m'n IDE.
nehe is wel goed :), ma ik lees die ook gewoon en probeer dan daarna wa zelf, probeer nooit zijn vbn. Net zoals ge een boek leest dus.
en "uitgebreide" c++ kennis is wat overdreven :). 1 v/d belangerijkste zaken waarom ek enkele details beter kan is omdak cst mensen help op fora, ge zou u immens verbazen hoe goed ge daar zelf door leert.

das al beke beter TrueSkillz :) (en thx vo comment).

TrueSkillz

Legacy Member
gelukkig maar:
er is trouwens een forum van ons spelleke: nog niet zo lang geleden online gegaan:klik

Unzip Attack

Legacy Member
om nog maar es te benadrukken dat zoiets bijna sowieso gedoemd is :

http://ibe.hopto.org/forum/viewtopic.php?t=7

je weet niet eens of je AI nodig gaat hebben, dat heel concept is zo vaag als iets. Je spreekt over "physics" die niet nodig zijn omdat je collision detection gebruikt ? :s ist de eerste keer dat je een spel maakt ?

killgore

Legacy Member
A.I. hebde gewoon zowat altijd nodig :s?

Bv. in uw game moet ge uw pc laten interpreteren of de moves goed zijn e.d. -> Ook dat is AI.

Unzip Attack

Legacy Member
en wat je nu hebt geschreven is oke als je je spel wil voorstellen aan mensen. Maar begin eens aan een goeie requirements definition, specification... dat je scope (alles wat tot je project behoort, dus ook members die nodig zijn) etc VASTLIGGEN voor je aant implementeren slaat.

TrueSkillz

Legacy Member
Unzip Attack zei:
om nog maar es te benadrukken dat zoiets bijna sowieso gedoemd is :

http://ibe.hopto.org/forum/viewtopic.php?t=7

je weet niet eens of je AI nodig gaat hebben, dat heel concept is zo vaag als iets. Je spreekt over "physics" die niet nodig zijn omdat je collision detection gebruikt ? :s ist de eerste keer dat je een spel maakt ?

hoe bedoel je: "je weet niet eens of je AI nodig hebt? er staat duidelijk dat we AI nodig hebben...
de physics ga ik niet over, weet ik ook niet zoveel vanaf:
besef wel dat je bij breakdance geen lichamelijk contact hebt, alleen contact met de vloer
en wat vind je precies vaag?

ik vind dat je jezelf op dit moment een beetje neerbuigend opstelt naar mensen die (ook) een spel maken, je doet alsof alleen jij dat zou kunnen, beetje flauw hoor.

EDIT: als je mijn eerdere post leest staat daar dat ik daar(ontwerpdocument) mee ben begonnen nav jullie commentaren.

Dj Vince

Legacy Member
Wat betekent de zin:
TrueSkillz zei:
De physics ga ik niet over, ...
?

Ja bon, tis natuurlijk niet echt motiverend als je zo vanalle commentaar naar je kop krijgt,
maar hou vol, en als het jou en je team lukt,
dan mag je zoveel commentaar geven als je wil op al die sceptisch mensen hier :)

Tis gewoon dat we al vaak gelijkaardige dingen hebben gezien,
en ja, al vaak op dezelfde manier afloopt (zoals reeds een aantal keer aangehaald)

De negatief klinkende mensen, proberen tussen al die negativiteit ook nog wat raad te geven. Ik ga ermee akkoord dat de dingen die je nu omschrijft vaag zijn en dat je een stevig en degelijk design document nodig hebt etc...

Maar zorg gewoon dat die er komen, en dat je alles volhoudt wat je daarin schrijft. Dan heb je een kans op slagen! Dan zul je zien dat het is dankzij de tips die hier gegeven worden, ookal klinken ze zeer 'neerkijkend' of negatief...

TrueSkillz

Legacy Member
Dj Vince zei:
Wat betekent de zin:

?

Ja bon, tis natuurlijk niet echt motiverend als je zo vanalle commentaar naar je kop krijgt,
maar hou vol, en als het jou en je team lukt,
dan mag je zoveel commentaar geven als je wil op al die sceptisch mensen hier :)

Tis gewoon dat we al vaak gelijkaardige dingen hebben gezien,
en ja, al vaak op dezelfde manier afloopt (zoals reeds een aantal keer aangehaald)

De negatief klinkende mensen, proberen tussen al die negativiteit ook nog wat raad te geven. Ik ga ermee akkoord dat de dingen die je nu omschrijft vaag zijn en dat je een stevig en degelijk design document nodig hebt etc...

Maar zorg gewoon dat die er komen, en dat je alles volhoudt wat je daarin schrijft. Dan heb je een kans op slagen! Dan zul je zien dat het is dankzij de tips die hier gegeven worden, ookal klinken ze zeer 'neerkijkend' of negatief...


die zin betekent dat ik niks weet van "physics" en dus geen antwoord kan geven of unzip attack

TrueSkillz

Legacy Member
ja, op dit moment is het ffkes offline, vanaaf is ie weer online

Unzip Attack

Legacy Member
TrueSkillz zei:
hoe bedoel je: "je weet niet eens of je AI nodig hebt? er staat duidelijk dat we AI nodig hebben...
de physics ga ik niet over, weet ik ook niet zoveel vanaf:
besef wel dat je bij breakdance geen lichamelijk contact hebt, alleen contact met de vloer
en wat vind je precies vaag?

ik vind dat je jezelf op dit moment een beetje neerbuigend opstelt naar mensen die (ook) een spel maken, je doet alsof alleen jij dat zou kunnen, beetje flauw hoor.

EDIT: als je mijn eerdere post leest staat daar dat ik daar(ontwerpdocument) mee ben begonnen nav jullie commentaren.

nee ik probeer je enkel te behoeden (zei het mss een beetje negatief, maar mss stimulerend om te laten zien dat je het wel kan).
Anyway nogmaals : werk EERST aan analyse alvorens daarop te schieten en models beginnen te maken etc... want stel nu dat degene die programmeert ermee stopt, is er enige documentatie voor handen zodat iemand anders kan verder bouwen ? is er enige documentatie voor nieuwelingen die het project joinen buiten een "algemene beschrijving ?" is er een communicatie-rapport waar iedereen zijn contactgegevens te vinden zijn, communicatie is nl cruciaal in zo'n projecten. heb je gedacht aan concretere uitwerking, zoals WELKE moves moeten ondersteund worden, of gaan jullie er vanuit dat zoiets "real-time" nog door de modeller programmeur wordt beslist maar niet echt kennis hiervan heeft. Tlijkt op zich allemaal zo banaal te zijn, maar zo'n punten maken dat een project staat of valt...

Concreet werk je nu best aan (als je dan toch een beetje raad wilt) :

1. een algemeen concept document (requirements definition) dat het spel globaal en algemeen uitlegt aan gebruikers, ontwikkelaars (nu en naderhand zeer handig), klant?
je moet dit zien als een soort "offerte" die je aan een virtuele klant zou geven...
> dat wat je nu hebt , is bijna oke als req def doc.

2. een specifieker document waar alle requirements in details (requirements specs) staat in beschreven. Dit moet als basis nadien gaan dienen voor alle ontwikkelaars en beta-testers bijvoorbeeld. Beschrijf zowel functionele (wat moet het allemaal kunnen) als niet functionele requirements (gebruiksvriendelijkheid, uitbreidbaarheid (hoe flexibel om nieuwe moves in te bouwen bijvoorbeeld), correctheid/onderhoudbaarheid&performance (denk aan afspraken die je gaat gebruiken voor code, members hoe voorstellen ? denk aan de taal die je wil gaan gebruiken, de engine gaat die ook nog in de toekomst van het project goed genoeg zijn ? ))
Geef ook al globale deadlines aan, zeer belangrijk.

da's volgens mij (en heel wat andere bronnen) een meer gestructureerde aanpak, waar je in de toekomst nog het voordeel van inzien.

hoop dat ik je hier al mee op weg kan helpen.

TrueSkillz

Legacy Member
ben nu bezig met en zeer uitgebreide beschrijving van het spel:
wat er stap voor stap gebeurd: 2d plattegronden van " levels" enzo,
menu beschrijvingen etc...

EDIT: site is weer online
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan