Archief - DISCUSSIE: IMD (studierichting)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xml

Legacy Member
@Servi, er zijn wel nog richtingen waar (duur) materiaal verplicht moet worden aangeschaft hoor, neem maar geneeskunde (kledij, scalpels, tangetjes,..), fotografie (toestel, filmrolletjes, ontwikkelmateriaal, zuren,.. ), kunst (dure verven, penselen, papieren,...).

Bij ons op school is er ook een verplichte aankoop van laptop, en wij hebben het thuis ook helemaal niet breed, maar goed, je weet dan tenminste waarvoor je werkt tijdens de zomermaanden ;)

WHiSPy

Legacy Member
Mijn vraag hieromtrent: wat maakt deze richting speciaal naast al die andere richtingen? Ik weet al dat informatiemanagement & -support de naam heeft de vuilbak van de toegepaste informatica te zijn, maar ga niet oordelen of dit waar is of niet.

tikketim

Legacy Member
Fr3aK zei:
http://www.e-imd.be

Is een praktische informatica richting... Interactive Multimedia Designer

En over dat jaartje gaan werken, met plezier maar ik heb maar een diploma Industriele Wetenschappen en daar gade ook geen vet jobke me vinden + ik ben dit jaar al 2 keer van richting veranderd (1 keer Ind. Ir. en 1 keer TI)
Ik werk wel al samen met een klasgenoot van dit jaar (TI @ KdG) en maak websites maar ik denk niet dat ik elke maand een project van 1000€ in de wacht kan slepen :)

Ik wil altijd wel freelance werken voor webdesign bedrijfjes maar het enige wat ik kan is PHP/MySQL/JS en volgens de web standards simpele layouts maken...

ik heb helemaal geen diploma van secundair onderwijs en het heeft maar 4 weken geduurd vanaf de dag dat ik actief begon werk te zoeken voor ik werk had , je moet niet te kieskeurig zijn he :)
dit is natuurlijk allemaal :offtopic: :p

Fr3aK

Legacy Member
tikketim zei:
ik heb helemaal geen diploma van secundair onderwijs en het heeft maar 4 weken geduurd vanaf de dag dat ik actief begon werk te zoeken voor ik werk had , je moet niet te kieskeurig zijn he :)
dit is natuurlijk allemaal :offtopic: :p
Wat voor werk heb je dan?

Anyway heb vandaag eens gebeld en ik sta als negende op de wachtlijst, men broer als tiende.
Ze zijn ginder ook nog aant discussieren of ze al dan niet nog een klas gaan inrichten (laten we hopen :))

EDIT: Kben 3 maand geleden gestopt met school en heb al 2 keer nen dag kunnen gaan werken. Eén keer voor ne vriend in opdracht van Fintro (die bank) en nen andere keer kabels gaan leggen in een Delta Lloyd gebouw in Brussel.

tinbie

Legacy Member
WHiSPy zei:
Mijn vraag hieromtrent: wat maakt deze richting speciaal naast al die andere richtingen? Ik weet al dat informatiemanagement & -support de naam heeft de vuilbak van de toegepaste informatica te zijn, maar ga niet oordelen of dit waar is of niet.

wat maakt die richting speciaal ?

kweetnie, het enige wat ik kan zeggen (heb net mijn diploma multimediatechnieken TSO gehaald)

en wat wij geleerd hebben is, het 1ste jaar, digitaal ontwerpen mbv Illustrator
MM dat hield in Photoshop, dreamweaver, en flash (motion tweens en nix meer) en hadden we ook nog eens het vak HTML, het 2de jaar daarentegen hield dat in Flash actionscript, klein beetje photoshop, heel veel illustrator (again), adobe premiere, final cut pro (mac), het office pakket (ook stukje 1ste jaar), DHTML, beke java-script, beetje PHP,probleemoplossend denken etc + eindwerk maken mbv flash, final cut pro, premiere, illustrator, digitale camera en MAC

veruit, heb ik gewoon genoten van deze opleiding :)
had voordien informatica gedaan (damn you Turbo Pascal) > gebuisde
opnieuw gedaan > gestopt
en toen MM, zalig gewoon!

ik denk dat IMD daar dieper op in zal gaan

wat ik niet snap is dat je geen mac mag gebruiken in Mechelen, dat was voor ons zowat het belangrijkste die ultra nieuwe G5
3 uit mijn klas gaan naar mechelen, voor mij is het iets te ver, en ik ga pr0lly reclame doen (kunst dus, en ja Laptopie is verplicht (maar ik opteer voor een mac))

veel succes in de IMD > mss kom ik volgend jaar ook eens langs :)

DJ_Trash

Legacy Member
cravingspy zei:
Blijkbaar was er veel intresse voor. Is wel jammer voor jullie. Hopelijk komen er nog wat plaatsen vrij é :)

Ik hoop dat het mij wat ligt, heb nogal schrik voor dat tekenen en frans.
Heb alleen wat PO in het middelbaar gekregen. Hopelijk geeft dit niet echt problemen. En frans tja das gewoon de domste taal da er is :D

Heb IMS gedaan op den ham (afgestudeerd vorig academiejaar)
kwou dak dees richting ook had kunne gaan doen; aleen is er ni superveel werk in en gade zelfstandig of freelance moete gaan


als ge al ni goek unt tekenen, dan vragek mij af wa ge daar ga doen.. kaderkes trekken? inzicht in kleuren, compositie en creativiteit in desgin maar ni goe kunne tekene...ga ni zooo goe samen dachtik; allez ja; aan u to prove me wrong he

Mysticus

Legacy Member
ik heb ook wel intresse in dees richting
word je nog altijd op een wachtlijst geplaatst of is er al een nieuwe klas ?


greetzzzz

Obliv`

Legacy Member
als ge der nu nog wilt binnenraken, zult ge veel geluk moeten hebben denk :)

Mysticus

Legacy Member
ik hoop echt dak er nog binnen geraak, heb nu eindelijk is een richting gevonden dat me echt aanstaat en dan dit *grmbl* :angry: :( :sad:

dreamstar.be

Legacy Member
Wat de kostprijs van een studierichting betrefd daar moet je kijken wat je krijgt en vooral HOE en WIE de lessen geeft.

Ik heb mijn studies landschapsarchitectuur gedaan in Vilvoorde (die staat in top 5 van beste scholen ter wereld voor dit), die richting kostte toch zo'n 6500 euro/jaar (maquettes, reisjes,...) zonder dan de vervoer of kotkosten.

Dat is veel maar dan krijg je ook echte pro's uit het vak die je les komen geven, die spreken uit ervaring ipv uit hun boek te lezen. Die school was ook echt praktijkgericht (architectuur, architectuurgeschiedenis, esthetica, perspectieven, maquettes, tekenen,...)


Daarna ben ik informatica en dan ook nog marketing gana studeren. Dikke saaie boel, leraars die gewoon uit hun boek lezen. Dat was dan duurder in vergelijking.



Als die richting gewoon leraars zijn die wat voorlezen dan kan je beter gaan werken en aan zelfstudie doen of avondlessen gaan nemen.

Ons bedrijf neemt niemand aan op basis van het diploma wat je hebt maar wel op basis van wat je kan. En zo zijn er veel bedrijven die zo te werk gaan.

TheCrow7

Legacy Member
Een goeie richting om ergens aan de lopende band te gaan werken. Ik denk niet dat je daarmee uit een groot job aanbod zal kunnen kiezen.

C//LiMBa

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Een goeie richting om ergens aan de lopende band te gaan werken. Ik denk niet dat je daarmee uit een groot job aanbod zal kunnen kiezen.
Ge hebt gelijk als ge bedoeld dat het enige wat ge van webdesign/development kent ge in die 3 jaar hebt geleerd!
Maar als ge buiten u studies al bezig zijt met deze onderwerpen dan kunt ge na 3 jaar zonder probleem zelfstandig of freelance beginnen en denk ik wel dat ge genoeg werkt zult hebben, want persoonlijk vindt ik de Belgische webontwerpwereld maar zielig... Buiten endrone (en dan nog...) en Duoh! denk ik niet dat er echt superbedrijven zijn...

.02c...

zabulus

Legacy Member
C//LiMBa zei:
Ge hebt gelijk als ge bedoeld dat het enige wat ge van webdesign/development kent ge in die 3 jaar hebt geleerd!
Maar als ge buiten u studies al bezig zijt met deze onderwerpen dan kunt ge na 3 jaar zonder probleem zelfstandig of freelance beginnen en denk ik wel dat ge genoeg werkt zult hebben, want persoonlijk vindt ik de Belgische webontwerpwereld maar zielig... Buiten endrone (en dan nog...) en Duoh! denk ik niet dat er echt superbedrijven zijn...

.02c...
eum toch wel zunne der zijn toch een aantal degelijke webdesignbureau's in belgie, maar ik kan nu ni direct op de namen komen :)

Webbber

Legacy Member
Endrone - Duoh! - Group94 - DesignIsDead - TheseDays - Webkitchen

Zoek ze eens op en bekijk de referenties..

Ik zou het niet erg zielig durven noemen

Featherfoot

Legacy Member
Webbber zei:
Endrone - Duoh! - Group94 - DesignIsDead - TheseDays - Webkitchen

Zoek ze eens op en bekijk de referenties..

Ik zou het niet erg zielig durven noemen

die zeker niet. Maar als je het gaat bekijken op het aantal webdesignbedrijven in belgië is dat wel "zielig". Er zijn enorm veel bedrijfjes die niet zo'n kwaliteit realiseren. Dus op het grote aantal is dit best wel slecht :)

Anyways, blijven verderleren is de boodschap indien ge goed wilt worden.

Edit: typo verbeteren :p

C//LiMBa

Legacy Member
Featherfoot zei:
Er zijn enorm veel bedrijfjes die niet zo'n kwaliteit realiseren.
my point being :)
als je kijkt hoeveel bedrijven die daar professioneel mee bezig zijn, vraag ik me af hoe die met hun eigen site zoveel volk kunnen aantrekken...

voorbeelden:
Imaxx
MakeItWork
...

EDIT: kijk nu bijvoorbeeld naar de site van Featherfoot, die komt in mijn ogen pakken professioneler en origineler voor dan de 2 voorbeelden hierboven, hoewel ik:
Photoshop: 2/10
xHTML/CSS: 6/10
Illustrator: 1/10
dan weer niet op mijn site zou zetten :p geef ze gewoon voorbeelden van werk dat jij hebt gemaakt, of gewoon maak nog een paar ontwerpen, dan zien ze je skills daar wel!

btw mijn voorlopige site (cvision.be) voor de geintresseerden

Fr3aK

Legacy Member
Ben me vandaag (gisteren) gaan inschrijven, ik stond op de wachtlijst en vandaag hemme ze me gebeld met de vraag of ik nog wou beginnen.
De positieve kant is dat ik ben ingeschreven, de negatieve is dat we maandag al starten terwijl ik van morgen tot woensdag naar de zee wou gaan :(

De richting ziet er niet overdreven moeilijk uit, op "Bedrijfskunde" en "Deskresearch" na. (Kheb nooit boekhouden en/of economie gehad)

Hetgeen me wel intrigeert is die keuzeles Chinees, ben echt benieuwd hoe dat gaat gaan :)

Radiance

Legacy Member
:offtopic:
Fr3aK zei:
EDIT: Kben 3 maand geleden gestopt met school en heb al 2 keer nen dag kunnen gaan werken. Eén keer voor ne vriend in opdracht van Fintro (die bank) en nen andere keer kabels gaan leggen in een Delta Lloyd gebouw in Brussel.
Ivm Delta Lloyd: was dat ergens midden mei in opdracht van EDS, zoja dan was ik daar ook ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan