Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Japser

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Na jouw verhaal gelezen te hebben, denk ik niet dat er ooit nog een ICT'er wakker kan liggen van schijnzelfstandigheid.
Bedankt voor je educatieve posts.

Verschil is wel dat een advocaat geen andere keuze heeft en elke ICT'er dit doet voor zelf zijn auto/pensioenplan/uren/... te kiezen. Dus er zit wel een verschil in.

Nineshots

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
denk ik niet dat er ooit nog een ICT'er wakker kan liggen van schijnzelfstandigheid.

Waarom zou je daar wakker van liggen? Die dingen zijn vrij makkelijk te omzeilen.

contextbinder

Legacy Member
Mss ook het vermelden waard: nogal wat advocaten hebben extra "donkere" inkomsten

Lint

Legacy Member
mangom zei:
Ik weet hier weinig van, maar ik dacht dat bonussen bij werknemers zo oninteressant zijn, omdat er veel sociale zekerheid op betaald wordt. Bij mij is dat gewoon inkomen, en betaal ik daar gewoon belastingen op. Ik hou er dan iets meer dan de helft aan over.
Dat is gewoon vergelijkbaar met werknemers lijkt mij?

eniac

Legacy Member
Lint zei:
Dat is gewoon vergelijkbaar met werknemers lijkt mij?

Ik heb vorig jaar 41% van mijn bonus overgehouden. Voor zover ik zie is RSZ-bijdrage de standaard 13.07% maar is de voorheffing hoger dan bij normaal loon.

Huilen met de pet op wel.

mangom

Legacy Member
contextbinder zei:
Mss ook het vermelden waard: nogal wat advocaten hebben extra "donkere" inkomsten

Dit is misschien zo in het personenrecht, maar niet in zakenadvocatuur. Los van het feit dat grote zakenadvocatenkantoren dit gewoon niet zouden doen, is ons cliëntel bedrijven en kunnen die advocatenkosten fiscaal inbrengen als kost. Geen zwart geld dus.

mangom

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Daar schrik ik wel van.
Wat is dan je target aan billable hours?

Na jouw verhaal gelezen te hebben, denk ik niet dat er ooit nog een ICT'er wakker kan liggen van schijnzelfstandigheid.
Bedankt voor je educatieve posts.

Bij ons is het niet zo hoog - 1500 per jaar. Ik zit daar boven, maar niet zo heel veel (rond de 1700-1800 per jaar). Vandaar ook dat ik blijf waar ik ben - andere kantoren vragen vaak 1900+, maar daar zou ik vlot nog eens 2000 euro extra per maand verdienen. Maar dit is het mij inziens niet waard.
Ik werk rond de 40-50 uur per week, maar als het rustig is kom ik bv. pas om 11u toe en vertrek ik weer om 16u - of blijf ik gewoon thuis.

Lint zei:
Dat is gewoon vergelijkbaar met werknemers lijkt mij?

My mistake - ik dacht hier op het forum en elders gelezen te hebben dat bonussen soms tot 60-70% belast worden bij werknemers. Dan is het verschil inderdaad niet zo groot.

Japser zei:
Verschil is wel dat een advocaat geen andere keuze heeft en elke ICT'er dit doet voor zelf zijn auto/pensioenplan/uren/... te kiezen. Dus er zit wel een verschil in.

Inderdaad - advocaten zijn zelfstandigen omdat het wettelijk bepaald is. Ik hoor soms van collega's die bedrijfsjurist worden en toch zelfstandige willen blijven, dat dit plots wel problemen geeft.

Lint

Legacy Member
eniac zei:
Ik heb vorig jaar 41% van mijn bonus overgehouden. Voor zover ik zie is RSZ-bijdrage de standaard 13.07% maar is de voorheffing hoger dan bij normaal loon.

Huilen met de pet op wel.
Maar (en ik kan mis zijn) ge trekt dan toch ook nog terug van de belasting, waardoor ge uiteindelijk ~50% overhoudt?
Allé, mijne boekhouder heeft mij dat zo wijs gemaakt als verklaring waarom ik vorig jaar opeens zoveel terug trok (toen goed jaar gehad, bonus was >jaarloon)

eniac

Legacy Member
Lint zei:
Maar (en ik kan mis zijn) ge trekt dan toch ook nog terug van de belasting, waardoor ge uiteindelijk ~50% overhoudt?
Allé, mijne boekhouder heeft mij dat zo wijs gemaakt als verklaring waarom ik vorig jaar opeens zoveel terug trok (toen goed jaar gehad, bonus was >jaarloon)
Wel, er staat op mijn loonbrief specifiek "voorheffing op bonus". Zal vanavond eens kijken op mijn belastingsaangifte of dat onder een andere code valt.

Noctilucus

Legacy Member
Lint zei:
Maar (en ik kan mis zijn) ge trekt dan toch ook nog terug van de belasting, waardoor ge uiteindelijk ~50% overhoudt?
Allé, mijne boekhouder heeft mij dat zo wijs gemaakt als verklaring waarom ik vorig jaar opeens zoveel terug trok (toen goed jaar gehad, bonus was >jaarloon)

Niet als je bonus in de hoogste loonschaal / belastingsschaal valt, dan zou je netto maar 40.4% overhouden - toch volgens wat onze tax adviseurs en HR ons eerder dit jaar vertelden, en dat komt ook wel overeen met wat ik op jaarbasis zelf zie.

Lint

Legacy Member
Noctilucus zei:
Niet als je bonus in de hoogste loonschaal / belastingsschaal valt, dan zou je netto maar 40.4% overhouden - toch volgens wat onze tax adviseurs en HR ons eerder dit jaar vertelden, en dat komt ook wel overeen met wat ik op jaarbasis zelf zie.
Mijn bonus valt daar indeed in, en per direct hield ik daar indeed ~40% van over. Maar dan komt daar nog een rectificatie op bij terugtrekken belasting die dit eigenlijk naar ~50% brengt.

Nogmaals: volgens de boekhouder, ik ken er werkelijk geen fluit van (en wil de moeite ook niet doen, dus dit kan zeker fout zijn.
Zit hier gene fiscalist of boekhouder die dit kan bevestigen / ontkrachten?

FlatSix

Legacy Member
Hangt dat sowieso niet af van de schaal waarin je valt door die bonus? Je kan toch niet op voorhand zeggen hoeveel je er mogelijk van zal terugtrekken?

Iemand die bij wijze van spreken 1 euro per dag verdient en dan een bonus krijgt van €10k heeft toch een groter netto stuk dan iemand met dezelfde bonus maar een €3k bruto per maand? Of zie ik dat verkeerd, ik kan wil het wel begrijpen maar tegelijk vertrouw ik soms teveel op de instellingen dat dit allemaal maar correct gaat,...

CyberWhore

Legacy Member
Dat wordt bij mijn weten toch gewoon bij u totaal inkomen geteld? Alleen hoeft de werkgever er geen bijdragen op af te dragen? Althans zo is het mij altijd verteld.

Caracalla

Legacy Member
Hier is de kogel door de kerk.

Ik ga voltijds als zelfstandige werken. Gisteren op het werk (onderwijs) gezegd dat ik in een stelsel verlof zonder wedde wil stappen.
Veel gemengde gevoelens en een emotionele rollercoaster na 9 jaar les geven.
Maar ik denk dat het voor mij op dit moment echt de beste keuze is. En als ik dan toch op m'n bek ga als zelfstandige, ik moet het mezelf nooit kwalijk nemen dat ik het niet geprobeerd heb.

Financieel zal het wat minder zijn als nu (voltijds loondienst + bijberoep). Maar ik ga wel meer op m'n gemak zijn, m'n eigen uren kiezen, werken hoe, waar, wanneer en hoeveel ik wil.

Natuurlijk zal de vrijblijvendheid die het bijberoep nu heeft niet meer vrijblijvend zijn en zal er effectief moeten gepresteerd worden.

FlatSix

Legacy Member
Caracalla zei:
Hier is de kogel door de kerk.

Ik ga voltijds als zelfstandige werken. Gisteren op het werk (onderwijs) gezegd dat ik in een stelsel verlof zonder wedde wil stappen.
Veel gemengde gevoelens en een emotionele rollercoaster na 9 jaar les geven.
Maar ik denk dat het voor mij op dit moment echt de beste keuze is. En als ik dan toch op m'n bek ga als zelfstandige, ik moet het mezelf nooit kwalijk nemen dat ik het niet geprobeerd heb.

Financieel zal het wat minder zijn als nu (voltijds loondienst + bijberoep). Maar ik ga wel meer op m'n gemak zijn, m'n eigen uren kiezen, werken hoe, waar, wanneer en hoeveel ik wil.

Natuurlijk zal de vrijblijvendheid die het bijberoep nu heeft niet meer vrijblijvend zijn en zal er effectief moeten gepresteerd worden.

Als wat kan een lesgever zelfstandige worden? Privé les dan? Ik hoop dat je genoeg kaas hebt gegeten van hoe de privé markt werkt.

zarathustra

Legacy Member
xTwL- zei:
Als wat kan een lesgever zelfstandige worden? Privé les dan? Ik hoop dat je genoeg kaas hebt gegeten van hoe de privé markt werkt.

Hij deed al jaren IT projecten in bijberoep eh

jawadde001

Legacy Member
Verlof zonder wedde?

Nja, echt een groot risico loop je dan niet hé. Als het slecht loopt, dan keer je gewoon terug naar je oude job. Ontslag nemen, dat is toch nog iets anders.

Necre0

Legacy Member
Dacht dat dit ook nog wel interessant is om hier te plaatsen:

2zoadzn.png


Is een samenstelling van lonen, gemiddelden kunnen intussen wel gestegen zijn meeste data is van rond 2014 - 2016

Groeten,

Renegadexxripxx

Legacy Member
Necre0 zei:
Dacht dat dit ook nog wel interessant is om hier te plaatsen:

2zoadzn.png


Is een samenstelling van lonen, gemiddelden kunnen intussen wel gestegen zijn meeste data is van rond 2014 - 2016

Groeten,

zit een fout in die van duitsland

Verschoot mij wel toen ik de belastingsvoet zag van frankrijk. Al zegt dat niet heel veel wanneer daar niet de levenskost bij staat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan