Archief - DISCUSSIE: IMD (studierichting)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cravingspy

Legacy Member
Hey,

Zijn er hier mensen die volgend academiejaar de richting Interactive multimedia designer gaan volgen aan KHM?

Om alvast al eens kennis te maken :D
Ik was gistere de voorlaatste dat zich kon inschrijven... alles is al weg nu :ironic:

gr33tz

Fr3aK

Legacy Member
Ik kon gisteren niet gaan en wordt maandag dus op de wachtlijst gezet :s
Kheb nog altijd geen idee wa ek zou moeten gaan volgen als ik er echt nimmer binnen geraak...

tikketim

Legacy Member
een jaartje gaan werken en volgend jaar vroeger proberen te zijn , iets gaan studeren tegen je zin heeft ook geen zin :p

cravingspy

Legacy Member
Blijkbaar was er veel intresse voor. Is wel jammer voor jullie. Hopelijk komen er nog wat plaatsen vrij é :)

Ik hoop dat het mij wat ligt, heb nogal schrik voor dat tekenen en frans.
Heb alleen wat PO in het middelbaar gekregen. Hopelijk geeft dit niet echt problemen. En frans tja das gewoon de domste taal da er is :D

Evil Banana

Legacy Member
Heb mij al nen tijd geleden ingeschreven,er waren maar 60 plaatsen dacht ik.
En Freak,tzou goe kunne dak er ni door ben dit jaar dus er komt mss een plaatske vrij :p

bRahms

Legacy Member
Heb er een discussie van gemaakt, is niet echt een vraag he =)

Fr3aK

Legacy Member
horse_99 zei:
Wat houdt IMD juist in?
http://www.e-imd.be

Is een praktische informatica richting... Interactive Multimedia Designer

En over dat jaartje gaan werken, met plezier maar ik heb maar een diploma Industriele Wetenschappen en daar gade ook geen vet jobke me vinden + ik ben dit jaar al 2 keer van richting veranderd (1 keer Ind. Ir. en 1 keer TI)
Ik werk wel al samen met een klasgenoot van dit jaar (TI @ KdG) en maak websites maar ik denk niet dat ik elke maand een project van 1000€ in de wacht kan slepen :)

Ik wil altijd wel freelance werken voor webdesign bedrijfjes maar het enige wat ik kan is PHP/MySQL/JS en volgens de web standards simpele layouts maken...

servi

Legacy Member
hmm die richting schrijf ik al direct af. Een studierichting waar een laptop verplicht is, is gewoon al onnozel. Ge hebt daar immers voor niets een laptop nodig, desktop computers volstaan . En zeker dan als ge ziet wat voor een laptop dat moet zijn en welke software er moet op geïnstalleerd staan.


Ik bedoel welke mens heeft nu legaal windows XP pro, Office 2003, Studio MX,Director MX en Adobe CS op zijn laptop staan ? ( da's al verdorie voor minstens 1000 € software )


Overigens Adobe gebruiken op een laptop ? :eek: Ik betwijfel ten zeerste of ge op zo'n schermen resoluties hoger dan 1280x1024 kunt instellen(tenzij ge natuurlijk een heel dure laptop koopt). Een ietwat deftige grafische richting blijft toch nog wel even bij grote crt-schermen vermits die kleuren beter weergeven dan tft.(wat toch wel belangrijk is als ge grafisch iets wilt doen )


Mij lijkt het meer show dan kunde.

cravingspy

Legacy Member
tjah Servi,

Wat die aankopen betreft is het idd heel duur:

Laptop: gem. 1500 euro
Software: macromedia : 55 euro per jaar (academic download)
microsoft: 50 euro per jaar (academic download)
plus al de rest dan nog :wtf:
eventuele accessoires zoals tas, muis, usb enz...
Dan nog een treinabbo : 400 euro
Inschrijvingsgeld : 512 euro
Boeken : 500 euro (zeker meer mja!!)

Totaal prijskaartje => 1500 + 55 +50 + 50 + 100 + 400 + 512 + 500 = 3167 € :eek:

Stel nu dat je na een maand zegt ik stop ermee!
Ben je toch wel heel hard afgeript moetk zegge :cry:

GLX

Legacy Member
dan valt het qua licentie toch mee,
als je geen portable koopt, dan moet je toch thuis een deftige computer hebben om al die software naast elkaar (dus tegelijkertijd) te laten doen runnen. Als je nu die desktop vervangt voor een paar 100 euro meer door een portable dan heb je als meerwaarde:
* je kan je eigen computer mee nemen naar school, zo ben je zeker dat je op een goeie computer werkt
* voor kotstudenten, kunnen hun computer naar huis nemen en thuis verderwerken
* voor groepswerken, nogmaals de draagbaarheid troef!

En wat betreft licenties, je bent altijd verplicht om legale software op je computer te hebben ook op een desktop die thuis staat.
en de argumenten van "niemand doet dat" en "waarom legaal als ik alles kan hacken" tellen niet

manson

Legacy Member
servi zei:
Overigens Adobe gebruiken op een laptop ? :eek: Ik betwijfel ten zeerste of ge op zo'n schermen resoluties hoger dan 1280x1024 kunt instellen(tenzij ge natuurlijk een heel dure laptop koopt). Een ietwat deftige grafische richting blijft toch nog wel even bij grote crt-schermen vermits die kleuren beter weergeven dan tft.(wat toch wel belangrijk is als ge grafisch iets wilt doen )
overdreven wat je zegt
laptop scherm van 1600*1200 zijn geen uitzondering
de tweede en derde lichting van laptops in de richting mct op het pih in kortrijk waren laptops met een schermresolutie van 1600*1200
ok, de kostprijs voor de aankoop van een laptop is niet gering maar het is en blijft een investering
de school daarentegen kan nu geld investeren in andere infrastructuur zonder de verplichting elke twee jaren bakken geld aan upgrades te geven

Fr3aK

Legacy Member
Alee, ksta als negenste op de wachtlijst.
Nu maar hopen da ze nog een klas inrichten...

cravingspy

Legacy Member
Er zullen nog wel plaatsen vrijkomen ze Fr3aK... Zoals ik mss :ironic:
Ik heb zaterdag supersnel moeten beslissen en begin nu toch wat te twijfelen. Vooral als je ziet hvl euro je moet uitgeven :crazy: en ik niet echt kan tekenen... Al intresseerd het mij wel hoor daar niet van, denk dat het iets te moeilijk gaat worden... :help:

Kzie wel :p

servi

Legacy Member
overdreven wat je zegt
laptop scherm van 1600*1200 zijn geen uitzondering

onder de 1500 € ga je niet gemakkelijk een laptop vinden met een resolutie hoger dan 1280x1024. (het kan natuurlijk altijd )
Valt dus zeker niet te vereenzelvigen met "onderwijs voor iedereen", vermits ge al minstens 1500€ moet hebben voor een onnodige aankoop.


dan valt het qua licentie toch mee,
als je geen portable koopt, dan moet je toch thuis een deftige computer hebben om al die software naast elkaar (dus tegelijkertijd) te laten doen runnen. Als je nu die desktop vervangt voor een paar 100 euro meer door een portable dan heb je als meerwaarde:

ge vergeet er dan wel even bij te zeggen dat een laptop nauwelijks up te graden is of veel duurder is om up te graden. Nieuwe processor, extra RAM, extra harde schijf,andere grafische kaart,ander toetsenbord,... ?

* je kan je eigen computer mee nemen naar school, zo ben je zeker dat je op een goeie computer werkt
* voor kotstudenten, kunnen hun computer naar huis nemen en thuis verderwerken
* voor groepswerken, nogmaals de draagbaarheid troef!

Als gij u een laptop wil kopen, is dat uw goed recht, maar mensen verplichten om een laptop te kopen is gewoon verkeerd. ge gaat iemand die chemie volgt toch ook niet verplichten om zijn eigen pipets, bekers, chemische stoffen,destilleerkolven, ... mee te brengen ?


En wat betreft licenties, je bent altijd verplicht om legale software op je computer te hebben ook op een desktop die thuis staat.
en de argumenten van "niemand doet dat" en "waarom legaal als ik alles kan hacken" tellen niet


Ge begrijpt het helemaal verkeerd. De school moet ervoor zorgen dat er computers zijn met daarop de software die ze gebruiken.

Voor mijn part moogt gij uw laptop gebruiken op het school, maar als student moet je ook de mogelijkheid hebben om op een computer van de school te werken.

Als de school het niet nodig vindt om te investeren in de computers en de bijhorende software, maar wel inschrijvingsgeld vraagt terwijl je zelf alles moet meenemen, dan vind ik dat wel enorm grof.

En thuis heb je in principe ook geen licenties nodig vermits de school eigenlijk hun computers ter beschikking moet stellen voor de studenten om hun projecten af te werken of nog wat te oefenen met bepaalde software.

De school moet niet die opleiding inrichten als ze niet eens geld willen voorzien voor de benodigde computers.(hebben ze eigenlijk lokalen voorzien om les te geven ? :p )

Overigens vind ik het behoorlijk hypocriet dat er wel geld is voor een draadloos netwerk (dat broodnodig is natuurlijk :ironic: ) maar dat er geen geld is voor lescomputers.



Ik blijf dus bij mijn conclusie : veel show,weinig kunde.

`SeriOUs

Legacy Member
En toch zal je meer en meer beginnen te zien dat laptops (bijna) verplicht gaan worden in multimedia/kunst-richtingen.
Mss wel een interessante discussie.

Je houdt zo'n ding ook 3 à 5 jaar hoor, dus als je dat spreidt valt het nog allemaal goed mee.
En indien je voor school thuis zou willen oefenen, heb je sowieso correcte licenties nodig.
Verder studeren is nu eenmaal nog een privilege en geen recht, hoe spijtig dat dat ook is. Iemand die geen computer thuis heeft, zal ook niet kunnen gaan studeren voor informatica. (of toch èrg moeilijk)

servi

Legacy Member
Verder studeren is nu eenmaal nog een privilege en geen recht, hoe spijtig dat dat ook is. Iemand die geen computer thuis heeft, zal ook niet kunnen gaan studeren voor informatica. (of toch èrg moeilijk)

Dat is in zekere zin wel waar, maar de school moet inspanningen doen om het toch mogelijk te maken en hier zie ik de school nul de botten inspanningen doen(vergeef me mijn dialectisch taalgebruik :p ).

De school waar ik zit kan je elke weekdag van 8u tot 18u (of 20u, weet het niet zeker) gratis van de lescomputers gebruik maken, waardoor het theoretisch wel mogelijk is voor een student zonder laptop of computer thuis om toch die richting te volgen en toch voldoende oefenen.

Maar er is nog wel een enorm verschil tussen veronderstellen dat de studenten thuis een computer hebben ofdat de studenten een laptop hebben. Dat ze aannemen dat een student thuis een (gezins)computer heeft is natuurlijk ook bediscussieerbaar, maar nog aannemelijk, dat de student een persoonlijke laptop heeft is toch zeker niet vanzelfsprekend en zal voor veel gezinnen een zware financiële kost zijn.

LunchBox

Legacy Member
als bij ons op de campus iemand geen laptop kan aankopen (tis tenslotte toch'n smak geld) is er nog altijd de mogelijkheid op een desktop plaats te nemen in het klaslokaal.. de voorziening is er zowieso maar dat zijn dan maar 3 desktops waar ze zoals manson zei zelf in moeten investeren.

een eigen laptop heeft overigens enorm veel voordelen, en mensen aansporen die aankoop te doen zorgt ervoor dat veel studenten extra inspanningen leveren in de vakantie om hem zelf te kunnen bekostigen // terecht sporen ouders daarop aan want wat je zelf betaald daar draag je over't algemeen meer zorg voor.

het draadloze netwerk is maar een leuke extra trouwens, kdenk dah 95% in een klaslokaal zowieso via utp kabel aan't netwerk hangt // als de investering van draadloze access points en de infrastructuur erachter betaalbaar is, wel dan waarom niet.. tenslotte geven ze er uitgebreide lessen over, dan is het goed dat de netwerkbeheerder die voor de klas de uitleg komt doen daar "hands-on" ervaring mee heeft.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan