Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
het verschil tussen een exacte wetenschap en een toegepaste?b0red zei:Waarom is er dan een hele resem aan keuzerichtingen bij de opleiding ingenieur, terwijl vele van die keuzerichtingen ook als aparte richting bestaan aan de universiteit.
Wat maakt de ingenieur chemie dan aantrekkelijker dan de master chemie bijvoorbeeld?

ik volg een heel resem subvakken bij de burgies en nee ik heb nog niks moeten toepassen van leerstof uit vakken die ik niet gehad heb als niet ingenieur.b0red zei:En om ze te kunnen toepassen heb je ...
Juist! Verstand nodig van meer dan enkel en alleen je eigen vakgebied!
school != job_DKsissor_ zei:ik volg een heel resem subvakken bij de burgies en nee ik heb nog niks moeten toepassen van leerstof uit vakken die ik niet gehad heb als niet ingenieur.


.[BAT] Hydra;12808727 zei:Beter kan je voor elke ingenieursrichting direct vanaf j1 specialiseren, zoals bij burgerlijk-ingenieur architect of zoals bij bachelor informatica-master computerwetenschappen. Zo krijg je een coherentere opleiding, en geen heel forum vol mensen die zweren bij een 'brede basis'. Natuurlijk heeft dat zijn nut in bepaalde ingenieurstakken, maar zeker niet in alle...
Een universitaire opleiding heeft 3 functies:
-Een professioneel vormende
-Een filterfunctie om de zwakken eruit te filteren
-Een verrijkingsfunctie
Een vak is steeds een een mix van deze 3 elementen.
Vakken die geen énkel verband vertonen met de professioneel vormende component zijn nutteloos. (Maar daarom niet onfijn)
De eerste burgie: cw die zijn cursus mechanica waardevol vond voor zijn verdere opleiding moet ik nog tegenkomen.
Exorikos zei:Met een beetje goede wil begrijp je echt wel wat Hydra bedoelt. Wat ben je met kennis over klassieke mechanica als je een algoritme moet bedenken?
Unbeliever zei:Beste toekomstige Ir, sta mij toe u mee te delen dat:
- snelheid een vector is, en geen scalar
- de versnelling de afgeleide van de snelheid naar de tijd is, en niet 'de afgeleide van de tijd' (als je dit zegt bij het examen mechanica hoef je je daar nooit meer te vertonen)
- ik vermoed dat jij waarschijnlijk schakelt vanuit Ing aan artesis naar Ir (ik heb anders geen logische verklaring)
Mag ik weten waar jij Ir studeert, en in welk jaar ? En is mijn laatste veronderstelling correct ?
^MystiQ zei:Eerlijk gezegd, ik ga nu eventjes aan mac-bc zijn zijde trekken,
Ik had deze semester de maandag 5 uur les, de dinsdag 9 uur les, de woensdag 8 uur les, de donderdag masterproef dag en vrijdag vrij. Maar niettemin stond ik bijna elke dag op om 6u30 en was ik thuis 18u30/19u30. We kregen drie projecten die we moesten realiseren tegen het einde van de semester en dan kwamen daar regelmatig andere labo opdrachten bovenop. Ik moet het zelfs niet weten maar mocht ik 6uur/week werken aan labo opdrachten zou ik waarschijnlijk niet de punten halen die ik nu haal. Het hangt er allemaal vanaf wat je doelen precies zijn. Ben je tevreden met een 10/20 op project of labo werk. Mij goed maar zo zit het niet in elkaar bij mij, en iemand dus bovendien beweert 6u/week te werken voor labo opdrachten zal helaas bij ons niet zoveel punten hebben. Het klinkt misschien idioot maar bij ons worden er regelmatig mensen gebuisd op labo opdrachten en met 6u/week kom je er helaas niet.
Al moet ik wel zeggen dat het enorm richting gerelateerd is, wij als elektronica studenten hebben dubbel zoveel werk als de ict studenten en dat vinden zij zelf ook dus een opgeblazen verhaal vind ik hier alvast niet uit. Ik wil maar zeggen dat je mac-bc zijn mening in het juiste contrast moet plaatsen. Een beetje jammer dat hij hier zo afgekraakt wordt want ik heb moeten vaststellen dat iedereen bij ons deze semester tamelijk tot het uiterste is mogen gaan en wie dat niet het gedaan moet zichzelf helaas tevreden stellen met minder goede punten voor labo's.
[TFT]Poky;12808196 zei:Wa ne zever toch weer allemaal, ge weet percies wat de rest doet om goeie punten te halen en te slagen. Dat weet ge allemaal perfect , plus ge kent alles zogezegd pergect of weet ik veel. En toch slaagt ge niet?
Imo klinkt dat gewoon allemaal als één groot excuus, ik ken er zo genoeg. Veel blabla, overal nen draai aan geven en redenen zoeken.
Als ge het tegoei kent zijde derdoor zo simpel als iets, er bestaat niks zoals het zo goed kennen dat ge er niet door zijt
moXob zei:effe OT .. nog aant leren allemaal ? ^^
Unbeliever zei:De meeste ingenieursstudies zijn eigenlijk toegepaste fysica (werktuigkunde en elektromechanica, bouwkunde, elektrotechniek en elektronica, nanotechnologie, ...), vandaar dat ik ervan uit ging dat voor ingenieurs de fysica, net zoals de wiskunde, een speciale plaats inneemt, meer dan andere vakken zoals chemie of economie (dat klopt dan weer niet als je ingenieur chemie doet). En net omdat ingenieursstudies hier in België zo polyvalent zijn en wegens het feit dat je bepaalde vakken onder de knie moet krijgen in kortere tijd in vergelijking met de exacte wetenschappers (die oeverloos kunnen stilstaan en uitweiden bij bepaalde materies, net zoals mac-bc dat doet), dacht ik altijd dat ingenieursstudies ongeveer even moeilijk zijn (Ing) of zelfs moeilijker (Ir) dan exacte wet.
Maar volgens dit forum komen ingenieursstudies neer op efficiënt studeren en draaien ze niet zozeer rond het beheersen van kennis, maar meer rond je plan kunnen trekken. OK, het zij zo. Ik vraag me af of het prestige in de toekomst hier niet onder gaat leiden, en dat we meer de kant op gaan van de TU's in Nederland. Want laten we een kat een kat noemen: als je zegt dat je fysicus of chemicus bent, dan redeneert me 'Ah ja'. Als je zegt dat je ingenieur bent, dan staat men vol bewondering.
Unbeliever zei:Want laten we een kat een kat noemen: als je zegt dat je fysicus of chemicus bent, dan redeneert me 'Ah ja'. Als je zegt dat je ingenieur bent, dan staat men vol bewondering.
Gothrek zei:Ik doe dan ook .ir
Trouwens lijkt het mij heel straf dat iets met een constante snelheid een versnelling heeft, de versnelling is de afgeleide van uw tijd, dus als uw snelheid altijd constant is?
)deathsythe zei::')
zalig
(en ik zie dat je boven gereageert hebt met als excuus dat zoiets 6jaar geleden is... sorry, maar dat gaat echt niet op als toekomstig burgerlijk ingenieur)
Gothrek zei:wat is er mis met de stelling dat uw versnelling de afgeleide is tot de tijd? khad gewoon een typo gemaakt, khad die evengoed kunnen editten, maar ik dacht dat iedereen met een beetje gezond verstand het wel zou inzien wat ik bedoelde... niet dus. Verder wist ik niet hoe de snelheid bepaalt wordt, totaal vergeten, ik vatte zijn vraag op als dat het voertuig een constante snelheid op de hele brug. Dus dat hij elke meter van die brug op eenzelfde snelheid aflegde. Dan zou mijn redenering dus geklopt hebben... Als ge door zoiets banaals vindt dat ik het niet waardig ben om een burgerlijk ingenieur te zijn, zegt dat meer over u, dan over mij.