Archief - Examens middelbaar

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Baats

Legacy Member
Ok, bedankt mannen.

Ik hoop echt dat'k goeie vragen trek, maar kzie de bui al hangen eerlijk gezegd..

boeffel

Legacy Member
smitske zei:
wtf die lijkt op een meiske xp
Zoals ik zei, niks van gezien hier, was ni zo belangrijk denkek

wow, kdacht eerst dat da zijn vrouw was als kind :D:D:D:D

it's a TRAP

Drew

Legacy Member
Baats zei:
Leopold III was vanaf zijn aantrede geliefd bij de Vlamingen, aangezien hij zijn troonrede in zowel het Frans als het Nederlands hield, wat nog nooit tevoren gebeurde. De Leopold was echter een ongeduldig baaske en onthield zich niet om vaak zijn ministers publiek de les te spellen. Echter hierdoor zagen vele hem als een sterke figuur in onzekere tijden. Leopold was ook ferm gekant tegen de particratie, hij zag die als inmenging van de macht die hij volgens de grondwet op de ministers had. In 38 liet hij zelf in een publieke boodschap weten dat volgens de letter van de grondwet het de koning is die de ministers benoemt en niet de partijen.

België stond sinds enige tijd sterk op zijn neutraliteit (hierin gesterkt door GB en Fr). Leopold III ging hier echter zo ver in dat hij in april '40 de toegang aan Franse en Britse legers weigerde, nochtands had hij in een eerder verdrag bijstand gevraagd in geval van een Duitse aanval. Toen de nederlaag in 't verschiet lag weigerde Leopold het Belgisch grondgebied te verlaten samen met zijn regering. Hij wou het voorbeeld volgen van zijn vader Albert I (de 'koning-soldaat', die na WO I enorm geliefd was door zijn optreden) en bij zijn troepen blijven. Hierdoor was hij echter niet meer ministrieel gedekt, en dus volgens de grondwet kon hij geen uitvoerende macht uitoefenen. Hij kon dus ook niet onderhandelen over de voorwaarden van capitulatie, aangezien geen enkele minister een verdrag kon ondertekenen. In Frankrijk werden de capitulatie vh leger en de overgave van Leopold als verraad beschouwd. In België zelf was men opgetogen over de houding van de koning, die een bloedbad vermeden had.

De ontmoeting met Dolfke in Berchtesgaden was een poging van Leopold om zekerheid te krijgen van de toekomst van het koninkrijk v België, dat zo onafhankelijk mogelijk zou moeten blijven in een door Duitsland overheerst Europees continent.

De ommekeer was echter het huwelijk met Liliane Baels. De populaire koningin Astrid, die in 35 verongelukte, lag nog vers in het geheugen. Bovendien zaten op dat moment talloze officieren en Franstalige soldaten in Duitse gevangeniskampen (bijna geen Vlaamse). Het burgerlijk huwelijk was bovendien niet gedekt door enige ministriële bevoegdheid en dus ongrondwettelijk. Bovendien heeft Leopold de jodenvervolgingen en de verplichte tewerkstelling nooit openlijk afgekeurd en ook het verzet niet gesteund.

Swat, ik heb zaterdag examen Gesch v België :woohoo:

Baats

Legacy Member
OK, ik geloof dat ik het snap :) Bedankt!

Nu nog enkele keren de rest herhalen..

Bar-Bar Slinks

Legacy Member
Een waarschijnlijk onbelangerijk detail. Leopold zei dat dat hij hetzelfde lot wou delen met zijn soldaten, maar dat was niet helemaal zo. De generaals van het belgische leger moesten in 't gevang en Leopold mocht in zijn paleis blijven

smitske

Legacy Member
Bar-Bar Slinks zei:
Een waarschijnlijk onbelangerijk detail. Leopold zei dat dat hij hetzelfde lot wou delen met zijn soldaten, maar dat was niet helemaal zo. De generaals van het belgische leger moesten in 't gevang en Leopold mocht in zijn paleis blijven

en kon trouwen in 'krijgsgevangenschap'

Baats

Legacy Member
Ging nog goed. Wel de vragen getrokken die ik niet wou trekken maar ik heb zeker geen half-assed antwoord gegeven.. Wel spijtig dat hij bleef doorvragen op één detail dat ik niet wist en dat hij mij niet liet uitspreken.

Maar over 't algemeen was't goed!

Ge moet toch ook wel wreed chance hebben met u vragen ze...

Burntfaceman

Legacy Member
Nederlands viel nog mee, kon véél slechter. Had echt geluk (zoals altijd eigenlijk) met m'n vragen :D.

Proim

Legacy Member
Chemie was easy, aantal letterlijk dezelfde oefeningen van de cursus.

smitske

Legacy Member
fysica= fail ><
gelukkig hadek een goeie buffer opgebouwd int eerste semester met men 80% :p

nu nog bio tegen maandag en ben er vanaf.

Oij

Legacy Member
Duits gehad, was niet veel groter dan de gemiddelde So!:p

Nog 2 examens: Nederlands en Godsdienst en beide mondeling!
En dat Nederlands zie ik zooo niet zitten, gedichten en de rederykers....:puke:

LegalExperience

Legacy Member
vandaag mondeling gods :) chill

maar na dit weekend Frans en Nederlands :s ons 2 zwaarste vakken
Maar daarna 3 maanden vakantie :cool:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan