Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
JPV zei:
en wat ik bedoel is dat als je de zelfstandigen erbij zal rekenen, je de mediaan net naar beneden zal trekken

We bedoelen dus hetzelfde :D Door 2 combinaties van gevallen stellen die getallen (zowel gemiddelde als mediaan) eigenlijk niks voor dat met de werkelijkheid te maken heeft.

cege

Legacy Member
k995 zei:
3000 euro netto is gewoon blase om te zeggen dat dit eenvoudig is . Dit is idd een norm dat aanzienlijk hoger ligt dan wat de meeste belgen verdienen.

Genoeg statistieken daarover te vinden :

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/PERSBERICHT_SES-2013_tcm325-272270.pdf

3000 netto op je rekening is toch een 5750-6000 bruto zelfs als je zaken zoals groepsverzekering bij je netto loon zou tellen zit je nog een boven de 5000euro.

>5000 bruto is iets van een 10% van de loontrekkenden
>6000 bruto is iets van een 5 % van de loontrekkenden


Lonen dat je eigenlijk gemiddeld enkel vind bij managers/directeurs of in de Petrochemische nijverheid, bij al de rest is dat zeker een uitzondering.


In hetzelfde pdfje staat ook dat een gemiddelde 40er (dat gaat van ongeschoolden tot professoren) 4000 bruto is. In hetzelfde staat dat gemiddelde master 5000 is. In Wallonie ook een heel stuk lager ivm Vlaanderen. Neem iemand met een master diploma van 35 (de jobs van het lijstje, IT, engineering, consulting etc.) en je zult zien dat 3000 netto niet uitzonderlijk.

Zoals h8bal zegt, voor sommigen is armoede precies een doelstelling. Hate it or love it, maar er zijn nu eenmaal jobs waar je met brains deftig je centen kunt verdienen. Dat heeft niks met blasse of iets soortgelijk te maken, is gewoon de realiteit.

Dezelfde job die ik doe, in onze afdeling in Silicon Valley is dat 15k USD per maand. Die Amerikanen vinden ons met 5k/maand een 'lagelonenland'. Sturen meer en meer projecten naar hier.... Dus go figure.

JPV

Legacy Member
belangrijk bij deze studie is dit:

"Bepaalde sectoren, met name landbouw, visserij, openbaar bestuur,
onderwijs, gezondheidszorg en overige persoonlijke diensten, worden niet in deze studie opgenomen. De referentieperiode
voor alle gegevens is oktober 2013."

Sectoren met lagere lonen (ja, vooral de "overige persoonlijke diensten", waaronder de meer dan 100000 dienstenchequeswerknemers vallen) worden dus NIET meegenomen.

"Bovendien beperkt de analyse zich tot de voltijds tewerkgestelde loontrekkenden die werken in
ondernemingen met minstens tien werknemers."

Meer dan 250000 ondernemingen tellen hierdoor niet mee. Dat zijn MINSTENS 400000 werknemers (niet allemaal voltijds).

Minstens 10% van de werknemers tellen niet mee en vaak in lagere sectoren

(mod: "NIET" vergeten te zetten)

h8bal

Legacy Member
JPV zei:
belangrijk bij deze studie is dit:

"Bepaalde sectoren, met name landbouw, visserij, openbaar bestuur,
onderwijs, gezondheidszorg en overige persoonlijke diensten, worden niet in deze studie opgenomen. De referentieperiode
voor alle gegevens is oktober 2013."

Sectoren met lagere lonen (ja, vooral de "overige persoonlijke diensten", waaronder de meer dan 100000 dienstenchequeswerknemers vallen) worden dus meegenomen.

"Bovendien beperkt de analyse zich tot de voltijds tewerkgestelde loontrekkenden die werken in
ondernemingen met minstens tien werknemers."

Meer dan 250000 ondernemingen tellen hierdoor niet mee. Dat zijn MINSTENS 400000 werknemers (niet allemaal voltijds).

Minstens 10% van de werknemers tellen niet mee en vaak in lagere sectoren

Dat is toch prima? Al die deeltijds werkende trekken de mediaan en gemiddeldes toch nog meer fout?

Het is hier geen trouwens ideologische discussie hé. In dit topic gaat het over lonen icm anciënniteit, ervaring, opleiding, locatie.

Dat er mensen het slechter hebben boeit me niet in deze context, ga er voor mijn part in pol en actua over discussiëren. Alles dat hier een klein beetje z'n kop boven het maaiveld steekt moet het hier altijd ontgelden.

eniac

Legacy Member
cege zei:
Zoals h8bal zegt, voor sommigen is armoede precies een doelstelling.

Yup, want zeggen dat 3K netto een mooi loon is en dat daar nu ook niet blasé over moet gedaan worden staat gelijk aan socialist zijn en alles willen naar beneden trekken.

Dat hoeft echt niet samen te gaan toch? Ik zit ook op dat niveau, ik blijf ook hogere doelen zetten. Maar ik ga ook niet doen alsof dat allemaal maar zo gewoon is.

JPV

Legacy Member
h8bal zei:
Dat is toch prima? Al die deeltijds werkende trekken de mediaan en gemiddeldes toch nog meer fout?
Deeltijdse lonen zou je wel, voor een vergelijking te maken, kunnen omzetten naar voltijdse lonen als je het "gemiddeld" loon wil weten van een Belg, want dat is toch de bedoeling. Of 2 halftijdse naar 1 FTE omzetten.
h8bal zei:
Het is hier geen trouwens ideologische discussie hé. In dit topic gaat het over lonen icm anciënniteit, ervaring, opleiding, locatie.

Dat er mensen het slechter hebben boeit me niet in deze context, ga er voor mijn part in pol en actua over discussiëren. Alles dat hier een klein beetje z'n kop boven het maaiveld steekt moet het hier altijd ontgelden.

Ik maak er ook geen ideologische discussie van, wel dat de cijfers weinig tot niks zeggen omdat categorieën er gewoon uitgesmeten worden.

Anoniem03

Legacy Member
Bv202 zei:
Wat een luxeproblemen worden hier soms toch besproken. Reizen voor het werk, daar kunnen de meesten alleen maar van dromen.

Ik kan je het volgende zeggen:

Als je geen gezin hebt is dat heel leuk. Ik heb zelf een tijdje in het buitenland gewerkt en dan is dat een leuke ervaring. Als ze mij nu zouden vragen om nog maar een nacht weg te zijn van thuis, zou ik toch vriendelijk bedanken. Ik vlieg ook al niet graag, nee voor mij is dat een fase die voorbij is.

:):)

Legacy Member
Update na nieuwe job

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master IT
Werkervaring (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): FMCG
Huidige functie: IT Manager
Functiebeschrijving: Interne projecten leiden
Anciënniteit: /
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40h
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Geneve
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 16.000 CHF
Maand salaris (netto): 10.700 CHF
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering: 30.000 CHF
GSM (eigen bijdrage)?: ja (onbeperkt)
Auto (VAA?): nee
Woon-werkverkeer vergoed?: ja (0.5 CHF per km)
Tankkaart: nee
Laptop (eigen bijdrage?): ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: nee

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 40 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 29
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): 2
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 45h
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress? enkel bij project deadlines
Hoe vaak overuren te presteren? 2 dagen per maand
Auto nodig voor het werk? nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja

Kilghard

Legacy Member
:):) zei:
Update na nieuwe job

1. PERSONALIA

Love it, discussies over 3k netto en hij komt hier af met zijn 9k :p
Maar heel netjes al is het Zwitserland amai, zoeken ze daar nog volk?

Anoniem03

Legacy Member
eniac zei:
Yup, want zeggen dat 3K netto een mooi loon is en dat daar nu ook niet blasé over moet gedaan worden staat gelijk aan socialist zijn en alles willen naar beneden trekken.

Dat hoeft echt niet samen te gaan toch? Ik zit ook op dat niveau, ik blijf ook hogere doelen zetten. Maar ik ga ook niet doen alsof dat allemaal maar zo gewoon is.

Mijn ervaring:

Als je dergelijk loon verdient vind je dat wel gewoon hoor en vergeet je rap dat veel mensen gewoon aan 3000 bruto gaan werken (ook 30ers en 40 ers). We mogen ook niet vergeten dat dergelijke lonen heel sector-, functie- en helaas nog streekgebonden zijn.

In de offshore-wind was/is 3000 netto het normale loon voor een technieker. 2700 netto het loon voor een mid level office job, 2000 netto voor een administratieve/ondersteunende/magazijn functie. Hier kan nog een kleine schommeling opzitten indien je al dan niet moet uitslapen of gewoon elke dag van thuis vertrekt. Vergeet hierbij zeker niet dat velen van die 3000 netto verdieners gewoon BSO gedaan hebben in uiteenlopende richtingen van drukker tot automechanica en dat sommigen amper 22 jaar zijn. Er werd ook niet meer loon gegeven aan een bachelor, die veel van elektro kent en kan storingszoeken, dan aan iemand zonder diploma, die enkel maar vet kan opkuisen en kleine onderhoudswerken uitvoeren.

Je loon gaat na aanwerving ook niet meer echt stijgen, tenzij je buitenland doet ( extra's). En ik kan beamen dat vele collega's met 3k netto nog aan het klagen waren , want die Poolse onderaannemers verdienen nog meer en moeten bijna geen belastingen betalen en wij als Belgen betalen ons blauw ( zo typische arbeiderspraat).

Je moet alles in zijn context zien. Voor sommigen is 3000 netto weinig, maar velen gaan dit nooit bereiken .

eniac

Legacy Member
RETYPE zei:
Als je dergelijk loon verdient vind je dat wel gewoon hoor en vergeet je rap dat veel mensen gewoon aan 3000 bruto gaan werken (ook 30ers en 40 ers) .

Ok... Dat gaat dan gewoon niet voor mijzelf op blijkbaar :)

zarathustra

Legacy Member
A-res zei:
Verborgen "je steekt boven het maaiveld uit dus zwijg"-reactie.

Daar is niets blasé aan. Andere mensen, andere referenties. Wat de norm over anderen zegt, doet er zelfs niet toe.

Ik dacht dat het gemiddelde een belangrijke maatstaf was? :unsure:

not2secure4u

Legacy Member
OUD:

3300 bruto met hospitalisatieverzekering erbij en de mogelijkheid locatieonafhankelijk te werken.

NIEUW:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Ma in de klinische psychologie
Werkervaring (wat/hoelang) : In functie 1,5 jaar, maar de gehele 4,5 zijn op zich interessant voor deze sector.
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200
Huidige functie: HR Business Partner
Functiebeschrijving: Personeelszaken, projectwerk, welzijnsbeleid
Anciënniteit: 4,5 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38/40u
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600 waarvan 700 variabel
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ?
Nettovergoedingen: 110€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: conform
GSM (eigen bijdrage)?: Ja, volgens wettelijk kader
Auto (VAA & Budget?): A4
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja
Tankkaart: Onbeperkt
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering: 4% WG
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Alles digitaal betaald door WG.

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 40KM
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 45
Glijdende werkuren: Ja, thuiswerk mogelijk.
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? Variabel
Hoe vaak overuren te presteren? Pieken zijn altijd mogelijk
Auto nodig voor het werk? 1 dag per week op locatie op afstand +100km
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja, 2 dagen/ week

:):)

Legacy Member
Voor de meeste job openings vinden we niemand deftig.
We krijgen ongeveer 40-50 cv's per functie waarvan er max 3-4 goeie cv's zijn op papier, maar na gesprek blijkt dat er een mismatch is.
Zelfs met verschillende recruiting bedrijven loopt het meestal foutief af.

De laatste 2 maanden zijn er enorm veel openings, meestal in finance, controlling, audit, cyber security, project mngt,... maar de meeste mensen met ervaring hebben een familie/huis en willen hun land niet verlaten om te settelen in zwitserland.

Anoniem03

Legacy Member
:):) zei:
Voor de meeste job openings vinden we niemand deftig.
We krijgen ongeveer 40-50 cv's per functie waarvan er max 3-4 goeie cv's zijn op papier, maar na gesprek blijkt dat er een mismatch is.
Zelfs met verschillende recruiting bedrijven loopt het meestal foutief af.

De laatste 2 maanden zijn er enorm veel openings, meestal in finance, controlling, audit, cyber security, project mngt,... maar de meeste mensen met ervaring hebben een familie/huis en willen hun land niet verlaten om te settelen in zwitserland.

Mij zou CH wel aanstaan, alleen al voor de natuur. Ik ken CH enkel maar van door te rijden op weg naar Italië.
Hoe is CH om te leven? Is het daar veilig? Veel criminaliteit? Ook zoveel problemen met migranten en moslims als hier? Files?

Nineshots

Legacy Member
Zwitserland staat nu niet echt bekend voor zijn criminialiteit. Tenzij je het op white collars hebt :D

:):)

Legacy Member
RETYPE zei:
Mij zou CH wel aanstaan, alleen al voor de natuur. Ik ken CH enkel maar van door te rijden op weg naar Italië.
Hoe is CH om te leven? Is het daar veilig? Veel criminaliteit? Ook zoveel problemen met migranten en moslims als hier? Files?

Voor mij is het een 'paradijs': geen politiek gezever, weinig criminaliteit, mooi loon, aangenaam leven, veel groen, gezonde lucht, perfecte work life balance, op 1h rijden van de skipistes, zomermaanden een aangename 25 graden.

In de zomer maanden wel heel veel moslims van het midden oosten die hun zomer vakantie bij ons doorbrengen aangezien CH neutraal is op elk vlak. Enkel de rijke moslims die hun rolls en Bentleys laten overvliegen en hier veel geld komen uitgeven. Waren ook meedere artikels in het nieuws deze zomer dat er in Interlaken, Zell am See en andere meer moslims zijn dan 'westerlingen'.

TreVor

Legacy Member
A-res zei:
Verborgen "je steekt boven het maaiveld uit dus zwijg"-reactie.
Ik denk dat veel mensen het gewoon jammer vinden dat een informatieve discussie is geëvolueerd naar een "circle jerk" van enkele forum leden over hun wedde.

Nineshots

Legacy Member
Je bent de discussie wel een beetje aan het opblazen nu.
Het gaat hen er helemaal niet om of je nu 2k of 5k of 15k verdient per maand.
Het is meer de attitude dat een loon die toch wel ruim boven het Belgisch gemiddelde zit, precies easy te bereiken is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan