Archief - industrieel ingenieur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Parnakra

Legacy Member
mac-bc zei:
Aan de richting is uiteraard uitgesloten. Want daar kan niets verkeerd mee zijn. Zeker niet als we het lesrooster bekijken, bepaalde docenten bezighoren, dat er opmerkingen gemaakt worden over bepaalde vakken dat de tijdsdruk "toch echt wel z'n grenzen heeft bereikt" in het VLHORA-rapport en als alle niet-nerdstudenten hetzelfde beweren. ;)
Als we als steekproef de studenten industrieel ingenieur van dit forum nemen, ben jij overduidelijk in de minderheid met jouw standpunt.

Volgens mij kunnen we dat resultaat gerust extrapoleren. Jij wil of kan gewoon niet inzien dat het (heel misschien) wel eens aan jou zou kunnen liggen. Mocht Occam nog leven, hij zou zich omdraaien in z'n graf. :)

mac-bc

Legacy Member
Parnakra zei:
Als we als steekproef de studenten industrieel ingenieur van dit forum nemen, ben jij overduidelijk in de minderheid met jouw standpunt.

Volgens mij kunnen we dat resultaat gerust extrapoleren. Jij wil of kan gewoon niet inzien dat het (heel misschien) wel eens aan jou zou kunnen liggen. Mocht Occam nog leven, hij zou zich omdraaien in z'n graf. :)

Als we de steekproef zouden nemen dan zien we duidelijk dat een meerderheid PRO het uitbreiden naar 5 jaar is. Want daar draait het hier om. Dit om allerlei redenen die ik al aangehaald heb, onder andere omdat het huidige curriculum soms te druk is.

Als jullie blijven het tegengestelde beweren dan zie ik dat eerder als een aanzet om te spreken met het opleidingshoofd van m'n richting dan om me zorgen te maken over mezelf en dit wegens mijn aangehaalde redenen (inderdaad, de redenen die jij daar negeerde omdat je liever persoonlijk aanvalt dan te moeten toegeven).

Galore

Legacy Member
Ik doe ook industrieel ingenieur op kahosl (ook 3e jaar, maar dan elektronica)
Ik vrees toch dat jij een uniek geval bent hoor, bij mij kruipt er in schoolwerk ongeveer 6uur per week. Dit gaat dan volledig naar de labo's. Heb deze semester minimaal 2-3 keer per week uitgeweest waardoor ik dus ook niet naar lessen kon gaan en heb de indruk dat examens toch goed verlopen zijn. (Uiteraard leer ik nolife vanaf half december)
Heb ook wel elk jaar wat herexamens maar dit is niet zo erg toch :p
Nouja, voor die laboverslagen kruipt zoveel tijd als je er zelf wil insteken eh, maar weet wel dat je op kahosl niet op een labo gebuisd kan zijn als je naar elk labo geweest zijt en iets van laboverslag afgeeft. Hier heb ik geen bewijzen van maar heb ik ondervonden ;-)
En moet akkoord gaan met de persoon die hier zei dat de eerste 2 jaar makkelijker zijn dan het 3e. Dus mijn tip? Maak een laboverslag van 10pg ipv 50, laat die prof wat tegen u zagen en leg nadien een goed examen af en ge zult er ook wel komen.

Parnakra

Legacy Member
Ah toe, het gaat hier over jij die industrieel ingenieur als onmenselijk wil afbeelden om jezelf er goed uit te doen komen. Natuurlijk zal zowat iedereen voorstander zijn van het uitbreiden, maar daarom is het nog niet nodig.

En ik val je helemaal niet persoonlijk aan, ik stipuleer gewoon feiten. Je hebt zélf gededuceerd dat het niet aan je omgeving ligt en er zijn meer mensen die de richting wél te doen vinden dan niet. Dan ben jij de enige factor die overblijft.

En hiermee heb ik dan ook weer alles gezegd wat ik wou zeggen, want we weten dat discussiëren met jou een doodlopende straat is.

_DKsissor_

Legacy Member
mac-bc zei:
Aan de richting is uiteraard uitgesloten. Want daar kan niets verkeerd mee zijn. Zeker niet als we het lesrooster bekijken, de SP-verdeling bekijken, bepaalde docenten bezighoren, dat er opmerkingen gemaakt worden over bepaalde vakken dat de tijdsdruk "toch echt wel z'n grenzen heeft bereikt" in het VLHORA-rapport en als alle niet-nerdstudenten hetzelfde beweren. ;)
kotgenootje hier zit in z'n 3de jaar elektromechanica. Aan diee zijn levenswijze is tohc nie te zien dat hem in een harde zware studierichting zit waar ge veel tijd in moet steken. En nee we spreken hier niet over een genie...
Examens op 3 dagen leren is meer regel dan uitzondering en blijkbaar goed doenbaar

mac-bc

Legacy Member
Parnakra zei:
Ah toe, het gaat hier over jij die industrieel ingenieur als onmenselijk wil afbeelden om jezelf er goed uit te doen komen. Natuurlijk zal zowat iedereen voorstander zijn van het uitbreiden, maar daarom is het nog niet nodig.

En ik val je helemaal niet persoonlijk aan, ik stipuleer gewoon feiten. Je hebt zélf gededuceerd dat het niet aan je omgeving ligt en er zijn meer mensen die de richting wél te doen vinden dan niet. Dan ben jij de enige factor die overblijft.

En hiermee heb ik dan ook weer alles gezegd wat ik wou zeggen, want we weten dat discussiëren met jou een doodlopende straat is.

Wil je dan ook even de feiten "stipuleren" die ik aangehaald heb die NIET met mezelf te maken hebben en NIET met m'n omgeving maar dus WEL met de richting? Dat zou al eerlijker zijn.

Overigens is de verklaring "veel studenten vinden 'de richting' wél te doen dus het ligt aan jou" wel heel erg kort door de bocht want zoals ik al zei zie ik dat dan eerder als een uitnodiging om met het opleidingshoofd van mijn deelrichting te praten dan om naar mezelf te kijken want in onze klas zijn er namelijk WEL mensen die hetzelfde vinden als ik en ik weet dan ook zeker dat ik daar een draagvlak voor zal hebben van de mensen uit m'n richting.

Lees jij daar doelbewust over of niet? Verschiet dan niet als ik zeg dat jij enkel maar persoonlijk wilt aanvallen.

mac-bc

Legacy Member
_DKsissor_ zei:
kotgenootje hier zit in z'n 3de jaar elektromechanica. Aan diee zijn levenswijze is tohc nie te zien dat hem in een harde zware studierichting zit waar ge veel tijd in moet steken. En nee we spreken hier niet over een genie...
Examens op 3 dagen leren is meer regel dan uitzondering en blijkbaar goed doenbaar

Als ik praat over mijn deelrichting is dat elektrotechniek aan Kaho sint-lieven. Elke andere richting of andere school is dan van geen enkel belang. Ondertussen lijkt het me duidelijk te worden welke richting dit uitgaat.

Parnakra

Legacy Member
Omdat je zo'n schatje bent. :)
mac-bc zei:
Aan de richting is uiteraard uitgesloten. Want daar kan niets verkeerd mee zijn. Zeker niet als we het lesrooster bekijken, ...
Ja, aan een lessenrooster kan je zien dat een richting te zwaar is. Industrieel ingenieur is een academische opleiding, dus het is normaal dat je 30+ uur per week les hebt. Dat is niet enkel in jouw school en richting zo.
mac-bc zei:
... de SP-verdeling bekijken, ...
Daar kan aan gewerkt worden. Je hebt het zelf over de VLHORA-rapporten.
mac-bc zei:
... bepaalde docenten bezighoren, ...
Sommige docenten zullen altijd vinden dat hun vak meer tijd verdient. Andere docenten (zowat de volledige vakgroep informatica aan HoGent) vinden dat de opleiding niet academisch genoeg gemaakt kan worden.
mac-bc zei:
... dat er opmerkingen gemaakt worden over bepaalde vakken dat de tijdsdruk "toch echt wel z'n grenzen heeft bereikt" in het VLHORA-rapport en als alle niet-nerdstudenten hetzelfde beweren. ;)
Een grens bereiken en overschrijden is iets anders. En als er echt een probleem is, kan er ingegrepen worden door SP te verschuiven (zoals je zelf al half aanhaalde).

Trouwens, als ik jou definitie van nerd hanteer (blijkbaar iemand die niets anders doet dan werken voor school), zouden zo'n mensen de enige zijn die iets zinnigs mogen zeggen over de richting, aangezien zij écht wel tegen de grens zitten.

Jij hebt blijkbaar nog overschot. :)

_DKsissor_

Legacy Member
mac-bc zei:
Als ik praat over mijn deelrichting is dat elektrotechniek aan Kaho sint-lieven. Elke andere richting of andere school is dan van geen enkel belang. Ondertussen lijkt het me duidelijk te worden welke richting dit uitgaat.
Uw probleem is gewoon dat er een niveau verwacht wordt op elke school.
Tis nie omdat gij dat niveau amper kunt halen dat ge moet klagen.
Als ze het makkelijker maken gaan er gewoon andere studenten die normaal nipt zouden buizen nu slagen en dan komen die in uw situatie terecht en gaan die ook beginnen klagen en moeten ze het weer makkelijker maken en voor ge het weet is het opendeurdag bij de diploma's industrieel ingenieur :).

mac-bc

Legacy Member
Dan toch.

Parnakra zei:
Omdat je zo'n schatje bent. :)

Ja, aan een lessenrooster kan je zien dat een richting te zwaar is. Industrieel ingenieur is een academische opleiding, dus het is normaal dat je 30+ uur per week les hebt. Dat is niet enkel in jouw school en richting zo.

Wat een bullshit. De overgrote meerderheid van de academische opleidingen heeft minder dan 30u les per week. ;)

Parnakra zei:
Daar kan aan gewerkt worden. Je hebt het zelf over de VLHORA-rapporten.

Inderdaad. Daar moet zelfs aan gewerkt worden. En daarom is het op heden fout. Wat ik dus beweerde.

Parnakra zei:
Sommige docenten zullen altijd vinden dat hun vak meer tijd verdient. Andere docenten (zowat de volledige vakgroep informatica aan HoGent) vinden dat de opleiding niet academisch genoeg gemaakt kan worden.

Nee hoor, ze hadden het over de algemene tijdsdruk in de opleiding. Niet over hun specifiek vak.

Parnakra zei:
Een grens bereiken en overschrijden is iets anders. En als er echt een probleem is, kan er ingegrepen worden door SP te verschuiven (zoals je zelf al half aanhaalde).

Ooit al een paar VLHORA-rapporten gelezen? Daar wordt zelden over dergelijke zaken gesproken. Als je die uitspraak ziet staan weet je bijgevolg ook hoe laat het is. De voorzichtige uitdrukking "heeft toch echt wel z'n grenzen bereikt" is gewoon een diplomatische omschrijving van "schroef dat vak terug". Dat lijkt me duidelijk.

Parnakra zei:
Trouwens, als ik jou definitie van nerd hanteer (blijkbaar iemand die niets anders doet dan werken voor school), zouden zo'n mensen de enige zijn die iets zinnigs mogen zeggen over de richting, aangezien zij écht wel tegen de grens zitten.

Dat is alleen zo op voorwaarde dat jij vindt dat je enkel ind. ing. mag worden op voorwaarde dat je nerd bent of wordt. Ik vind dat ook andere mensen ind. ing. mogen worden.

Parnakra zei:
Jij hebt blijkbaar nog overschot. :)

Inderdaad, maar dan moet ik een nerd worden en ik vind niet dat dit een voorwaarde mag zijn om een bepaalde richting te doen.

Maar vooraleer we hervallen in karikaturen toch nog even de essentie onderstrepen: De opleiding is in vergelijking met de meeste andere opleidingen gewoonweg té druk, dit in combinatie met de nood aan stage en specialisatievakken ijver ik voor een uitbreiding naar 5 jaar. Dit is de essentie, ook al hebben we het hier al enkele pagina's over dat ene argument "de opleiding is te druk" die blijkbaar alleen in mijn specifieke deelrichting in mijn specifieke school zo is. Wat perfect mogelijk is overigens, maar dan moet dat probleem niet verder hier besproken worden maar op het bureau van het opleidingshoofd.

mac-bc

Legacy Member
_DKsissor_ zei:
Uw probleem is gewoon dat er een niveau verwacht wordt op elke school.
Tis nie omdat gij dat niveau amper kunt halen dat ge moet klagen.
Als ze het makkelijker maken gaan er gewoon andere studenten die normaal nipt zouden buizen nu slagen en dan komen die in uw situatie terecht en gaan die ook beginnen klagen en moeten ze het weer makkelijker maken en voor ge het weet is het opendeurdag bij de diploma's industrieel ingenieur :).

Ik heb het niet over makkelijker maken maar over minder druk. Van mij mogen ze het zelfs moeilijker maken.

Voor de persoonlijke verwijten verwijs ik naar de posts aan Parnakra.

Gothrek

Legacy Member
mac-bc geeft het op en stop met uzelf keer op keer belachelijk te maken...

Ge zijt den enigste op dit forum van alle indies die klaagt over extreme werkdrukken etc. DE ENIGE... Deal with it!

[HBV]-=XortioN=-

Legacy Member
Een drukke richting zou ik Industrieel nu niet noemen. Je hebt veel werk tijdens de examens en het zijn zotte vakken (ik moet toegeven, heel moeilijke/grote blokken), maar echte werkdruk onder het jaar heb je bij industrieel toch niet? Het is niet dat je dag in dag uit projecten moet afwerken voor een deadline :)

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
mac-bc geeft het op en stop met uzelf keer op keer belachelijk te maken...

Ge zijt den enigste op dit forum van alle indies die klaagt over extreme werkdrukken etc. DE ENIGE... Deal with it!

Lol. Vooral blijven proberen jongens.

Mocht je jezelf niet belachelijk willen maken zou je misschien beter reageren op de argumenten. Dat het VLHORA-rapport liegt ofzo. Dat m'n lessenrooster ingebeeld is. Dat m'n docenten raaskallen. Probeer eens zoiets i.p.v. telkens opnieuw op de man te spelen.

Ook zou het de objectiviteit veel ten goede komen mochten de afgestudeerde ing's zich niet moeien in dit topic. Jullie hebben er namelijk alle belang bij dat de richting op geen enkele manier versoepeld wordt, ook niet qua tijdsdruk blijkbaar.

En voor er hier verder nog verwijten naar elkaars hoofd worden geslingerd moeten jullie misschien vooral eens de laatste alinea lezen op de laatste reply op Parnakra. Daarmee is alles gezegd denk ik en dan laat ik jullie wel weten wat het opleidingshoofd me te vertellen had als ik dat probleem heb aangekaart. Ik weet namelijk dat hetgeen ik zeg een draagvlak heeft in m'n eigen deelrichting, hoezeer jullie ook het tegengestelde beweren vanuit jullie ivoren internet-stoel.

_DKsissor_

Legacy Member
mac-bc zei:
Ik heb het niet over makkelijker maken maar over minder druk. Van mij mogen ze het zelfs moeilijker maken.

Voor de persoonlijke verwijten verwijs ik naar de posts aan Parnakra.
minder druk is makkelijker lol.
Dat weet het kleinste kind

mac-bc

Legacy Member
[HBV]-=XortioN=-;12805018 zei:
maar echte werkdruk onder het jaar heb je bij industrieel toch niet? Het is niet dat je dag in dag uit projecten moet afwerken voor een deadline :)

Als je 7 verschillende labo's hebt waarvan er van 4 telkens (soms heel uitgebreide) verslagen moeten geschreven worden en 3 projecten in een semester hebt en al 30 u les hebt per week komt daar heel wat werk bij kijken tijdens het jaar en durf ik de richting "druk" te noemen. (Heeft iemand het woordje "extreem" gezien, Gothrek? Iemand? edit: Dr. Cosmo misschien?)

Als ik academische richtingen bekijk van minder dan 15u per week waarin geen labo's voorkomen, geen projecten en waar enkel eens een paper moet geschreven worden dan durf ik die richting "minder druk" te noemen.

Wat moet ik toch een vreemde vogel zijn dat ik deze uitspraken durf te doen (!).

Dr. Cosmo

Legacy Member
mac-bc zei:
Lol. Vooral blijven proberen jongens.

Mocht je jezelf niet belachelijk willen maken zou je misschien beter reageren op de argumenten. Dat het VLHORA-rapport liegt ofzo. Dat m'n lessenrooster ingebeeld is. Dat m'n docenten raaskallen. Probeer eens zoiets i.p.v. telkens opnieuw op de man te spelen.

Ook zou het de objectiviteit veel ten goede komen mochten de afgestudeerde ing's zich niet moeien in dit topic. Jullie hebben er namelijk alle belang bij dat de richting op geen enkele manier versoepeld wordt, ook niet qua tijdsdruk blijkbaar.

En voor er hier verder nog verwijten naar elkaars hoofd worden geslingerd moeten jullie misschien vooral eens de laatste alinea lezen op de laatste reply op Parnakra. Daarmee is alles gezegd denk ik en dan laat ik jullie wel weten wat het opleidingshoofd me te vertellen had als ik dat probleem heb aangekaart. Ik weet namelijk dat hetgeen ik zeg een draagvlak heeft in m'n eigen deelrichting, hoezeer jullie ook het tegengestelde beweren vanuit jullie ivoren internet-stoel.

Jij bent m'n held! :hug:
Oja, ik studeer ook voor industrieel ingenieur. Gelukkig wel op hogent, want op jouw school is het behalen van zo'n diploma precies een onmogelijke opdracht.

















:sop:

mac-bc

Legacy Member
_DKsissor_ zei:
minder druk is makkelijker lol.
Dat weet het kleinste kind

Dan moeten bepaalde universiteitsrichtingen wel bijna oneindig makkelijk zijn dan.

Maar goed, maak dan (zoals al zoveel gezegd trouwens) de inhoud van de vakken moeilijker en gelijk in alle hogescholen en verlaag dan de werkdruk. Mij ook goed hoor.

mac-bc

Legacy Member
Dr. Cosmo zei:
Jij bent m'n held! :hug:
Oja, ik studeer ook voor industrieel ingenieur. Gelukkig wel op hogent, want op jouw school is het behalen van zo'n diploma precies een onmogelijke opdracht.

:sop:

Blijven karikaturen tegen aansmijten en vooral niet lezen wat er geschreven wordt! Want ik ben diegene met wie niet te discussiëren valt. :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan