Archief - Telenet-installateur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xero-Xt

Legacy Member
Lord Kveldulv : zeker , zet die in een LAN-bridge.
(sagem pakt sync en thats it -wel niet zeker hoe , maar dat gaat zeker.)

HOPLON

Legacy Member
Waelvis zei:
Aangezien het hier vol zit met installateurs, heb ik een klein vraagje:

Onze digicorder geeft dikwijls de melding "Er is geen signaal op deze zender, controleer of de antennekabels goed zijn aangesloten op de wandcontactdoos, digicorder en tv".

Ik ben 100% zeker dat alles goed zit, kheb zelfs al een nieuwe kabel gekocht omdat de andere miss versleten kon zijn, maar da probleem blijft..

Aan wat kan dit liggen?

Ik heb dit probleem vandaag ook voor het eerst gehad. 2 weken terug zijn ze nog maar de digicorder komen aansluiten in ons nieuwbouwappartement. Als we analoog kijken zien we enkel sneeuw en digitaal krijgen we geen signaal.

De kabels zitten allemaal goed

Wat moet ik hier precies mee doen?

1CEZ

Legacy Member
@hoplon
feit dat je op Atv enkel sneeuw hebt wil nix zeggen, het zit er dik in dat de installateur enkel digitaal de zenders gescand heeft (atv moet klant of tech van winkel komen instellen)

feit dat je digitaal geen beeld hebt op bep. zenders kan vele oorzaken hebben, galvanisch tvdoosje (tv uitgang is dan een vrouwke) enkelvoudige coaxen in huis; slechte connectoren aan installatie of buiten aan aansluiting.

laat es iemand komen (binnen 2weken repair na install is gratis ;-))

1CEZ

Legacy Member
twas het weerke vandaag , en jaja we hadden weer palen en gevelnetten twas gezellig uitwaaien buiten ^^

m'n collega aant zeetje had het erger met 2 man zijn ladder vasthouden zodat em nie wegwaaide :D

byter

Legacy Member
Iemand een idee of de install tech's de AD200 of AD210 (HD Digibox) nu bij hebben? Of kan dat nog verschillen van tech tot tech (qua stock).

Ik zou toch graag de snellere hebben ;p

Gray

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
@BGC techs: is er een firmware update beschikbaar voor de Sagem F@st 3464? Gisteren problemen gehad met de DMZ en na een nachtje rusten is het vanzelf opgelost. Raar.
De firmware dateert van 1 oktober 2009. Te oud naar mijn goesting.

Is er trouwens een mogelijkheid om die Sagem als netwerk modem te laten werken ipv router? Zoals de oude speedtouchen. Of kan BGC een ander toestel leveren?
Want wij zetten er altijd onze eigen router achter, en dan is het beter dat BGC enkel een modem zet.

De recentste firmware is nog geen maand oud, en gebeurt volledig automatisch.
Waar gij naar kijkt is de "vdsl-version", waar ge naar moet kijken is de "Runtime Code Version" en die is momenteel "60R10A-60A05S".

De bbox kan enkel als modem gebruikt worden, op het forum van userbase.be word ergens uitgelegt hoe.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Gray zei:
De bbox kan enkel als modem gebruikt worden, op het forum van userbase.be word ergens uitgelegt hoe.

De bbox nog niet geprobeerd, maar de Sagem heb ik bij 2 bedrijven als netwerkmodem kunnen gebruiken. Gewoon login van de vdsl leeg laten.
Overigens was de BGC technieker bij 1 bedrijf zo slim geweest om wifi onbeveiligd te laten, geen paswoord voor de webgui van de sagem in te stellen, dhcp aan te zetten terwijl er al een 2003 dhcp speelt en niet de nodige poorten voor vpn, rdp, tomcat,... open te zetten.
Enerzijds, mag dat van de dhcp en poorten verwacht worden van een simpele technieker? Anderzijds als ze het niet doen horen ze het in een bedrijf ook niet te gaan plaatsen.

Dat Telenet prob bij een andere klant is sinds vorige week eindelijk opgelost. Klant had recht op een fixed ip maar dat was niet ingesteld. Van de moment het ingesteld was was de lijn stabiel. De technieker die het opvolgde (iemand van staff?) begreep het zelf niet en ging hogerop nog uitleg vragen. Still waiting...

No offense, maar ik zou voor beide gevallen m'n ontslag gekregen hebben. Terwijl die techniekers lustig verder werken zonder dat iemand er iets van zegt. Wat vinden jullie van de collega's? Of leggen jullie bij een installatie de bbox ook op de grond in het water?

Gray

Legacy Member
Ik ben zelf geen bgc technieker maar zoals overal is er een tekort en zit er heel wat kaf tussen het koren ;)
Veel techniekers (op de consumentenmarkt) kennen enkel het hoogst nodige. poorten openzetten, dhcp of natting ed. is er meestal niet bij en wie dat wel kent groeit meestal door naar een 'uitdagendere' functie.

sneax

Legacy Member
Gray zei:
Ik ben zelf geen bgc technieker maar zoals overal is er een tekort en zit er heel wat kaf tussen het koren ;)
Veel techniekers (op de consumentenmarkt) kennen enkel het hoogst nodige. poorten openzetten, dhcp of natting ed. is er meestal niet bij en wie dat wel kent groeit meestal door naar een 'uitdagendere' functie.

ik denk dat ge de kennis van een technieker nogal laag inschat

de ene weet er meer van al de ander natuurlijk maar eenvoudige dingen als dhcp, nat die gij vernoemd zijn toch basis ... of ik denk dat gij uw kennis te hoog inschat, dat gebeurd ook vaak

techniekers doen dat gewoon niet, uw router instellen, dat moet gij als klant doen

dat belgacom zijn bboxen regelmatig onbeveiligd laat dat is idd wel een grote fout en ik snap niet waarom ze dat soms doen

SteveDotcom

Legacy Member
Ge moet ook weten da die mensen hun aantal klanten moeten doen op ne dag, als ze voor iedereen alles tot in de details moeten gaan instellen zoals het moet, krijgt die technieker onder zijn kloten van zijne baas da hij te weinig klanten doet.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Akkoord dat ze hun tijdslot niet hebben. Of niet de kennis. Maar laat het dan over aan iemand die het kent he. Maw verwittig de klant. Ik spreek hier overigens over installaties bij bedrijven. Bij particulieren tot daar aan toe. Maar bij bedrijven ligt het toch serieus anders. Ik heb een klant X die onderdelen maakt voor de ESA. Da bedrijf heeft een serieuze beveiliging. Kunt ge u voorstellen dat daar ne BGC technieker effe een onbeveiligd wifi netwerk gaat afleveren? Een geluk dat daar iemand met kennis van zaken was en voorkomen heeft dat de router aangezet werd.
Of klant Y die ik bedoelde met het DHCP probleem. Ik ging daar een server plaatsen en zie al direkt een probleem met de IP's. Gelukkig was het nog niet geëscaleerd. Was toevallig maar net 12u na de BGC installatie. Maar als BGC technieker moet ge weten dat het belange niet zo simpel is. Daar staan 10 machines die op het netwerk zitten. Van de moment eentje met een IP conflict zit valt de productie stil en zijn 50 arbeiders technisch werkloos. De directie heeft geen technische kennis dus die laten die technieker maar doen. Tot het mis loopt, en dan komt er een fikse claim voor schadevergoeding richting Belgacom. Al zullen ze zich wel ingedekt hebben via de kleine lettertjes?

En zo'n claim heeft klant Z al naar Telenet verstuurd. Ongeveer onsite 14 interventies van Telenet zijn er nodig geweest om het werkend te krijgen. En elke technieker zei van de vorige dat het niet goed gedaan was. En het bleek dan nog niet eens aan de installatie te liggen. Ik ben daar letterlijk dagen bezig geweest om uit te meten en onze servers en hardware te vervangen om het langs onze kant uit te sluiten. Bijna baas rekent tussen 70 en 140 €/u voor mijn interventies. Klant was niet happy. Niet naar ons toe, maar naar TN.
En in hun magazijn is er dan BGC en daar lag de bbox in het water. Sorry maar die technieker verdient op staande voet z'n ontslag. Zoiets doet ge gewoon niet. Van de moment de barcode scanners geen internetverbinding meer hebben ligt dat magazijn stil. En dan spreek ik nog niet van ook weer een onbeveiligd wifi netwerk en de bbox die beveiligd is met een paswoord dat nooit meegedeeld is. De klant ging er zelf achter horen maar de helpdesk heeft hem afgewimpeld. Ik heb zelf eerlijk gezegd geen zin meer om mij er mee bezig te houden. Als ze het mij vragen dan zal ik zelf wel eens bellen, en zeker ook m'n beklag doen over over die debiel die zich uitgeeft voor technieker.

Ik heb de indruk dat die installaties bij bedrijven opgevat worden op dezelfde manier als een installatie bij een particulier. Terwijl dat gewoon niet kan. Bij TN is het in feite nog het simpelst. Dat is maar een modem en die wordt op de bestaande router geplugd. Moet ook gechecked worden maar risico is minder. Die Sagems en Bboxen zijn al router en dan komt ge dingen tegen zoals met de DHCP of dubbele NAT en de VOIP werkt niet meer.
1 x meegemaakt dat de technieker gewoon de sagem aangesloten had maar niet op het netwerk gezet had. Dat heb ik het liefst. Het is absoluut niet mijn job om support te gaan geven op dat soort dingen. Maar klant komt toch eerst bij ons zagen en dan volg ik het liever preventief al op.

Gray

Legacy Member
Ik heb vroeger nog op de managed services gewerkt van BGC en daar werden bedrijven aangesloten op Cisco's en Junipers. Waren nooit dergelijke problemen en als er een probleem was met de configuratie werd dit asap remote aangepast. Ook meestal wel met hoge tevredenheid van de klant.

Wellicht spreekt u over de kleine kmo's, en hebben die een 'goedkoop' veredeld particulieren abonnement met bbox en probeert bgc dan ook dezelfde techniekers eropaf te sturen? (dezelfde die dan ook bgc-tv instaleren)
Ik weet echt niet wat er in dat contract staat maar is het niet zo dat bgc gewoon moet zien dat de lijn up is op de bbox? En dus alle speciallekes buiten de 'standaard-configuratie' moeten door de klant worden gedaan?

sneax

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Akkoord dat ze hun tijdslot niet hebben. Of niet de kennis. Maar laat het dan over aan iemand die het kent he. Maw verwittig de klant. Ik spreek hier overigens over installaties bij bedrijven. Bij particulieren tot daar aan toe. Maar bij bedrijven ligt het toch serieus anders. Ik heb een klant X die onderdelen maakt voor de ESA. Da bedrijf heeft een serieuze beveiliging. Kunt ge u voorstellen dat daar ne BGC technieker effe een onbeveiligd wifi netwerk gaat afleveren? Een geluk dat daar iemand met kennis van zaken was en voorkomen heeft dat de router aangezet werd.
Of klant Y die ik bedoelde met het DHCP probleem. Ik ging daar een server plaatsen en zie al direkt een probleem met de IP's. Gelukkig was het nog niet geëscaleerd. Was toevallig maar net 12u na de BGC installatie. Maar als BGC technieker moet ge weten dat het belange niet zo simpel is. Daar staan 10 machines die op het netwerk zitten. Van de moment eentje met een IP conflict zit valt de productie stil en zijn 50 arbeiders technisch werkloos. De directie heeft geen technische kennis dus die laten die technieker maar doen. Tot het mis loopt, en dan komt er een fikse claim voor schadevergoeding richting Belgacom. Al zullen ze zich wel ingedekt hebben via de kleine lettertjes?

En zo'n claim heeft klant Z al naar Telenet verstuurd. Ongeveer onsite 14 interventies van Telenet zijn er nodig geweest om het werkend te krijgen. En elke technieker zei van de vorige dat het niet goed gedaan was. En het bleek dan nog niet eens aan de installatie te liggen. Ik ben daar letterlijk dagen bezig geweest om uit te meten en onze servers en hardware te vervangen om het langs onze kant uit te sluiten. Bijna baas rekent tussen 70 en 140 €/u voor mijn interventies. Klant was niet happy. Niet naar ons toe, maar naar TN.
En in hun magazijn is er dan BGC en daar lag de bbox in het water. Sorry maar die technieker verdient op staande voet z'n ontslag. Zoiets doet ge gewoon niet. Van de moment de barcode scanners geen internetverbinding meer hebben ligt dat magazijn stil. En dan spreek ik nog niet van ook weer een onbeveiligd wifi netwerk en de bbox die beveiligd is met een paswoord dat nooit meegedeeld is. De klant ging er zelf achter horen maar de helpdesk heeft hem afgewimpeld. Ik heb zelf eerlijk gezegd geen zin meer om mij er mee bezig te houden. Als ze het mij vragen dan zal ik zelf wel eens bellen, en zeker ook m'n beklag doen over over die debiel die zich uitgeeft voor technieker.

Ik heb de indruk dat die installaties bij bedrijven opgevat worden op dezelfde manier als een installatie bij een particulier. Terwijl dat gewoon niet kan. Bij TN is het in feite nog het simpelst. Dat is maar een modem en die wordt op de bestaande router geplugd. Moet ook gechecked worden maar risico is minder. Die Sagems en Bboxen zijn al router en dan komt ge dingen tegen zoals met de DHCP of dubbele NAT en de VOIP werkt niet meer.
1 x meegemaakt dat de technieker gewoon de sagem aangesloten had maar niet op het netwerk gezet had. Dat heb ik het liefst. Het is absoluut niet mijn job om support te gaan geven op dat soort dingen. Maar klant komt toch eerst bij ons zagen en dan volg ik het liever preventief al op.

De bedoeling is dat tn/bgc een ethernet gaatje aflevert die een poort naar het www is. De rest is voor de klant. Heeft de klant een eigen netwerk, dan moet ge achter de bbox of telenet router maar de eigen router van de klant zetten en alle problemen zijn opgelost.

En als die problemen uw taak niet is dan vraag ik af wat ge dan eigenlijk wel betekend voor die klant? Ik neem aan dat ge it'er zijt, dan is het eigenlijk net wél de bedoeling dat gij daar alle problemen met dhcp en dergelijke oplost.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Gray zei:
Ik heb vroeger nog op de managed services gewerkt van BGC en daar werden bedrijven aangesloten op Cisco's en Junipers. Waren nooit dergelijke problemen en als er een probleem was met de configuratie werd dit asap remote aangepast. Ook meestal wel met hoge tevredenheid van de klant.

Wellicht spreekt u over de kleine kmo's, en hebben die een 'goedkoop' veredeld particulieren abonnement met bbox en probeert bgc dan ook dezelfde techniekers eropaf te sturen? (dezelfde die dan ook bgc-tv instaleren)
Ik weet echt niet wat er in dat contract staat maar is het niet zo dat bgc gewoon moet zien dat de lijn up is op de bbox? En dus alle speciallekes buiten de 'standaard-configuratie' moeten door de klant worden gedaan?

De Cisco's ben ik ook al tegen gekomen. Echter nog niet meegemaakt dat ze nieuw geplaatst werden. De klant of hun IT-partner (niet wij) beslist wat ze nemen. Onlangs zelfs zo'n cisco gezien bij een KMO met 3 arbeiders en 2 bedienden. Maar daar hadden ze wel een IT-partner die het allemaal proper beheerde en wij moesten ons er dus niks van aantrekken.
Het probleem dat ik dan heb met de Sagems en bboxen is dat BGC het ofwel niet aan bedrijven hoort te verkopen. Ofwel duidelijk moet vermelden wat er nog mee moet gebeuren.
En goedkoop mag ook wel he. Heeft niks met de omvang van de KMO te maken, eerder met hun activiteit. Ben al een KMO tegen gekomen met 80 werknemers met 15 mensen op de bureau waarvan eentje + 2 zaakvoerders web + mail mochten hebben. En de secretaresse mocht eigenlijk alleen mailen. Die zaten nog op 3.3Mbps met een antieke Speedtouch. Het werkte en het was genoeg.

sneax zei:
De bedoeling is dat tn/bgc een ethernet gaatje aflevert die een poort naar het www is. De rest is voor de klant. Heeft de klant een eigen netwerk, dan moet ge achter de bbox of telenet router maar de eigen router van de klant zetten en alle problemen zijn opgelost.

Probleem is dat de klant dat niet weet en dat de technieker het ene gaatje met het andere gaatje verbindt zonder iemand te consulteren.

sneax zei:
En als die problemen uw taak niet is dan vraag ik af wat ge dan eigenlijk wel betekend voor die klant? Ik neem aan dat ge it'er zijt, dan is het eigenlijk net wél de bedoeling dat gij daar alle problemen met dhcp en dergelijke oplost.

Wij leveren een ERP pakket. Mijn taak is onze server te plaatsen. Het enige dat ik moet weten is 4 vrije IP's, gateway, subnet en vragen dat een aantal poorten open gezet worden. Daar stopt het.
Hooguit nog een paar PDA's (barcodescanners) op het netwerk gooien. En in het meest extreme geval in het magazijn een wifi netwerk laten hangen (in onderaanneming) en VPN opzetten.
Bij KMO's die een goede IT-partner hebben gaat dat perfect. Probleem is dat vele KMO's in de steek gelaten zijn door hun IT-partner of zelf hebben zitten knoeien of er al jaren niet meer naar gekeken hebben (gisteren zo nog een noodgeval gehad voor ne klant met ne gecrashte SCO UNIX uit 1992...). Of gewoon dat men niet weet bij wie men moet zijn. Ze zien u 2 keer en horen software en server en voor ge het weet komen ze klagen dat hun Ricoh niet marcheert.
Ik MAG nergens aankomen, hooguit adviseren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ons pakket kost tussen 10k en 100k €/opzet, met daarna ne jaarlijkse kost. Indien de planning het toelaat kan mijne baas wel eens beslissen om een vriendendienst te doen (betaald natuurlijk). Maar een volledig netwerk opzetten of overnemen doen wij nooit. In het slechtste geval een paar problemen oplossen zoals met de internetlijn. Maar dan is het kwaad al geschied.

Ruff^

Legacy Member
@ byter: Volgens mij hangt het af van de stock, zelf heb ik de 210 wel in mijn camionet liggen. Natuurlijk verwachten ze dat je eerst de 200's opgebruikt. Gewoon even vragen of ze de nieuwe hebben en of dat ze die willen plaatsen.

dries_v

Legacy Member
Heb 3 ad210 in camionet liggen.
Zijn van 2 naar 3 gegaan sinds die nieuwe promo van 79e voor zo ne box.
Heb da wel nog ma 1 keer moeten doen dees maand, ma soit :p
En jan/feb/maart zijn sowieso rustigere maanden bij Telenet.
Geen pooltasks, 3x full install en opdracht van uurke (probly modemswap fibernet of telefonie dus)

venzy

Legacy Member
dries_v zei:
Heb 3 ad210 in camionet liggen.
Zijn van 2 naar 3 gegaan sinds die nieuwe promo van 79e voor zo ne box.
Heb da wel nog ma 1 keer moeten doen dees maand, ma soit :p
En jan/feb/maart zijn sowieso rustigere maanden bij Telenet.
Geen pooltasks, 3x full install en opdracht van uurke (probly modemswap fibernet of telefonie dus)

vandaag boxke moete zetten trouwens, allé twas ne pré :D tijd winnen!!! :)

Das wel chill... verhuisken bij ook wrs? :p

dries_v

Legacy Member
venzy zei:
vandaag boxke moete zetten trouwens, allé twas ne pré :D tijd winnen!!! :)

Das wel chill... verhuisken bij ook wrs? :p

Nope, 3 volledig nieuwe installs en de afspraak van een uurke was voor telefonie. Alles lag klaar, enkel rj11 insteken (conn was zelfs al gezet door installateur die vorige week int + idtv was komen zetten :applause: )

Morge 1 full install, dan nieuwe idtv en dan rest van dag pooltaken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan