Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Whizzer

Legacy Member
1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Master Farmaceutische zorg (aka Apotheker)
Werkervaring (wat/hoelang) : 1.5 maand vakantiejob op stageplaats -> 3-tal weken voltijds in een officina -> 2 maanden halftijds en ondertussen 2 maanden voltijds op nieuwe werkplaats
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC 313
Huidige functie: Adjunct-Apotheker
Functiebeschrijving: Patiënten helpen, administratief werk, magistrale bereidingen, etc.
Anciënniteit: 3 maand
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u fulltime
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Verantwoordelijkheid over personeel: 3 assistenten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2335 + maaltijdcheques
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): niet
14e maand of winstuitkering: niet
GSM (eigen bijdrage)?: niet
Auto (VAA & Budget?): niet
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja, 45 euro
Tankkaart: niet
Laptop (eigen bijdrage?): niet
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 21 cheques van 6 euro (-22.89 eigen bijdrage)
Ecocheques: niet
Groepsverzekering: niet
Hospitalisatieverzekering: niet
Andere voordelen: geen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 19 km
Afstand woon/werk in tijd: 20-30 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 3
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 17 (jeugdvakantie -> pas afgestudeerd in Juli)
Vrijheid om verlof te nemen: Afhankelijk van verlof collega's
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 43u
Glijdende werkuren: nvt
Oproepbaar door werkgever?: Wachtdiensten, maar zeer beperkt in aantal
Stress? Wordt beter met meer ervaring.
Hoe vaak overuren te presteren? Enkel bij ziekvallen collega's
Auto nodig voor het werk? Jep
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: wettelijk verplicht, zelf te betalen (150 euro per jaar, maar 18 euro per gevolgde les vergoed door PC 313)

chento

Legacy Member
Zeer mooi loon, enig idee hoe de progressie zal zijn? Lijkt me een toffe job, hoe ziet een dag er zo ongeveer uit? :)
Heb ook nog getwijfeld met farmacie.

Pan

Legacy Member
chento zei:
Zeer mooi loon, enig idee hoe de progressie zal zijn? Lijkt me een toffe job, hoe ziet een dag er zo ongeveer uit? :)

90% van de tijd pillen verkopen aan zieke mensen en voorlezen wat de dokter geschreven heeft...

Lijkt me een vrij saaie carriere tbh.

chento

Legacy Member
Tefal zei:
90% van de tijd pillen verkopen aan zieke mensen en voorlezen wat de dokter geschreven heeft...

Lijkt me een vrij saaie carriere tbh.

In mijn apotheek zie je enkel assistenten , de echte universitairen zijn 'bezig' achterin

breez

Legacy Member
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Elektronica - ICT (nadruk wel op ICT)
Werkervaring (wat/hoelang) : 4,2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): IT (PC200)
Huidige functie: Programmeur
Functiebeschrijving: Frontend en backend ontwikkeling van webapplicaties in .NET
Anciënniteit: 4,2 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u fulltime
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Land waar je werkzaam bent: BE
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2050
Nettovergoedingen: Geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Gedeeltelijk
14e maand of winstuitkering: Nee
GSM (eigen bijdrage)?: Nee
Auto (VAA & Budget?): Nee
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja (trein abbo volledig, tram abbo gedeeltelijk)
Tankkaart: Nee
Laptop (eigen bijdrage?): Nee
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (8€/dag)
Ecocheques: Ja (250/jaar)
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Geen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 10u onderweg in totaal
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? Weinig
Hoe vaak overuren te presteren? Weinig
Auto nodig voor het werk? Nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Nee (wordt pertinent geweigerd door directie)


Als ik mijn evolutie over de voorbije 4 jaar bekijk heb ik gemiddeld 60€ bruto per jaar opslag gekregen (indexering niet meegerekend uiteraard) wat ik persoonlijk nogal vind tegenvallen.
Naar mijn mening al redelijk veel gerealiseerd in het bedrijf (projecten laten uitgroeien tot goed lopende producten).
Het werk op zich doe ik graag en collega's heel aangenaam.
Meningen?

colin1997

Legacy Member
chento zei:
In mijn apotheek zie je enkel assistenten , de echte universitairen zijn 'bezig' achterin

dat "bezig" zijn is denk ik niet het maken van medicijnen en dergelijke. De apotheek bij ons op het dorp klaagt er altijd over dat apothekers steeds minder en minder zelf mogen bereiden, buiten wat hoestsiroopjes en dergelijke. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat een apotheker juist doet in de winkel. Is het niet meer inkoop van geneesmiddelen etc.?

Fella

Legacy Member
breez zei:
Als ik mijn evolutie over de voorbije 4 jaar bekijk heb ik gemiddeld 60€ bruto per jaar opslag gekregen (indexering niet meegerekend uiteraard) wat ik persoonlijk nogal vind tegenvallen.
Naar mijn mening al redelijk veel gerealiseerd in het bedrijf (projecten laten uitgroeien tot goed lopende producten).
Het werk op zich doe ik graag en collega's heel aangenaam.
Meningen?

Er zou eigenlijk al een mooie bedrijfswagen in dat pakket mogen zitten. Indien dit voor jou geen meerwaarde heeft zou een brutocompensatie wel op zijn plaats zijn. Opmerkelijk ook dat er geen netto onkostenvergoeding in het pakket zit, hangt natuurlijk af van organisatie tot organisatie.

Gray

Legacy Member
breez zei:
1. PERSONALIA

Als ik mijn evolutie over de voorbije 4 jaar bekijk heb ik gemiddeld 60€ bruto per jaar opslag gekregen (indexering niet meegerekend uiteraard) wat ik persoonlijk nogal vind tegenvallen.
Naar mijn mening al redelijk veel gerealiseerd in het bedrijf (projecten laten uitgroeien tot goed lopende producten).
Het werk op zich doe ik graag en collega's heel aangenaam.
Meningen?

De opslag is gebruikelijk en marktcomform.
Goed presteren is ook wat van jou verwacht wordt, geen reden tot een super opslag.
Het probleem is een beetje dat je aan een te laag brutoloon bent begonnen. (aangezien je niet zoveeel voordelen hebt)

Piroh

Legacy Member
Nog eens een update na indexering en enkele andere veranderingen:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Prof. Bachelor ICT
Werkervaring (wat/hoelang) : 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC218
Huidige functie: Functioneel analist
Functiebeschrijving: Functionele analyses
Anciënniteit: 6 maanden
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie) Brussel
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.385
Maand salaris (netto): €1.975
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
14e maand of winstuitkering: nee
GSM (eigen bijdrage)?: ja (geen idee)
Auto (VAA?): ja (VAA 271)
Woon-werkverkeer vergoed?: /
Tankkaart: ja
Laptop (eigen bijdrage?): enkel voor werk
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 8€
Ecocheques: ja, 250 €
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: 25 € onkostenvergoeding

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 16km
Afstand woon/werk in tijd: 25-30min enkel
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 6
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40,5
Glijdende werkuren: ja
Oproepbaar door werkgever?: nee
Stress?: nee
Hoe vaak overuren te presteren?: geen
Auto nodig voor het werk? nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja

Whizzer

Legacy Member
WhiteCollar zei:
dat "bezig" zijn is denk ik niet het maken van medicijnen en dergelijke. De apotheek bij ons op het dorp klaagt er altijd over dat apothekers steeds minder en minder zelf mogen bereiden, buiten wat hoestsiroopjes en dergelijke. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat een apotheker juist doet in de winkel. Is het niet meer inkoop van geneesmiddelen etc.?

Op mijn huidige werkplaats valt dat wel mee dat 'achterin bezig zijn'. Als mensen binnenkomen in de apotheek ben ik meestal de eerste aan de toog. Assistenten helpen bijkomende klanten etc, want het is wel een enorm drukke apotheek. Verder veel bezig met tarificatie (i.e. voorschriften / attesten van medicatie nakijken voor terugbetaling van't RIZIV), aftekenen bereidingsfiches, ander administratief werk... Grote bestellingen plaatsen doe ik voorlopig nog niet zelf, maar zie dat wel erbij komen in de toekomst. Massa's bereidingen (wel héél vaak dezelfde formules waar artsen zich aan houden), maar die worden vooral uitgevoerd door assistenten.

Verder, qua evolutie van loon zal't gene vette zijn. Misschien binnen x aantal jaar mogelijkheid tot iets meer, want werk momenteel ver boven barema voor een startende apotheker. Maar ben uiteraard meer dan tevreden met wat ik nu heb.

Op zich wel boeiende job hoor. Het sociale aspect, babbeltjes slaan met de patiënten, vind ik de grootste plus. Er zit uiteraard 'saai routine-werk' in (uitpakken leveringen, voorraden aanvullen, steeds diezelfde klachten van verstopte neus/hoest afhandelen, maar dat went wel snel. De dankbaarheid van mensen achteraf, daar doe ik het voor :niceone:

cma

Legacy Member
Whizzer zei:
Op mijn huidige werkplaats valt dat wel mee dat 'achterin bezig zijn'. Als mensen binnenkomen in de apotheek ben ik meestal de eerste aan de toog. Assistenten helpen bijkomende klanten etc, want het is wel een enorm drukke apotheek. Verder veel bezig met tarificatie (i.e. voorschriften / attesten van medicatie nakijken voor terugbetaling van't RIZIV), aftekenen bereidingsfiches, ander administratief werk... Grote bestellingen plaatsen doe ik voorlopig nog niet zelf, maar zie dat wel erbij komen in de toekomst. Massa's bereidingen (wel héél vaak dezelfde formules waar artsen zich aan houden), maar die worden vooral uitgevoerd door assistenten.

Verder, qua evolutie van loon zal't gene vette zijn. Misschien binnen x aantal jaar mogelijkheid tot iets meer, want werk momenteel ver boven barema voor een startende apotheker. Maar ben uiteraard meer dan tevreden met wat ik nu heb.

Op zich wel boeiende job hoor. Het sociale aspect, babbeltjes slaan met de patiënten, vind ik de grootste plus. Er zit uiteraard 'saai routine-werk' in (uitpakken leveringen, voorraden aanvullen, steeds diezelfde klachten van verstopte neus/hoest afhandelen, maar dat went wel snel. De dankbaarheid van mensen achteraf, daar doe ik het voor :niceone:

Heel mooi loon! Hoe komt het dat je zo ver boven barema zit, mag ook via PM.

Whizzer

Legacy Member
cma zei:
Heel mooi loon! Hoe komt het dat je zo ver boven barema zit, mag ook via PM.

Geen bepaalde verklaring voor. Goed draaiende apotheek + waren al langer aan't zoeken naar een apotheker. Tijdens eerste gesprek gaf de titularis aan dat 'marktconform' rond de 4k bruto ligt. Dat terwijl ik op mijn vorige werkplaats 'slechts' minimum-barema + wagen had. Varieert dus sterk van plaats tot plaats.

Nordicwalker

Legacy Member
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Banaba Logistiek Management
Werkervaring (wat/hoelang) : 7,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Logistiek PC 226
Huidige functie: Sales
Functiebeschrijving: quotaties & opvolging, facturatie, klantenbinding, events,...
Anciënniteit: 7 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u fulltime
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Land waar je werkzaam bent: BE
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3780
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: Geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: Nee
GSM (eigen bijdrage)?: ja, 7 euro
Auto (VAA & Budget?): Nee
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja
Tankkaart: Nee
Laptop (eigen bijdrage?): ja, geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (8€/dag)
Ecocheques: Ja (250/jaar)
Groepsverzekering: geen pensioensparen, enkel levensverzekering (25k)
Hospitalisatieverzekering: Ja, familie gratis
Andere voordelen: Geen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 17km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 44 uur
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? bij drukke periodes
Hoe vaak overuren te presteren? Weinig (doch veel events na de uren)
Auto nodig voor het werk? Nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Nee

Het is een uitdagende sector die veel kansen biedt. Aan de andere kant volop bezig met digitalisering en het uitsterven van bepaalde administratieve functies (booking desk, manifest/documentatie, facturatie). De sector zelf is zeer volatiel met ups & downs maar het is en blijft een people business.

FlatSix

Legacy Member
Nordicwalker zei:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Banaba Logistiek Management
Werkervaring (wat/hoelang) : 7,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

Het is een uitdagende sector die veel kansen biedt. Aan de andere kant volop bezig met digitalisering en het uitsterven van bepaalde administratieve functies (booking desk, manifest/documentatie, facturatie). De sector zelf is zeer volatiel met ups & downs maar het is en blijft een people business.

Dat is nu toch niet zo'n super pakket eh? Bij ons hebben de sales mensen al zeer snel een auto om te beginnen. Voor welke dienstverlener werk je als ik vragen mag, mag ook in PM, of als je het niet wil delen, :),...

Hoe zou je die Banaba inschatten? Was dat een "zware opleiding". Ben aan het twijfelen om die ook nog te doen op mijn gemak.

Nordicwalker

Legacy Member
Banaba is haalbaar omdat je enkel de kernvakken moet doen en wel interessant.

Bij een expediteur verdienen ze meer, ikzelf ben werkzaam bij een scheepsagent en als ik rondhoor is mijn loon conform. Outside sales hebben meestal een auto.

Enkel pensioensparen mis ik wel via werkgever.

mangom

Legacy Member
dggie zei:
Indien in Brussel, lijkt mij dat net iets onderbetaald te zijn.

In Oost-Vlaanderen lijkt mij dat echter meer dan het gemiddelde te zijn (of zo hoor ik toch van kennissen die in Gent werkzaam zijn).

Zelf werk ik in een klein kantoor (10 advocaten) en zit aan een gelijkaardige verloning.

Op zich maakt het ook niet gigantisch veel uit of je nu 1k bruto per maand meer of minder hebt, als je dat naast je toekomstperspectieven legt, denk ik. Heb je bvb. de optie om door te groeien tot vennoot? Of zal het eeuwig senior medewerker zijn? Of wil je ooit uw eigen kantoor opstarten etc.

Dat je uw werk na 5,5 jaar nog graag doet is ook eerder de uitzondering denk ik. ;D

In Brussel kan het inderdaad wel beter: ikzelf heb 3.5 jaar ervaring en verdien 8000 euro + bonus. Plus baliebijdragen, permanentate vormingen, etc en hospitaliesatieverzekering (ook voor partner) betaald door werkgever. Ik neem ongeveer 25-30 dagen per jaar verlof en dan wordt mijn loon gewoon doorbetaald (maar dit is meestal wel zo in grote kantoren denk ik).
Ik zou nog een stuk meer kunnen verdienen als ik mijn vrienden hoor, maar ik heb nu een goede work-life balance. En dat is inderdaad meer waard als nog eens 2000 bruto extra per maand.

mangom

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Als zelfstandige? Hoe leg je dat officieel uit?

Advocaten zijn wettelijk verplicht als zelfstandigen te werken. Daar gaan dus nooit vragen over zijn bij controles, iedereen weet dat het de facto schijnzelfstandigheid is die wettelijk verankerd is...

Ook: er geldt in de meestel advocatenkantoren een indicatief cijfer van billable hours per jaar (het is niet erg als je daar eens een keertje onder zit, maar als het stelstelmatig zo is, of je zit er ver onder, heb je mogelijk een probleem). Als ik door de week of tijdens het weekend veel moet werken door de aard van een bepaalde zaak, zit ik daar redelijk gemakkelijk ver boven. Dit kan ik dan compenseren door wat meer vakantie te nemen zonder dat ik onder de target ga. Advocatuur is sowieso geen 9-to-5 waar je gemakkelijk per gewerkte dag zou kunnen factureren - er wordt gewoon naar het totaalplaatje gekeken.

eniac

Legacy Member
mangom zei:
Advocaten zijn wettelijk verplicht als zelfstandigen te werken. Daar gaan dus nooit vragen over zijn bij controles, iedereen weet dat het de facto schijnzelfstandigheid is die wettelijk verankerd is...

Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?

Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan